9-3 TA -> Viggen look
9-3 TA -> Viggen look
Ei sitten ota sujuakseen tämä projekti
Pitkään etsittyäni sain vihdoin ja viimein kaikki ulkopuolen osat hankittua ja asennettua, jotain viimeistelyä on vielä tekemättä, mutta ei niistä sen enempää.
Innostuin kuitenkin sen verran korisarjasta, että piti mennä tilaamaan Viggen-sisusta ja nyt sitä on asennettu muutaman illan, ja edelleen istun plyyssipenkissä
Ensimmäinen yritys tyssäsi sähköihin, mikä sinänsä oli odotettua, takapenkki asennettu, etupenkit jäi laittamatta kun plussa ei ollut valmiiksi vedetty penkin liittimelle.
Toinen yritys eilen illalla, nyt varustautuneena isolla liitinkasalla, johdoilla ja asenteella "tänään istun nahkapenkissä "
n. 3h nyhräsin johtoja, ja kirosin saabin hienoja kaapelikouruja alimpaan helvettiin, mutta sain johdot vedetty sulakerasiasta (SILTI väärä liitin sulakerasiaan) penkinliittimeen, ja oikeanpuoleisesta penkistä TWICE:iin, matot ja koristelistat kaikki paikoilleen, ja penkinasennusta tekemään.
Aloitin tietysti oikealta puolelta. Kaikki sujui kuin tanssi, penkki meni koloonsa, liitin kiinni, suojamuovi pois ja turvavyön loppuosa kiinni penkkiin MITÄ Piiiiiiiiiiip Siinä hetken aikaa ihmettelin turvavyön loppuosan kiinnitystä, joka ei ollut mitenkään, edes kaukaa sukua siihen penkissä olevaan kiinnityskohtaan. Hetken kattelin penkkejä, josko jotain osaa sais siirrettyä, mutta kun ei niin ei. Ei mitään yhteistä. Mielessä kävi oikoa raudat sopivampaan muotoon, mutta jos nyt ei kuitenkaan leikkis turvalaitteilla... Eikä ihan vähän ottanut päähän.
Siinä sitten hetken mietin että mitäs nyt, penkki ulos ja vanha takasin, vai mitä? Lopuksi päädyin suorittamaan asennuksen loppuun, ja asettaa penkin käyttökieltoon. Varovasti akku kiinni, ja ovikytkimestä painallus, rele napsahti penkissä, ihme ja kumma, sehän liikkuu =) ei siinä sitten muuta kun loput pultit kiinni, ja koeistumaan
Kuskin puolelle sitten plyyssipenkki takasin, loput romut konttiin, ja kotia kohti... Aamulla sitten soitin saabille kyselemään että mitäs nyt, 400e/puoli turvavyöt vaihtoon vai mitä? Kävi ilmi että sähköpenkeissä ja manuaalipenkeissä on eri kiinnitys turvavyölle, ja on erikseen saatavilla
Nyt sitten odotellaan postia, jonka jälkeen kysellään että missäs vaihdettais se turvavyön kiinnike, kerta siinä on lupaavanoloiset niitit johon en viitsis itse mennä koskemaan...
Päivittelen kun homma etenee...
Jotain kuvia löytyy galleriasta...
http://www.saabismionsairaus.net/galler ... 9-3SE-99TA
Niin, joo, olin tietty etsinyt STCS:n foorumilta kaikki aiheet jossa käsiteltiin sähköpenkkiin vaihtoa, joka paikassa kyseltiin ja ihmeteltiin sähköjä, NG/9-3 muunnoksista oli juttua (Vaatii sovituspalat kiinnikkeisiin), mutta yhdessäkään viestissä ei ollut mainintaa tuosta turvavyön kiinnikkeiden eroavaisuudesta
Jaa, että miksi laittaa näin paljon rahaa ja vaivaa kyseiseen autoon??
