saab 900s -90

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
hiphop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2004 14:09

saab 900s -90

Viesti Kirjoittaja hiphop »

Autona olisi saab 900s (matalapaine turbo) -90 Kat ajettu 240000km. Onko apua antaa näillä tuntomerkeillä : Ilmenee kummallista nykimistä, ja kun pitäisi kiihdyttää niin joutuu houkuttelemaan että kulkee että saa tehot ulos mutta nykien pitää niitä. Kuuluuko ässän käyttätyä noin? Tulppina on Bosch FR 6 DCX. Sytkä osat muutenkin uudehkot. Ilmaputsari uusi, alipaineletkut OK. Auto käynistyy muuten hyvin mutta tyhjäkäynti pikkuisen seilaa..ei pahasti. Kulutus mielestäni turhan korkea...varmaan 10/100. Auto hiljattain katsastettu, päästö arvot OK. Mitään "trimmausta (lastutusta )" ei tehty.
make206
"Viggen"
Viestit: 624
Liittynyt: Ti Kesä 17, 2003 12:23
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja make206 »

Mulla teki samaa.
Ilmamassamittari/anturi(muistaakseni) vikoi.
Mulla tuo ilmeni kylläkin ainoastaan tosi kylmällä=talvella, kesällä ei mitään oireita.
Itse en osaa korjausohjeita antaa kun olin rempassa vain maksavana osapuolena.
Tuossa keskustelussa myös ihmetelty vastaavia onkelmia
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ght=tulpat
#1430
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

oletkos eri tulpilla koittanut? tulppien kärkiväli oikea?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
hiphop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2004 14:09

Viesti Kirjoittaja hiphop »

mikkoimp kirjoitti:oletkos eri tulpilla koittanut? tulppien kärkiväli oikea?
Tulppien kärkiväli 07 ja muita tulppia en kokeillut. Tilasin nuo platina tulpat mutta pelkään että samaan tulokseen menee. Ei oikein siedä kaasua vaan ihan pikkuisen kerralla painaa niin vetoa tuntuu olevan pienen nykimisen kautta mutta reilummin painaa niin todella nykien kulkee. Pelkään juuri että se ilmamäärämittari rikki, maksaa niin hirveesti. Jos löytyisi jostain että pääsis kokeilee toisella niin voisi olla varma ennenkuin ostaa uutta. Alkaa kohta saada tarpeeksi saabin kanssa tappelu. Aina on jotakin, ei oikein pääse nauttimaan ajosta, aina korjaus mielessä. :x
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Bypassvena kandeis tarkastaa. Porukoiden 900S -92:sta sen kalvo oli rikki. Osa maksaa 30e. Testaus on helppo. Bypassille menevä alipaineletku irroitetaan imusarjasta ja kokeillaan puhaltaa/imeä letkuun. Jos se vastustaa, -> ehjä, jos saa puhallella läpi-> rikki. Bypassi on siellä turbon luona imuputkessa oleva noin 40cm pyöree 90asteen kulman mallinen motikkä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
hiphop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2004 14:09

Viesti Kirjoittaja hiphop »

Mertmi kirjoitti:Bypassvena kandeis tarkastaa. Porukoiden 900S -92:sta sen kalvo oli rikki. Osa maksaa 30e. Testaus on helppo. Bypassille menevä alipaineletku irroitetaan imusarjasta ja kokeillaan puhaltaa/imeä letkuun. Jos se vastustaa, -> ehjä, jos saa puhallella läpi-> rikki. Bypassi on siellä turbon luona imuputkessa oleva noin 40cm pyöree 90asteen kulman mallinen motikkä.

Se muovinen pyöreä musta mötikkäkö? Jos se se on niin sitä kävin äsken imemässä ja puhaltamassa ja kyllä siitä ilmaa kulki molempiin suuntin ihan helposti. Siis jos se osa on jota tarkoitit niin silloinhan se on rikki. Mistä tuollaisen saa 30e hintaan. Mikä tuon osan toiminnan tarkoitus on?
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Saabin tiskiltä ja se on vielä se parempi nk "Viggen"-malli.

