9-5 Saabin moottorin ulina
9-5 Saabin moottorin ulina
Onko kellään tietoa mistä johtuu voimakas moottorista tuleva ulina autoa käynnistettäessä?
Hihnat tarkistettu ja eivät luista. Ulina voimakkainta kun auto on seissyt pisempään. Ulina lakkaa parin min. kuluttua.
Niin, autolla ajettu noin 165 000 km ja kaikki huollot tehty. Noin vuosi sitten (155 000 km) Garretin turbo hajosi ja vaihdettu Mitsun turbo tilalle. Kyseinen ulina alkoi kuulua parin kuukauden kuluttua ahtimen vaihdosta.
Moottorin ollessa lämmin, ulina on lyhytaikaisempaa.
Välillä kuitenkin ulinaa ei ajoo lähdettäessä kuulu ollenkaan, vaan ulina tulee muutaman minuutin viiveellä. Moottorin kierroksia nostaessa ulina vaimenee.
Hihnat tarkistettu ja eivät luista. Ulina voimakkainta kun auto on seissyt pisempään. Ulina lakkaa parin min. kuluttua.
Niin, autolla ajettu noin 165 000 km ja kaikki huollot tehty. Noin vuosi sitten (155 000 km) Garretin turbo hajosi ja vaihdettu Mitsun turbo tilalle. Kyseinen ulina alkoi kuulua parin kuukauden kuluttua ahtimen vaihdosta.
Moottorin ollessa lämmin, ulina on lyhytaikaisempaa.
Välillä kuitenkin ulinaa ei ajoo lähdettäessä kuulu ollenkaan, vaan ulina tulee muutaman minuutin viiveellä. Moottorin kierroksia nostaessa ulina vaimenee.
Kyse on hyvin suurella todennäköisyydellä tästä.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Ettei vaan olisi öljynsuodatin ulina ??? katso http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ight=ulina
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Voi olla silti hihna
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=22712
Myöskin ohjaustehostin voi pitää ääntä tarpeeksi kuluneena.
Tai sitten noita jo arvattuja...
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=22712
Myöskin ohjaustehostin voi pitää ääntä tarpeeksi kuluneena.
Tai sitten noita jo arvattuja...
9-3 SC 1.8t -06
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Tai siis öljypumppu siellä jurisee kuivuuttaan. Jos näin on niin öljypohja auki ja sihti pesuun.Saappi Kuski kirjoitti:Eikö tuo 2 minuutin ulina kylmänä johtunut siitä tukkeentuneesta öljysihdistä öljypohjassa? Ääni tulisi siitä että ei saa aluksi nostettua öljyä ja vinkuu kuivuuttaan tms.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 67
- Liittynyt: Pe Helmi 13, 2004 10:53
- Paikkakunta: Teksas
Minullakin piti kone kaikenlaista ääntä, kilinää tai jurinaa hiukan ennen kuin turbo laukesi ja vielä turborempan jälkeenkin. Laitoin sitten öljyn sekaan jonkinlaista liuotinta, http://www.auto-rx.com/ . Vähän tuon aineen lisäämisen jälkeen sivuäänet hävisivät.
Webbisivu ja myyntipuheet ovat vähän kotikutoisen näköisiä mutta joillakin keskustelupalstoilla on mainittu että tästä olisi apua nimenomaan näiden moottoreiden kanssa joilla on taipumusta lietteen muodostukseen. Kovin rajut liuotinaineet eivät varmasti ole hyväksi mutta tuo on ainakin mainospuheiden mukaan mietoa.
Parempi tietysti avata öljypohja ja putsata paikat käsin.
Webbisivu ja myyntipuheet ovat vähän kotikutoisen näköisiä mutta joillakin keskustelupalstoilla on mainittu että tästä olisi apua nimenomaan näiden moottoreiden kanssa joilla on taipumusta lietteen muodostukseen. Kovin rajut liuotinaineet eivät varmasti ole hyväksi mutta tuo on ainakin mainospuheiden mukaan mietoa.
Parempi tietysti avata öljypohja ja putsata paikat käsin.
Minulle kertoivat merkkihuollossa tylysti että vaikka moottoritakuu on voimassa, ei sen piikkiin tehdä ensimmäistäkään hommaa ennenkuin JAKOPÄÄ pitää "riittävästi" ääntä. Ei riitä että öljypumppu vinkuu tai muuta vastaavaa. Melko hölmöjä ehtoja takuuhommille. Siinä vaiheessa on jo löysät housussa kun jakopää alkaa pitää elämää. Oman pussin piikkiinhän sitten hommat voi tietysti suorittaa.Eski kirjoitti:EI missään nimessä kannata itse ruveta konetta purkamaan ja putsaamaan, jos moottoritakuu on voimassa, vaan viedä suoraan merkkihuoltoon tutkittavaksi.ng900aero kirjoitti: Tai siis öljypumppu siellä jurisee kuivuuttaan. Jos näin on niin öljypohja auki ja sihti pesuun.