1. Saabismi ON sairaus
2. Viggen ei myyty automaatilla...
Pitkään etsittyäni sain vihdoin ja viimein kaikki ulkopuolen osat hankittua ja asennettua, jotain viimeistelyä on vielä tekemättä, mutta ei niistä sen enempää.
Innostuin kuitenkin sen verran korisarjasta, että piti mennä tilaamaan Viggen-sisusta ja nyt sitä on asennettu muutaman illan, ja edelleen istun plyyssipenkissä
Ensimmäinen yritys tyssäsi sähköihin, mikä sinänsä oli odotettua, takapenkki asennettu, etupenkit jäi laittamatta kun plussa ei ollut valmiiksi vedetty penkin liittimelle.
Toinen yritys eilen illalla, nyt varustautuneena isolla liitinkasalla, johdoilla ja asenteella "tänään istun nahkapenkissä "
n. 3h nyhräsin johtoja, ja kirosin saabin hienoja kaapelikouruja alimpaan helvettiin, mutta sain johdot vedetty sulakerasiasta (SILTI väärä liitin sulakerasiaan) penkinliittimeen, ja oikeanpuoleisesta penkistä TWICE:iin, matot ja koristelistat kaikki paikoilleen, ja penkinasennusta tekemään.
Aloitin tietysti oikealta puolelta. Kaikki sujui kuin tanssi, penkki meni koloonsa, liitin kiinni, suojamuovi pois ja turvavyön loppuosa kiinni penkkiin MITÄ Piiiiiiiiiiip Siinä hetken aikaa ihmettelin turvavyön loppuosan kiinnitystä, joka ei ollut mitenkään, edes kaukaa sukua siihen penkissä olevaan kiinnityskohtaan. Hetken kattelin penkkejä, josko jotain osaa sais siirrettyä, mutta kun ei niin ei. Ei mitään yhteistä. Mielessä kävi oikoa raudat sopivampaan muotoon, mutta jos nyt ei kuitenkaan leikkis turvalaitteilla... Eikä ihan vähän ottanut päähän.
Siinä sitten hetken mietin että mitäs nyt, penkki ulos ja vanha takasin, vai mitä? Lopuksi päädyin suorittamaan asennuksen loppuun, ja asettaa penkin käyttökieltoon. Varovasti akku kiinni, ja ovikytkimestä painallus, rele napsahti penkissä, ihme ja kumma, sehän liikkuu =) ei siinä sitten muuta kun loput pultit kiinni, ja koeistumaan
Kuskin puolelle sitten plyyssipenkki takasin, loput romut konttiin, ja kotia kohti... Aamulla sitten soitin saabille kyselemään että mitäs nyt, 400e/puoli turvavyöt vaihtoon vai mitä? Kävi ilmi että sähköpenkeissä ja manuaalipenkeissä on eri kiinnitys turvavyölle, ja on erikseen saatavilla
Nyt sitten odotellaan postia, jonka jälkeen kysellään että missäs vaihdettais se turvavyön kiinnike, kerta siinä on lupaavanoloiset niitit johon en viitsis itse mennä koskemaan...
Päivittelen kun homma etenee...
Jotain kuvia löytyy galleriasta...
http://www.saabismionsairaus.net/galler ... 9-3SE-99TA
Niin, joo, olin tietty etsinyt STCS:n foorumilta kaikki aiheet jossa käsiteltiin sähköpenkkiin vaihtoa, joka paikassa kyseltiin ja ihmeteltiin sähköjä, NG/9-3 muunnoksista oli juttua (Vaatii sovituspalat kiinnikkeisiin), mutta yhdessäkään viestissä ei ollut mainintaa tuosta turvavyön kiinnikkeiden eroavaisuudesta
Jaa, että miksi laittaa näin paljon rahaa ja vaivaa kyseiseen autoon??
