omituinen ääni ja jumitus..
omituinen ääni ja jumitus..
ostin tuossa tonnarin ja nyt alkanu oireilemaan
eli kun auton parkkeeraa ja käy vaikka huoltamolla kahvilla niin sen jälkeen kun autolla lähtee liikenteeseen niin oikealta kuuluu krahinaa ja ihan kuin jarru jumittaisi.
sitten toinen asia että autoa joutuu starttaamaan vähän aikaa ja kun lähtee käyntiin niin samalla hetkellä kolahtaa. olisiko pakoputki, jne...
mutta tuo jumitusasia pitäisi saada kuntoon pikaisesti.
eli kun auton parkkeeraa ja käy vaikka huoltamolla kahvilla niin sen jälkeen kun autolla lähtee liikenteeseen niin oikealta kuuluu krahinaa ja ihan kuin jarru jumittaisi.
sitten toinen asia että autoa joutuu starttaamaan vähän aikaa ja kun lähtee käyntiin niin samalla hetkellä kolahtaa. olisiko pakoputki, jne...
mutta tuo jumitusasia pitäisi saada kuntoon pikaisesti.
Koitas ensin paikallistaa, kuuluuko ääni edestä vai takaa. Sitten voisit vaikka ottaa ensi alkuun kyseisen nurkan ylös ja kokeilla, miten pahasti pyörä jumittaa ja kokeilla, johtuuko jumitus jarrusta (hyvin todennäköisesti) vai esim. pyöränlaakerista (epätodennäköistä, mutta mahdollista). Vanteen reipas lämpeneminen ajossa on myös yksi laahaavan jarrun hyvä tunnusmerkki. Korjausvaihtoehdot, jos siis jarru laahaa:
a) tiivistesarja ja satulan kunnostus
b) uusi satula.
Jos laahaa vain lähdön jälkeen mutta laahaaminen katoaa myöhemmin, syyllinen voi olla myös jumittava käsijarrumekanismi.
a) tiivistesarja ja satulan kunnostus
b) uusi satula.
Jos laahaa vain lähdön jälkeen mutta laahaaminen katoaa myöhemmin, syyllinen voi olla myös jumittava käsijarrumekanismi.
#1970
täsmennystä...
sen verran olen tuossa ainakin saanut jo tsekattua että ääni tulee edestä
oikealta ja se jumitus on täsmälleen sen tyyppistä kuin painaisi jarrua eli
kierroksia pitää antaa että eteenpäin pääsee..
itse mielessäni ajattelin jarruvikaa. voisiko tuo olla esim jumittunut
satula???
oikealta ja se jumitus on täsmälleen sen tyyppistä kuin painaisi jarrua eli
kierroksia pitää antaa että eteenpäin pääsee..
itse mielessäni ajattelin jarruvikaa. voisiko tuo olla esim jumittunut
satula???
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: täsmennystä...
Voisi, kuten edellä on epäiltygle1978 kirjoitti:voisiko tuo olla esim jumittunut
satula???

SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Juuttunut satula kuulostaa suorastaan todennäköiseltä
. Korjauseväät Motonetistä:
Tiivistesarja:
9000 85--89 Ø54 Eteen Girling (Turbo 84--88 ). . . . . . . . 23-6182 7.40 ???
9000 90--98 Ø57 Eteen ATE (Turbo 1.89--97). . . . . . . . . 23-6044 7.90 ???
Tarvittaessa jarrusatulan mäntä:
9000 85--87/89 Ø54mm Girling eteen. . . . . . . . . . . . . 22-8065 20.86 ???
9000 88/90-- Ø57mm ATE eteen. . . . . . . . . . . . . . . . 22-8019 21.53 ???
Tai vaihtoehtoisesti kokonaan uusi satula, mikäli haluaa minimoida työmäärän:
9000 ETEEN oikea "i" 87--89 ja Turbo 8.86--12.88. . . . . . 23-9330 77.50 ??? P20
9000 ETEEN oikea "i" 90--98 ja Turbo 1.89--98. . . . . . . 23-9362 94.90 ??? P20

Tiivistesarja:
9000 85--89 Ø54 Eteen Girling (Turbo 84--88 ). . . . . . . . 23-6182 7.40 ???
9000 90--98 Ø57 Eteen ATE (Turbo 1.89--97). . . . . . . . . 23-6044 7.90 ???
Tarvittaessa jarrusatulan mäntä:
9000 85--87/89 Ø54mm Girling eteen. . . . . . . . . . . . . 22-8065 20.86 ???
9000 88/90-- Ø57mm ATE eteen. . . . . . . . . . . . . . . . 22-8019 21.53 ???
Tai vaihtoehtoisesti kokonaan uusi satula, mikäli haluaa minimoida työmäärän:
9000 ETEEN oikea "i" 87--89 ja Turbo 8.86--12.88. . . . . . 23-9330 77.50 ??? P20
9000 ETEEN oikea "i" 90--98 ja Turbo 1.89--98. . . . . . . 23-9362 94.90 ??? P20
#1970
täsmennystä jarruasiaan
jep. eli vikaa tutkittu jo jonkin verran kyllä tuo ilmeisesti jarrut jumittaa
mutta kyllä myös vaikuttaisi että laakeri vetelee viimeisiään jurisee
aika paljon.
mutta kyllä myös vaikuttaisi että laakeri vetelee viimeisiään jurisee
aika paljon.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 13
- Liittynyt: La Loka 18, 2003 08:24
- Paikkakunta: Turku
jarrut jumissa
Terve,
minulla meni kans jarrut jumiin. Auto ravisti ja tuntui nahkealta ajaa. Kun pysähdyin, niin sauhu vaan nousi oikean etupyörän kotelosta. Nyt on jarrulevy sininen. Miten on mahtanut vaikuttaa laakereihin, en ole vielä irrottanut satulaa että olis päässyt pyörittämään. Kun jumissa vieläkin. Ilmeisesti satulan ja levyn vaihto edessä.
Tarviiko ysitonnisen satulaan sellaista erikoisavainta sylinteriä varten? Muistan vaan että 900 tarvi jotta sai jarrusylinterin takaisin alku asentoon.
minulla meni kans jarrut jumiin. Auto ravisti ja tuntui nahkealta ajaa. Kun pysähdyin, niin sauhu vaan nousi oikean etupyörän kotelosta. Nyt on jarrulevy sininen. Miten on mahtanut vaikuttaa laakereihin, en ole vielä irrottanut satulaa että olis päässyt pyörittämään. Kun jumissa vieläkin. Ilmeisesti satulan ja levyn vaihto edessä.
Tarviiko ysitonnisen satulaan sellaista erikoisavainta sylinteriä varten? Muistan vaan että 900 tarvi jotta sai jarrusylinterin takaisin alku asentoon.
Re: jarrut jumissa
Ei.9K Aero -93 kirjoitti:Tarviiko ysitonnisen satulaan sellaista erikoisavainta sylinteriä varten?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Kaasari"
- Viestit: 13
- Liittynyt: La Loka 18, 2003 08:24
- Paikkakunta: Turku
Kiitos
Sehän tuli nopeasti kuin apteekin hyllyltä.