Uudet tieliikennelain pykälät, kuljetusala.

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

Hehee! Olipas tutun värinen yhdistelmä. En kyllä muista ärsyttävämpää kuormaa kuin paperilastit. Liinoja piti viritellä niin maan perusteellisesti ja kulmasuojia tunkea joka väliin.:evil: Välillä oli niin leveää paperia, että rullat oli melekeen kattoon asti. Tuntui kivasti autossa jos oli tien piennar painunut. :)
Kyllä peltikeloja vaan oli mukava kuljettaa. Ei muuta ku kahleet tiukalle ja menoks. Oli miten oli, mutta enää ei tarvi nykysessä hommassa kuormaa sitoa 8)
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Saappi Kuski kirjoitti:
Tuo kuulostaa ihan hyvältä. Sitten vaan käytännössä niitä lattiakiinnikkeitä ei ole kuin sattumalta niissä kohdissa joissa tuollainen pitäisi tehdä. Rullan paikan kun määrää painon oikea jakauma.
Tuon tyyppisiä virityksiä tuli silloinkin harrastettua. Loppujen lopuksihan nuo rullat ovat sellaisia möhkäleitä että kun äkkipysäys tulee niin mahtaa lähteä liikkeelle kuin tykin kuula riippumatta siitä mikä liina siellä on.
Kyse noiden sitomisessa enemmänkin on siitä että mikä näyttää hyvältä, eli kelpaa virkavallalle jos sattuvat pysäyttämään tien varressa. Kyllä nekin ymmärsivät että mahdoton on mahdotonta. Nyt on tiukka paikka sillä transpointin kuskilla kun onnettomuusrekan sidonta käydään maallikkojen toimesta läpi suurennuslasin kanssa, ei kateeksi käy miestä.
Konginkankaan rekan kuvista mitä on lehdissä ollut, näkyy että kärryssä oli vieläpä niitä pienempiä rullia joita oli sitten keulassakin kahta päällekkäin.

Jos viimeisen päälle virallisesti tuollainen rullakuorma haluttaisiin sitoa niin rullien päällä pitäisi olla suojakehikko ja sidontaan käytettäisiin kunnon kettinkejä räikkäkiristyksellä, samoja mitä näki monesti terästehtailla mistä tuli myös paljon ajettua.
Kettingin nimellislujuus on jo sitä luokkaa että luulisi kestävän kuorman liikkeellelähdön kun kitkakin sentään on jonkinmoinen.
Jos 2t painava rulla haluaa jatkaa matkaa 80km/h vauhdista äkkipysäyksessä niin siinä ei varmaan 2t nimellislujuuden sidontaliina ole yhtään mitään.
jos rulla pääsee liikkumaan törmäyksessä ei ole sellaista liinaa joka pysäyttäis sen liikkeen..
Se oikeuden käynti joka on menossa on ihan turha.. Minusta jos lähetään siihen etsimään onnettomuuteen syyllisiä pitäis käräjillä olla muidenkin kuin onnettomuusrekan kuljettajan ja niitä olis pitkä lista.. Tulipahan tänään taas lastattua mahdollisia onnettomuusrekkoja..
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8266
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Muistan silloin ku tuon Konginkankaan tapahtuman jälkeen haastateltiin jonku päälirakennevalmistajan edustajaa ja hän sanoi, että kolarin tullessa peräkärryn etureunaan ei ole mitään tehtävissä jotta kuorma pysyisi kärryssä. Kärryt kestää sivuun tulevia kolareita ilmeisen paljon mutta tässäkin tapauksessa törmäys tuli kärryn etukulmaan josta seurasi kärryn repeäminen (ei kasaan painuminen) :arrow: kuorma ulos kärrystä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Tasapaino akseli kirjoitti: Se oikeuden käynti joka on menossa on ihan turha.. Minusta jos lähetään siihen etsimään onnettomuuteen syyllisiä pitäis käräjillä olla muidenkin kuin onnettomuusrekan kuljettajan ja niitä olis pitkä lista.. Tulipahan tänään taas lastattua mahdollisia onnettomuusrekkoja..
Tullaan kuitenkin näkemään että onnettomuusrekan kuljettaja tuomitaan tuosta. Kansa on järkyttynyt ja syyllinen täytyy löytää jostakin ja on helppo todeta että sidonta ei täytä vaatimuksia. Kuvistakin näkee että nekin rullat jotka ovat jääneet kärryn kuormatilaan ovat siellä kokonaan irrallaan. Lakipykälien puolesta helppo homma, sakkoa vaan kuskille. Lisäksi tulee sakot liian kovasta tilannenopeudesta, sen perusteella voi sakottaa suunnilleen jokaisessa onnettomuustapauksessa.
Koko tapaus oli kuitenkin monen valitettavan yhteensattuman summa ja tuollainenkin vaan täytyy tilastollisesti joskus sattua.
Se mitä toivon todella on että transpoint tuomittaisiin kunnolla. Työnantaja on kuitenkin se joka luo työntekijöilleen sellaiset työolosuhteet joissa määräyksiä voi joko noudattaa tai sitten ei ja niille pitäisi saada kunnon ennakkotapaus että oppisivat. Sieltä ylhäältä se tulee painostus ajaa kovempaa. Sama koskee ihan kaikkea raskasta liikennettä paikallisliikenteen busseista lähtien. Ajoajat vaan laaditaan niin että on pakko ajaa kovaa.
9000CS 2,3
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Kyllä tielaitoskin pitäisi asiasta käräjille vetää.Täysin hoitamaton pätkä vuosikausia ja ennenkin on vahinkoja sattunut.

