99 jäähdyttimenvaihtoraportti (beginner level)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

toinen aloittelijatason vinkki:

jos ostat uuden jäähdyttimen, joudut siirtämään vanhasta jäähdyttimestä flektin uuteen (luulisin, en ole koskaan uutta jäähdytintä ostanut, mutta tuskin niitä flektin kera myydään?).
aloittelijalla saattaa remontti tyssätä tähän, nimittäin alapuolen kiinnitysruuvit on usein niin pirun ruosteessa ettei niitä saa millään auki ja vasaran käyttäminen hajottaa flektin muovisen alakiinnitysreunan.

myös lampunpesurin moottori on pirullinen irroittaa, jos se on vielä näiden vuosien jälkeen matkassa mukana.

vinkki on siis se, että euroja ja hikipisaroita säästää kun ostaa saabistitoverilta käyttökelpoisen käytetyn syylärin jossa on valmiiksi kiinni flekti ja lampunpesurin moottori :)


kolmas vinkki: jos vaihdatat jäähdyttimen muualla, tarkista että mahdollinen lampunpesurin moottori on myös siirretty. muistan kun aikanaan annoin ekan ysiysini isälleni, ja ihmettelin kun hän joskus valitti ettei lampunpesurit toimineet. minä vänkäsin että varmasti toimivat. selitys: isä oli vaihdattanut jäähdyttimen, ja lampunpesurin moottori oli tipotiessään.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Näistä mainioista vinkeistä tulikin mieleeni, että perustetaan 99 vinkkisaitti. Eihän sen tarvitse sen erikoisempi tai hienompi olla, mutta web-dokumentti, jossa kategorioittain kerättynä näitä huomioita.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

jariha kirjoitti:Näistä mainioista vinkeistä tulikin mieleeni, että perustetaan 99 vinkkisaitti. Eihän sen tarvitse sen erikoisempi tai hienompi olla, mutta web-dokumentti, jossa kategorioittain kerättynä näitä huomioita.
ja erityisesti sellainen olisi hyvä "kun vaihdat tämän, niin kannattaa vaihtaa/tarkistaa samalla myös nämä"
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
saab84
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: La Loka 04, 2003 18:12
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja saab84 »

Vanhaa aihetta hyödyntäen eli vaihdoin termostaatin 90:n, koska lämmöt eivät nousseet juurikaan (tämä jo lopputalvea ja auto oli vähäisessä käytössä kesän aikana). Uusi termostaatti on 88 asteinen, vanha oli 82 asteinen.

Nyt lämpötila seilaa mittarin mukaan kello kahdeksan ja puoli kymmenen väliä hiljalleen. Järjestelmää on ilmattu kahdesti vaihdon jälkeen. Lisäksi sähkötuulettimen sulake on palanut tämän jälkeen useammankin kerran. Tarkistin liittimen ja muut sähköliitokset. Sähkötuuletin ei ole toiminut termostaatin vaihdon jälkeen. Lämpötilan seilaaminenko polttaa sulaketta? Olisiko järjestelmässä edellleen ilmaa vai onko tuo 88 asteisen termostaatin ominaisuuksia?
Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Noilla asioilla ei ole tekemistä sulakkeen palamisen kanssa
jotain muuta ropleemaa.
Ari 1622
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

saab84 kirjoitti:Vanhaa aihetta hyödyntäen eli vaihdoin termostaatin 90:n, koska lämmöt eivät nousseet juurikaan (tämä jo lopputalvea ja auto oli vähäisessä käytössä kesän aikana). Uusi termostaatti on 88 asteinen, vanha oli 82 asteinen.

Nyt lämpötila seilaa mittarin mukaan kello kahdeksan ja puoli kymmenen väliä hiljalleen. Järjestelmää on ilmattu kahdesti vaihdon jälkeen. Lisäksi sähkötuulettimen sulake on palanut tämän jälkeen useammankin kerran. Tarkistin liittimen ja muut sähköliitokset. Sähkötuuletin ei ole toiminut termostaatin vaihdon jälkeen. Lämpötilan seilaaminenko polttaa sulaketta? Olisiko järjestelmässä edellleen ilmaa vai onko tuo 88 asteisen termostaatin ominaisuuksia?
oletko kokeillut sähkötuulettimen toiminnan yhdistämällä jäähdyttimen kuskin puoleisessa päädyssä olevan termostaattianturin kaksi napaa (siihen tulee kaksi johtoa, vai onko sulta irronnut jompikumpi)? mulla ei ole ikinä palanut tuon sulake, en edes tiennyt että sille on oma sulake :)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
saab84
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: La Loka 04, 2003 18:12
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja saab84 »

Kokeilin yhdistää jäähdyttimen lämpötilanturin liittimet, ja tuuletin ei pyöri. Johtimet tarkistettu ja puhdistettu. Lämpötila-anturi on tämän perusteella kunnossa. Sulakkeen paikalla lukee muistaakseni erikseen "sähkötuuletin" yms.
Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
Vastaa Viestiin