Viriboxi ja bensankulutus

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viriboxi ja bensankulutus

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Harkinnassa olisi -01 mallisen 9-3 2.0t matalapaineturbon tehon lisääminen.

Kuinka paljon "tuunattu" auto kuluttaa vakioon verrattuna? Erot Maptunin, BSR:n PCC ja Hirschin välillä kulutuksessa?

Onko kenelläkään BSR:n PPC systeemistä omakohtaista kokemusta?
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Viriboxi ja bensankulutus

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

tevisu kirjoitti:Harkinnassa olisi -01 mallisen 9-3 2.0t matalapaineturbon tehon lisääminen.

Kuinka paljon "tuunattu" auto kuluttaa vakioon verrattuna? Erot Maptunin, BSR:n PCC ja Hirschin välillä kulutuksessa?

Onko kenelläkään BSR:n PPC systeemistä omakohtaista kokemusta?
No kulutus riippuu tietysti siitä, kuinka paljon autoa polkee. Ajettaessa 98 -oktaanisella bensiinillä kulutus jopa laskee normaaliajossa. Sitten kun polkee kaasua oikein kunnolla, niin kulutuskin pompsahtaa ylöspäin.

Aiotko hommata virityssetin sen faktan perusteella, että ostat sen, mikä kuluttaa vähiten bensaa?

Minä ainakin ottaisin huomioon seuraavat seikat virityssetin ostamisessa:
-hinta
-hinta-/laatusuhde
-teho/vääntö (mitä enemmän, sen parempi)
-teho/vääntö suhteutettuna hintaan
-virityssetin turvallisuus moottorille, vaihteistolle ja vetopyörästölle
-tulevien päivitysten hintavaikutus (jos hommaa samalta valmistajalta).

Jokaisessa mainitsemasi viritysfirmojen seteissä on jotain hyvää ja huonoa:

Hirsch - Saabin "virallinen virittäjä", eli mainetta löytyy. Hyvä tuote, mutta hinnakas. Olemassa ainoastaan steg 1, ei siis päivitysmahdollisuutta steg 2 tai 3:een. Nakutuksen ennakkoarvosäädöstä ei tietoa.

BSR - hyvä hinta-laatusuhde. Halpa. PPC:stä tuskin kenelläkään on vielä Suomen puolessa kokemuksia, mutta luetun perusteella helppo käyttää. Softan päivitysmahdollisuus (esim. steg 1->steg 2 tai 3) on, maksaa 1500 SEK. BSR:n virityssettien nakutuksen ennakkoarvosäätö 40, vakioboksilla 29. Siis suurempi kuin vakioboksilla.

Maptun - kallis, mutta todella hyvä. Mahdollisuus oman persoonallisen softan muokkaamiseen oman maun mukaisesti. Softan päivitys steg 1:stä steg 2 tai 3:een hoituu vaihtamalla uusi boksi vanhan tilalle. Hintakustannus 500 SEK + boksin rahtimaksu (noin 200-250 SEK). Boksin nakutuksen ennakkoarvonsäätö 29, kuten vakioboksillakin.

Eli itse lähtisin vertailemaan virityssettejä em. pohjalta, en kulutuksen perusteella, koska epäilisin, että kaikki em. setit kuluttavat bensaa lähes yhtä paljon.

Ja sitten vielä semmoinen juttu, että nuo virityssetit on tarkoitettu käytettäväksi 98 -oktaanisen bensiinin kanssa. Ja ei kannata kysyä, että voiko ajaa 95:lla. Bensa on Suomessa on muutenkin niin s**tanan kallista, että se on melkein yks hailee, ajaako sitä 95:lla vai 98:lla. Suorituskyvyn kannalta 98 on tietysti huomattavasti parempi -> antaa enemmän ahtoja :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Kiitoksia varsin kattavasta vastauksesta! Oli paljon sellaista, mitä en aikaisemmin ole tiennyt. :)

Hankinnan perusteena ei ole tärkeimpänä bensankulutus. Ajattelin vain, että kuluttaako auto "virityksen" jälkeen saman verran maantiellä kuin ennen vai meneekö kulutukset toiselle kymmenelle litralle...? En ole vielä päättänyt, hankinko mitään lisuketta, aika näyttää...

Ja sitten tyhmä kysymys: Valottaisiko joku minulle tuota "nakutuksen ennakkoarvonsäätöä"? Ei mitään hajua moisesta jutusta... :?
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

tevisu kirjoitti:
Ja sitten tyhmä kysymys: Valottaisiko joku minulle tuota "nakutuksen ennakkoarvonsäätöä"? Ei mitään hajua moisesta jutusta... :?
Nakutuksen ennakkoarvo = knocking sensitivity. Vastaa analogi saappaissa olevaa k-potikkaa mutta digi muodossa.
Ko. arvo kuvaa nakutusanturilta tulevan signaalin suodatusta, eli toisin sanoen sallittua nakutuksen tasoa. Vakio softalla arvo on asetettu tehtaalla sellaiseksi että ECU reagoi nakutukseen ennen kuin siitä koituu haittaa koneelle, näin ainakin itse olettaisin. Jos arvoa nostetaan saa kone nakuttaa rajummin ennen kuin ECU puuttu peliin ja säätää sytkää, lisää soppaa ja laskee ahtoja, eli tätä kautta myös tehot tippuu.

Olen itse menossa huomenna käymään saabin merkkihuollossa ja tarkoitus on saada hieman tarkempaa tietoa noista arvoista. Erään saabilla töissä olen kaverin mukaan asteikko on 2...4 V anturilta. Sitä en tiedä mitä nuo pykälät vastaa. Saattaa olla että esim 29 on 2.9v. Ja jos näin on niin 40 on tapissa, eli ei hyvä :evil:

Tästä herää kysymys, miksi viripaja on nostanut arvoja. Vastaus on yksikertainen, softa on helpompi tehdä näin kun ei tarvitse huolehtia ECUn puuttumisesta peliin. Eri asia on sitten kuinka terveellistä näiden arvojen kanssa rukaaminen on. Monet analogi-boksien viritystä käsittelevät sivustot netissä kehoittamat olemaan koskematta k-potikkaan
ja olettaisin että samaa pätee myös tähän.
#1730
500whp.net member
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

tevisu kirjoitti: Ajattelin vain, että kuluttaako auto "virityksen" jälkeen saman verran maantiellä kuin ennen vai meneekö kulutukset toiselle kymmenelle litralle...?
Mulla laski kulutus noin litralla/100km ja sitten se nousi koska innostus voiman käyttöön kasvoi. Olen päässyt omalla 9-3 seuraavaan kulutuslukemiin: 80km/h kulutus 5,8L/100km. Syitä on kaiketi kaksi, 98 polttoaine joka räjähtää tehookkaamin ja noussut vääntö, ei tarvii polkee autoo koko ajan suurilla kierroksilla.

Mulla on Steg 1 autossa
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
T16
"Turbo"
Viestit: 300
Liittynyt: La Kesä 14, 2003 21:32

Viesti Kirjoittaja T16 »

98e on niin paljon suurempi energiamäärä vs 95e että jos moottorin softa osaa hyödyntää 98e.n (kuten vaikka saabin softat) niin kulutus laskee sen verran että on jopa halvempaa ajaa 98e:llä!

pätee yleensä kaikkiin autoihin joissa on sytytysennakot 98e varten

kaupan päälle parempi teho :)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Vigge kirjoitti:Nakutuksen ennakkoarvo = knocking sensitivity. Vastaa analogi saappaissa olevaa k-potikkaa mutta digi muodossa.
Ko. arvo kuvaa nakutusanturilta tulevan signaalin suodatusta, eli toisin sanoen sallittua nakutuksen tasoa. Vakio softalla arvo on asetettu tehtaalla sellaiseksi että ECU reagoi nakutukseen ennen kuin siitä koituu haittaa koneelle, näin ainakin itse olettaisin. Jos arvoa nostetaan saa kone nakuttaa rajummin ennen kuin ECU puuttu peliin ja säätää sytkää, lisää soppaa ja laskee ahtoja, eli tätä kautta myös tehot tippuu.
Joo, täytyy tohon vielä täydentää, että vanhoissa, ennen Trionic -kautta tehdyissä Saabeissa oli sylinterikannessa mikrofoni, joka kuunteli nakutusta. Tämä mikrofoni -järjestelmä oli jo ihan hyvä keksintö, mutta sen huono puoli on siinä, että kone ehtii nakuttaa vähän aikaa, ennen kuin mikrofoni reagoi siihen.

Trionic -Saabeissa nakutuksenvalvonta on integroitu sytytyskasettiin, joka sytytystulpan avulla aistii moottorin nakuttamisen. Tämä järjestelmä reagoi nakutukseen viiveettä, riippuen tietysti siitä, mikä on Trionic -boxissa olevan nakutuksen ennakkosäätöarvo.

Molemmat em. järjestelmät toimivat Saabin APC -järjestelmän yhteydessä. Kun APC huomaa, että moottori nakuttaa, tekee se juuri niin kuin "Vigge" tuossa äsken kertoi.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Firon
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2003 11:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Viriboxi ja bensankulutus

Viesti Kirjoittaja Firon »

Turbo Sensonic kirjoitti: Ja sitten vielä semmoinen juttu, että nuo virityssetit on tarkoitettu käytettäväksi 98 -oktaanisen bensiinin kanssa. Ja ei kannata kysyä, että voiko ajaa 95:lla. Bensa on Suomessa on muutenkin niin s**tanan kallista, että se on melkein yks hailee, ajaako sitä 95:lla vai 98:lla. Suorituskyvyn kannalta 98 on tietysti huomattavasti parempi -> antaa enemmän ahtoja :wink:
Kysympä kuitenkin. Mikä estää ajamasta 95:lla? Aiheutuuko virimoottorille jotain vaaraa vai onko pelkästään tehottomampi kuin 98:lla ajettaessa?

Koitin selailla eri hakusanoilla ja tämä ketju oli lähinnä kaipaamaani vastausta.

