Automaatin öljynlauhdutin

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

queque kirjoitti:Saattaa kuullostaa snilleilyltä, mutta kun toiset puhuu öljynlauhduttajista ja toiset oikeaoppisesti jäähdyttäjistä, niin täytyy vaan lisätä, että nolo
on se tilanne kun öljyä tarvii lauhduttaa...On sitten kai jo lohkokin sulanut! :lol:
Nyt ei puhuta suinkaan moottorissa olevasta öljystä.
Kyseessä on AUTOMAATTI laatikon öljyt.
Ja jos ymmärtää laatikon toimintaa niin tällöin myös ymmärtää tuon jäähdyttämisen tarpeellisuuden.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
queque
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Helmi 04, 2006 14:28
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja queque »

Nyt puhuitkin taas jäähdyttämisestä. Et taida kovin paljoa laatikon toiminnasta ymmärtää, jos kuvittelet öljyjen olevan kaasumaisessa olomuodossa jossain vaiheessa. Lauhtumista tokko tapahtuu öljyjen ollessa kysymyksessä. Ilmastoinnissa toki lauhdutin on.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

queque kirjoitti:Nyt puhuitkin taas jäähdyttämisestä. Et taida kovin paljoa laatikon toiminnasta ymmärtää, jos kuvittelet öljyjen olevan kaasumaisessa olomuodossa jossain vaiheessa. Lauhtumista tokko tapahtuu öljyjen ollessa kysymyksessä. Ilmastoinnissa toki lauhdutin on.
Sinäsä menee alkuperäisen aiheen ohi... mutta pitää sanoa, että jos en itse osaisi ratkaista Saabin automaattilaatikkoon liittyviä ongelmia, olisi Mauri (9000CD23T) ensimmäisiä henkilöitä, joilta kysyisin neuvoa.

Eri kavereita ovat ne, jotka takertuvat sanoihin eivätkä tekoihin :lol:
Viimeksi muokannut Henkka #2283, To Kesä 15, 2006 14:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Lämmittäminen yleensä suurentaa aineen tilavuutta, VOI aiheuttaa kiinteän aineen muuttumisen nesteeksi, tai nesteen muuttumisen kaasuksi. Jäähdyttäminen aiheuttaa päinvastaiset ilmiöt.

Lauhduttimella saadaan aikaiseksi kaasun tiivistyminen nesteeksi.
Eli sana lauhdutin on harhaanjohtava tässä tapauksessa.
Mutta kun näitä nyt kuitenkin käytetään jokapäivä, ja jokainen ymmärtää
mistä on kysymys.
Niin kannattako tikusta tehdä tukkia.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
queque
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Helmi 04, 2006 14:28
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja queque »

Joo joo... on yksi asia tietää miten automaattiloota toimii ja toinen asia
opettaa suomea... ei ehkä kuitenkaan kannata ottaa kantaa asiaan, jos ei sitä ymmärrä. Minä kyllä tiedän lootan toiminnan, vaikkei se insinöörikoulutukseen kuulunutkaan. Tässä nyt vain otettiin kantaa jäähdyttimiin. Siis kannattaa aina joskus miettiä onko kyseessä jäähdytin vai lauhdutin.
queque
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Helmi 04, 2006 14:28
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja queque »

Sanoinkin heti, että asia on snilleilyä, mutta kannattaako siitä alkaa epäillä teknistä tietämystä jos hieman pilkkuja nussii?
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

queque kirjoitti:Sanoinkin heti, että asia on snilleilyä, mutta kannattaako siitä alkaa epäillä teknistä tietämystä jos hieman pilkkuja nussii?
Eihän tässä kukaan muu ole kenenkään muun teknistä tietämystä epäillyt kuin sinä itse :lol:
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
queque
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Helmi 04, 2006 14:28
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja queque »

Niin oikeastaan tuo lähti siitä, että katselin kun vanhat maestrot selitti tulokkaille miten asioita tehdään ja samoista nappuloista käytettiin kolmea eri nimitystä.Miten nuo jotka vasta opettelevat mitään oppivat,
kun tärkeintä tuntuu olevan kaikkien lempinimien hallittu käyttö samassa
yhteydessä.

Kun siis on olemassa vain öljyn jäähdyttimiä,miksei niistä voisi puhua oikealla nimellään.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

queque kirjoitti:Niin oikeastaan tuo lähti siitä, että katselin kun vanhat maestrot selitti tulokkaille miten asioita tehdään ja samoista nappuloista käytettiin kolmea eri nimitystä.Miten nuo jotka vasta opettelevat mitään oppivat,
kun tärkeintä tuntuu olevan kaikkien lempinimien hallittu käyttö samassa
yhteydessä.