Toimintaperiaate on, kun nostat kaasun, niin paineet puretaan by-pass venttiilin kautta ilmanottoon ennen turboa. Jos tuota venttiiliä ei olisi, kaasun nostaessa tulisi paineisku ahtimelle. Tämä ei tee hyvää pitemmän päälle.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
hiphop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2004 14:09

Viesti Kirjoittaja hiphop »

Selvä, mutta vielä askaruuttaa että voisiko tuo olla sitten syypää tuohon nykimiseen? Meinaan vaan että pitäisikö vielä muuta vikaa etsiskellä? Niin ja vaikuttaako tuo sitten kulutukseen jos rikki?
habasaab
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2004 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja habasaab »

nykimiseen ei pitäisi by-pass venttiilin vaikuttaa mutta
kulutukseen kylläkin koska autossa ei nouse
ahtopaine tarpeeksi(jos ollenkaan) -> vähemmän tehoa
-> enemmän kaasua -> enemmän bensaa.
-10 9-5 NG 2.0T
-03 9-5 AERO
-95 CDE 2.3 Ecoturbo
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tosiaan saabin varaosatiskiltä sen saa, niinkuin tuossa jo toverit paljastivat.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Joo, ja nuo Saabin tiskiltä saatavat by-passit on paljon laadukkaampia, kun nuo motonetin ja vielä halvempiakin!
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos moottorin veto on sellaista, niinkuin joku hinaisi sua kuminauhalla, eli välillä mennään välillä ei ja moottori antaa voimaa sillätapaa aaltoille. Syynä todennäköisesti imuvuoto. Ainaskin tuossa porukoiden 900S:ssä sen aiheutti väljä kumiholkki huohotinputken liitoskohdassa ilmamassamittarin ja turbon väliseen putkeen. Siinä on sellainen jännän mallinen kumiholkki, joka pitää tilata saabin varaosista. Sitä ei muistaakseni ollut hyllyssä. Samoin huohotinputken toisessa päässä oleva venttiilikopan tiivistekumi kannattaa vaihtaa. Tuppaavat olemaan kivikovia tai aivan lakua. Riippuu kait kumilaadusta, kummalla tapaa se menee pilalle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

Ja sitten tuo lämpötila-anturi imusarjan keskellä on aiheuttanut usealle hiukan samantapaisia oireita, esim. itselleni..
Motonetin Boschin tuote sopii:

LÄMPÖTILA-ANTURI SAAB 900 79--93
Anturi on vedenlämpömittarille jolei toisin mainita!
900 Mittarille. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37-3014 4.50 ???
Turbo16-moott valvonta SININEN (M12x1.5-kierre). . . . . . 37-3128 9.50 ???
Turbo16-moott valvonta SININEN Bosch-tuote. . . . . . . . . 37-3584 20.50 ???
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

en usko että immu sitä aiheuttaa, se kun useimmiten sytyttää CE-valon ja täyskaasu kiihdytyksessä immu ja lambda ohitetaan ja mennään vaan karttojen mukaan.
mutta koittaa tietysti voit jos se vaikka olisi immu, liitin siitä vaan irti, jos paranee ajo niin se suurella toden näköisyydellä oli se.

turboa kun aloin virittämään niin se ei ainakaan toimi muilla kuin platina ja monikärki tulpilla, enemmän kun alkaa ahtamaan niin alkaa nykimään ja paukkumaan muilla tulpilla.

bensa puoli on toinen vaihto ehto, koska on suodattimia vaihdettu tai pitääkö pumppu pahaa ääntä?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
hiphop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2004 14:09

Viesti Kirjoittaja hiphop »

Kävin Motonetissa ostamassa sen by-pass venan. Huomenna asennan sen ja katsotaan miten menee. Tilasin myös saabilta sen paremman mutta kestää sen toimitus joten turvasin Motonetin kamaan joksiki aikaa. Tulppia ovat monet sanoneet että "vaihda". Seuraavaksi laitan toiset, ne platina tulpat. Niitäkään ei hyllyssä ollu, joten nekin on tilattu. Bensa pumppu ei pidä ääntä, bensa suodattimesta ei tietoa milloin vaihdettu. Ilma vuotoa täytyy tutkia vielä mutta mielestäni kyllä sen puolen tarkistin. Tarkistetaan se vielä kerran...mutta jos ei sitten ala nykiminen loppua kiihdyttäessä niin :x .

Kauan haaveilin turbo saabista, ja sain sellaisen hankittua ja murheita on ollut vaikka toisille jakaa. No, onhan se myös kuntoon tullut sen mukaan mutta jos alkaisi se loppu pää noissa vioissa kohta häämöttä että voisi alkaa kokeilee ajaa sillä niinkuin sen pitääkin kulkea. Ei ole vielä pääsyt nauttii matalaturbon "eleganttisuudesta".
Vastaa Viestiin