Ranskalaisista

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
kristian
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja kristian »

Eipä mullakaan hirveitä ongelmia ole minkään autojen kanssa ollut, enolta lainassa ollut NG-satku on ainoa jonka kanssa olen jäänyt tielle :) Joku letku meni koneesta ja rupes käymään kuumana kesken reissun.

Omat autot

Citroen ZX -94 - ei vikoja
Saab 9000 -88 - tekniikka todella hyvä, pellit mädät
Saab 900C -89 - ovet mädät, kaasari meni vaihtoon heti alussa
Saab 900i -88 - päällepäin nätti mutta muuten paska yksilö :(
Saab 900C -89 - tähän mennessä ei vikoja :)

Kotiväellä on ollut Pösöä ja Citikkaa eikä suurempia vikoja ole ollut... Nykyisessä Renault Lagunassa automaatti takkuilee mutta liikkeessä väittivät että se on ominaisuus eikä vika 8)
Saab 9-3 SS 1.8t Linear Pro -07 (Käyttöpeli)
Mercedes-Benz 240D W123 -83 (Kesäauto)
Sami
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Sami »

Henkka #2283 kirjoitti:
Täytyypä sanoa, että olen hyvin pitkälti samaa mieltä 8) Ja kunhan tuo "mollaaminen" tehdään suurimmalti osin pilke silmäkulmas...
Mulle tuli mieleen, että klubilaisissa voi olla saabisteja, jotka harrastavat muitakin merkkejä. Jotta joukkona klubilaiset tuntisivat yhteenkuuluvuutta riippumatta siitä, että onko jollain intohimo vaikkapa vanhoja isoja kissoja kohtaan (jotka on muuten tyylikkäitä autoja) olisi ehkä klubilaisten muistettava, että mikä oli se juttu minkä takia klubiin liityttiin?

Tavallaan jos haluaisi rakentaa henkeä ja tehdä harrasteesta mahdollisimman monenlaiselle ihmiselle mukavan ja hauskan olisi jo ehkä lähtökohtaisesti mietittävä, että mistä hommassa on kyse ja että minkälaisen tekstin julkaisemista halutaan mahdollistaa.

Jos pistetään pystyyn offtopic palsta ja samalla annetaan ymmärtää, että voi jauhaa ihan mitä mieleen sattuu tulemaan, samalla hyväksytään, että monien eritavalla elämää katsovien on vain siedettävä, että kuulumme ryhmään/klubiin, jossa äänekkäimpien on julkisesti hyväksyttyä maalata meistä tietynlaista kuvaa. Tää automerkkiasia ei ole ainut. Itse ottaisin voimakkaammin kantaa rasistisiin ilmaisuihin esim: romaanivitseihin yms. juttuihin täällä.
kristian
"Hölösuu"

Sami kirjoitti:
Itse ottaisin voimakkaammin kantaa rasistisiin ilmaisuihin esim: romaanivitseihin yms. juttuihin täällä.
Siinä on vaan se haittapuoli että tämäntyyppisissä aiheissa karkaa usein mopo käsistä ja moderaattorit joutuvat lyömään aiheen lukkoon ennenkuin joku ottaa oikeasti nokkiinsa, nähty on :D
Henkka #2283
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Sami kirjoitti: Mulle tuli mieleen, että klubilaisissa voi olla saabisteja, jotka harrastavat muitakin merkkejä. Jotta joukkona klubilaiset tuntisivat yhteenkuuluvuutta riippumatta siitä, että onko jollain intohimo vaikkapa vanhoja isoja kissoja kohtaan (jotka on muuten tyylikkäitä autoja) olisi ehkä klubilaisten muistettava, että mikä oli se juttu minkä takia klubiin liityttiin?

Tavallaan jos haluaisi rakentaa henkeä ja tehdä harrasteesta mahdollisimman monenlaiselle ihmiselle mukavan ja hauskan olisi jo ehkä lähtökohtaisesti mietittävä, että mistä hommassa on kyse ja että minkälaisen tekstin julkaisemista halutaan mahdollistaa.

Jos pistetään pystyyn offtopic palsta ja samalla annetaan ymmärtää, että voi jauhaa ihan mitä mieleen sattuu tulemaan, samalla hyväksytään, että monien eritavalla elämää katsovien on vain siedettävä, että kuulumme ryhmään/klubiin, jossa äänekkäimpien on julkisesti hyväksyttyä maalata meistä tietynlaista kuvaa. Tää automerkkiasia ei ole ainut. Itse ottaisin voimakkaammin kantaa rasistisiin ilmaisuihin esim: romaanivitseihin yms. juttuihin täällä.
Kyllä vain.
Pitkälti määräävä tekijä kuitenkin on mielestäni se, että kirjoittelu tapahtuu SAAB-merkin ympärille pystytetyssä ympäristössä ja SAAB-merkkinä pitäisi lähtökohtaisesti yhdistää toimijoita. Tätä taustaa vasten mielestäni on asiaankuuluvaa jonkinlainen itsekehu tai jopa hyvällä maulla tehty muiden merkkien "mollaus". Ihmisiin, jotka ovat jotakin henkeen ja vereen, suhtaudun kuitenkin lähinnä ilon irti ottavasti.

Tämä nyt on vain henkilökohtainen mielipiteeni.

Tuo romanivitsijuttu yms. onkin jo hiukan eri asia. Periaatteessa olen kanssasi samaa mieltä, mutta itse en lähtökohtaisesti voi suhtautua saamieni kokemusten perusteella esimerkiksi romaneihin neutraalisti. En tosin ole täällä heistä mitään vitsiäkään vääntänyt (muistaakseni).

Ja mun mielestä ison kissan harrastajan paikka on ensisijaisesti vaikka "Isokissapalstalla". Mollatkoon siellä vaikka Saabeja, ei ole multa pois :wink: Sikäli kun on isokissa-/saabisti, niin laittakoot tänne tullessaan ennemin ne saabilasit päähän kuin että ottaa itteensä jokaisen Citikkaan kohdistuvan vinoilun.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Sami
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Sami »

kristian kirjoitti:
Sami kirjoitti:
Itse ottaisin voimakkaammin kantaa rasistisiin ilmaisuihin esim: romaanivitseihin yms. juttuihin täällä.
Siinä on vaan se haittapuoli että tämäntyyppisissä aiheissa karkaa usein mopo käsistä ja moderaattorit joutuvat lyömään aiheen lukkoon ennenkuin joku ottaa oikeasti nokkiinsa, nähty on :D
Näin on. Tarkoitankin tuolla, että jos olisin jonkinlainen päättävä taho tässä klubissa ottaisin tähän asiaan kantaa määrittämällä reunaehdot täällä julkaistavalle tekstille uusiksi. En siis ottaisi kantaa jossakin moista aihetta käsittelevässä ketjussa.

Saabismiin on mulla jo 90 -luvulta asti liittynyt pelkästään rento, hauska ja vähemmän fanaattinen halu harrastella näitä autoja, remontteja ja ajelua. Kaikki muu elämään liittyvä kuuluu sitten ihan jonnekkin muualle, etten tulisi tekemään kenenkään oloa kiusalliseksi harrasteporukassani. En siis möläyttele poliittisia mielipiteitäni tai suhtautumistani eri ihmisrotuihin yms.. Käytännössä kuitenkin äänekkäimmät lausunnot kuuluu kauimmaksi ja on näkyvillä kaikille halukkaille, joska haluavat saabclub.fi sivustoille tulla tsekkailemaan meininkiä.

Edit: muut automerkit on jo pienempi ongelma tämmösessä vapaassa asiasisällöltään lähestulkoon moderoimattomassa foorumissa, mutta oishan se nasta osoittaa suvaitsevaisuutta myös muita merkkikerhoja kohtaan ja pitää pahimmat mölyt vatsassa. Ainut hyöty, mitä turhanpäiviäisestä metelöinnistä saa on se, että kirjoittaja saa kevennettyä ja purkaa itseään julkisesti. Juuri muutapa etua siitä ei isompana joukkona saada. Ehkäpä voisi olla mahdollista kulttuuri, jossa saabistit tunnettaisiin fiksuna ja suveneerina porukkana muiden merkkien kerhoissa.

