Helppiä satkun ABSien vianhakuun?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
m&m
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 16:35

Helppiä satkun ABSien vianhakuun?

Viesti Kirjoittaja m&m »

Tervehdys!

Etsinnöistä huolimatta en löytänyt lääkettä ABS-ongelmiini, joten kysympä nyt arvon klubilaisilta:

Auto on Saab 900 CC 2.1 vm -93 jossa ABS on vakiovarusteena, mutta nykyään hyvin hiljaa. Ongelma alkoi ABS-valon satunnaisena vilkuntana muutaman kuukauden ajan, mutta vikakoodin luku - jos sellaista oli luettavissa - tuotti tuloksen "ei virheitä". Virhe oli kuitenkin todellinen, koska ABS ei valon palaessa toiminut. Kaikki pyöräanturit mitattiin ja todettiin virheettömiksi, kaikki liittimet irroitettiin ja puhdistettiin ilman toivottua tulosta, jonka jälkeen auto ajettiin merkkihuoltoon jonka diagnoosi oli viallinen hydrauliyksikkö. Törkeän kustannusarvion takia auto haettiin pois ja se jäi odottelemaan sopivaa purkuosaa. Hydrauliyksikkö vaihdettiin, mutta tilanne on ennallaan eli ABS mykkänä. Käynnistyksessä normaalisiti tapahtuva tuttu hurina ja nytkähdys jarrupolkimessa ABS:n lataillessa painetta loistaa poissaoloaan.

Kysynkin nyt olisiko täällä kokemusta tai tietämystä kyseisen kaltaisen rakkineen kuntoonsaattamisesta, kun en kehtaisi muuten varsin hyväkuntoista satkua paalata...
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Palaako punainen ja keltainen valo samanaikaisesti...
m&m
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 16:35

Viesti Kirjoittaja m&m »

900 I 16 Kat kirjoitti:Palaako punainen ja keltainen valo samanaikaisesti...
Ei, ainoastaan keltainen valo palaa, ja jarrut toimivat tehostetusti aivan kuin ABSittomassa satkussa.
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Mulla on kans ABS, muttei vielä ole oireillut. Voi hyvin kuvitella, että itse täytyy opiskella tuokin systeemi kun ei voi odottaa että kukaan maksettu mekaanikkokaan sitä merkkiliikkeessä jaksaisi öljynvaihtojen ohella ymmärtää.

Olet antureita mittaillut, joten ehkä oletkin nämä nähnyt mutta josko olis apua vianetsinnän suunnittelussa?

http://koti.welho.com/hpikkara/abs1.jpg
http://koti.welho.com/hpikkara/abs2.jpg
http://koti.welho.com/hpikkara/abs3.jpg
http://koti.welho.com/hpikkara/abs4.jpg
http://koti.welho.com/hpikkara/abs5.jpg
http://koti.welho.com/hpikkara/abs6.jpg
http://koti.welho.com/hpikkara/abs7.jpg
http://koti.welho.com/hpikkara/abs8.jpg
http://koti.welho.com/hpikkara/abs9.jpg
http://koti.welho.com/hpikkara/abs10.jpg
http://koti.welho.com/hpikkara/abs11.jpg
http://koti.welho.com/hpikkara/abs12.jpg

Kannattaa tallettaa omalle koneelle. Serverin pienuuden vuoksi poistelen noi parin päivän päästä.
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Itsellä oli vika hydrauliyksikön painekatkaisijassa (väläytteli anti-lock valoa).
Ilmeisesti ei sinulla, koska se on vaihdettu kertaalleen..
Ootkos tarkistanut painekytkimeltä (hydrauliyksikköltä) lähtevät johdot lähimmästä mutkasta, ettei olis johtimet murtuneet...Sitten tulisi mieleen " matolaatikko" siellä lokasuojassa..Tässä ois sellaista mikä tulis mieleen kun itellä oli absit hajalla pari vuotta sitten...
m&m
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 16:35

Viesti Kirjoittaja m&m »

Kiitoksia Samille kuvista, täytyypä ruveta syynäämään noita kaapeleita tarkemmin... tosin vm -93:ssa tuo matolaatikko on sijoitettu takapenkin alle, mutta kytkentäkaavio lienee samanlainen kuin lokasuojasijoituksessakin?
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Mulla on myös 91'ssä peltikuorinen boksi takapenkin alla apukuskin puolella. Lisäksi moottoritilassa apukuskin puolella on läpinäkyvällä muovikannella suojattuna releitä ja sulakkeita. Pakko vain olettaa, että tuo kytkentä on samanlainen. Kaikissa näkemissäni manuaaleissa toi boksi mainitaan olevan etulokasuojassa, mutta käytännössä se kuitenkin on takapenkin alla.
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Itsellänikin matolaatikko takapenkin alla...Unohtu eilen mainita että oletko tarkistanut sen abs sähkökeskuksen releen toiminnan...Se nimittäin ohjaa hydrauliyksikön sähköpumppua...
m&m
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 16:35

Viesti Kirjoittaja m&m »

900 I 16 Kat kirjoitti:Unohtu eilen mainita että oletko tarkistanut sen abs sähkökeskuksen releen toiminnan...
Juu, tuo tuli jo alkumetreillä tarkistettua... mutta ei siitäkään löytynyt syytä sähköpumpun toimimattomuuteen.
Jakke_
"Turbo"
Viestit: 295
Liittynyt: La Huhti 02, 2005 00:34
Paikkakunta: Mustasaari, Petsmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jakke_ »

Ässä tekee just tuota samaa eli joskus valo jää palamaan ja joskus uudelleen käynnistys auttaa asiaan. Vikaa en oo vielä jaksanut kattella kovin paljoa. Releet ja sulakkeet on kunnossa. vm. -92 :)
Ei setä vittuile, setä neuvoo!
m&m
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 16:35

Viesti Kirjoittaja m&m »

Jakke_ kirjoitti:Ässä tekee just tuota samaa
Eli vilkuttelee satunnaisesti lähes puoli vuotta jäädäkseen yhtäjaksoisesti palamaan viikon pari ennen katsastuksen takarajaa :evil:
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Anti-Lock valo

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

On tossa minunkin -93 jäänyt palamaan parina päivänä. Mutta abs on silti toiminut eli hydrauliyksikkö on pelannut. En ole löytänyt mitään vikaa oikeastaa. Olen käynyt konehuoneessa olevat liittimet (jotka koskevat absia) läpi samoin oikealla puolella olevan boksin sulakkeet ja releiden kannat. Ja sen seurauksena on valo lakannut palamasta. Siis mikä vika? Hapettumia en silmämääräisesti tarkasteltuna niistä löytänyt. Minulla on varaosa-autona -89 900 i 16V ja siinä absi systeemi. Paha vaan kun suurin osa siitä ei käy tuohon -93:seen. :oops: :roll:


Edit: Joo nyt kun luin tätä vanhaa tarinaa niin hokasin tossa pahan mokan. Nimenomaan ABS systeemi ei toimi, jarrut pelaa kyllä eli pumppu pyörii. :oops: :oops:
Viimeksi muokannut tUrpoEinari, Ti Kesä 05, 2007 22:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Pelaako siinä normaalit jarrut...jos pumppu ei pelaa niin jarrutkaan eivät toimi...
Viimeksi muokannut 900 I 16 Kat, Ti Kesä 20, 2006 21:56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Nyt kun oli hetki aikaa perehtyä tuohon systeemiin, niin jos vain "anti lock" valo palaa, niin sähköiseltä puolelta lähtisin katkoksia, hapettuneita liittimiä (jotka tekevät satunnaisia katkoksia) tai muuta sähköistä syytä etsimään. Siellä keskusyksikössä on joku 90 -luvulta peräisin oleva mikrokontrolleri, jonka toiminnan toteaminen tarpeen vaatiessa ei ole monelle nykyihmiselle temppu eikä mikään (täytyy joskus kattoa, että mikä piiri se on ja piirtää MC:n levystä kytkis).

En ole tosin koskaan vielä joutunut tuota korjaamaan, mutta täytyypä tämän kesän huoltokohteisiin lisätä noidenkin johtosarjojen ja komponenttien liitosten kiilloittaminen. Nyt onkin koko autolla ollut kummallisen pitkä aika ilman vikoja, kolinoita, häiritseviä sirinöitä tai muita surinoita, mikä on omituista.. 8O

Onkos Turpoeinarin 89:ssä tuo keskusyksikkö boksi etulokasuojassa? Monessa huolto-ohjeessa on vielä 93:n kohdalla mainittu, että se olisi etulokasuojassa vaikka ilmiselvästi jossain 90-91 tienoilla vaihtuu takapenkin alle?

http://saabpics.com:3000/gallery2/d/43729-2/ABS.jpg
m&m
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 16:35

Viesti Kirjoittaja m&m »

Tuo "900 I 16 Kat":in kommentti pisti miettimään...

Jarrut toimivat ABSittomina mutta tehostettuina. Korjaamon mekaanikolta (jonka kanssa yhteistyössä tuota vikaa ollaan etsitty) olen saanut tiedon, että sähköpumppu ei käynnisty ollenkaan. Ilmiselvästi ristiriitaista tietoa. Sen tiedän, että käynnistettäessä normaalisti kuuluva vaimea hurina ja jarrupolkimen nytkähdys loistaa poissaoloaan, mutta kenties tuo moottori kuitenkin käy satunnaisesti ajon aikana tuottaen painetta seuraaville kahdellekymmenelle polkaisulle...

Sähköpuolelta minäkin tuota vikaa lähtisin etsimään, mutta kahden toisistaan riippumattoman ammattimiehen viittaus vialliseen hydrauliyksikköön sai minut ylipuhutuksi.

Liittimiä on rassattu kyllästymiseen asti, ja lähes kaikki johdot lienee tässä vaiheessa mitattu... Mikäli jokin pyöräantureille menevä johto olisi poikki tai oikkarissa pitäisi boksiin kaiken järjen mukaan tallentua anturiin viittaava virhekoodi, ja yksittäisiä liittimiä irroittamalla on vastaavat vikakoodit saatu aikaiseksi. Pitäisiköhän kurkata tuohon peltipurkkiin sisälle, josko siellä olisi jotain löysiä liitoksia, piirikantoja tms?
Vastaa Viestiin