Noin pieni ylikuorma ja ylinopeus ei meinaa kokonaisuudessa yhtään mitään.
Todellisuudessa kuskeja painostetaan vetämään täysillä kelissä kuin kelissä.Jos et ehdi niin se on moro.

En muutenkaan edes tykkää transpointista.Valtion firma.No nykyään se raha vaan siirtyy muita kautta.
Jännä että valtio aikanaan itse polki hintoja alaspäin.Ajelivat itse yhdessä vaiheessa puolityhjillä vehkeillä jne.Veronmaksajat maksoivat.

Muutenkaan en ole kuullut koskaan ko.putkasta mitään hyvää.En ole itse transulla työskennellyt enkä mene.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Transpoint vai mikä VR se ennen oli, oli 80 luvun lopulla yksi parhaita työpaikkoja rekkakuskeille jos halusi helppoja hommia ja lyhyitä työpäiviä. Silloin oli valtion meininkin ja edut. 8-16 ne siellä teki ja taisi paljolti olla niin että illalla kärryt laitettiin junavaunuun ja aamulla purettiin toisessa päässä Suomea. Ei ne nelostiellä vetäneet 10-17 tunnin työpäiviä niin kuin me muut.
Nythän kun nämä valtionlaitokset on yksityistetty niin niistä on tullut suurimpia kusettajia työmarkkinoilla.
9000CS 2,3
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

No eipä ne omat kuskit kuulemma siellä vieläkään liianpitkää päivää tee.Torppareita sen sijaan ajatetaan.Sama juttu muuallakin.

Yhessä vaiheessahan esim.kelpokuljetus mainosti että heillä ei tehdä ylipitkiäpäiviä ja muutenkin asiat ovat kunnossa.Mutta menepäs torpparina ajelemaan..

No ajat melkein missä vaan niin kyllä se työpäivä venyy.Kun ei yksinkertaisesti ehdi 8 tunnissa mihinkään jos vielä kuormaakin pitäisi mälvätä.

Vieläkun palkatkin olisi normaalilla tasolla ylitöistä niin mikäs siinä sitten olisi tehdessä.

Kyllä itsellä oli alkuun nyytinajossa työpäivät 20 tuntisia.Sitten nukuttiin vähän ja taas sama koko viikko.Sitten seuraava viikko vapaata jotta ei tartte ylitöistä maksaa..Koko alahan on ollut kuralla aina.Kiitos isäntien jotka osaavat kyllä voidella liittoa. :evil:
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Ai se on mennyt tuollaiseksi rahtipuolellakin nykyään? Minä luulin että kyllä AKT edes siellä hommat pitää kurissa mutta kai ne perkeleet on saunotettu niin hyviksi että siinä jätkän etu unohtuu.
Ennen ei ollut mitään jakoa kikkailla noilla lisillä. 11h oli pisin päivä minkä sai laittaa vuorolistaan ja se kun tuli täyteen niin lähti +50%, parin ylityötunnin jälkeen ne oli 100% tunteja kaikki. Ei pystyneet millään vapaa viikoillakaan kikkailemaan. Luottamusmies kun sanoi jotain niin siinä liikennöitsijä kuunteli nöyränä että mitä sillä nyt on asiaa.
Pienissä firmoissa meno on tietysti aina ollut villimpää eikä lisiä herkästi maksettu. Eikä aina palkkoja muutenkaan.
Mutta kyllä isoja oli tilitkin, suuri osa tunneista kun oli tietenkin 100% lisillä ja sitten vielä yölisät päälle ja 10-20h ylitöitä joka viikko. Parhaimmillaan tuplasti tienasi bruttona kuin saman ikäiset insinööri kaverit :) Eipä kyllä kotonakaan tarvinnut olla koskaan.. Muistan vieläkin kun mietti monesti kämpille töistä tullessa että kannattaakohan tätä vuokraa maksaa, nukkuisi terminaalilla ne muutamat tunnit..
Mutta syö ne järjettömän pitkät päivät ja epäsäännöllisyys kyllä ihmistä pahasti. Muutaman vuoden sitä jaksaa mutta sitten alkaa kroppa ilmoittelemaan että kannattaisi lyhentää työpäivää. Harva niistä hommista silloin normaali-ikäisenä jäi eläkkeelle.
9000CS 2,3
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Kyllä sen on tullu huomattua että nyt vedetää duunarista kaikki pihalle. Käppyröitä näytellään että huonosti menee? Pitää vissii kysyä seuraavan kerran kun uusia miehiä palkataan että eikös huonosti tuottavat firmat yleensä lopeteta.
Koko ajan uusia tehtäviä jaetaan . Monitaitoisuutta jne. Palkasta ei ole kyllä puhuttu mitää.
Sama kuten R-kioski myy lippuja kohta juniinkin. Ei heilläkään puhuta palkan lisästä mitää.
Mihkä tää on menossa.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8266
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Niin tuota joo. Enpä taida tietää yhtään työehtosopimusta jonka mukaan ylitöitä olisi pakko tehdä. Eikä niiden tekemättä jättäminenkään mikään irtisanomisen peruste ole. Kun eihän se ole työntekijän vika, että työnantaja ei huolehdi työntekijöiden määrästä, työvuoroista jne.

Joten jättäkää reilusti tekemättä ne ylityöt jos ei haluta tehdä. Edellisessä työpaikassa (5-vuorotyö) oli vähän väliä työnjohtajat kyselemässä ylitöihin. Välissä sanoin, että en jää ja en jäänyt. Jos oli alle tunti, että oli sula valmiina niin sulatin uunit valmiiksi ja lähdin kotiin. Eipä olis siinä tilanteessa työnantajan auttanut marista jos äijä tekee ilman ylimääräisiä töitä. Muutaman kerran tein tuon alle tunnin ylityön jota en merkinnyt tuntilappuun. Onko se nyt sitä joustavuutta vai mitä? Varsinkin ku kaikki kerrat johtui samasta henkilöstä joka mm. soitti 5 minuuttia ennen vuoron alkua ettei tule töihin :evil:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Kuljetusalalla jos alat hankalaksi (eli et suostu ylitöihin) niin ajomestarin on erittäin helppoa tehdä työvuorojärjestelyillä työoloistasi sellaisia että muutaman kuukauden kuluttua olet itse kiljuen pyytämässä lopputiliä..
Rupee "ihan sattumalta" aina olemaan niitä paskimpia kuormia ja paskimpiin paikkoihin.
Toimii kuulemma monella muullakin alalla. Niin ja mitä sitten tehdään kun se työaika loppuu keskellä lapin jänkhää 400km kotoa?
Jätetään reteli tieposkeen ja lifatataan kotiin että mulla loppu päivä? :)
Sama kai se on vähän kaikissa reissuhommissa että päivät venyy kun kaikkea sattuu.
9000CS 2,3
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

No siis. Alahan on vissiin menossa siihen tuon työtahin kanssa, että yks mies ei kauaa jaksa paahtaa.
Nooh, siitähän seuraa mahoton työvoimankierto. Kokoajan on uus mies vitjassa, ei tiiä hommia eikä paikkoja. Ylimäärästä hässäkkää tietää se. Aikansa menee, sitte alkaa firmat, joille Sveitsiläisen kellon lailla toimiva logistiikka on elintärkeä, (pian kaikki, varastoja ei pidä KUKAAN) alkavat v'''''ntua hommaan ja tekevät asialle jotain... Näin sanoo optimisti.
Silloin olot paranee. Toivotaan sitä!
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Huh, kun omia tekstejäni luen niin minähän puhun kuin joku lakkokenraali vaikka en ole yli 15 vuoteen rahtiautoa edes ajanut vaan ollut herrana helsingissä vaikka kuinka pitkään. Jättää se jälkensä.
Eipä silti. Tietää joskus tehneenä oikeita töitä. Sellaisia mihin kuka vaan ei pysty ja siitä voi olla ylpeä. Harva tekee yhtä vastuullista ja kuitenkin aliarvostettua hommaa. Olet niinkuin norsu posliinikaupassa, miiljoonien vehkeet ja kuormat. Joka kelillä on mentävä, joka hetki, joka SEKUNTI on oltava harpaantumaton tarkkuus tai muuten tuho on hirveätä. Kuka muu tekee vastaavaa ja vielä amatöörien seassa? Usein tuntuu että ainoat jotka arvostaa on teiden varsilla kättä heilauttavat pikkupojat.
Päätän puheeni toteamalla että Hyvää Vappua :!: Kaikille jotka kuljettaa tavaraa ihmisille. Ilman teitä Suomi pysähtyisi ja nopeasti. :)
9000CS 2,3
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Tuha kirjoitti:a tuo SKAL:in opas on aika hyvä ja ei ole edes kallis:
http://www.skal.fi/asp/empty.asp?P=54&V ... =1&C=31320
Ei muuten Tuha pysty tilaamaan tuota kirjaa, jos ei oo jäsennumeroa :(
Nyt vasta muistin ku ei oo työnantaja alkanu ohjeita vielä hommaamaan.
Koittaneet varmaan nekin tuolta tilata ku vihjaisin :)
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4994
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja Tuha »

snuggles kirjoitti:
Tuha kirjoitti:a tuo SKAL:in opas on aika hyvä ja ei ole edes kallis:
http://www.skal.fi/asp/empty.asp?P=54&V ... =1&C=31320
Ei muuten Tuha pysty tilaamaan tuota kirjaa, jos ei oo jäsennumeroa :(
Nyt vasta muistin ku ei oo työnantaja alkanu ohjeita vielä hommaamaan.
Koittaneet varmaan nekin tuolta tilata ku vihjaisin :)
No sepä harmi ettei pysty tilaamaan ilman jäsennumeroa...Itse en tuota tilannut vaan sain koulunpuolesta sen...

EDIT: Pistin niille mailia ja kehoitin tekemään niin että kaikki saisivat tuota tilattua.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Vastaa Viestiin