Tasapainoitus pielessä
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Tasapainoitus pielessä
Ostin Matin Renkaasta talvikiekot.
Asensivat ne alle ja tasapainoittivat. Ajelin Hämeenlinnan väylää ja ihmettelin kuinka paljon oli tullut ns. nimismiehenkiharaa tielle.
Tänään kävin Autotekissä. Asentaja otti kaikki renkaat pois ja tasapainotti ne uudestaan.
Yksi rengas oli tasapainossa, mutta siitä vanteesta puuttui soviterengas.
Parhaat pistettiin etupyöriin.
Nyt kelpaa ajella. Ei täristä.
Tuo asentaja oli myynyt, puoli vuotta takaperin, Finkkunsa jollekin Klubilaiselle.
Asensivat ne alle ja tasapainoittivat. Ajelin Hämeenlinnan väylää ja ihmettelin kuinka paljon oli tullut ns. nimismiehenkiharaa tielle.
Tänään kävin Autotekissä. Asentaja otti kaikki renkaat pois ja tasapainotti ne uudestaan.
Yksi rengas oli tasapainossa, mutta siitä vanteesta puuttui soviterengas.
Parhaat pistettiin etupyöriin.
Nyt kelpaa ajella. Ei täristä.
Tuo asentaja oli myynyt, puoli vuotta takaperin, Finkkunsa jollekin Klubilaiselle.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
-
- "Viggen"
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
- Paikkakunta: Ulvila
Re: Tasapainoitus pielessä
Elikkäs toi myyntitapahtuma olisko ollut 21/2.2005 ?Firges9000 kirjoitti:Tuo asentaja oli myynyt, puoli vuotta takaperin, Finkkunsa jollekin Klubilaiselle.

900 CD T16v -86/85 on meillä tallissa kilvissä edelleen. On mun pojan JugiBoyn auto, ja on siinä minunkin sormet vähän pelissä.


Vikalista on pitkä, teknistä puolta kunnostettu paljon, tosin pikkujuttuja. Ruostekorjaukset ja maalaukset tuonnempana.

http://office.vippet.net/servlet/genera ... age=152933
Kuva autosta linkissä.
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Jyväskylässä omat suosikit:
Juha Poikonen. Sysmäläntie 1. 40530 JYVÄSKYLÄ.
ja RengasNuora hoitaa tasapainotuksen asiantuntemuksella ja asennuksen niikuin on sovittu.
Poikonen tasapainotutti ja teki ylitöitä mukisematta vaikka tärinän syyksi osoittautui lopulta laahaava jarrumäntä. Muutenkin palvelu ykösluokkaa. Seuraavastakin setistä hyvitystä
Juha Poikonen. Sysmäläntie 1. 40530 JYVÄSKYLÄ.
ja RengasNuora hoitaa tasapainotuksen asiantuntemuksella ja asennuksen niikuin on sovittu.
Poikonen tasapainotutti ja teki ylitöitä mukisematta vaikka tärinän syyksi osoittautui lopulta laahaava jarrumäntä. Muutenkin palvelu ykösluokkaa. Seuraavastakin setistä hyvitystä