Firon
#1899
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

En ole mikään Ferrarin insinööri, mutta järki sanoo että mikään muu kuin järki ei estä. Tuntuupa vain turhalta virittää autoa ja ahdistaa se 95:llä. Ja maksaa sillä ajamisesta vielä enenmmän? 8O

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Firon
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2003 11:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Firon »

peinu kirjoitti:En ole mikään Ferrarin insinööri, mutta järki sanoo että mikään muu kuin järki ei estä. Tuntuupa vain turhalta virittää autoa ja ahdistaa se 95:llä. Ja maksaa sillä ajamisesta vielä enenmmän? 8O
9-5T kirjoitti: Mikään ei estä, voit huoleti ajella jopa 91 oktaanisella
Eli vastaus kysymykseen olisi siis:
Ei estä mikään, auto kestää edelleen ajaa 95:lla kuten ennenkin. Lisätehosta vain osa käytössä jos ajelee 95:lla tai ei lainkaan. Jotkut sitten puhuu tästä nakutuksesta, jota tämäkään "ei-mikää-Ferrarin- kisainsinööri" ei ymmärrä eli se ei siis olisi ongelma?

Eli kaikki huuhaa on vastauksista suodatettu. Suodatinko siis oikein?
vastausvaihtoehdot: Kyllä , Ei sekä tarkennus :)

Foorumilla on ollut keskustelua siitäkin, että 98 laskisi kokonaiskulutusta ja tulisi hintaeroltaankin edullisemmaksi ajaa sillä. Koskeeko tämä myös vakiokoneellista kärryä? Kuluttaa 2.0lpt nimittäin 10l/100km normaaliajossa jossa puolet nurkkaa ja toinen puoli kehää ja tuusulantietä.

Firon, joka koittaa selvitellä maailman kummallisia asioita Saab asiantuntijoilta.
#1899
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

jos ja (kun) nakusäätö toimiin, niin silloin ei ongelmia tule. Trionic säätää ennakkoa, ahtoja ja sopan syöttöä kunnes nakutusta ei enää havaita.
MUTTA jos virisoftan tekijä on peukaloinut nakusäätöä, niin silloin ei välttämättä ole niin terveellistä ajaa 95 bensalla, jolla nakuttaa helpommin. Talvella ei niin väliksi, mutta kesällä ongelma on todellinen.
Jokainen varmaan muistaa, kuinka oma kiesi nakutti virisoftalla ja trionic ei tehnyt sitten yhtikäs mitään sen säätämiseksi.
Vakiosoftalla nakusäätö on normaalitoimenpide ja toimii kuten pitää. Eli voit huolite pistää tankkiin normi oktaanista bensaa.
#1730
500whp.net member
Firon
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2003 11:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Firon »

Vigge kirjoitti:Trionic säätää...
Kuinkas on nakutustunnistuksen kanssa kun vuoden -93 tonnarissa ei ole trionickia?

Firon
#1899
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Firon kirjoitti:
Vigge kirjoitti:Trionic säätää...
Kuinkas on nakutustunnistuksen kanssa kun vuoden -93 tonnarissa ei ole trionickia?

Firon
Itse en kovin hyvin tunne noita vanhempia laitteita, mutta ennen sytystulppien kautta tehtyä ionisaatiovirtamittausta, naku tunnistettiin erillisellä "mikrofoonilla". Analogi boxista löytyy k-potikka, jolla voi säätää nakutusherkkyyttä. Mittaus ilmeisesti mikin kautta?
#1730
500whp.net member
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Kuinkas on nakutustunnistuksen kanssa kun vuoden -93 tonnarissa ei ole trionickia?
Olettaen että autossa on DI, elikkäs se on 2.3T.

Muistaakseni DI haistaa aina nakutusta tulppien kautta. Sehän koko vehkeen perusidea on, ei suinkaan puolien vienti paikkaan missä ne kestävät mahdollisimman vähän aikaa :D

Erillinen nakutusanturi on taas LH-Jetronicia varten. Vanhempien tonnareiden DI-APC-LH on melkonen tårta-på-tårta viritelmä.

Vanhat 2 litraset haistoivat nakutuksen vain nakutusanturilla.

Nakutusanturi taas on huomattavasti ionisaatiomittausta epätarkempi juttu. Siinä kuulostellaan nakutuksen ääntä, eli nakutus tapahtuu jo siinä vaiheessa kun tulee indikaatio. Ionisaatiomittaus periaatteessa varottaa etukäteen.
9-5tW
"Turbo"
Viestit: 283
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 21:12
Paikkakunta: Timbuktu

Viesti Kirjoittaja 9-5tW »

Huomasin hassun efektin maptunin poksissa tässä taannoin. Motarin rampilta kiihdytettäessä 4. vaihteella auto kiihtyy aluksi kuten pitääkin, mutta sitten kiihtyvyys pienenee hetkeksi, kiihtyy taas kovemmin jne.. kyse ei ole nykimisestä vaan auto vaan ikäänkuin "ei saa välillä henkeä".
Autossa on vakio ilmanputsari ja putket, eli olisiko sieltä löydettäissä syytä tähän, kenelläkään muilla vastaavia kokemuksia ?
#1901 / 9-3 2.8TS v6 Aero
Vastaa Viestiin