900i Lämpöaikakytkimen toiminta?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

900i Lämpöaikakytkimen toiminta?

Viesti Kirjoittaja oju »

Tässä lämpöaikakytkin avattuna:

http://www.iki.fi/oju/misc/IMG_4363.JPG
http://www.iki.fi/oju/misc/IMG_4364.JPG

Käämitön liuska on kiinni myös suojavaipan päässä, siksi suojavaippa on avattu myös kärjestään. Suojavaippa on kuvassa asian havainnollistamiseksi.

Mitenkäs tuo oikein toimii?
Arvaus:
Kun virta on päällä käämi kuumenee ja irrottaa kytkimen auki-asentoon. Mikäli on kylmää niin kestää hiukan ennen kytkimen aukeamista. Tänä aikana lisäpolttoainesuutin ehtii tehdä pahojaan :wink:

Katkooko kytkin lisäpolttoainesuuttimen virransyöttöä, ohjaussignaalia vai maata?

Anturin toiminnan näkee myös mittarilla jos mittaa vastuksen. Satunnaista takertelua ei sekään paljasta joten sikäli väite, ettei anturin kuntoa mittaamalla saa selville, pitää paikkaansa.

Tulppien kastelu loppui kun tämän vaihtoi uuteen.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900i Lämpöaikakytkimen toiminta?

Viesti Kirjoittaja jus »

oju kirjoitti:Katkooko kytkin lisäpolttoainesuuttimen virransyöttöä, ohjaussignaalia vai maata?
Maata. Jännitteensyöttä kylmäkäynnistyssuuttimelle tulee startilta ja lämpövastuksen lämmitysjännite startin herätteestä (virtalukolta).

http://www.kolumbus.fi/juha.ursin/99KJe ... age40.html
http://www.kolumbus.fi/juha.ursin/99KJe ... age38.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Toiminta:
-kun kylmä kone, sallitaan ryypytys
-mitä lämpimämpi kone, sen lyhempi ryypytys
-kuuma kone, ei ryypytetä (tämä kohta varmastikin prakaa useimmiten)
-kun virta-avain vapautetaan starttiasennosta, lopetetaan ryypytys
-vastuksella tehty aikakatkaisu, eli kun startataan pitkään, vastus lämpiää ja katkaisee ryypytyksen. Tämän toiminnan huomaa, kun tulpat kastuu ja antaa vaan sitkeästi startin pyöriä -> kone pasahtaa käyntiin yhtäkkiä
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oju »

Kiitos kummallekin hyvistä kuvauksista.

Kertokaa jos ymmärsin jotain väärin:

Lämpöaikakytkimen vastusta (käämi) lämmitetään vain startatessa ja sen takia lisäpolttoaine katkeaa pitkään startatessa.

Kun startin irrottaa niin lisäpolttoaineen syöttö katkeaa muuta kautta. Lämpöaikakytkin tavallaan ohitetaan koska moottorin oletetaan oikeutetusti joko käynnistyneen tai sammuneen.

Eli toimiakseen lisäpolttoainesuutin vaatii että a) startti pyörii ja b) tuo lämpöaikakytkimen käämi ei ole lämmennyt tarpeeksi (liikaa) aukaistakseen kytkintä.

Ilman tuota käämiä lämpökytkin toimisi yhtä yksinkertaisesti kuin kaasarimallien bi-metallijousi -> seos muuttuu lämpötilan myötä. Tässä tosin on/off, yhdellä askeleella. Hienoudet on lisätty jotteivat toistuvat tai pitkät startit kastelisi tulppia.

Olin hieman epätietoinen siitä että ruiskutetaanko lisäpolttoainetta hieman myös koneen käynnistymisen jälkeen mutta nyt siis sekin selvisi.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllä sie olet ihan oikeilla jäljillä. Bimetallijousella huolehditaan, että lämmin moottori ei saa ryypytystä.

Ainoa tapaus, jossa ryyppysuutin toimii vielä startin jälkeenkin, on se versio, jossa on sellainen musta pyöree noin 40mm halkaisijaltaan oleva alipainekello, johon menee imusarjaste letku ja kaksi sähköjohtoa. Olen nähnyt sen sijoitettuna bensasuodattimen luokse konehuoneessa. Tuo antaa imusarjan painevaihteluiden perusteella ryyppysuuttimella sykäyksittäin bensaa niin kauan, kuin lämpöaikakytkin sallii. Lähinnä ekat muutama sata metriä heti startin jälkeen. Sen toiminnan huomaa ainaskin tuossa meidän 900i:ssä siitä, että kone antaa voimaa tosi herkästi pienelläkin kaasun painalluksella (ehjä jopa turhankin herkästi). Ihan toimiva juttu se silti on. Sitä on kait vaihtelevasti eri vuosimalleissa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin