Yhden 99:n kohtalo vaakalaudalla

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Näillä kai se onnistuis?

Saab-99 2/3-ovinen
Oven korjauspelti vasen (Alaosa taitoksesta pohjaan). . . 65-15121 14.80 ???
Oven korjauspelti oikea. . . . . . . . . . . . . . . . . . 65-15122 14.80 ???
Oven pohjapelti vasen (Sisäpuolen alareuna). . . . . . . . 65-15131 14.13 ???
Oven pohjapelti oikea. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65-15132 14.13 ???
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Tutkin vielä autoa ja olen kyllä sitä mieltä, että ainoa paha rasti on tuo kuskin ovi ja ehkä sekin korjauspaloilla vois olla korjattavissa, jos se korjauspala kerta yltää siihen taitokseen. Ei se ehjä sieltä ylempääkään ole, mutta ei sentään reikäinen. Siitä apparin ovesta tarvii korvata 20 sentin matka pohjaa ja sisäpeltiä. Vasemmalta takalokarista ei mun mielestä kyllä tarvii sitä taitosta pintapellin puolelle tehdä, riittää pala sisälokariin. Kyllä mä taidan alkaa kyselemään hitsilaitteita lainaan, niin tuleepahan tuokin homma opeteltua. Ei tässä niin jäniksen selässä olla.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

jariha kirjoitti:Sen verran tuota maalausta jo mietin, että kyllä se väri pysyy muiden toiveista huolimatta alkuperäisenä
oikein. juuri tuo ruskea väri kuuluu tuohon autoon, ja on ainakin mun mielestä hieno väri! :)
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Jos pintapeltejä joutuu maalaamaan, niin ammattitaitoinen maalari saa kyllä melkoisen samanvärisen maalin tehtyä, vaikka kuinka haalistunut/auringonpolttama väri olisi. Ensin myllytetään/vahataan koko roju ja sit maalari alkaa sävyttää värinumeron mukaan valittua perusväriä ammattitaitonsa pohjalta sopivin värein. Vaikka väri olisikin joku "spesiaali" joka on ties mitä, niin ammattilainen kyllä sotkee ylijäämä-purkinpohjista uskomattoman lähelle samansävyisen.. nähty on lukuisia kertoja.

Eli älä Jari vaivu epätoivoon projektisi suhteen.. äläkä tyydy mihinkään marketin paukkupullo-maalauksiin, koska siistiäkin on mahdollista saada aikaan.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

mä nyt vähän yleistän mut onko noi hitsaajat aina sitä mieltä että "eikö koko ovi kannattais vaihtaa". niin se munkin hitsaaja sanoi mulle, ja mä en vaan viitsinyt sanoa sille että mitä ihmeen järkeä olis vaihtaa ja maalata uus ovi jos sä korjaat nykyisen niin edullisesti.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

lucaf kirjoitti:mä nyt vähän yleistän mut onko noi hitsaajat aina sitä mieltä että "eikö koko ovi kannattais vaihtaa". niin se munkin hitsaaja sanoi mulle, ja mä en vaan viitsinyt sanoa sille että mitä ihmeen järkeä olis vaihtaa ja maalata uus ovi jos sä korjaat nykyisen niin edullisesti.
No, mun omakin arvio oli ensimmäiseksi viime kesänä tästä, että ei tästä autoa tuu, että ainakin molemmat ovet vaihtoon. Mutta nyt kun katsoo, niin pystyy jo arvioimaan työmäärän ja yleensäkin sen, että tehtävissä se on. Toki oven vaihtaminen kävisi vähemmällä työllä, mutta jos oven vaihtaa, niin ei se enää ole yhteneväinen muun auton kans ja tässä ei todellakaan ole hyvä maali. Se on laikukas, paikkailtu ja erittäin haalistunut. Nyt jos siihen tuoreesti maalatun oven laittaa, niin loppuautossa onkin sitten työtä saada sävytettyä siihen samaan. Ja toi koko auton maalaaminenkin, niin se ajatus jo tyssäs siihen, että sitten haluais vaihtaa väriä, mutta aina se jostain kohti muistuttaa siitä alkuperäisestä väristä, että ei siitä pääsis eroon.

Muistutan vielä, ja ette varmaan ole ihan loppuun asti tietoisiakaan, että tämä ei ole mikään loistoyksilö eikä edes loistoaihio. Tällainen vain on mun pihaan sattunut ajan saatossa päätymään ja kun tätä oikein osaa arvioida, niin liikennekelpoisen ja hyvän talviauton tästä itselleni vielä saan...


PS. Onpas kyllä ajatukset pomppineet tämän illan aikana. Ei epätoivoa kuitenkaan, mutta erilaisia ratkaisuehdotuksia on tullut puntaroitua.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

jariha kirjoitti:....
No jos aihio on jo ennestään paikkamaalailtu ja kirjava, niin entäs jos siitä tehtäisikiin oikein kunnollinen hippimallin "tikkurilan värikartta", iso "peace" merkki konepeltiin ja monenkirjava väritys muualle.. kukkia unohtamatta.. :lol:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Myrkky kirjoitti:
jariha kirjoitti:....
No jos aihio on jo ennestään paikkamaalailtu ja kirjava, niin entäs jos siitä tehtäisikiin oikein kunnollinen hippimallin "tikkurilan värikartta", iso "peace" merkki konepeltiin ja monenkirjava väritys muualle.. kukkia unohtamatta.. :lol:
Äh, ei ammuta yli. Mutta kyllähän ne sävyerot pistää silmään, joten mieluummin ajan patinoima, kuin osittain hyvin tehty. Joko kokonaan tai sitten vain välttämättömiltä osin. Katsotaan nyt ensin mitä myllytyksellä saadaan aikaan. Olishan tuosta tietty teiniraaserin aihioksi, mutta sillä en kyllä kauaa itse ilkiäsi ajaa... 8O

Voishan sitä tietty kaikkea kokeilla, mutta riski on suuri, että jää viimeiseksi kokeeksi sille autolle. Kyllä kai orkkis-Saab on vielä hieman arvostusta osakseen saava, kaikkine vikoineenkin...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos mie korjaisin tommosen oven, niin ostaisin tuon sisäpuolen korjauspellin ja loput vääntäisin suorasta pellistä. Pintapellin vaihtoonhan ei kannata pienten ruosteiden takia lähteä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Mertmi kirjoitti:Jos mie korjaisin tommosen oven, niin ostaisin tuon sisäpuolen korjauspellin ja loput vääntäisin suorasta pellistä. Pintapellin vaihtoonhan ei kannata pienten ruosteiden takia lähteä.
mun helmattomat ovet korjauttanut heppu on tehnyt just päinvastoin, käyttänut ulomman korjauspalan (tuleepahan alkuperäisen näköiset vesikourut), ja sisäpuolen tehny itse.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

lucaf kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Jos mie korjaisin tommosen oven, niin ostaisin tuon sisäpuolen korjauspellin ja loput vääntäisin suorasta pellistä. Pintapellin vaihtoonhan ei kannata pienten ruosteiden takia lähteä.
mun helmattomat ovet korjauttanut heppu on tehnyt just päinvastoin, käyttänut ulomman korjauspalan (tuleepahan alkuperäisen näköiset vesikourut), ja sisäpuolen tehny itse.
Outo logiikka minusta. Just tuo sisäpuoli jää näkyviin ja silmä ottaa siihen aika hyvin autoon/autosta noustessa. Taasen tuon alahelman pokkauksesta kynnykseen päin näkee vain jos auto on nosturilla tai muuten vain kyykkii maassa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

joku selitys varmaan löytyy siitä että kaverin tekemä jälki vastaa lähestulkoon uutta, ainakin ovien korjauksessa. hitsaaja löytyy Oitista, Riihimäestä vähän Lahden suuntaan, tekee 30eur tuntihintaan. työjonot luokkaa 2-4 viikkoa. yhteystietoja yv:llä kiinnostuneille.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Joo, valitettavasti toiveet tämän auton saamiseksi liikennekelpoiseksi tämän kesän aikana alkavat olla vähäiset. Mielestäni hitsattavat kohdat eivät ole pahoja, lukuunottamatta kuskin oven pohjaa, mutta kun en löydä hitsaajaa, joka suostuis urakkaan kohtuu edullisesti. Etsinkin jo itselleni hitsausvapaata tuoreempaa tuplista.

Tämä auto on siten tarjolla sille, joka haluaa tästä ajopelin itselleen tehdä. Osina tai osiksi en tätä vielä myy.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Täällä (foorumilla) on muutama kaveri, jotka haluavat minun kunnostavan tämän auton, joten pitää vielä miettiä tuota paalausta. Ehdin jo tästä riisumaan puupaneelin tuota käyttötuplistani koristamaan, mutta se nyt ei niin paha rasti ole laittaa takaisin. Pitäisi vain joku saada tekemään hitsaukset tai sitten pitkän kaavan kautta opetella kyseinen homma itte ja sehän ei ole kuin alkuopetuksesta ja välineistä sitten kiinni. Niin ja tästä jos sitten lähtee autoa tekemään, niin eiköhän tuo pitäisi alkuperäisellä värillä maalata. Pitäiskö nyt ihan asennoitua kyseiseen urakkaan, että sais tehtyä ensi talven aikana?

http://jariha.saab99.net//99gl77/kuva01.jpg
http://jariha.saab99.net//99gl77/kuva02.jpg

Niin ja sen verran vielä, että eihän tässä voi muuta tavoitella, kuin alkuperäistä peruskarua olemusta. Eli tekniikka jää ennalleen eikä modernisointeja ulkonäköön tehdä 8)

Mutta mitään en silti lupaa, kun onhan tuo nähty, että motivaatio tämän suhteen on aika ajoin nollassa :oops:
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

miksi asetat sellaisia tavoitteita että "pitää maalata", vähemmästäkin työmäärästä motivaatio rapisee :) (ja originaalissa maalipinnassa on moninkerroin enemmän tunnetta ja tunnelmaa), eikös tuossa ollut pelkästään ovet histautettavana ja sitten leimalle? oliko se vajailla pytyillä käynti kokonaan ratkaistu? ja minulta löytyy ylimääräinen puupaneelilista kytkimineen tuohon. pitäskö kannustaa sen verran että olen kiinnostunut auton ostamisesta jos saat siihen kilvet :)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin