Aerossa sähkövika, KORJATTU.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Aerossa sähkövika, KORJATTU.

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Tuossa meni aerolta näköjään hermot, ja päätti tehdä pientä kiusaa.

Oireet:
Laitan peruutusvaihteen päälle koneen käydessä, kierroslukumittari tippuu tasan nollaan ja latausvalo syttyy täysillä.
Autoa käynnistäessä pakki päällä latauksen merkkivalo ei syty, kierroslukumittari kyllä kuollut.

-> Pakkivalon sulake pamahtanut.

Mikäli vaihtaa uuden sulakkeen, kaikki pelaa hienosti kunnes vaihtaa pakille, 5s. ja naps. kiekat mittarissa nollaan ja latausvalo. Sen 5s aikana ainakin sivuperuutusvalot palaa iloisesti.

Latausvalo palaa himmeästi ajon aikana mikäli ehjää sulaketta ei vaihda pakkivalolle. (loogista eikö totta...)

Kiekkamittari herää henkiin kun vaihtaa pois pakilta ja antaa sopivasti kierroksia koneelle.

Mistähän tuota vikaa lähtis etsimään? onko hyviä ideoita :)
Ei pitäis olla hirveesti yhteistä pakkivalolla ja kierroslukumittarilla...

Kurkkaan sulakerasiaan heti kun kerkeen, samoin mittariston taakse... Tuskin se vika takakontissa piilee, vaikka siellä tilaa onkin, sinne vain ei taida kiekkasignaalilla olla mitään asiaa.
Viimeksi muokannut Nappe, Ma Kesä 12, 2006 22:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Aerossa sähkövika, kellään hyviä ideoita?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Nappe kirjoitti: Mistähän tuota vikaa lähtis etsimään? onko hyviä ideoita :)
Ei pitäis olla hirveesti yhteistä pakkivalolla ja kierroslukumittarilla...

Kurkkaan sulakerasiaan heti kun kerkeen, samoin mittariston taakse... Tuskin se vika takakontissa piilee, vaikka siellä tilaa onkin, sinne vain ei taida kiekkasignaalilla olla mitään asiaa.
Moro,

tuosta meidän turbotomaatista (T8 -84) pimeni kiekkamittari, kun hinattiin peräkärryä. Vähän myöhemmin tuli myös todettua, että laturin valo ei syttynyt virtoja päälle laittaessa, samoin takalasin lämppärin merkkivalo ja itse lämppäri oli pois pelistä. Syyllinen oli loppupeleissä kärähtänyt sulake, numeroa en muista, mutta loogisesti se oli nimeltään "back up light". Hiukan ihmettelin, kun tuolle lämppärille on kyllä ihan omakin sulakkeensa, enkä heti löytänyt loogista yhteyttä myöskään rundimittarin pimenemisen ja "back up lightin" välillä. Mutta siis kaikki sulakkeet vaan syyniin, yleismittarilla ehjyys varmistaen.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Juu, sulake tuossakin on syyllinen laturin merkkivalon omituiseen käyttäytymiseen, jos vaihtaa ehjän sulakkeen niin nätisti toimii, mutta heti kun peruuttaa (joskus vaan on pakko) niin 5s ja peruutusvalon sulake pamahtaa.
Toivottavasti ei viallinen sulake sentään polttaa toista sulaketta kostoksi :)

Eikä peruutusvalon sulakkeen palamiseen nyt mitään ihmeellistä tarvita, mutta se yhteys kiekkamittariin hiukan kummastuttaa.

Pitänee kuitenkin tutkia kaikki sulakkeet, ja koitan etsiä mahdollisia oikosulkupaikkoja.

Onneks peruutusvalon kytkennät on suhteellisen yksinkertaiset :)
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

Putsaa nyt ekana ne maadoituspisteet takakontista ja konehuoneesta :)
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

tuplaysissä nelos sulakkeen hapettuminen aiheuttaa latausvalon syttymisen ja kiekkamittarin (sekä muutaman muun sähkölaitteen) simahtamisen. mut ehkei tämä tieto lämmitä sua paljoakaan, vaikka samanikäisestä saabista kyse. mut sympatiat aeroa kohtaan, se on varmaan vanhuuttaan huomionkipeä :)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Pakkivalolla on oikosulku/maavuoto, ja kun se sulake palaa jostain hemmetin syystä se vetää kiekkamittarin jännitteen maihin? Aloita siitä pakkivalosta/johdotuksesta/kytkimestä. Ne ensin kuntoo, ettei se sulake pala. Ei ole kytkistä tässä että vois asiaa tän paremmin haarukoida.
Mutta auton sähkölaitteissa oikosulku/maavuoto-> palanut sulake voi usein aiheuttaa "outoja" toimintoja...
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Pakkivalokytkin vaihdetangon juuressa sökö.
Nimim. itse vaihtanut vuosi sitten, samat oireet..

edit: Menee oikosulkuun jotenkin kun kytkimen tappi löystyy.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Toivoinkin että joku vastais että samat oireet, katso tuosta :)

Tarkoituksena olisikin avata tuo keskikonsolin jatke, kunhan kerkeen. Jotenkin mopo sai viikonloppuna enemmän huomiota, ja kun tuo vika nyt ei ajoa estänyt mitenkään...
Jos vaikka tänäiltana kurkkaisin :)

Kiitos näistä vastauksista!
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Nappe kirjoitti:Toivoinkin että joku vastais että samat oireet, katso tuosta :)

Tarkoituksena olisikin avata tuo keskikonsolin jatke, kunhan kerkeen. Jotenkin mopo sai viikonloppuna enemmän huomiota, ja kun tuo vika nyt ei ajoa estänyt mitenkään...
Jos vaikka tänäiltana kurkkaisin :)

Kiitos näistä vastauksista!
Voikohan polttimo pimahtaa niin, että vie liikaa virtaa -> sulake paukahtaa? Kannattanee avata ne takavalot ja vaihtaa vaikka noi pakkivalojen polttimot ja putsia kontaktit ja se maapiste kontissa tarkistaa.