1. Saabismi ON sairaus
2. Viggen ei myyty automaatilla...
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
Tuohan on nätti kuin sikä pienenä ja vielä oikean värinenkin(frostgrey ).
Itselläni olisi 9-5:seen tarkoitus tehdä sama homma, eli vaihtaa sisusta nahkaiseen kun jostain vaan löydän sopivan (04- Aero mustat ilmastoidut )
tsemppiä vaan ja kyllä se siiten palkitaan kun kaikki osat paikalleen
Itselläni olisi 9-5:seen tarkoitus tehdä sama homma, eli vaihtaa sisusta nahkaiseen kun jostain vaan löydän sopivan (04- Aero mustat ilmastoidut )
tsemppiä vaan ja kyllä se siiten palkitaan kun kaikki osat paikalleen
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Kiitos kehuistam on muuten hivenen hankala väri valokuvata, tuo frostgrey
Huomasin tuossa kun koeistuin apukuskin penkin, että ainakin Viggen-penkeissä, tiedä sitten onko kaikissa sähköpenkeissä, on se yksi säätö jota olen kaivannut niin kauan kun tuo 9-3 on minulla ollut, nimittäin Etureunan korkeudensäätö
Vielä on epäselvää miten tuon kuljettajan penkin sähköt pitäisi tehdä oikeaoppisesti, sähkökaaviossa tulee kaksi johtoa penkin muistiboxista johon on merkattu I-BUS, mutta ei mitään mainintaa mihin näitä kannattais kytkeä... En sitten tiedä pitäiskö peilit olla liitetty muisteihin jotenkin, ainakaan käyttöohjekirjassa ei mainittu tästä mitään, ja toisaalta en ole vaihtamassa peilit sellaisiin jossa olis asentoanturit, joten mistäpä tuo tietäis mihin ohjata, vaikka haluaiskin
Uutta putkeakin on kerettty asentaa, kaverit ovat valittaneet putkivirityksen ääniä niin kauan kun tuo on minulla ollut, nyt sain vihdoinkin hankittua, ja asennettua Feritan rosteriputken
Kesäksi on vielä luvassa hiukan isompaa vannetta, ja kait niihin jotain renkaita löytyy kevään mittaan...
Huomasin tuossa kun koeistuin apukuskin penkin, että ainakin Viggen-penkeissä, tiedä sitten onko kaikissa sähköpenkeissä, on se yksi säätö jota olen kaivannut niin kauan kun tuo 9-3 on minulla ollut, nimittäin Etureunan korkeudensäätö
Vielä on epäselvää miten tuon kuljettajan penkin sähköt pitäisi tehdä oikeaoppisesti, sähkökaaviossa tulee kaksi johtoa penkin muistiboxista johon on merkattu I-BUS, mutta ei mitään mainintaa mihin näitä kannattais kytkeä... En sitten tiedä pitäiskö peilit olla liitetty muisteihin jotenkin, ainakaan käyttöohjekirjassa ei mainittu tästä mitään, ja toisaalta en ole vaihtamassa peilit sellaisiin jossa olis asentoanturit, joten mistäpä tuo tietäis mihin ohjata, vaikka haluaiskin
Uutta putkeakin on kerettty asentaa, kaverit ovat valittaneet putkivirityksen ääniä niin kauan kun tuo on minulla ollut, nyt sain vihdoinkin hankittua, ja asennettua Feritan rosteriputken
Kesäksi on vielä luvassa hiukan isompaa vannetta, ja kait niihin jotain renkaita löytyy kevään mittaan...
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Tuo kuvahan on 2 vuotta vanha missä auto on ottanut kontakti puun kanssa. Ja kun kuvia katselee niin eihän siinä yhdessä kuvassa ole edes helmoja paikalle...9000cst kirjoitti:Oli komea, puu näköjään yrittänyt tulla kuskin puolelta sisään Onnistuko korjaus ja maalaus ok ?Tuha kirjoitti:Komea kulkupeli...
