Kylmällä ilmalla, sammuttaessa auto, ajovalot saattavat jäädä päälle. Ne sammuvat kun toistamiseen käntää virta-avainta päälle, pois (ehkä parin kerran pitänyt toistaakin kääntö). Muutoin virtalukko toimii kuten pitääkin.
Kokemuksistanne, onko tämä "merkkivika" vai ensimmäinen oire lukon vikaantumisesta ?
Haulla haettuna olen oppinut ettei öljyä saa laittaa, CRC voi, jos lukko "tökkii". Onko kokemuksia kuivan paineilman käytöstä, jos sillä kokeilisi puhallella irtolikaa pois, vai työtyyköhän lika syvemmälle aiheuttamaan enemmän ongelmia ?
Toinen kysymys oheen:
Merkkiliikkeen moottori takuukorjauksen jälkeen olen haistanut jäähdytinnesteen hajun silloin tällöin auton sammuttamisen jälkeen (muistelen hajun tunteneeni ennen korjauksiakin, mutta harvemmin).
Jäähdytinnestepinta ei ole laskenut silmämääräisesti ~ 5000 km talviajoilla, tosin pinta on hieman liian korkealla. Olen tutkaillut höyryjen tuloa mutten juuri silloin ole löytänyt mitään. Vuotoja ei ole sen puoleen moottorin kuin kuljettamon puolellakaan.
"Hönkääkö" paisuntasäiliö niinkin paljon että hajun voi huomata, vai onko haju ensimmäinen oire jostain viasta ?
93 / 2002 : Vikaantunut virtalukko & Jäähdytinnesteen ha
93 / 2002 : Vikaantunut virtalukko & Jäähdytinnesteen ha
Viimeksi muokannut JRe, To Kesä 22, 2006 21:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SAAB 9-3 2.0t SE AT 5d 2002
Jäähdytinnesteen häviämistä tutkittua merkkiliikkeen toimesta.
Toisella yrittämällä todennäköinen vika löytyi, "punaista karstaa" löytyi lohkolämmittimen juuresta (näkyi vasta autonalta katsoessa), eli lohkolämmittimen tiivisteen vaihto olisi korjaukseen menossa. Hinta-arvio <200 € (1h työ 100€ + osat ) tuntuu aika suurelta yhden O-rengas tiivisteen vaihtoon.
Onkos se Defa:n lämmitin Saab 93 2.0t SE AT 2002 tehdas asennuksena (tämän saanen tarkistettua itsekin myöhemmin)?
Mistä saisi ostettua/mihin hintaan kerralla koko moottorinlämmitimen (saanee varaosana samaan hintaan kuin merkkiliikkeen tiiviste sarjan) ?
Onko kokemuksia vaihdattamisesta muualla, mihin hintaan ?
Toisella yrittämällä todennäköinen vika löytyi, "punaista karstaa" löytyi lohkolämmittimen juuresta (näkyi vasta autonalta katsoessa), eli lohkolämmittimen tiivisteen vaihto olisi korjaukseen menossa. Hinta-arvio <200 € (1h työ 100€ + osat ) tuntuu aika suurelta yhden O-rengas tiivisteen vaihtoon.
Onkos se Defa:n lämmitin Saab 93 2.0t SE AT 2002 tehdas asennuksena (tämän saanen tarkistettua itsekin myöhemmin)?
Mistä saisi ostettua/mihin hintaan kerralla koko moottorinlämmitimen (saanee varaosana samaan hintaan kuin merkkiliikkeen tiiviste sarjan) ?
Onko kokemuksia vaihdattamisesta muualla, mihin hintaan ?
SAAB 9-3 2.0t SE AT 5d 2002
Onkohan Defan lohkolämppärin vastus kiinni samalla tavalla kuin esim. Temro, eli sakara lohkon sisällä joka kiristyy ulkoapäin ruuvatessa 6mm:n mutteria?
Eipä tuon homman pitäisi kestää kuin 15-20 min ja riippuen mihinkä lohkon reikään vastus on tökätty, onnistunee yläpuoleltakin yhtä lailla. Eli konepelti auki, vastuksen johto irti, vastus irti, hiomapaperilla lohkon reikä puhtaaksi, samoin vastus, uusi O-rengas ja vaikka liimaa väliin ja takaisin kiinni. turha ostaa uutta vastusta, kestävät varmaan ainakin 20 vuotta josseivät kauemminkin.
Ei voi maksaa 1200 mummonmarkkaa
Eipä tuon homman pitäisi kestää kuin 15-20 min ja riippuen mihinkä lohkon reikään vastus on tökätty, onnistunee yläpuoleltakin yhtä lailla. Eli konepelti auki, vastuksen johto irti, vastus irti, hiomapaperilla lohkon reikä puhtaaksi, samoin vastus, uusi O-rengas ja vaikka liimaa väliin ja takaisin kiinni. turha ostaa uutta vastusta, kestävät varmaan ainakin 20 vuotta josseivät kauemminkin.
Ei voi maksaa 1200 mummonmarkkaa

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
JRe: Näin olettaisin sen olevan.ng900aero kirjoitti:Onkohan Defan lohkolämppärin vastus kiinni samalla tavalla kuin esim. Temro, eli sakara lohkon sisällä joka kiristyy ulkoapäin ruuvatessa 6mm:n mutteria?
JRe: Itse tehtyä: Otin pakosarjan suojapellin pois ja kiristin lohkolämmittimen pulttia kovahkolla voimalla noin 10 astetta. "Haju" tuntuisi hävinneen, seuraan tilannetta ja jos tarvetta, käytämpä itse irti ja vaihdan tiivisteen.ng900aero kirjoitti: Eipä tuon homman pitäisi kestää kuin 15-20 min ja riippuen mihinkä lohkon reikään vastus on tökätty, onnistunee yläpuoleltakin yhtä lailla. Eli konepelti auki, vastuksen johto irti, vastus irti, hiomapaperilla lohkon reikä puhtaaksi, samoin vastus, uusi O-rengas ja vaikka liimaa väliin ja takaisin kiinni. turha ostaa uutta vastusta, kestävät varmaan ainakin 20 vuotta josseivät kauemminkin.
Ei voi maksaa 1200 mummonmarkkaa
Hinnasta vielä: arvio työlle oli 1 tunti 100€/h + osat (tiivistesarja) ~ 25 €, nämä oli siis raakoja arvioita. Silti hinta kovahko työlle/tiivisteelle, jonka voi itsekin tehdä, vaikka aikaa menisi enemmänkin miettimiseen.
SAAB 9-3 2.0t SE AT 5d 2002