Eski

Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Kiitoksia neuvoista
Nyt on öljyt ja suodatin vaihdettu. Ulina hukkui samalla. Ulina tuli ilmeisesti öljynputsarista. Edellisestä öljynvaihdosta oli tullut kilometrejä noin 13 000. Toivottavasti myös pysyy jatkossa poissa. Kiitos.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 67
- Liittynyt: Pe Helmi 13, 2004 10:53
- Paikkakunta: Teksas
Saabin ohjeet tunnistukseen löytyy oheisesta kirjeestätami kirjoitti: Minulle kertoivat merkkihuollossa tylysti että vaikka moottoritakuu on voimassa, ei sen piikkiin tehdä ensimmäistäkään hommaa ennenkuin JAKOPÄÄ pitää "riittävästi" ääntä. Ei riitä että öljypumppu vinkuu tai muuta vastaavaa. Melko hölmöjä ehtoja takuuhommille. Siinä vaiheessa on jo löysät housussa kun jakopää alkaa pitää elämää. Oman pussin piikkiinhän sitten hommat voi tietysti suorittaa.
http://www.genuinesaab.com/psi/oil/Oil% ... n%20us.pdf
Minullekin tuli vuosi sitten oheinen kirje jossa asiaa selitellään
http://www.autosafety.org/uploads/phpde ... Letter.pdf
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Suomessa takuuasioista vastaa GM-Finland, jonka käytäntö on suoraan sanoen tältä palstalta luetun perusteella (ei omakohtaista kokemusta) perseestä. Jos menee vetoamaan tuohon Saab Cars USA:n lähettämään lappuun ja oireisiin, toteavat todennäköisesti, että vakuutuskäytännöt vaihtelevat maittain, eikä tuon perusteella voida toimia...Eli GM-Finlandin kanta on, että samalta valmistuslinjalta tulleet autot "vikaantuu" ihan eri tavalla, jos niillä ajetaan rapakon tuolla puolen. Täällä ilmenevä ulinaongelma on normaalia tai asiakkaan itsensä aiheuttamaa, Amerikoissa selvä viittaus moottorisuunnittelussa tapahtuneen virheen aiheuttamaan ongelmaan, tai jotain semmoista.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Kiitoksia neuvoista
Alkaa varmasti, öljynvaihdossa saattoi sihdistä lähteä hieman likaa pois ja öljy pääsee taas läpi hetken aikaa.9-5T kirjoitti:veikkaan etta ulina alkaa uudestaan.kaapo kirjoitti:Nyt on öljyt ja suodatin vaihdettu. Ulina hukkui samalla. Ulina tuli ilmeisesti öljynputsarista. Edellisestä öljynvaihdosta oli tullut kilometrejä noin 13 000. Toivottavasti myös pysyy jatkossa poissa. Kiitos.
Itse en ajaisi autolla jonka öljykierto ei ole kunnossa.
Pakkohan sen pumpun jurinan on riittää syyksi tutkia moottoria tarkemmin? Vai haluavatko että asiakas ottaa venakopan irti ja vasaroi jakoketjua vaihtokuntoon ja näin saamaan se vaadittavaa ääntä

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 67
- Liittynyt: Pe Helmi 13, 2004 10:53
- Paikkakunta: Teksas
Kyllä ja ei. Sytytyskasettien takaisinkutsu lähti liikkeelle NHTSA:n tutkimuksista ja toteutettiin samanlaisena myös Suomessa. En tiedä mutta veikkaisin nuo moottorien korjaukset tehtävän myös suht samanlaisin kriteerein eri maissa, jostain kansainväliseltä Saab-GM akselilta tuollainen linjauspäätös että lieteongelma tunnustetaan tulee. Tietysti joku yksittäinen jälleenmyyjä voi asennoitua ongelmiin miten lystää mutta jos oireet täsmäävät niin periaatteiden pitäisi olla samat. Jälleenmyyjällehän tuo on vain hyvää businesta kun saa laskutettua GM:ää takuutyöstä, en ymmärrä miksi he olisivat tällaista vastaan.V.J.S kirjoitti:Jos menee vetoamaan tuohon Saab Cars USA:n lähettämään lappuun ja oireisiin, toteavat todennäköisesti, että vakuutuskäytännöt vaihtelevat maittain, eikä tuon perusteella voida toimia...
Asia erikseen on että jos moottorista kuuluu kolinaa tai rahinaa niin ei se välttämättä ole juuri tämä ongelma vaan voi olla ihan jotain muuta joka ei kuulu ylimääräisen moottoritakuun piiriin. Sen selvittäminen voi hyvinkin vaatia moottorin aukaisun.