Sisemmän vetarin kupin vaihto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Sisemmän vetarin kupin vaihto

Viesti Kirjoittaja Passi »

Onkos tuo pelkääjän puolen vetonivelen kupin vaihto tehtävissä järkevästi ilman moottorin irroitusta?

Yritin irroitella tuota vetarin kuppia varaosamoottoristamme mutta perkkele ei se mihkään lähtenyt. :) Onkohan siellä vaan sitten laakeri mikä panttas vastaan?

Auto on 9000 -89 TA.


T. Pasi
99T-museopeli
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Viesti Kirjoittaja jani »

Tonnarissa on apukuskin puolella sisemmässä maljassa lukkorengas joka pitää sen tukilaakerissa kiinni
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

jani kirjoitti:Tonnarissa on apukuskin puolella sisemmässä maljassa lukkorengas joka pitää sen tukilaakerissa kiinni
Moi. Kattelin EPC:n räjäytyskuvia ja semmottihan siellä näytti olevan. Siinä taitaa joutu perkele lootan irrottaan jos tota haaveilee vaihtavansa. :)


T. PAsi
99T-museopeli
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Passi kirjoitti:
jani kirjoitti:Tonnarissa on apukuskin puolella sisemmässä maljassa lukkorengas joka pitää sen tukilaakerissa kiinni
Moi. Kattelin EPC:n räjäytyskuvia ja semmottihan siellä näytti olevan. Siinä taitaa joutu perkele lootan irrottaan jos tota haaveilee vaihtavansa. :)


T. PAsi
Turhaa suunittelet laatikon irrottamista!!! :wink: riittää kun otat laakeri pukin lohkosta ja laturista irti!!!!silloin pitäis olla jo malja/laakeripukki jo melkein kädessä.
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Sellanen kysymys vielä, että lähteekö toi laakeripukki irti väliakselista ilman, että väliakselia irroittaa vaihteistosta? Vaihteistostaha tulee soossit ulos ja se joku stefa siitä taitaa vaurioituu tosi helposti?

Tutkin tässä niin nyt on mulla tossa manuaalivaihteisesta toi laakeripukki "priimalla" kupilla. Tuolta lueskelin että näitä ei saa sekoittaa automaattiin. Pitää varmaan polkasta toi kuppi tosta ulos ja hommata uus laakeri siihen ja pistellä tohon vanhaan laakeripukkiin sitten kun son kädessä.


T. Pasi
99T-museopeli
fbl364
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 14:03
Paikkakunta: Espoo

Väliakselista

Viesti Kirjoittaja fbl364 »

Moikka, ahdasta tietysti on, mutta
laakeripukki lähtee suhteellisen helposti irti avaamalla sen neljä eripituista pulttia. Väliakseli jää yleensä paikalleen helposti, mutta sen voi toki ihan käsin vetämälläkin irroittaa laatikosta. Stefat ei vaurioidu mitenkään. Väliakseli on omilla booreillaan ja tasaisesti vetämällä ulospäin kohtisuorassa irtoaa myös nätisti. Putsaa vanhat rasvat pois ja laita uutta ohutta rasvaa tilalle, niin lähtee irti tulevaisuudessakin. Rasvaa ei saa laitta tietenkään liikaa.
Automaatin laakeripukki on erilainen kuin manuaalissa. Automaatin pukissa on merkintä "A", joten erehtyä ei voi. Jos käyttää automaatin pukkia manuaalissa, muodostuu väliakseliin sivuvääntöä, koska korkeudet ovat eri tasossa laatikkoon nähden. Tästä seuraa murheita (boori+laakerivikaa nopeasti)
Hanaa hillitysti!
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

Nyt on vetarinkuppi vaihdettu. Laakeri oli ihan ok, joten jätin wanhan paikalleen.

Pultit vaan auki ja laakeripukki&kuppi tuli ulos. Väliakseli jäi laatikkoon kiinni, remppa meni tosi helposti.

Samassa taistelussa vaihdoin laturista jännitteensäätimen. Vanhat hiilet olivatkin loppu. Laturin yläpultti ei meinannut löytyä niin meni aikaa jonninverran. :) Pari väärää pulttia siin tuli löysättyä ennenkuin avain löytyi siihen 14mm pulttiin. Ihme pulttikoko sinnekkin ängetty. Laturin alapultissa on huomioitavaa että kiinnitettäessä kuuluu laakeripukissa lyödä sitä holkkia ulos, että laturi lupsahtaa sinne väliin helposti.

Taitaa olla niin, että vaatii tuon laakeripukin irroituksen laturin vaihtokin? Onneksi vanha laturi oli ihan hyvän oloinen, vaikkakin aivan helvetin paskainen. :) Uus jännitteensäädin vaan sisään ja taas mennään.

Tässä linkki kuviin:
http://users.evtek.fi/~k0201253/saab/060906/
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

stara kirjoitti:Taitaa olla niin, että vaatii tuon laakeripukin irroituksen laturin vaihtokin?
Ei vaadi. Kyllä laturi tulee ja menee B202:ssa pukki paikallaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2682
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Heh, tuli tuosta hiilipakka/lataussäätimestä mieleen että vaihdoimpa minäkin sen tuossa pariviikkoa sitten... yläkautta 8) . Juu ja kyllä on ahasta, vasen käsi sinne just sopi kun otti mittatikun yläkannakkeesta irti...ja mitäänhän sinne ei tietenkään nää 8O
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

jus kirjoitti:
stara kirjoitti:Taitaa olla niin, että vaatii tuon laakeripukin irroituksen laturin vaihtokin?
Ei vaadi. Kyllä laturi tulee ja menee B202:ssa pukki paikallaan.
Siitä pyöräkotelostako se laturi mahtuu ulos? Näytti kyl helvetin ahtaalta laakeripukki paikallaan.

Nyt on koeajotkin tehty niin tärinä loppui. Vasemmalla on myös pientä kuoppaa, mutta voiko se vaikuttaa kun kaartaa oikealle? IHAN pieni tärinä vielä tuntuu oikealle kaarrettaessa, mutta en ole kyllä mitään tekemässä noin pienen takia.

T. Pasi
99T-museopeli
Vastaa Viestiin