Kun siis on olemassa vain öljyn jäähdyttimiä,miksei niistä voisi puhua oikealla nimellään.
Tuo mitä kirjoitat, on aivan totta. Olen samaa mieltä.

Mutten silti laittaisi sitä näiden "vanhojen maestrojen" tietämättömyyden piikkiin.... no, tämä tästä mun puolesta 8)
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
queque
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Helmi 04, 2006 14:28
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja queque »

Niin... tuossa lainattiin minun tekstiäni, mihin liitettiin epäilys lootan toiminnan tietämyksestä. En sitten tiedä miten voisi epäillä tuota selvemmin. Jos et ymmärtänyt, niin lue uudelleen tuo kohta.

On toki niin, kuinkas se juice sanoi: ne jotka osaa, tekee mitä vaan, ne jotka ei, ne alkaa opettaan. Lopetan itse tältä osin tällä palstalla.
Pariin kysymykseen sainkin joitain neuvoja, tosin muualta olen ne hyvät
neuvot saanut. Tuntuu , että hyviä neuvoja pihdataan. Toki ne jipot täälläkin tiedossa on millä "road to hell" autot korjataan.

Oma paaliautoni alkaa taas olla ratakunnossa, pieni omalaatuinen kilinä
jäi, mutta löydettyäni miten se poistuu (liittyy kampikammion tuuletukseen) , uskon taas joku päivä saavani ahaa-elämyksen ja poistavani tuonkin.

Hyvää kesän jatkoa kaikille!
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tässä näitä käsitteitä vielä lisää.....
http://www.volvo.com/trucks/finland-mar ... earbox.htm


http://acctest.semcon.se/fi-FI/XC90/pac ... efault.htm
Öljynjäähdytin automaattivaihteistoa varten Vedettäessä asuntovaunua tai muussa rasittavassa ajossa voi öljyn lämpötila automaattivaihteistossa nousta korkeisiin arvoihin ja aiheuttaa ylikuumenemisen. Kun vetokoukku asennetaan malliin XC90, jossa on automaattivaihteisto, suositellaan tämän vuoksi asentamaan öljynjäähdytin (vain tietyt markkina-alueet ja moottorivaihtoehdot, ks. seuraavaa opasta).
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

queque kirjoitti:Niin... tuossa lainattiin minun tekstiäni, mihin liitettiin epäilys lootan toiminnan tietämyksestä. En sitten tiedä miten voisi epäillä tuota selvemmin. Jos et ymmärtänyt, niin lue uudelleen tuo kohta.

Hyvää kesän jatkoa kaikille!
Totta joo, voihan sen niinkin ymmärtää.

Hyvää kesää :!:
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Tomi9000T
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 11:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tomi9000T »

Kyselin tuossa Dennikseltä


http://www.ebb.se/

Tuosta Autolaatikon lisä-coolerista

Vastasi :

Hej , det fanns tidigare en luftoljekylarsats ( art.nr 40 28 858 ) men den har utgått , du kan ju söka den via nätet kanske ? Annars går det att montera en universaloljeylare i serie med den ordinarieoljekylaren



Eli joskus on ollut lisälauhdutin sarja jonka osa numero on tuo yllä oleva
mistä noita voisi etsiä tuolla numerolla muuten ?
MB C 220 BE CDI S204 , -09
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
ruttunen
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: Pe Elo 19, 2005 08:38
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja ruttunen »

eipä paljon selvinnyt .paljon puhetta ja tekstii. se tuli selväks että mulla on kaksin kertainen öljyn lauhdutus .sekä kiertää jäähdyttimen kyljessä että omassa alhaalla olevassa lauhduttimesa . KYSYMYS.. VOINKO HEITTÄÄ HEVON V.T...N . LAUHTUTTIMEN ALHAALTA. .kuis se onnistuisi sen ohittaminen :oops: :oops:
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

ruttunen kirjoitti:VOINKO HEITTÄÄ HEVON V.T...N . LAUHTUTTIMEN ALHAALTA
Jos vuoto on öljy/ilma-jäähdyttimen kennossa tai siihen liittyvissä letkuissa, voinet korjata tilanteen vaihtamalla letkut vastaamaan versiota, jossa lisäjäähdytintä ei ole. Toimii varmaan ihan OK, ellet harrasta asuntovaununvetoa tms raskasta.

Missä se vuoto on, letkussa vai lisäjäähdyttimessä?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin