Pakkilukon säätö
-
- "Kaasari"
- Viestit: 28
- Liittynyt: Su Touko 01, 2005 08:19
- Paikkakunta: Pirkkala
Pakkilukon säätö
Tervehdys,
Sattuiskohan jollakulla olla tietoa miten tuo pakkilukon säätö tapahtuu. Vaihdoin juuri lukkopesän satkuun, vaan tuota säätöä on ilmeisesti vanhalle väljälle sylinterille kiristetty ja uudesta ei nyt vastaavassa asennossa saa avainta pois. n. 2mm pitäs avainta saada liikkumaan pidemmälle.
Kaikki vinkit otetaan kiitollisina vastaan.
Sattuiskohan jollakulla olla tietoa miten tuo pakkilukon säätö tapahtuu. Vaihdoin juuri lukkopesän satkuun, vaan tuota säätöä on ilmeisesti vanhalle väljälle sylinterille kiristetty ja uudesta ei nyt vastaavassa asennossa saa avainta pois. n. 2mm pitäs avainta saada liikkumaan pidemmälle.
Kaikki vinkit otetaan kiitollisina vastaan.
Haku auttaa, yrititkö edes etsiä vanhoja viestejä aiheesta?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 7704#87704
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 7704#87704
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Kaasari"
- Viestit: 28
- Liittynyt: Su Touko 01, 2005 08:19
- Paikkakunta: Pirkkala
Juu toki hain ja tuon löysinkin, vaan kun tuo mekanismi ei ole itselle tuttu niin ei tuo lukon säätö tuosta kyllä oikein auennut. Eli riippuuko tuo pakkilukon liikerata kepin asennosta jotenkin? Pakkilukkohan siis menee nyt päälle, mutta avainta ei saa pois koska lukkosylinteri ei ole vielä liikeratansa päässä.
Ja koska tästä on vaihdevälityksiä muutettu niin tuo kepin säätöohje ei sinällään pidä paikkaansa.
Ja koska tästä on vaihdevälityksiä muutettu niin tuo kepin säätöohje ei sinällään pidä paikkaansa.
Pakkilukon vivun liikerata on aina sama, mutta vaihteensiirtotangon pitää olla sopivan pituiseksi säädetty, jotta vipu pääsee kääntymään esteettä pakin ollessa kytkettynä.
Jos vaihteensiirtotanko on kuminivelen kohdalta säädetty liian pitkäksi, tangon pää saattaisi jäädä pakkilukon vivun liikeradan tielle, vaikka vaihteisto olisikin kunnolla päällä. Liian lyhyt tanko taas saattaa päästää pakin tulemaan pois päältä, vaikka pakkilukko olisikin päällä ja avain taskussa.
Laitat vaihteiston pakille (tai mikä se em. ohjeen mukainen kohdistusvaihde sinun autosi tapauksessa onkaan, et kertonut vuosimallia) ja säädät kuminivelestä tangon niin, että keppiavainkonsolin ja vaihteensiirtotangon reiät tulee kohdakkain niin, että niiden läpi saa työnnettyä 6 mm puikon.
Miltä näyttää tällä hetkellä kohdistusreikien keskinäinen sijainti kepin olleessa kohdistusvaihteella?
Jos vaihteensiirtotanko on kuminivelen kohdalta säädetty liian pitkäksi, tangon pää saattaisi jäädä pakkilukon vivun liikeradan tielle, vaikka vaihteisto olisikin kunnolla päällä. Liian lyhyt tanko taas saattaa päästää pakin tulemaan pois päältä, vaikka pakkilukko olisikin päällä ja avain taskussa.
Laitat vaihteiston pakille (tai mikä se em. ohjeen mukainen kohdistusvaihde sinun autosi tapauksessa onkaan, et kertonut vuosimallia) ja säädät kuminivelestä tangon niin, että keppiavainkonsolin ja vaihteensiirtotangon reiät tulee kohdakkain niin, että niiden läpi saa työnnettyä 6 mm puikon.
Miltä näyttää tällä hetkellä kohdistusreikien keskinäinen sijainti kepin olleessa kohdistusvaihteella?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Kaasari"
- Viestit: 28
- Liittynyt: Su Touko 01, 2005 08:19
- Paikkakunta: Pirkkala
Kiitos, selvensi asiaa hieman.
Ohjeiden ja kuvien perusteella shifteri on -87 mallisen, eli kolmosella kohdistus. Kolmonen pesässä kohdistusreikä on kohdallaan, joten tuon peruseella se pitäisi olla kunnossa... :/
Mitähän sitten, onko tuosta joku voinut muuttaa tuota lukon liikerataa esim. hampaan verran pieleen?
Ohjeiden ja kuvien perusteella shifteri on -87 mallisen, eli kolmosella kohdistus. Kolmonen pesässä kohdistusreikä on kohdallaan, joten tuon peruseella se pitäisi olla kunnossa... :/
Mitähän sitten, onko tuosta joku voinut muuttaa tuota lukon liikerataa esim. hampaan verran pieleen?