Sieltä pakkivalon kannalta voi myös vilasta mittarilla mitä näyttelee ku eri asennoissa pakkikytkin. Varsinkin ilman sulaketta ku kokasee ohmipuntarilla vastuksen maihin, niin viisastunee?

Kuriositeettina 99:ssä katos takavalot kun ikkunanpyyhkijöiden maapiuha oli jäänyt irti. :)

T. Pasi
99T-museopeli
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Passi kirjoitti:
Voikohan polttimo pimahtaa niin, että vie liikaa virtaa -> sulake paukahtaa?
Ei voi, ellei lyö polttimoa vaikkapa vasaralla, niin että kontaktit ottavat yhteen. Volframilanka palaa helpommin poikki kuin sulake.
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Takaa on jo irroitettu pakkivalojen johdot, sillä takavalot on temppuillu ennenkin. Toki etupakkivalot voi aiheuttaa tuon saman, näitä en ole vielä irroittanut, mutta ovat listalla samalla kun ryhdyn hommiin.

Aero lepää kotona tämän päivän... Kaksi pyörää, 0,73hv/kg ja kuuma asvaltti vetää naamalle :D :D
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Kytkentäkaavio käteen ja järkeilemään/kokeilemaan. Kun kattelee kytkiksestä sitä latauksen merkkivalon kohtaa ja järkeilee, että miksi siinä samassa piirissä olevien diodien kynnysjännite ylittyy tai mikä muu seikka voi aiheuttaa sen, että virta kulkee latauksen merkkivalon kautta, niin eiköhän pikkuhiljaa vikakin ala selviämään. Jokainen piirihän on rinnakkain samaa maata ja samaa jännitettä vasten.

Loppujen lopuksi ei hirveesti ole noita sähkövimpaimia ainakaan Lucas ruiskullisessa autossa, mutta silti on hankala foorumilla arvata, että mikä oikosulku tai muu häikkä pistää sen latauksen valon palamaan.

100% varma metodi vianetsintään:

-Kytkentäkaavio
-Yleismittari
-Järkeilyä ja kokeilua.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

isompi sulake :lol: :lol:
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Tuo isompi sulake on käynyt mielessä, hiukan samalla tavalla korjaan elektroniikkaa yleensäkin. Vaihdetaan selvästi viallinen osa (tässä tapauksessa sulake, muuta vikaa ei ole löydetty vielä), jos kyseinen osa palaa toisen kerran, niin vaihdetaan järeämpi, jolloin palaa ylikuormituksen aiheuttaja, tai ainakin joku reitin varrelta :roll: näin päästään askel kerrallaan siihen vian todelliseen aiheuttajaan. Hiukan kallis menetelmä kyllä, ja autossa savunmuodostus voi olla melkoinen kun johtojen kuoret sulaa...

Kytkentäkaavioita on kyllä tutkittu... Ja mainittakoon että samassa piirissä ei enää ole kovinkaan paljon sen sulakkeen palamisen jälkeen, eikä varsinkaan koko auton sähköjärjestelmä...
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

No, kyllä minäkin nuorena käytin menetelmää, jonka mulle opetti vanhempi elektroniikkakorjaaja työelämässä = hehkulamppu sarjassa tehonsyötössä ja sitten vaan muuntajasta korkeampaa jännitettä, kunnes oikosulku tai kuivanut konkka paukahtaa/palaa pois ja sen jälkeen oli jo enemmän tietoa. Ihan toimiva konsti kulutus/viihde elektroniikan pikakorjauksessa.

Käsittääkseni kuitenkin auton sähköjärjestelmä käsittää vain yhden virtapiirin? Yksi akku (= yksi energian lähde), yksi laturi. Meikäläinenkin on sitä lucasin kytkistä muutaman kerran katsellut ja ihmetellyt laturin valon palamista milloin minkäkin syyn takia. Helpottaa ihmettelyä ja mieltämistä, jos piirtää itseä sillähetkellä kiinnostavat osat käyttistä ja maata vasten, eikä samoin, kun tuossa kytkiksessä ja sitten mieltää jännitepotentiaalin ja virran kulun. Tää on ainut meikäläisen tuntema järkevä vianetsintämetodi. Ja todellakin, jos piirtää asian oppikirjan esimerkiksi, niin koko paskan kaikki osat ovat samassa virtapiirissä vaikka sulake on palanut. (Sama maa ja sama käyttis vaikkakin sarjaelementtien kautta, kun käyttiksen suuntaan sarjassa oleva sulake palaa, muttuu piiri vain toisenlaiseksi ja kun tsekkaat ne diodit siinä latauksen valon molemmin puolin niin hoksaat, että sen laturin valon palamiseen voi vaikuttaa monet asiat)

Mikäli oikein sitten kouluaikoina ymmärsin periaatteen, niin auton sydemit ovat samaa maata ja jännitettä vasten.
Vastaa Viestiin