![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
-----------------------------------------------------------------------------------
Valituskirjelmä autoveropäätöksestä
• Valittajan nimi ja kotikunta: Etunimi Sukunimi (sotu), Vantaa
• Valittajan postiosoite: Kotikatu, Vantaa
• Valittajan puhelinnumero: 050-ja risat
• Valitusta koskevan autoveropäätöksen numero: A2003-XX-XXX-XXX
• Päätös saatu tiedoksi: Puhelimitse Anniina Heikkiseltä (Eteläinen tullipiiri) 17.7.2003
1. Päätökseen haettu muutos
Haen muutosta yllämainittuun autoveropäätökseen. Vaadin muutosta verotusarvolaskelmassa käytettyyn tullausarvoon, eli autoveron verotusarvoon 11538,00 EUR.
EY tuomioistuimen asiassa C-101/00 antamassa päätöksessä todetaan (lainaus asian C-101/00 päätöksen kohdasta 3):
"…perustamissopimuksen 95 artiklan ensimmäisessä kohdassa edellytetään, että verojärjestelmä ei ole millään tavalla vaikutuksiltaan syrjivä, kun otetaan huomioon tällaiseen järjestelmään luonnostaan kuuluvat kohtuulliset likimääräisyydet…"
Tulli käyttää nykyisen autoverolainsäädännön mukaan EU-alueelta maahantuodun käytetyn auton veropäätöslaskelmissaan perusteena arviota vastaavan auton yleisestä vähittäismyyntiarvosta Suomessa. Saamani autoveropäätös on ristiriidassa tullin itsensä tekemiä autoveropäätöksiä sekä hankkimaani asiantuntijalausuntoa vastaan ja siten koen sen myös olevan ristiriidassa EY-tuomioistuimen asiassa C-101/00 antamaa päätöstä vastaan. Mielestäni oikea autoveron verotusarvo maahantuomalleni henkilöautolle on 9500 ±500EUR.
2. Perustelut muutokselle
Edellä esitetylle muutoshakemukselle esitän seuraavat perustelut.
2.1 Ristiriidat tullin tekemissä autoveropäätöksissä
Tuomani henkilöauto on vuosimallin 1992 Saab 9000CS 2.3 Turbo ja kyseessä EI ole harvinaisempi, erikoisvarusteltu Saab 9000CS 2.3 Turbo S. Maksoin tuontiautostani autoveroa (+alv) yhteensä 4082,14EUR. Saab 9000 merkkisten autojen mallimerkinnät varustelutasoineen vuosina 1992-1998 menevät liitteenä olevan taulukon (liite 1) mukaisesti (huom! Aero esiteltiin vasta 1993). Taulukko on peräisin SAAB Ison-Britannian julkaisusta, mutta samoja mallimerkintöjä on käytetty myös Suomessa, vain vakiovarusteissa on ollut pieniä eriävyyksiä em. liitteeseen verrattuna Suomen SAAB auton tarjonnassa. Liitteenä (liite 2) olevan Saab 9000CS Aeron esitteestä käy selkeästi ilmi, että Aero-malli on maahantuomaani autoa selvästi edistyksellisempi ja sen yleistä vähittäismyyntiarvoa on pidettävä selkeästi suurempana kuin tuomani CS mallisella autolla. Samoin on myös esim. Griffin erikoisvarusteltujen autojen kohdalla. Tässä valossa on mielestäni käsittämätöntä, että tulli on arvioinut maahantuomani auton vähittäismyyntiarvon lähes identtiseksi kahta vuotta uudempaa mallia (käyttöönotto 02/01 1994) olevan Saab 9000CS Aero:n kanssa:
SAAB COMBI SEDAN 9000 AERO 2.3 20030723 19940201 11770 3413,3 750,92 4164,22 *
SAAB 9000 CS 20030717 19921218 11538 3346,02 736,12 4082,14 *
(* lähde: http://www.tulli.fi/tietoa_ja_ohjeita/a ... eina03.pdf)
Olen myös saanut tietooni mm. seuraavat päätökset, joita ei ole vielä julkaistu tullin sivuilla:
• 9000CS 2.3T Aero vm. 1993, maksettavaa kokonaisuudessaan 4017EUR, tullin arvio siis n. 11300EUR
• 9000 CSE 2.3t (170hv), 25/10/93 käyttöönotto, vm. 94, 10127EUR, maksettavaa 3582EUR
• 9000 CD 2.3T Griffin, vuosim 1993, kilometrit 254000km, 9010EUR, maks. 3187,73EUR
Mahdollista eri tullitoimipaikkakuntien autoveropäätösten suuruusluokassa esiintyvää hajontaa ei voida pitää hyväksyttävänä. Myöskään edellä mainittujen autojen kunnossa ei ole suuria eroavaisuuksia (esim. pahasti kolaroitu tms.), vaikka mainitsemani Griffin varusteltu auto on ns. ”vanhempaa” korimallia ja hieman enemmän ajettu, on se teknisiltä ominaisuuksiltaan ja varustelultaan vähintään samaa luokkaa maahantuomani auton kanssa. Mielestäni näiden päätösten linjan mukaisesti tuomani vuosimallin 1992 Saab 9000CS 2.3T:n oikea vähittäismyyntiarvo on edellä esittämäni 9500 ±500EUR.
2.2 Saamani asiantuntija-arviot
Arvioitin autoni Saab-edustajalla (Herttoniemen LänsiAuto Oy) siten, että olisin tarjonnut sitä vaihdossa uuteen ajoneuvoon. Näin autosta tarjottu summa on lähempänä auton oikeaa markkina-arvoa kuin jos olisin vain tarjonnut autoani myyntiin käteistä vastaan. Korvaus autostani olisi vaihdossa uuteen ollut 9400EUR (kts. liite 3). Koska kyseessä on nimenomaan Saab-merkkiliikkeen antama arvio, ei sen asiantuntemuksen tasoa voida mielestäni kiistää. Samoin auto tarkastettiin yksityiskohtaisesti ennen tarjouksen antamista. Mielestäni tämän tarjouksen nojalla maahantuomani auton oikea yleinen vähittäismyyntiarvo on edellä esittämäni 9500±500EUR.
Vantaalla 21.9.2003 ____________________________________
Mun Nimi
-Ville