900 t16 +300hv??
Onko tuossa kolmosen pakopesä ja nelosen kompurapesä?f-19 kirjoitti:Eiköhän se tuollainen ollut, turbopaja osaa myydä juuri sinun kokoonpanoosi ja tavoitteisiisi nähden oikean. Hybridihän tarkoittaa vaan että kasattu eri "mallisarjan" tai merkin ahtimen osista jotta saavutetaan haluttu paketti. Tuo kolmosenkautta nelosen puhallin on kuitenkin se kuuluisin hybridi.
Mulla oli kilometritolkulla väärä luulo mitä noi hybridit on. Mutta mitä ne johdesiipisäätöiset ahtimet? Niitä on autolehtien techspecien mukaan isoissa dieseleissä jne.
P.S. Tuo johdesiipisäätöhän taisi tulla voimalaitosten turbiineihin jo 70-luvulla.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Noinhan se menee, isomman puoleinen turbiinipesä kolmosesta ja kompura nelosesta. Nelosissa tuppaa olemaan useasti yleensä diisseliluokan turbiinit vakiona.
VNT-ahtimethan on noita "muuttuviasiipisiä" tai "johdesiipisäätöisiä", mulla nimellä nyt haluaa kutsua. Oli myös joku toinen tyyppi kuin VNT jota en tähän hätään muista. Yleensä noita on vain diisseleissä kun säätösiivekkeet eivät kestä pensakoneen kovia pakolämpöjä sulamatta.
http://www.xmission.com/~dempsey/shelby/sheldod9.htm
http://www.technologie-entwicklung.de/G ... turbo.html
Nuo VNT-ahtimet voi kyllä unohtaa tässä ja monessa muussa saappiprojektissa.
VNT-ahtimethan on noita "muuttuviasiipisiä" tai "johdesiipisäätöisiä", mulla nimellä nyt haluaa kutsua. Oli myös joku toinen tyyppi kuin VNT jota en tähän hätään muista. Yleensä noita on vain diisseleissä kun säätösiivekkeet eivät kestä pensakoneen kovia pakolämpöjä sulamatta.
http://www.xmission.com/~dempsey/shelby/sheldod9.htm
http://www.technologie-entwicklung.de/G ... turbo.html
Nuo VNT-ahtimet voi kyllä unohtaa tässä ja monessa muussa saappiprojektissa.
ainakin tuommoinen uusi käy aika tehokkaasti laatikon päälle sillä alaväännöllä... itse valitsin juuri tuon takia t3/t4e ahtimen, ainakin 7000 km on kestänyt talla pohjassa laatikko ja kaikki muukin!Aksu900 kirjoitti:Mutta ei välttämättä ole yhtään sen parempi ahdin.Juho80 kirjoitti:Tuohon hintaan parisataa lisää, niin saa kuulalaakeri-garretin, joka herää alempaa, ei ehkä aivan yhtä bolt-on, mutta pakosarjaan käy

-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Auton moottoreissa ne johdesiipisäätöiset ahtimet on pientä palikkaa täynnä ettei sellaista kannata laittaa. Riskaapelia touhua, että pysyykö virivehkeessä yhtenä kappaleena.
Itse olen tuota omaa Turboa kiihdytellyt parin menneen päivän aikana jo sen verran, että alkaa oma "persdyno" olla nollattuna. Mietin tuossa eilen illasta, että pitäisi alkaa säästämään rahaa ja hommata se redboksi tuohon ja sillä hyvä. Se pitää riittää mulle, kun auto on ihan käyttöautona. Mutta never say never sillä eihän sitä tiedä vaikka vuoden päästä tuo olisi harrasteautona ja yltiöpäisiä virityksiä täynnä. Tämän hetkinen on ainakin niin, että jahka lompakko antaa myöten kolmannelle Saabille menee tuo Turbo jonkin sortin entisöintiin ja mulle vakioharrasteautoksi.
P.S. ja OT; tuossa Turbossahan on se Mitsun (mallia en muista) ahdin. Onkohan sille tavanomaista pieni vinkuminen? Pakko tätä kysyä, kun tuosta ei kuulu mitään ajon. Joskus saattaa ikkunat kiinni kuulua vaihtaessa "phiiii". Ikkuna auki kuulee nopessa 2-3 pykällyksessä sen "i-hi-hi-hiii" äänen ja tuon "phiiii" äänen paremmin.
Ja viime talvena reilu -20 pakkasessa ja kuivalla asfaltilla kokeiltu täyskaasukiihdytys sai aikaan sen, että ahdot meni punaiselle (ja jopa pysyivät siellä) ja konehuoneesta kuului julmettu "öööööööööööö" ääni. Kaipa se oli ahtamisen multihuipennus vakio tekniikassa
Itse olen tuota omaa Turboa kiihdytellyt parin menneen päivän aikana jo sen verran, että alkaa oma "persdyno" olla nollattuna. Mietin tuossa eilen illasta, että pitäisi alkaa säästämään rahaa ja hommata se redboksi tuohon ja sillä hyvä. Se pitää riittää mulle, kun auto on ihan käyttöautona. Mutta never say never sillä eihän sitä tiedä vaikka vuoden päästä tuo olisi harrasteautona ja yltiöpäisiä virityksiä täynnä. Tämän hetkinen on ainakin niin, että jahka lompakko antaa myöten kolmannelle Saabille menee tuo Turbo jonkin sortin entisöintiin ja mulle vakioharrasteautoksi.
P.S. ja OT; tuossa Turbossahan on se Mitsun (mallia en muista) ahdin. Onkohan sille tavanomaista pieni vinkuminen? Pakko tätä kysyä, kun tuosta ei kuulu mitään ajon. Joskus saattaa ikkunat kiinni kuulua vaihtaessa "phiiii". Ikkuna auki kuulee nopessa 2-3 pykällyksessä sen "i-hi-hi-hiii" äänen ja tuon "phiiii" äänen paremmin.
Ja viime talvena reilu -20 pakkasessa ja kuivalla asfaltilla kokeiltu täyskaasukiihdytys sai aikaan sen, että ahdot meni punaiselle (ja jopa pysyivät siellä) ja konehuoneesta kuului julmettu "öööööööööööö" ääni. Kaipa se oli ahtamisen multihuipennus vakio tekniikassa

-dimebak-
Bypassi sielä mölisee.dimebak kirjoitti: Ja viime talvena reilu -20 pakkasessa ja kuivalla asfaltilla kokeiltu täyskaasukiihdytys sai aikaan sen, että ahdot meni punaiselle (ja jopa pysyivät siellä) ja konehuoneesta kuului julmettu "öööööööööööö" ääni. Kaipa se oli ahtamisen multihuipennus vakio tekniikassa

Aki Peltola #1132
Jahas. Itteä hieman hirvitti silloin tuo ääni. Muutenkin oli sellainen fiilis, että kuutiosentti ilmaa lisää niin joku paikka räjähtää.Aksu900 kirjoitti:Bypassi sielä mölisee.dimebak kirjoitti: Ja viime talvena reilu -20 pakkasessa ja kuivalla asfaltilla kokeiltu täyskaasukiihdytys sai aikaan sen, että ahdot meni punaiselle (ja jopa pysyivät siellä) ja konehuoneesta kuului julmettu "öööööööööööö" ääni. Kaipa se oli ahtamisen multihuipennus vakio tekniikassa
-dimebak-
Ei se vaarallista ole. Itseasiassa varsin normaalia, nuo orkkis bypassit on vähän mitä on.dimebak kirjoitti:Jahas. Itteä hieman hirvitti silloin tuo ääni. Muutenkin oli sellainen fiilis, että kuutiosentti ilmaa lisää niin joku paikka räjähtää.Aksu900 kirjoitti:Bypassi sielä mölisee.dimebak kirjoitti: Ja viime talvena reilu -20 pakkasessa ja kuivalla asfaltilla kokeiltu täyskaasukiihdytys sai aikaan sen, että ahdot meni punaiselle (ja jopa pysyivät siellä) ja konehuoneesta kuului julmettu "öööööööööööö" ääni. Kaipa se oli ahtamisen multihuipennus vakio tekniikassa

Aki Peltola #1132
Menee jo paljonkin OT:n puolelle mutta menköön tämän kerran. Kävin katsomassa auton nestetilanteet, kun ei oikein ota selvää syökö tuo Turbo jäähdytysnestettä vai ei. Piti oikein kalenterista laskea, että 22 päivää sitten vaihdoin syylärin ja on se sentin luokkaa nestepinta vailtunut paisarissa.
No kuiten. Kävin ajamassa auton lämpimäksi ja taisi tehdä näinkin kuumana kesä iltana tämän kesän ahtoennätyksen ja nosti neulan punarajalle
Eihän se mikään tarkkuusmittari ole se alkuperäinen ja toisinaan tuntuu ettei edes suuntaa antava
Turbo-Saabit rulettaa!
No kuiten. Kävin ajamassa auton lämpimäksi ja taisi tehdä näinkin kuumana kesä iltana tämän kesän ahtoennätyksen ja nosti neulan punarajalle

Turbo-Saabit rulettaa!
-dimebak-
-
- "Viggen"
- Viesti:
Pidän siis omani vakiona. Ei syö öljyä tai jos syö niin sitten niin vähän ettei sitä huomaa. Ja syylärirempassa irti käytetty ahtoputki oli sisältä kuiva.moonlight-tuning kirjoitti:mun syö vähän öljyä
-dimebak-