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
uudet kesärenkaat vanhoilla aluvanteilla->täristää
Moi,
Ostin viime syksynä uudet Goodyear Hydragrip 206/60/15 renkaat CS tonttuun. Renkaat asennettiin vanhoille aluille. Ongelmana on täristys, joka tuntuu ohjauspyörässä asti.
Tehdyt toimenpiteet:
- tasapainoitettu uudelleen n. 5 kertaa (myyjä liike hoitanut)
- kaksi renkaista on vaihdettu täysin uusiin ( myyjä liike hoitanut)
- mitattu pystysuuntaiset heitot: vanteista ilman renkaita ja renkaiden ollessa vanteilla
- vaihdettu alapallonivelet talven aikana
Toimenpiteiden vaikutukset:
-täristys on siirtynyt n.70 km/h nopeudesta reilu 100km/h
-en ole vieläkään tilanteeseen tyytyväinen
Suunnitelma:
- myyjäliike on luvannut tutkiskella renkaita ja vanteita vielä
-vanteiden sivuheitot pitäisi ehkä mitata?
- jos vanteet heittää liikaa, niin toiset vanteet tilalle
KYSYMYS:
1) Paljonko vanteissa saa olla pysty-/sivuheittoa ilman renkaita
2) Paljonko pysty-/sivuheittoa saa olla renkaiden ollessa vanteilla (mitataan renkaan pinnasta)
Ajattelin ensi viikolla käydä liikkeessä vielä renkaita hieromassa. Hieman syö juttu itseä, kun aikaa on mennyt useita tunteja yksien renkaiden takia.
Jos jotain ideoita, niin vastaanotetaan mielellään...
Terveisin,
-Make
Ostin viime syksynä uudet Goodyear Hydragrip 206/60/15 renkaat CS tonttuun. Renkaat asennettiin vanhoille aluille. Ongelmana on täristys, joka tuntuu ohjauspyörässä asti.
Tehdyt toimenpiteet:
- tasapainoitettu uudelleen n. 5 kertaa (myyjä liike hoitanut)
- kaksi renkaista on vaihdettu täysin uusiin ( myyjä liike hoitanut)
- mitattu pystysuuntaiset heitot: vanteista ilman renkaita ja renkaiden ollessa vanteilla
- vaihdettu alapallonivelet talven aikana
Toimenpiteiden vaikutukset:
-täristys on siirtynyt n.70 km/h nopeudesta reilu 100km/h
-en ole vieläkään tilanteeseen tyytyväinen
Suunnitelma:
- myyjäliike on luvannut tutkiskella renkaita ja vanteita vielä
-vanteiden sivuheitot pitäisi ehkä mitata?
- jos vanteet heittää liikaa, niin toiset vanteet tilalle
KYSYMYS:
1) Paljonko vanteissa saa olla pysty-/sivuheittoa ilman renkaita
2) Paljonko pysty-/sivuheittoa saa olla renkaiden ollessa vanteilla (mitataan renkaan pinnasta)
Ajattelin ensi viikolla käydä liikkeessä vielä renkaita hieromassa. Hieman syö juttu itseä, kun aikaa on mennyt useita tunteja yksien renkaiden takia.
Jos jotain ideoita, niin vastaanotetaan mielellään...
Terveisin,
-Make
Re: uudet kesärenkaat vanhoilla aluvanteilla->täristää
Korjaamokäsikirja sanoo 0,5 mm suurin säteisheitto ja 0,5 mm suurin sivuttaisheitto. Aika vähän siismjpelkon kirjoitti:1) Paljonko vanteissa saa olla pysty-/sivuheittoa ilman renkaita

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Rengasliikkeistä kun puhetta oli, niin mainittakoon erään joensuulaisen halpana tunnetun liikkeen taidonnäyte: Ostin käytetyt kitkat(5tkm ajetut) ja sovittiin asennus, menen asennukseen ja etuset vaihtoi kiroillen kun pulttikone p*lluili ja mutterit eivät olleet ihan niin herkät että käsin olisivat pyörineet. Välillä CRC:tä pulttikoneeseen ja takasten kimppuun, taistelua noin vartti voimasanojen kera.. meuhkasi välillä vasarankin kanssa jotain(itse oli juomassa kahvia niin en läheltä nähnyt, yhden pinnapultin kyllä karkuutti ja kierteet paskana "halvasta" inca-vanteen mutterista).
Menen hetken päästä katsomaan niin asentaja on heittämässä kahta vanteetonta kitkarengasta peräkonttiin kiukuten että asentakoon kuka asentaa jne.. keskustelu alkoi olla kiivasta ja meni henkilökohtaisuuksiinkin asentajan aloitteesta("hänen elämäntilanne ei sentään ole sellainen että pitäisi tällaisilla..."), mulla alkoi jo palaa päre ja kyselin jo tutulta liikkeen työntekijältä josko tuota asentajaa saisi nakata rengasraudalla niskoille(ja olisin takuulla tehnytkin jos ei tuttu sanonut että rauhoitu saatana! tuo on liikkeen omistaja ja hänen pomo!).
Loppupelissään kävin laitattamassa ne 2 rengasta naapuriliikkeessä alle, palvelu pelasi saman kadun varrella olevalla rengas-purmosella ja kahvikin oli parempaa. En oo muuten vieläkään maksanu niitä neljää kitkakumia saati rengastöitä.. ja ihan vapaasti saa se voimasanoja viljelevä mouho muuten tulla kyselemään rahoja jos huvittaa.
En ole moista ikinä edes kuullut, ja sitten se sattuu omalle kohdalle. Oli moisen episodin jälkeen verenpaineen laskettua ja hengityksen tasaannuttua eika epätodellinen olo miettiessä tapahtunutta.
Menen hetken päästä katsomaan niin asentaja on heittämässä kahta vanteetonta kitkarengasta peräkonttiin kiukuten että asentakoon kuka asentaa jne.. keskustelu alkoi olla kiivasta ja meni henkilökohtaisuuksiinkin asentajan aloitteesta("hänen elämäntilanne ei sentään ole sellainen että pitäisi tällaisilla..."), mulla alkoi jo palaa päre ja kyselin jo tutulta liikkeen työntekijältä josko tuota asentajaa saisi nakata rengasraudalla niskoille(ja olisin takuulla tehnytkin jos ei tuttu sanonut että rauhoitu saatana! tuo on liikkeen omistaja ja hänen pomo!).
Loppupelissään kävin laitattamassa ne 2 rengasta naapuriliikkeessä alle, palvelu pelasi saman kadun varrella olevalla rengas-purmosella ja kahvikin oli parempaa. En oo muuten vieläkään maksanu niitä neljää kitkakumia saati rengastöitä.. ja ihan vapaasti saa se voimasanoja viljelevä mouho muuten tulla kyselemään rahoja jos huvittaa.
En ole moista ikinä edes kuullut, ja sitten se sattuu omalle kohdalle. Oli moisen episodin jälkeen verenpaineen laskettua ja hengityksen tasaannuttua eika epätodellinen olo miettiessä tapahtunutta.

90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Re: uudet kesärenkaat vanhoilla aluvanteilla->täristää
Itselläni vähän sama tilanne. Asiasta tuola NG-osiolla jo kirjoitinkin. Ostin uudet aluvanteet ja niihin uudet kumit. Motarivauhdissa täristää ja loppuviimetteeksi alkoi kuulumaan jos jonkinlaisia ääniä jarruttaessa ja suoraan ajaessa. Kumit on kolmeen kertaa tasapainotettu ja yksi vaihdettu. Vanhat kumit on hiukan epätasaisesti kuluneet ja kävin kulmat tarkastuttamassa. Kuulemma vähän voisi kulmia säätää, mutta eivät puljussa osanneet NG:n kulmille mitään tehdä ja käsittääkseni niille on muutenkin aika vähän tehtävissä. Pitäs varmaan jollekin merkkispesialistille viedä ihmeteltäväksi ku sais aikaseksimjpelkon kirjoitti:Tehdyt toimenpiteet:
- tasapainoitettu uudelleen n. 5 kertaa (myyjä liike hoitanut)
- kaksi renkaista on vaihdettu täysin uusiin ( myyjä liike hoitanut)
-------
Toimenpiteiden vaikutukset:
-täristys on siirtynyt n.70 km/h nopeudesta reilu 100km/h

Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka
Volvo V50, 2012
Volvo V50, 2012
Moi,
Hierottiin parisen viikkoa sitten kesärenkaita, mutta mielestäni 110+ km/h vauhdissa täristää vieläkin ratissa.
Olisikohan mahdollista, että renkaiden (Good Year Hydragrip 205/60/15) resonanssi olisi sama kuin alustan (Saab 9000 CS-96), jolloin värähtely ratissa olisi väistämätöntä?
Hieman syö miestä, kun ei vieläkään tullut kuntoon...
Olisikohan jollakin ideoita?
-Marko
Hierottiin parisen viikkoa sitten kesärenkaita, mutta mielestäni 110+ km/h vauhdissa täristää vieläkin ratissa.
Olisikohan mahdollista, että renkaiden (Good Year Hydragrip 205/60/15) resonanssi olisi sama kuin alustan (Saab 9000 CS-96), jolloin värähtely ratissa olisi väistämätöntä?
Hieman syö miestä, kun ei vieläkään tullut kuntoon...
Olisikohan jollakin ideoita?
-Marko
Moi,
Ok. Itsekin niistä renkaista jatkaisin. Pitäisi ilmeisesti löytää 100% suorat vanteet ja asentaa niille.
Täristys mielestäni ilmenee, vaikka autossa ei olisi vetoakaan eli kyseessä ei varmaan voi olla vetari. Vetarit on kyllä alkuperäiset 297 500km ajetut.
Pitänee vaihtaa liikettä ja maksaa omasta pussista tai sitten laittaa renkaat kiertoon ja ostaa uudet eri merkkiset (renkaat muuten tosi hyvät, mutta täristys syö hampaat ,-)
-Make
Ok. Itsekin niistä renkaista jatkaisin. Pitäisi ilmeisesti löytää 100% suorat vanteet ja asentaa niille.
Täristys mielestäni ilmenee, vaikka autossa ei olisi vetoakaan eli kyseessä ei varmaan voi olla vetari. Vetarit on kyllä alkuperäiset 297 500km ajetut.
Pitänee vaihtaa liikettä ja maksaa omasta pussista tai sitten laittaa renkaat kiertoon ja ostaa uudet eri merkkiset (renkaat muuten tosi hyvät, mutta täristys syö hampaat ,-)
-Make
Mulla on molemmissa autoissa samanmerkkiset ja malliset renkaat kuin sulla. Sulavasti kulkee tärinöittä moottoritienopeuksien ylikin. Ei varmaan ole rengasmerkistä kiinni. Mulla on joskus rengastöiden tekijä kommentoinut, jos vannetta on vaikea saada tasapainoon että vanne alkaa olla jo parhaat päivänsä nähnyt. Jospa tuota voisi kysellä joltain homman osaavalta.
Moi,
Ok. Kyselen. Pitänee löytää jostakin toimivat järkevän hintaiset tarvikealut.
Yritimme löytää liikkeen kanssa viimeksi sopivia tarvikealuja heidän hyllystään, mutta heillä ei ollut täysin sopivia.
Tonnarin etunapa ei tule kovinkaan ulos ja tarvikevanteissa oli viistetyt reunat navan kohdalla, jolloin napa ei olisi pystynyt tukemaan vannetta kunnolla.
Jos liike & vanne merkki on jollakin suositella, niin otan mielelläni ideoita vastaan. Vanne voisi maksaa 250-400eur (uudet).
-Make
Ok. Kyselen. Pitänee löytää jostakin toimivat järkevän hintaiset tarvikealut.
Yritimme löytää liikkeen kanssa viimeksi sopivia tarvikealuja heidän hyllystään, mutta heillä ei ollut täysin sopivia.
Tonnarin etunapa ei tule kovinkaan ulos ja tarvikevanteissa oli viistetyt reunat navan kohdalla, jolloin napa ei olisi pystynyt tukemaan vannetta kunnolla.
Jos liike & vanne merkki on jollakin suositella, niin otan mielelläni ideoita vastaan. Vanne voisi maksaa 250-400eur (uudet).
-Make