Turbon vaihto
Turbon vaihto
Tälläinen operaatio tulossa eteen. Aion ottaa vanhan sauhuttavan garretin(GT17) pois ja laittaa tilalle Mitsun TD04HL-15T, mutta kuinka on softa päivitys? Tällä hetkellä on Maptunin stage-1 palikka. Täytyykö softa päivittää uudelle turbolle sopivaksi vai toimiiko kone vanhalla softalla niin kuin ennenkin? Tarkoitus on pitää viriaste stage-1:ssä(toistaiseksi). Olisiko jollakin mittoja tai tietoja vesi ja öljy putkista, jotka täytyy vaihtaa? Tuntuu vain niin suolaiselta hinnalta ainakin maptunin öljy/vesiputki satsi(n.200€).
R.I.P. 9-5 2.3T Aero-01
-
- "Viggen"
- Viestit: 529
- Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
- Paikkakunta: Tampere
Tuossa juttua mitsun vaihdossa tarvittavista vesi- ja öljyputkista: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... %2Avesi%2A
Tuoltakin voit hieman soveltaen poimia tietoja vesi- ja öljyletkuista ainakin lohkon puoleisesta päästä: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=38648
Pystyt kyllä ajamaan tuolla Mitsulla vaikka sulla olisikin Maptunin stage 1 softa joka on tehty GT17:ta. Et varmaankaan saa täyttä potentiaalia uudesta ahtimesta irti enkä välttämättä ajelisi täysahdoilla muutamaa sekuntia pidempiä vetoja ellet voi mittaamalla varmistaa että Trionic on osannut adaptoida seokset kohdilleen. Voithan kysellä Maptunilta paljon maksaa softan päivitys uudelle ahtimelle. Tuskin se kallista on. Teflonteräspunosletkut saat esim. Hifleksilta n. 20-30e kappalehintaan.
Tuoltakin voit hieman soveltaen poimia tietoja vesi- ja öljyletkuista ainakin lohkon puoleisesta päästä: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=38648
Pystyt kyllä ajamaan tuolla Mitsulla vaikka sulla olisikin Maptunin stage 1 softa joka on tehty GT17:ta. Et varmaankaan saa täyttä potentiaalia uudesta ahtimesta irti enkä välttämättä ajelisi täysahdoilla muutamaa sekuntia pidempiä vetoja ellet voi mittaamalla varmistaa että Trionic on osannut adaptoida seokset kohdilleen. Voithan kysellä Maptunilta paljon maksaa softan päivitys uudelle ahtimelle. Tuskin se kallista on. Teflonteräspunosletkut saat esim. Hifleksilta n. 20-30e kappalehintaan.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Trionic 7:ssa on erilainen ainakin alavesiletku, kun tulee ihan eri kohdasta lohkoa...
Samoin mitsun kaikki banjot ovat 12mm, joten öljyletku saattaa olla ainoa joka käy, jos sekään.
Tuon ahtimen vaihdon jälkeen autosi on tekniikaltaan "aero", joten aero steg 1 liene oikea vaihtoehto softalle..?
Hook
Samoin mitsun kaikki banjot ovat 12mm, joten öljyletku saattaa olla ainoa joka käy, jos sekään.
Tuon ahtimen vaihdon jälkeen autosi on tekniikaltaan "aero", joten aero steg 1 liene oikea vaihtoehto softalle..?
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Soitto maptunille selvensi sen verran että, taidan laittaa vanhan tilalle samanlaisen Garretin. Softan päivitys aeron stage 1:een maksaa n.200€ +mitsun TD04HL15T + vesi/öljyletkut n.1000€, eli tuntuisi liian kalliilta ja työläältä(minulle). GT17 maksaa n.650€ ja jos kestää saman 165000km kun vanha, niin tyydyn siihen, tietysti pitkin hampain
.

R.I.P. 9-5 2.3T Aero-01
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Eihän sun tarvitse ostaa tuota Mitsua tuolta Maptunilta. Kokeile esim. SDCC:tä (Trolli.nu). Siellä oli ainakin viime vuonna myynnissä iskemättömiä Mitsun TD04-15T:tä. Sitten vain öljy-&vesiletkut ja softa. Jos softan muutos Maptunilla ei onnistu muutamalla sadalla eurolla, niin johan on kummajanino kirjoitti:Soitto maptunille selvensi sen verran että, taidan laittaa vanhan tilalle samanlaisen Garretin. Softan päivitys aeron stage 1:een maksaa n.200€ +mitsun TD04HL15T + vesi/öljyletkut n.1000€, eli tuntuisi liian kalliilta ja työläältä(minulle). GT17 maksaa n.650€ ja jos kestää saman 165000km kun vanha, niin tyydyn siihen, tietysti pitkin hampain.

P.S. En tiedä, kuinka GT17:n voisi korvata muilla Garrettin ahtimilla, mutta esim. T25/28:n pitäisi mennä heittämällä GT17:n tilalle ja maksimitehotuotto on 300 hv. Ahtimen hinta pyörii jossain 800-900 euron paikkeilla.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Perkele. Tänä aamuna lähti sitten viimeinen hönkäys vanhasta turbosta. Lähdin moottoritien rampilta kiihdyttämään ja vähänmatkaa pääsin kunnes auto yskäisi ja peilistä näkyi vain järkyttävä savupilvi, voitte arvata vitutuksen määrän kun jopa palokunta tuli paikalle katsomaan että mikä palaa. Onneksi saan jo huomiseksi uuden Garretin tuolta:http://www.turbohuolto.fi ja hintakin oli siedettävä. Olisi sitten viikonlopuksi rattoisia remonttihommia.
R.I.P. 9-5 2.3T Aero-01
-
- "Viggen"
- Viestit: 529
- Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
- Paikkakunta: Tampere
Doddii, nyt on uusi garretti asennettu ja tuntui käyvän hyvin, ainakin tyhjäkäyntiä. Huomenna tai oikeestaan tänään pitää säädellä peruspaineet kohdalleen, eli kuinka teen tämän peruspaineiden säädön? Nythän max. paine pitäisi olla jotain 1,2bar, johtuen maptunin stage1 softasta. Ps.jaloviina maistuu muuten erittäin hyvältä tommoisen operaation jälkeen.
R.I.P. 9-5 2.3T Aero-01