T8 Pakosarjan tiivisteiden vaihto edessä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Turbo900
"Saabisti"
Viestit: 877
Liittynyt: La Loka 25, 2003 18:26
Paikkakunta: Oulu

T8 Pakosarjan tiivisteiden vaihto edessä

Viesti Kirjoittaja Turbo900 »

Pakosarjan välistä vähän räpättelee ja se ärsyttää muuten niin hyvin käyvässä koneessa.
Varsinaisia tiloja ei ole = pihalla.
Näin äkkiseltään katsottuna näyttää suht."v**tu*aiselta" hommalta.
Kysyisin vaan että oletteko vaihtaneet itse tiivisteet kotityökaluilla/kotioloissa ja pieniä neuvoja aina kaivataan 8).
Onnistuuko homma pelkkä pakosarja irrottamalla, ettei tarvi muita osia alkaa irrotteleen tieltä.
Momenttiavaimen saan lainaan etten halkaise sitä.
Varmaan pitää jotenki päästä ainakin alakautta säheltään tuonne?
Turbiini
"Saabisti"
Viestit: 170
Liittynyt: Ke Syys 03, 2003 08:48
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Tiivisteen vaihto ei ole niin veemäinen homma kuin miltä se näyttää, eli onnistuu vaikka pihalla. Siihen vaan saattaa tulla vaikeuttaa lisää, jos joku pultti ei lähde suosiolla auki tai pahimmassa tapauksessa pinnapultti katkeaa kanteen. :?

Asia olisi helpompi selittää auton vierellä, mutta yritän kuitenkin:

Irroita ahdin pakosarjasta ja tue se jotenkin, niin ei vättämättä tarvitse purkaa enempää putkia/letkuja. Pura ahtimen tukirauta irti vaihteistosta. Moottorin korvallinen kannattaa myös irroittaa, joten tue moottori tunkilla. Vaihteiston öljytikku irti pakosarjasta. Sitten pakosarjan mutterit auki. (saa yläkautta) Jos muistan oikein, niin nyt saat pakosarjan irti. Tarvittaessa irroita muutama pinnapultti.

Hommaa kunnon tiiviste, ettei tarvitse heti purkaa uudestaan.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4045
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Nämä ohjeet haulla löysin. Sama operaatio on edessä. Päältä katsottuna ympäristö näyttää tältä.

Muutama asia tässä vaiheessa mietityttää. Mahtuuko tuosta tosiaan irroittamaan ahtimen pakosarjaan kiinnittävät pultit? Tarviiko tehostimen säiliö siirtää tieltä pois vai tarkoittaako "moottorin korvallinen kannattaa myös irroittaa" juuri tätä?

Vai onko muita ohjeita?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Kannattaa oikasuttaa jyrsimellä se pakosarja, jos haluaa oikeasti pitävän. Kokeiltu on. Sitten vain se peltinen läpykkä sinne tiivisteeksi, ei muuta. Lisäksi on syytä laittaa alkuperäisen mittaiset pinnapultit, jos niitä on joku vaihtanut lyhyempiin. Momenttiavaimella kiinni, EI liian lujalle.

Pakosarjassa on päissä leveämmät pultinreiät, kuin keskellä. Se kun laajenee ja 'elää' hiukan eri tahtiin ku alumiininen sylinterikansi.

Turbon pultit on sitten vähän ahtaassa rakosessa :wink:
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Vastaa Viestiin