Hyvänä esimerkkinä vaikka sitikkafoorumi:

http://www.citroen-foorumi.com/

Kategoriat on jo määritelty niin, että keskittyvät pelkästään sitikoihin ja ihan heti lukemalla ei mitään totaalisen idioottimaista löydä. Lisäksi tuommoisessa ympäristössä tulee vähemmän välirikkoja, joissa joku haukutaan foorumilta ulos jne..

Jos tekisi tämmöisen simppelin "idiootti-indeksin" ja laskisi foorumin aihepiiristä 100:n viestin otoksesta typerien purkautumisien suhdetta varsinaiseen asiaan, saisi saab-foorumi kyllä suurimman idiootti-indeksin seuraavista foorumeista:

-Volkkarifoorumi
-Mese.fi
-Citroen-foorumi
-Saab-foorumi

No, mutta tääkin oli vain minun mielipide. En silti usko, että saabistit olisi muita enempi idiootteja. Meillä on vain tämmöinen foorumi, jonka kategoriat tavallaan sanelevat sen, että tänne voi tulla mainitsemaan aamulla kokemansa siemensyöksyn ja muuta vastaavaa.. Diggailen edelleen saabeista ja sitärataa, mutta haaveilen jostain vastaavanlaisesta saab-foorumista, kuten tuo citroen-foorumi.
kristian
"Hölösuu"

Joo, onhan tämä offtopic-osasto melkoinen villi länsi mutta toisaalta onko sillä niin väliäkään, kunhan nyt ei ihan törkeyksiin mennä... Ei kukaan ole pakottanut lukemaan :)
Citroën-foorumi on hyvä ja asiallinen, mutta taitaa olla vähän pienempi porukka mikä sitä käyttää, siksikin on helpompi pysyä asialinjalla... :roll:
Jussi
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Sami kirjoitti:Jos tekisi tämmöisen simppelin "idiootti-indeksin" ja laskisi foorumin aihepiiristä 100:n viestin otoksesta typerien purkautumisien suhdetta varsinaiseen asiaan, saisi saab-foorumi kyllä suurimman idiootti-indeksin seuraavista foorumeista:
Toisaalta tämä on taas asiallisen sisällön tason puolesta yksi kärkifoorumeita.

Ääliöavautumiset eivät paljon meikäläistä hetkauta, niitä on yleensä jopa viihdyttävä lukea. On tietysti myös keskusteluita, joiden paikka ei olisi julkisesti näkyvillä siten että ne leimaavat kaikki Saabilla ajelevat.... "v**tu mä kyykytin sen valoissa" ja "kaikki muut paitti meidän isin auto on paskoja" jutut kuuluvat ammattikoulun ja lukion välitunneille eivät aikuisten ihmisten sivistyneeseen keskusteluun.

Keskustelun monimuotoisuus on vahvuus, se pitää mielenkiinnon lautaa kohtaan yllä. Jos täällä keskusteltaisiin vain ja ainoastaan Saabien tekniikasta niin melko monen tulisi luettua lauta huomattavasti harvemmin ja myös aihepiiriin kuuluva keskustelu kärsisi
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
makri
"Turbo"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja makri »

Itse olen aikoinani Renaultillakin ajellut, mutta tässä keväällä on jätetty pois ranskanperunat, -patongit ja muut -leivät. Tummaa riisiä lähinnä ja jos perunaa niin sitten keitettynä, ja leipänä moniviljaa.

Nuorempana oli tapana halkaista ranskanleipä pitkittäin, voidella voilla ja maksamakkaralla, halkaista kaksi HK:n sinistä ja survoa ne sinne väliin n. sentin paksujen Edam viipaleiden kanssa. Siihen sitten kulutusmaitoa suoraan purkista.
2019 Mazda CX9 2,5T + 2011 Mazda3 GT 2,5i + Telajärvi
Kerran Saabisti, aina Saabisti - käyttöauton merkistä riippumatta
saab87
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja saab87 »

no omakohtasta kokemusta ei oo mut mitä ny näitä lähipiirin taksikuskeja katellu ni ei oo kauhee luottamusta herättävää jos kuski sanoo jotta elä mee tänää mihkää ku rellu ei välttämättä vie perille ku on näi kylmä
Rouva JuAn
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
Vastaa Viestiin