Nyt se sitten tapahtui...
Nyt se sitten tapahtui...
Eli CE valoa täälläkin palaa juhannuksen kunniaksi. Äskeisellä kiepillä lisämausteeksi tuli vielä vaeltava tyhjäkäynti ja nykiminen tasakaasulla. Vapaalla auto käy noin 1000 rpm ja ilmastointi ja vaihde päällä vaikeasti 500rpm. Taisi olla Limp Home tilassa. Asentoanturi ja syttykasetti varmaan varteenotettavimmat. Kun kotipihassa aukaisin konepellin, niin yritin haistella "kasetin" hajua, mutta ei mitään kissanpissaa kyllä haistanut. Jotain "sähkönhajua" kyllä oli kun oikein yritti nuuhkia.
Kunhan juhannuksesta ja viikonlopusta selvitään niin pitää mennä Saabin pystybaariin tekkiin käymään jotta vika selviää.
Pitäkää peukkua, että selvittäisiin jommalla kummalla satasen vialla....
Kunhan juhannuksesta ja viikonlopusta selvitään niin pitää mennä Saabin pystybaariin tekkiin käymään jotta vika selviää.
Pitäkää peukkua, että selvittäisiin jommalla kummalla satasen vialla....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Kaasuläppää veikkaisin viaksi. Netistä saa toimituskuluineen 360€. Saabilta 800€. Vaihtaa itse n. tunnin työllä. Vaikuttaisi siltä että kesän lämpimät kelit, kuun asento tms. hajottaa ton systeemin. Yleisesti todettuna jos autosi on n. 100 000KM ajatettu ja ikää 3-5 vuotta niin "läppävika" on aika normaalia. Auto nykii pintakaasulla tai sitten menee vikatilaan. Huonoimmassa tapauksissa auto pysyy käynnissä ainoastaan kuin jalka on kaasulla (Limp home) tai ei lähde käyntiin enää ollenkaan. Huolto päivittää läpän vikamarginaalin ja resetoi vikakoodit. Hyvällä tuurilla voi selvitä pitkäänkin ennen kuin vika uusiutuu. Jos haluaa pelata varman päälle, niin vaihtaa uuden kotelon.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Hassua. Minulla on juurikin läppäkotelo auki ja putsattuna(hyvin vuoksi, mutta nyki satunnaisesti tasaisella ajolla). Aika yksinkertainen kotelo, mutta monta letkua sinne tulee. Yhden letkun välissä lähellä läppäkoteloa on takaiskuventtiili. Se oli mulla aivan sökö. Ilma kulki läpi molemmista päistä ja putkipäät, jotka menevät letkujen sisään olivat melkein juuresta poikki molemmat. Ihme ettei ollut tippunut. Jonkin vikakoodin sanoivat kotelolta saaneensa testatessaan konetta metro-autossa. Kelpaisikohan siihen näin juhannuksen yli lasinpesujärjestelmän takaiskuri
Saab 9000 CD T16 1990
Saab 9-5 Griffin 1999
Saab 9-5 Griffin 1999
Samanlainen vika minullakin. En saanut puhdistamalla kuntoon. Satunnaisesti nykii ja sekös ärsyttää. En yhtään ihmettelisi josko tuo takaiskuventteli olisi sökö. Korjaaminen lienee mahdotonta, sillä GM:ltä ei saa varaosana kuin koko kotelon.pajunen3 kirjoitti:Hassua. Minulla on juurikin läppäkotelo auki ja putsattuna(hyvin vuoksi, mutta nyki satunnaisesti tasaisella ajolla). Aika yksinkertainen kotelo, mutta monta letkua sinne tulee. Yhden letkun välissä lähellä läppäkoteloa on takaiskuventtiili. Se oli mulla aivan sökö. Ilma kulki läpi molemmista päistä ja putkipäät, jotka menevät letkujen sisään olivat melkein juuresta poikki molemmat. Ihme ettei ollut tippunut. Jonkin vikakoodin sanoivat kotelolta saaneensa testatessaan konetta metro-autossa. Kelpaisikohan siihen näin juhannuksen yli lasinpesujärjestelmän takaiskuri
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Kävin katsastamassa taas pellin alla ja ei näkynyt mitään mekaanisia ongelmia. Tarkastin myös alipaineletkut kun tuli ne uusittua joku aika sitten, mutta ehjiä olivat ja kaikki oli paikallaan. Semmoisen jutun huomasin vielä kun kääntää virrran päälle niin kojelaudan sisältä ratin vasemmalta puolelta kuuluu releen naksahtelun tapainen ääni muutaman kerran peräkkäin. Sitä ei ole koskaan ennemmin kuulunut. Saman tyylinen kuin trionicin jälkikipinä ääni mutta voimakkaampi ja kuuluu selvästi auton sisältä. Liittyisikö johonkin auton diagnostiikkaan...
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Jos auto on mennyt Limb Home tilaan ja virhevalo palaa, niin auton käynnistyksen yhteydessä mullakin tuli sama naksahtelu. Vian saa kuitattua pois akku kaapelin irroituksella ja pitämälä sitä hetken irti. Jos vika on läppäkotelossa, niin kotelon vaijerikaasun luona on "vipu" jolla saa vian kuitattua pois.e0000333 kirjoitti:Kävin katsastamassa taas pellin alla ja ei näkynyt mitään mekaanisia ongelmia. Tarkastin myös alipaineletkut kun tuli ne uusittua joku aika sitten, mutta ehjiä olivat ja kaikki oli paikallaan. Semmoisen jutun huomasin vielä kun kääntää virrran päälle niin kojelaudan sisältä ratin vasemmalta puolelta kuuluu releen naksahtelun tapainen ääni muutaman kerran peräkkäin. Sitä ei ole koskaan ennemmin kuulunut. Saman tyylinen kuin trionicin jälkikipinä ääni mutta voimakkaampi ja kuuluu selvästi auton sisältä. Liittyisikö johonkin auton diagnostiikkaan...
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
limp home
Moi
Voi olla jo vanha juttu, ja olet jo käynyt "pystybaarissa"kuulemassa virallisen arvauksen, mutta kun oma ajokki on mennyt ko. tilaan kolmasti ja JOKA kerta tyhjäkäynti on kadonnut/kadotettu niin veikkaan kyllä tässä tapauksessa kun autossasi on sentään tyhjäkäynti vaikkakin vaeltava, jotain muuta...
Terv. V-P
Voi olla jo vanha juttu, ja olet jo käynyt "pystybaarissa"kuulemassa virallisen arvauksen, mutta kun oma ajokki on mennyt ko. tilaan kolmasti ja JOKA kerta tyhjäkäynti on kadonnut/kadotettu niin veikkaan kyllä tässä tapauksessa kun autossasi on sentään tyhjäkäynti vaikkakin vaeltava, jotain muuta...
Terv. V-P
#2160
toistaiseksi ei Saabia
toistaiseksi ei Saabia

Olisiko tarkempi koordinaatteja tuolle vivulle?eklunto1 kirjoitti:Jos vika on läppäkotelossa, niin kotelon vaijerikaasun luona on "vipu" jolla saa vian kuitattua pois.
Monesti ollut täällä puhetta mutta sijainti on jäänyt hämärän peittoon.
Onko se samalla puolella kuin kaasuvaijeri. Eli edestäpäin katsottuna vasemmalla? Mihin suuntaan käännetään ja pitääkö irrottaa jotain jostain...

Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Zekkaa toi linkki. Siinä on hyvä ohje siitä miten kotelo irroitetaan ja vika kuitataan pois:e0000333 kirjoitti:Olisiko tarkempi koordinaatteja tuolle vivulle?eklunto1 kirjoitti:Jos vika on läppäkotelossa, niin kotelon vaijerikaasun luona on "vipu" jolla saa vian kuitattua pois.
Monesti ollut täällä puhetta mutta sijainti on jäänyt hämärän peittoon.
Onko se samalla puolella kuin kaasuvaijeri. Eli edestäpäin katsottuna vasemmalla? Mihin suuntaan käännetään ja pitääkö irrottaa jotain jostain...
http://photo.platonoff.com/Auto/2004100 ... ttle_body/
If you ever need to reset a previously activated limp-home mode, it can be done directly on the car. Move the end of the spring towards the throttle body to release it from the tab on the pedal arm, and then turn the black toothed disc anti-clockwise, about a centimeter, until it clicks. Now try moving the black plastic pedal arm to make sure that the metal throttle body arm (the lever pointing to the right) is not following it anymore.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Re: limp home
Voihan olla että vika on jossain muualla. Itselläni meni kanssa edellisen Saabin kanssa tyhjäkäynti kokonaan kadoksiin läppäkotelon virheen ansiosta. Nykyinen auto nykii pintakaasulla ja tyhjäkäynti sekoilee satunnaisesti ja siihen oli Saab huollon diagnoosi kotelon vaihto, vaikka ei ole mennyt edes Limb home tilaan. En ole vain koteloa vielä vaihtanut, sillä GM Suomen 800€ on minusta kohtuuton hinta. Sain lainaksi Saabclubilaiselta teistiin toisen kotelon ja kokeilen sitä tällä viikolla, niin näkee auttaako asiaan.vppelt68 kirjoitti:Moi
Voi olla jo vanha juttu, ja olet jo käynyt "pystybaarissa"kuulemassa virallisen arvauksen, mutta kun oma ajokki on mennyt ko. tilaan kolmasti ja JOKA kerta tyhjäkäynti on kadonnut/kadotettu niin veikkaan kyllä tässä tapauksessa kun autossasi on sentään tyhjäkäynti vaikkakin vaeltava, jotain muuta...
Terv. V-P
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Kerro montako naksahdusta kuuluu niin voin ottaa selvää mikä "koodi" se mahdollisesti on.Talladega kirjoitti:Kyllähän se naksuu limb home moodissa joo, mutta annatko pari esimerkkiä montako nasausta vastaa mitäkin vikakoodia ?
Limb homella tulee vissiin ainakin 1231 ja jotain muutakin?
Nimimerkillä kokemusta eräästä 9-5 CE-ongelmasta.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04