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Juu, Leppäracing-kuvat ovat vanhoja, kyseisen tapahtuman muistona ainoastaan sieltä täältä löytyviä lasinpalasia. Eipä siinä mitään ihmeellisempää, mitä nyt maalauttivat puskurin toisenkin kerran kun maalit eivät pysyneet saumoissa. Tuohon aikaan auto oli ihan alkuperäisessä asussaan...
Sain lisätietoa turvavyön korinkiinnitykseen, eli se lantiovyön kiinteä osa joka 9-3:ssa on pultattu penkkiin, ja eri tavalla sähköpenkeissä ja manuaalipenkeissä. Kaikissa malleissa on sama vyö, ja tuo korikiinnitys vaihdetaan penkkien mukaan. Kyseinen osa on kiinni pikalukolla, joten ihan 10s. homma vaihtaa kiinnitysrautaa. Nyt odotetaan vain uutta osaa
Sain lisätietoa turvavyön korinkiinnitykseen, eli se lantiovyön kiinteä osa joka 9-3:ssa on pultattu penkkiin, ja eri tavalla sähköpenkeissä ja manuaalipenkeissä. Kaikissa malleissa on sama vyö, ja tuo korikiinnitys vaihdetaan penkkien mukaan. Kyseinen osa on kiinni pikalukolla, joten ihan 10s. homma vaihtaa kiinnitysrautaa. Nyt odotetaan vain uutta osaa
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Nyt on sitten kaikki osat asennettu
Perjantaina kävin hakemassa puuttuvat turvavyön kiinnikkeet, ja asensin kuljettajan penkin. Nyt kelpaa nautiskella
Muistipenkkikin lähti toimimaan, vaikka hiukan epävarmana pidettiin sen toimimista ilman väyläänkytkentää. Lähes kaikki toiminnot kuitenkin toimii, myös muistit. Puutelistalla on enää penkin liikuttaminen ilman sytytysvirtaa (oikeanpuoleinen kyllä toimii), ja radiosta pitäisi ilmeisesti tulla joku merkkiääni kun muistipaikka ohjelmoidaan, tämähän nyt ei tule. Lisäksi pitäisi ilmeisesti olla puristussuoja, eli penkin pitäisi pysähtyä kun tööttiä painaa. Nämä siis vaativat muistiboxin kytkemistä dataväylään, tähän ei kuitenkaan missään kytkentäkaaviossa ollut mitään ohjeita, missään ei mainittu mitään liitintä tai kohtaa johon väylän voisi kytkeä, penkin liittimestä lähtee vain kaksi johtoa merkattuna I-BUS.
Vielä jos jostain löytyis tietoa miten väylälle saa kytkeä laitteita, niin nuokin kauneusvirheet saisin korjattua
Kuvia laitan heti kun saan auton pestyä ja kelvollisessa valossa kuvattua...
Perjantaina kävin hakemassa puuttuvat turvavyön kiinnikkeet, ja asensin kuljettajan penkin. Nyt kelpaa nautiskella
Muistipenkkikin lähti toimimaan, vaikka hiukan epävarmana pidettiin sen toimimista ilman väyläänkytkentää. Lähes kaikki toiminnot kuitenkin toimii, myös muistit. Puutelistalla on enää penkin liikuttaminen ilman sytytysvirtaa (oikeanpuoleinen kyllä toimii), ja radiosta pitäisi ilmeisesti tulla joku merkkiääni kun muistipaikka ohjelmoidaan, tämähän nyt ei tule. Lisäksi pitäisi ilmeisesti olla puristussuoja, eli penkin pitäisi pysähtyä kun tööttiä painaa. Nämä siis vaativat muistiboxin kytkemistä dataväylään, tähän ei kuitenkaan missään kytkentäkaaviossa ollut mitään ohjeita, missään ei mainittu mitään liitintä tai kohtaa johon väylän voisi kytkeä, penkin liittimestä lähtee vain kaksi johtoa merkattuna I-BUS.
Vielä jos jostain löytyis tietoa miten väylälle saa kytkeä laitteita, niin nuokin kauneusvirheet saisin korjattua
Kuvia laitan heti kun saan auton pestyä ja kelvollisessa valossa kuvattua...
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Eli tuohon väylään voi mennä mihin vain väliin? Tämähän olis loistavaa, sillä TWICE on sopivasti kuskin penkin alla, ja siellä johdot mukavasti puukotettavissa
Tuo väylä näytti menevän jossain suojakuoressa, en tiedä mitä virkaa se kuori ajaa, ainakaan TWICE:n päässä ei näkynyt mitään suojavaipan maadoittavaan viittaavaa, joten saattaa olla vain mekaaninen suoja? Pitäis ostaa metrin pätkä ja tutkia
Penkit on 140tkm ajetusta autosta, ja kyllä kulumaa löytyy, eteenkin kuskin penkistä. Pari kierrosta on vedetty jotain hoitoainetta mitä kaapista löyty, mutta kyllä nuo kaipaa puhdistusta ja kunnollista hoitoa vielä.
Jotain kuvia on nyt lisätty galleriaan...
Tuo väylä näytti menevän jossain suojakuoressa, en tiedä mitä virkaa se kuori ajaa, ainakaan TWICE:n päässä ei näkynyt mitään suojavaipan maadoittavaan viittaavaa, joten saattaa olla vain mekaaninen suoja? Pitäis ostaa metrin pätkä ja tutkia
Penkit on 140tkm ajetusta autosta, ja kyllä kulumaa löytyy, eteenkin kuskin penkistä. Pari kierrosta on vedetty jotain hoitoainetta mitä kaapista löyty, mutta kyllä nuo kaipaa puhdistusta ja kunnollista hoitoa vielä.
Jotain kuvia on nyt lisätty galleriaan...
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Jotta ei tylsäksi kävis...
Innostuin sitten uusiin hankintoihin, kerta nuo edelliset osat ovat jo kohta sisäänajettu (ja 9-3 kesälomalla)...
Tänään saapui laatikko ruotsista jossa seuraavat osat:
- Lattiamatto
- Hanskalokero
- kuskin puolen polvisuoja
- keskikonsolin sivupanelit
- Sport-ratti
Ja nämä kaikki mustia osia, kun autossa on ennestään harmaat.
Loput osat tulee sitten uusina, kunhan toimittajani saa kesälomiensa aikana tilattua: B-pilareiden muovit kokonaan sekä kynnysmuovit.
Johan ne penkit tuli veivattua sisään-ulos-sisään pariinkin otteeseen, joten otetaan nyt kerran vielä kaikki ulos ja vaihdetaan lattiamatto
Jos vaikka samalla saisi kytkettyä kuskin penkki siihen väylään
Samalla mainittakoon että alkuperäinen nahkaratti joutaa myyntiin kunhan saan tuon sporttiratin asennettua...
Tänään saapui laatikko ruotsista jossa seuraavat osat:
- Lattiamatto
- Hanskalokero
- kuskin puolen polvisuoja
- keskikonsolin sivupanelit
- Sport-ratti
Ja nämä kaikki mustia osia, kun autossa on ennestään harmaat.
Loput osat tulee sitten uusina, kunhan toimittajani saa kesälomiensa aikana tilattua: B-pilareiden muovit kokonaan sekä kynnysmuovit.
Johan ne penkit tuli veivattua sisään-ulos-sisään pariinkin otteeseen, joten otetaan nyt kerran vielä kaikki ulos ja vaihdetaan lattiamatto
Jos vaikka samalla saisi kytkettyä kuskin penkki siihen väylään
Samalla mainittakoon että alkuperäinen nahkaratti joutaa myyntiin kunhan saan tuon sporttiratin asennettua...
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower