Bensan kyltymätön meno

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
hiphop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2004 14:09

Bensan kyltymätön meno

Viesti Kirjoittaja hiphop »

Viimeisen kerran kyselen vielä...jos olisi ratkaisua bensan suureen kulutukseen, jos ei ratkaisua löydy niin pakko laittaa auto pois. Ei yksinkertaisesti ole varaa ajella 8O .

Tausta tietoa autosta:

Kulutus noin 15 litra ja jopa yli 100km.

- Auto on saab 900s -90 ajettu 240000km.
- Autoa ei viritetty...lastutettu tai muuta sellaista.
- Käynistyy hyvin, niin kylmänä kuin kuumana.
- Vääntö Ok, turbo OK
- Ajotyyli "inhimmillinen" ei reviitystä.
- Ajo kaupungilla taikka maantie ajoa niin possuna menee bensaa.
- Auto katsastettu jokin aika sitten ja seokset OK.
- Jarrut ei laahaa eikä muuta sellaista.
- Tankissa ei reikää eikä muuta vuotoa bensaletkuissa.
- Lämmöt OK, ei kuitenkaan viisari keskellä vaan pikkuisen ala viistoon. Termari taisi olla 89 astetta.


Huomioinut:

- Tyhjäkäynnissä pientä aaltoilua mutta ei pahasti. Sen verran että huomaa eron.
- Käynistäessä ja kun hörähtää käyntiin niin aloittaa korkealla käynillä mutta vaan sen aikaa kun käynnistyy. Siis sadas osa sekuntia ja heti käy tasaisesti.

Onko siis todella normaalia että ässän kuuluu viedä noin paljon. Onko enää ketään jolla olisi "virittämätön" ässä ja kulutus alle kympin. Onko ketään jolla olsi kulutus ollut suuri ja saanut vian kuntoon. Neuvoja otetaan
vastaan korvat höröllä ja silmät tapilla
habasaab
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2004 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja habasaab »

Joskus lambdan huono toiminta aiheuttaa bensankulutuksen kasvua...
Siinä ainakin yksi tarkastus kohde. Tosin sinulla on seokset ok että se lambda pitäisi toimia ihan ok.

Ilmanputsari missä kunnossa? Bensansuodattimen kunto? Pieniä ilmavuotoja?

Ja nämä ovat vain arvauksia..

Edit: kielivirheitä :oops: .
-10 9-5 NG 2.0T
-03 9-5 AERO
-95 CDE 2.3 Ecoturbo
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Muutamassa bosch:in ruiskulla olevassa kulkineessa on etsiskelty aaltoilevan tyhjäkäynnin ja reippaan kulutuksen syytä. Syiksi ovat paljastuneet lambda-anturi, moottorin lämpötila-anturi, ilmamäärämittari tai vuoto alipaineletkussa/virranjakajan alipainesäätimessä/jarrutehostimessa/muualla letkustoissa.

hiphop: Onko kulkineesi bosch- vai lucas-ruiskulla?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
hiphop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2004 14:09

Viesti Kirjoittaja hiphop »

Lucas ruiskulla. Virranjakajan alipainesäädin ok, virranjakajan kansi ja pyöriä uudehkot. Ilmamäärämittari ja lamda pitäisi olla kunnossa, kävin tarkistuttamassa seokset ennen katsastusta. Jos seokset olisi pielessä niin voisi epäillä juuri noita kahta vai ?
Tulpat on myös uudet ja ilmasuodatin myös. Check engine valo ei pala, ainostaan syttyy kun pistää virran päälle, mutta sammuu muutaman sekunnin päästä. Ilmavuotoa olen yrittänyt tarkistaa ja mistään ei suhise tai muuta epämääräistä ääntä. Minkä verran ässät pruukkaa kuluttaa? Vaimon isä kävi kylässä ja kauhistui kun kerroin kulutus lukemia. Hänen saabi -89 16v ilman turbo vie 7/100km. Sillä ajettu 100000km enemmän kuin omalla.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tuossa mun Turbossa meni viime tankilla karvan yli 600km kunnes tankkivalo syttyi. Kerran käytiin Kokkolassa ja loput ajosta kaupungissa.

Talvella laskeskelin, että 12 litran tuntumaan per 100 kilsaa menee poltetta. Parikin kertaa meni 10 litran tuntumaan jos oli puolet maantieajoa. Ja viime talvena tehdyllä Roin reissulla meni 8 litraa maantieajossa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Porukoiden 900S -92:lla menee seka-ajossa noin 10litraa sadalle. Ajosuorite on yleensä jotakin 15km maantietä ja vähän kaupunkiajoa. Maantiellä viime syksynä kävin Klubin syyskokouksessa. 1000km keskikulutus oli noin muistaakseni 7,5litran luokkaa.

15litraa sadalle on aivan liikaa 900S:lle. Kun kulutuksista puhutaan, niin kevennykseksi voin kertoa öljynkulutuksesta. Öljynkulutus ennen venavarrenkumiremppaa: 1litra/300km!
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
hiphop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2004 14:09

Viesti Kirjoittaja hiphop »

Voi voi, kävisi myös minun ässä noin vähällä. Mutta neuvoja kaivataan. Vai onko totuus se että tälle autolle ei yksinkertaisesti voi mitään tehdä. Auto kulkee hyvin mutta se jano. Se lämpöanturi siinä imusarjan keskellä, mihinkä se vaikuttaa, mikä on sen funktio. Entä lamda, jos lämpöanturi sökö? Ruiskuboxi ? mistä sellaisen sitten saa hankittua??? onkohan vika siinä?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Toimiiko sulla muutes ensinnäkin check engine valo? Senhän pitää syttyä, kun kytketään virrat. Ihan sillä kysyn, jos joku on räplännyt sitä autoasi.

Yks näitä sähköruiskuja (lue saabeissa 16-venaiset ruiskut) vaivaava probleema on bensapainesäätimen jumittuminen. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että bensapaine on liian korkealla ja ruiskuboksi ei mahda sille asialle mitään. Boksihan vaan pulssittaa suuttimia. Soppaa menee tietysti enempi, kun paine on vedetty överiksi. Tuossa vasta samallainen vika tuli kaverin porukoiden volvo 240 2,3litraiseen koneeseen. Samaa vikaa korjattiin erään tuttavan korjaamoyrittäjän pajalla 9000:n pellin alle. Ei mielestäni mikään harvinaisuus vikana.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Mertmi kirjoitti:Yks näitä sähköruiskuja (lue saabeissa 16-venaiset ruiskut) vaivaava probleema on bensapainesäätimen jumittuminen.
Minkäslainen bensanpaluuletku paineensäätimen jälkeen tuossa on - olisiko siinä kumiletkua sen verran että olisi varaa lytätä hetkeksi umpeen?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 652#270652
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

jus kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Yks näitä sähköruiskuja (lue saabeissa 16-venaiset ruiskut) vaivaava probleema on bensapainesäätimen jumittuminen.
Minkäslainen bensanpaluuletku paineensäätimen jälkeen tuossa on - olisiko siinä kumiletkua sen verran että olisi varaa lytätä hetkeksi umpeen?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 652#270652
Ihan semmonen muistikuva on, että siinä 900S:n koneessa olisi ollut kumiletkua sinne lähelle ilmanputsaria asti, ja siitä sitten jatkui tankille muoviputkena.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
hiphop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2004 14:09

Viesti Kirjoittaja hiphop »

Check valo palaa muutaman sekunnin kun laittaa virran päälle. Ei sitten senjälkeen enää ajossa pala. Eikö bensanpainesäädin oli tässä mallissa juuri tuossa suuttimien lähetyvillä oleva pyöreä laite, joka taitaa myös pitää pientä tikittävää ääntä välillä...no en siitä äänestä nyt sitten niin varma ole. Sen huomasin tänään että kun kytkee virran ja katkaisee ja taas kytkee virran käynistyy auto samantien, mutta kun ei tuota tee niin pyörii muutaman kerran ja sitten käynistyy iloisesti. Virrankatkaisulla muutamaan otteeseen varmaan kerää paineet bensa puolelle?
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Alipaineletkut varmaan vuotaa/on pykineet päistään. Omassa ässässä ainakin näin oli. Myös jakajan pyörijä/kansi voi olla huonossa kunnossa tai tulpat/ tulpan johdot. Joku ahtoputken liitos vuotaa.
Omassa kulutus kaupunkipainotteisessa ajossa oli viime tankkausessa 10.3l/100km. Lastu ja modifioitu APC on paikallaan. Ennen lastua ja APC:tä ja alipaineletkujen uusimista vei yli litran enemmän. Kyllä 15l/100km on paljon vielä talvellakin ässälle. Isoin kulutus talvella tais olla 13.2l/100km omassa ässässä.
hiphop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2004 14:09

Viesti Kirjoittaja hiphop »

Minkä asteinen termari kuuluu olla saab 900s -90 ?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

hiphop kirjoitti:Minkä asteinen termari kuuluu olla saab 900s -90 ?
Saabin tiskiltä kandee käydä ostamassa originaali 89 asteinen. Miulla 900i:ssä kesti viisi vuotta tommonen originaali termari. Miusta ihan kohtuullisen kestävä, kun olen joidenkin kuullut vaihtelevan niitä tarvikemalleja jopa kerran vuoteen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7685
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Omassa ässässä oli ostaessa sytkäennakot aivan pielessä, ilmeisesti viallista by-passia oli tuolla kompensoitu.
Silloin ei tullu kulutusta ihmeteltyy mutta nykyään tuota ei juuri yli kymppiä saa viemään vaikka vähän tai pikkusen enempikin polkis. :D

Alipaineletkut kattoo läpi tai oikeastaan kannattaa samalla suosiolla uusii ja bensanpaineiden tarkastus ja jos noi ei auta niin immu olis seuraava tarkastuksen kohde.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin