Hitsausvälineitä omiin tarpeisiin

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viesti:

Hitsausvälineitä omiin tarpeisiin

Viesti Kirjoittaja jariha »

Niin, tilannehan on tämä, että vanhojen Saabien harrastaja joutuu aika ajoin hitsauttamaan sekä käyttöautojaan mutta ennen kaikkea projektejaan. Työ on kuitenkin kallista teetättää liikkeessä ja kavereittenkin kanssa on vähän niin ja näin, että tohtiiko aina heiltäkään kysyä. Joten tuli mieleen, jos miettisin kaluston lainaamista tai jopa oman hankkimista. Mitä täytyy ottaa huomioon, mitä kaikkea välineitä täytyy hankkia? Siis riittääkö pelkkä hitsikone? Niin, ja millainen hitsikone?

Tuollahan noita olisi kaupan

Mikä esimerkiksi noista voisi olla autoharrastajalle omaan käyttöön riittävä laite?

PS. Ensin täytyy tietty opetella hitsaamaan, mutta oppimaanhan tänne on synnytty.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
ng900aero
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tuo kemp Kempomat 200 voisi olla hyvä ostos. Siihen sitten Woikoskelta oma 20kg:n pullo (täyttö oli vain reilut 40e) 250e niin johan homma sujuu :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
V.J.S
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Itse ostin Bauhaussista Hercules-merkkisen MIG/MAG hitsikoneen. Pikku peltiremontointiin aivan passeli vehje, maksaa vähän yli 200€ ja on viiden vuoden takuu. Koneen lisäksi tarvitset hitsauskaasua, hitsauslankaa ja maskin. Täytettävät kaasupullot maksaa hunajaa, ja silloin tällöin olevaan pikkuhitsaustarpeeseen hankintakustannus on oikeasti suuri. Tuohon Herculekseen olen käyttänyt Bauhausin hiilidioksidi-kertakäyttöpulloja, n. 20€ kpl, ja kyllä tuommoisella yhdellä pullolla hitsaa ainakin pari satkun läpimätää lokaria heittämällä...On olemassa myös ydintäytelankaa MIGeihin, jolloin kaasua ei tarvita.
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
ng900aero
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

V.J.S kirjoitti: Tuohon Herculekseen olen käyttänyt Bauhausin hiilidioksidi-kertakäyttöpulloja, n. 20€ kpl, ja kyllä tuommoisella yhdellä pullolla hitsaa ainakin pari satkun läpimätää lokaria heittämällä...On olemassa myös ydintäytelankaa MIGeihin, jolloin kaasua ei tarvita.
Täh, käytätkö kaasua ollenkaan? 20kg:n pullollakaan ei ihmeitä hitsaile?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
V.J.S
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

ng900aero kirjoitti: Täh, käytätkö kaasua ollenkaan? 20kg:n pullollakaan ei ihmeitä hitsaile?
No eiks se riitä, että kiinni oleva kaasupullo on samalla tontillla missä hitsaustapahtumakin :?: :lol:
Hitsasin satkusta molemmat takalokarit, toisen etulokarin, toisen kynnyskotelon takaosan, tunkinpaikan, toista vetaritunnelia ja vähän vielä takakontin pohjaa neljällä pullolla. Kolmella olisin varmaan selvinnyt, jos en olisi tunaroinut alussa ja suhisutellut kalliita kaasuja hukkasaumoihin.
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
ari_viitanen
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Kun ja jos hankit hitskoneen niin paras olisi tietysti 3vaihevirtakone
mutta uskoakseni sinulla ei ole 3vaihesähköä mutta onhan nämä
nykyiset valovirtakoneet kehittynyt paremmiksi kuin ne ensimmäiset
markkinoille tulleet ja se on tärkeää että siinä koneessa on suojakaasu
liitäntä koska ydin lanka ei tarvi kaasua mutta sillä ei tee auton hitsauksessa mitään ja jotain säätöjäkin saisi olla muutakin kuin
on/off katkaisin, ja koe hitsaa ennen ostamista vaikka semmoisen kaverin kanssa joka on hitsannut ja tietää että mitenkä sen langan pitää
palaa että sitä halvinta ei välttämättä kannata ostaa,kierrä ja katsele
useampi kone ennen kuin ostat. Ei muutakuin nautinnollisia hitsaus
hetkiä. :D
Ari 1622
V-M
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja V-M »

Kyllä valovirta koneella pärjää tavallinen ohutlevy hitsaaja (tarkoittaa auton peltejä tässä tapauksessa) ihan hyvin (5mm asti). Kaasu on tietty hyvä varsinkin jos argonia raaskii käyttää, hiilarillakin pärjää. Ite olen ydinlangalla turannut nyt 5v ja kyllä sillä nämä satunnaiset hitsaukset saa tehtyä ihan kelvollisesti vaikka se roiskiikin jonkun verran (suihkeella saa sitäkin minimoitua). Ihan työkseenkin on tullut hitsailtua joten ymmärrän kyllä senkin näkökulman mutta yhtämittaisten saumojen lyhyys ja pellin paksuus antaa kyllä mahdollisuuden tuohon ydinlankaankin. Hintaahan tuolla langalla on mutta jos tarvetta on satunnaisesti ja muutaman kerran vuodessa, niin on se ainakin harkinnan arvoinen asia. Hyvä merkkisessä koneessa on helpompi käyttää ydinlankaa johtuen säädettävyydestä ja aloitusvirran/lopetusvirran säädöistä ja virran tasaisuudesta hitsatessa. Joten sen 100-200e kannattaa maksaa extraa että saa hyvämerkkisen koneen jossa on tosiaan säätöjä (muutakin kuin 1 ja 2 virralle)
IMHO
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Coltti
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Coltti »

ari_viitanen kirjoitti:ydin lanka ei tarvi kaasua mutta sillä ei tee auton hitsauksessa mitään
Ai ettei tee yhtään mitään?

Itse olen 90% Hitsauksistani suorittanut ilman kaasua. Tuon kokemuksen perusteella voin sanoa, että ihan yhtä hyvin se pelti tarttuu toiseen ilman kaasua tai kanssa... Kaasuhitsatessa kyllä räkii vähemmän jos ollenkaan eikä jää kuonajälkeä yms. Jälkikäteen kaasuhitsaamattomat pellit pitää vaan puhdistaa ns. "pulunpaskasta", teräsharjarälläkkä on tuohon über.

Itse suosittelen jarihalle ostamaan jonkun halvan migin. Jos ei ole varaa kaasuun tai ei raaski ostaa (tilanpuute, hinta yms), ydintäytelankahitsausta ei tarvitse pelätä.. Ydintäytelanka on hieman kalliimpaa kuin normaali hitsilanka, mutta kyllä silläkin ihan pätevää saumaa saa aikaseksi ;).
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Jussi
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Meikäläisellä on myös Bauhausin Hercules ja kertakäyttöpullot käytössä... ihan pätevä kone näillä taidoilla ja tarpeilla.

Noissa käytetyissä kunnon koneissa on omat hyvät puolensa, halpiskoneissa omansa. Kertakäyttöpullot ja viiden vuoden takuu painoi omassa valinnassani eniten.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Millaisia koneita ne nämä "halpiskoneet" ovat:

http://www.nettikone.com/561550
http://www.nettikone.com/562663

Pitänee käydä paikallisissa sekatavarakaupoissa katselemassa laitteita ja niiden hintoja. En kuitenkaan ihan heti monien satojen hankintoihin lähde, mutta mietinkin, että jos noilla edukkaammilla ei tee muuta, kuin menettää hermot, niin sitten ei niitä ajatella sen enempää.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Tasapaino akseli
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Coltti kirjoitti:
ari_viitanen kirjoitti:ydin lanka ei tarvi kaasua mutta sillä ei tee auton hitsauksessa mitään
Ai ettei tee yhtään mitään?

Itse olen 90% Hitsauksistani suorittanut ilman kaasua. Tuon kokemuksen perusteella voin sanoa, että ihan yhtä hyvin se pelti tarttuu toiseen ilman kaasua tai kanssa... Kaasuhitsatessa kyllä räkii vähemmän jos ollenkaan eikä jää kuonajälkeä yms. Jälkikäteen kaasuhitsaamattomat pellit pitää vaan puhdistaa ns. "pulunpaskasta", teräsharjarälläkkä on tuohon über.

Itse suosittelen jarihalle ostamaan jonkun halvan migin. Jos ei ole varaa kaasuun tai ei raaski ostaa (tilanpuute, hinta yms), ydintäytelankahitsausta ei tarvitse pelätä.. Ydintäytelanka on hieman kalliimpaa kuin normaali hitsilanka, mutta kyllä silläkin ihan pätevää saumaa saa aikaseksi ;).
Jos ulkosalla joutuu hitsailemaan niin kuin itsekin aiemmin joutunut. ydinlanka on siihen parempi kun tuulessa ei suojakaasu anna oikein toivottua tulosta.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
vilpertti
"Aero"

Viesti Kirjoittaja vilpertti »

Suosittelen seuraavaa settiä.

- palamattomat housut
- kunnon kinthaat
- CO2 pullo, halpa täyttää ja hankkia. Hyvä peltihommissa muutenkin.
- Kemppi Migger, verraton peli hintaansa nähden
- Kemppi Alfa maski
- 0,8 lanka
- katkaistu puukko
- 0,8-1,2mm laikkoja leikkuuhommiin
- napalaikkoja ja rättilaikkoja hiontaan
- niitä ääpätöntä pykälän isompia magneetteja, vaikka Biltemasta
- moska, kuulapäävasara, joku rautaklöntti alasimeksi
- tusseja
- pahvia
- sammutin
- tulityökortti
- harjoitustyönä itse hitsattu kärry pullolle ja koneelle

EDIT: Ai niin ja ilimeeksi kannattaa valita :D .
Jos menee tähän :evil: , niin kannattaa pittää pausi.
Coltti
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Maskina olen itse käyttäny Euromaskia, päivääkään en kadu!. Hemmetin hyvä, monipuolinen käyttää ja laaja näkökenttä. kahden päällekkäisen visiirin ansiosta pystyy tosi tarkasti katsomaan mihin hitsaa ennen kuin hitsaa, vain hieman päätä nostamalla/laskemalla. Kerran pari olen muita maskeja kokeillu, Euromaskin jälkeen ei oikeen vakuuttanu :).

En voi muuta kuin suositella.
Jussi
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Jussi »

jariha kirjoitti:Millaisia koneita ne nämä "halpiskoneet" ovat:

http://www.nettikone.com/561550
http://www.nettikone.com/562663
Tuo Einhell ainakin näyttää erehdyttävästi samalta koneelta kuin Hercules... ja tuo toinen taas on puikkokone=ei kelpaa peltikäsitöihin.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
ari_viitanen
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Joo ydinlanka vaatii puhtaan pellin, olen ammatikseni hitsannut
joten tiedän mitä puhun,mutta normilanka ja kaasu antaa anteeksi
ruostetta ja kumminkin noihin pikku mikkeihin saa vain sen 5kg
kerän sitä täytelankaa ja onhan sitä määrällisesti vähemmän
kuin 0.8 lankaa esim metri määrällisesti. Itse hommaisin normilanka
ja kaasupullon, hiilari ei ole niin kranttu ruosteille kuin nämä
seoskaasut ja on halpa kaasu ja kunnollinen kone niin ihan hyvän
jäljen saa aikaan. Niin ja ei se pullo vie tilaa yhtään ylimääräistä kun on siinä mikissä kiinni. Ja mittari kuuluu kauppaan.jos on kaasu varustus.
Ari 1622
Vastaa Viestiin