Onko autosi siis Saab 900 -87?
Vaihdoitko pelkän lukkosylinterin, vai enemmän, onko se keppikonsoli pakkilukkorattaineen sama mikä autossa on ennenkin ollut ja toiminut, vai onko sekin vaihdettu ja sen toimivuus tuntematon?
kun kääntelet avainta, niin kuulostaako siltä, että lukkovipu pyörii mukana ja virrat päälle laittaessa napsahtaa jousen voimasta laitaan? Tyypillisestihän nuo jouset jossain vaiheessa menevät poikki, ja saattavat aiheuttaa ongelmaa pakkilukon toimintaan.
Kuvassa jousi (2) ja lukkovipu (3).
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... g.jpg.html
Vaihdoitko pelkän lukkosylinterin, vai enemmän, onko se keppikonsoli pakkilukkorattaineen sama mikä autossa on ennenkin ollut ja toiminut, vai onko sekin vaihdettu ja sen toimivuus tuntematon?
kun kääntelet avainta, niin kuulostaako siltä, että lukkovipu pyörii mukana ja virrat päälle laittaessa napsahtaa jousen voimasta laitaan? Tyypillisestihän nuo jouset jossain vaiheessa menevät poikki, ja saattavat aiheuttaa ongelmaa pakkilukon toimintaan.
Kuvassa jousi (2) ja lukkovipu (3).
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... g.jpg.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Kaasari"
- Viestit: 28
- Liittynyt: Su Touko 01, 2005 08:19
- Paikkakunta: Pirkkala
Kansi on jo tuosta auki ja lukkomekanismi näkyy liikkuvan niin pitkälle kun se voi, eli tuo lukkopesän puolella oleva ratas tökkää tuossa virtalukon alla hampaattomaan osaan (ja pakkilukon salpa menee sekin ääriasentoonsa).. Liekköhän näissä sylintereissä vähän toleranssit muuttuneet aikain saatossa kun tästä ei nyt sitten avain irtoa vielä tuossa kohdin.
Tulipahan rojekti tästäkin...
Tulipahan rojekti tästäkin...
Jos se keppikonsoli on päässyt liikahtamaan tai olet jopa joutunut ottamaan sen irti, niin kuin minä vastaavassa proketissa tällä viikolla, niin kepin kohdistukset menevät pieleen. Itse hain kohdistukset takaisin keppikonsolia liikuttamalla.
- Jyrki
Volvo V40 D1.9
ex-900 Aero -96
ex-900 turbo -81
ex-99 Turbo -80
#956
Volvo V40 D1.9
ex-900 Aero -96
ex-900 turbo -81
ex-99 Turbo -80
#956
Kohdistuksessa ei vika pitäisi voida olla jos kerran kohdistusreikä oli kohdallaan.
Yksi vikamahdollisuus on, että lukkoa on väännetty väkisin niin, että lukkosylinterin pohjaan tulevat väkäset taipuvat kiertoliikkeen suuntaan, "spiraalille". Lienee mahdollista, että ovat taipuneet sen verran ettei lukko pääse palautumaan asentoon, jossa avain suostuu tulemaan ulos.
Tämän saat tarkistettua kun otat lukkosylintarin pois paikaltaan (taivutetulla rautalangalla pohjareiästä, avaimen asento kohtisuoraan lukitustapin linjaa vastaan). Jos näkyy taipuneet väkäset, kannattanee samantien hommata uusi keppikonsoli, väkäsiä ei saa taivutettua takaisin, murtuvat tosi herkästi.
Tarkoitan väkäsillä siis sitä lukkosylinterin pohjassa olevaan uraan tulevaa lattaa, joka pyörittää ensimmäistä ratasta avaimen ja lukkopesän liikkeen mukaan.
Yksi vikamahdollisuus on, että lukkoa on väännetty väkisin niin, että lukkosylinterin pohjaan tulevat väkäset taipuvat kiertoliikkeen suuntaan, "spiraalille". Lienee mahdollista, että ovat taipuneet sen verran ettei lukko pääse palautumaan asentoon, jossa avain suostuu tulemaan ulos.
Tämän saat tarkistettua kun otat lukkosylintarin pois paikaltaan (taivutetulla rautalangalla pohjareiästä, avaimen asento kohtisuoraan lukitustapin linjaa vastaan). Jos näkyy taipuneet väkäset, kannattanee samantien hommata uusi keppikonsoli, väkäsiä ei saa taivutettua takaisin, murtuvat tosi herkästi.
Tarkoitan väkäsillä siis sitä lukkosylinterin pohjassa olevaan uraan tulevaa lattaa, joka pyörittää ensimmäistä ratasta avaimen ja lukkopesän liikkeen mukaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00