2.0i ilman turboa (vielä jonkin aikaa)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

2.0i ilman turboa (vielä jonkin aikaa)

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Elikkä aion toteuttaa tässä syksyn mittaan projektin jossa vaihdan iivarin keulalle turbotetun myllyn (maksoi mitä maksoi enkä osta uutta valmista turbo saabia) :) Ostin vähän ajetun iivarin koneen ilman kantta niin kuinka pitkään voin päästellä tuolla menemään turbollisena? Autoni on vuosimallia 91 ja mietin että voinko vaihtaa 87 vuosimallin turbosta sen ohjausyksikön? Mitä tapahtuu jos vaihdan tuohon iivariin turbon boksin...tuleeko lisää tehoa? Johtojen veto ei ole ongelma, koska apikopihdit ja sivuleikkurit pysyvät jotenkuten käsissä :wink: Mikäli joku on toteuttanut kyseisen projektin niin vinkkejä/kuvia/tietolähteitä asiasta voi laittaa! Myös yv:t ovat tervetulleita!

P.S Autooni haluan turbon koska ACC:n sain jo asennettua ja auton kori on niin helevetin hyvässä kunnossa että olisi sääli jättää se tunkiolle.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: 2.0i ilman turboa (vielä jonkin aikaa)

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

kopote12 kirjoitti:Ostin vähän ajetun iivarin koneen ilman kantta niin kuinka pitkään voin päästellä tuolla menemään turbollisena? Autoni on vuosimallia 91 ja mietin että voinko vaihtaa 87 vuosimallin turbosta sen ohjausyksikön? Mitä tapahtuu jos vaihdan tuohon iivariin turbon boksin...tuleeko lisää tehoa?
Ensinnäkin, ilman kantta et voi päästellä menemään minnekään. :D

Nojoo, asiaan, iivarissa ja turbossa on eri männät, turbossa puristuksia on huomattavasti vähemmän, tästä johtuen nakutusherkkyys on turbossa alempi, joka taas suo voimakkaamman ahtamisen. Kaikkeahan saa kokeilla ja pitääkin kokeilla, mutta suosittelisin silti vaihtamaan turbon männät siihen alakertaan. Sitäpaitsi ehjiä turbotonnarin tekniikoita on jatkuvaan tarjolla, halvalla ja hieman kalliimmalla, riippuen mitä tulee mukana. Lohko on toki sama molemmissa (b202), mutta sisuskalut toiset.

Kannesta en muista oliko turbossa eri nokat, pitäisi tutkailla epc:stä.

Pelkällä boxin vaihdolla tuskin tulee lisää tehoja, korkeintaan nimellisesti, turbon kanssa toki vaikutus aivan toinen.

Katalysaattorin joudut myös säilyttämään ja jollei sitä jo ole, niin sen joudut laittamaan, tällöin myös uuden ohjainyksikön tulee tajuta lambdaa.
Onnea vaan projektille, viisaammat jatkakoon...

-Sami

ps. täällä tarinaa vaparin turbotuksesta kotikonstein -> http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=33471
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Kiitoksia tiedoista! Yksi mahdollisuus voisi olla se että ostan turbo tonnarin, josta kone ja muut vermeet nykyiseen. Mietin sitä, että käykö esim. -89 vuoden hatcback tonnarista kone omaan -91 vuoden sedaniin? Vanhemmassa ei ole ilmeisesti lambadaa mutta omassani on...entä muiden osien kanssa?
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Viesti Kirjoittaja jani »

kannessa on nokka akselit erinlaiset mutta jos kiinnostusta löytyy niin turbo tonnarin koneeseen löytyy tallista osat .voin myydä kaikki osat tai kasata koneen valmiiksi keulalle nostettavaan kuntoon.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

kannatanee myös kysyä setä viranomaisen, eli ton katastuskonttorin mielipide ennen isompia muutoksia. :(
Tiiä siitä, mitäkaikkea nuo dirktiivit oikein sanoo. :?:
Toki ei ton ikäluokan kulkineessa pitäisi aiheuttaa isompaa paperisotaa.
Vastaa Viestiin