900 16v turbo nykii ja hyytyy

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
high velocity
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 05:02

900 16v turbo nykii ja hyytyy

Viesti Kirjoittaja high velocity »

Elikkäs ostin tuossa joku aika sitten tollasen 900 16 tappisen turbon vm.-88.
Nyt olisi hauska tietää minne katoaa tehot. Ykkös ja kakkos vaihteella auto lähtee kiitettävästi mutta jo kolmosella alkaa nykimään ja nelosella ja vitosella tuntuu veto häviävän kokonaan. Ahtoja antaa 0.6-1...

Autoon on nyt vaihdettu uudet tulpat (nippon denso platinat), FSE:n bensanpaineensäädin (paineita 3,4-3,6), polttoaineen suodatin ja ilmanputsari...

Edellinen omistaja on asentanut autoon dumpin ja bypass venttiilistä jäänyt reikä on tukittu. Ei itsessä ole hirveästi tuota automekaanikon vikaa joten vihjeitä kaivattas mistä alkaa seuraavaks vikaa etsimään.

Onko joillain esim. ollut ongelmia ilmamassamittarin kanssa ja mimmosia
ongelmia siitä tulee? Ja jos haluaa tai joutuu vaihtamaan suuttimet niin
mimmoset kannattaa hommata ja mistä?

Haluaisi saabin kuntoon kun tulee kesä ja kärpäset!
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Minulla ainakin huonoja kokemuksia "vääränmerkkisistä" tulpista.
Vois tietty kokeilla NGK tulpilla, taikka ensin tarkistaa että kärkiväli
on oikea noissa densoissa. Kärkivälin pitäisi olla 0,6-0,7mm.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7685
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tulpat ja muut sytkäkamat tietty kannattaa vielä kattoo.
Ennakonkin vois tarkistaa.

Onko tuohon tehty jotain muuta muutoksia kun noi bensanpaineet on selkeesti korkeemmalla mitä vakiot.

Itsellä ainakin viallinen bensanpainesäädin aiheutti turhaa mietiskelyy ja puutumista, ylettömän kulutuksen lisäksi. Voihan tuonkin tiputtaa normipaineille, 2.8 varmaan tuon ikäsessä. Ei pitäis olla mitään haittaa jossei apc:ta ole kokonaan puukotettu pois pelistä.

Voihan se olla bensapumppukin tiensä päässä, siitä löytyy haulla juttua.

Ohan noissa useesti ollu myös murtuneita alipaineletkuja ja löysiä paineletkuja.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
high velocity
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 05:02

Viesti Kirjoittaja high velocity »

Paineita nostettiin vähän korkeemmaks kun ajateltiin että nykiminen johtus
siitä että kone ei saa tarpeeksi keittoo. Mutta voihan se olla sitten pumpussakin. Tai toivottavasti olis vaan joku ilmavuoto. Entiset tulpat oli NGK:t...itte olen taas kuullut aika huonoja tarinoita noista NGK:n tulpista. Ollut paljon pimeinä jo uusina ym. ym...
Vastaa Viestiin