9-3 ja 110 000 huolto... argh
9-3 ja 110 000 huolto... argh
Tuli sekin koettua. Rasitus 900 €. Ei mitään järkee, Niittari rules...
"Ostatko kesäauton vai vietkö auton huoltoon??" P..kele.
Sellasta....
"Ostatko kesäauton vai vietkö auton huoltoon??" P..kele.
Sellasta....
Re: 9-3 ja 110 000 huolto... argh
Sinulla taisi kyllä olla autossa jotain muutakin korjattavaa kuin normaali huolto tai sitten joku ryöväsi sinut Halvimmillaan ko. huollon saa 500€ tuntumaan, mikä on minusta HYVIN kohtuullinen vaihdettaviin osiin ja työhön nähden.jupale kirjoitti:Tuli sekin koettua. Rasitus 900 €. Ei mitään järkee, Niittari rules...
"Ostatko kesäauton vai vietkö auton huoltoon??" P..kele.
Sellasta....
Btw. Kaveri kävin juuri 60 000km huollossa 307 Peugeotin kanssa ja hinta oli 700€. Saabin 110 000 on ensimmäinen suuri huolto.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Itse olen huomannut, että kaikki mitä pystyy niin kannattaa huoltaa itse .
Liikkeet tekee ryöstön, joka kerran kun viet määrä-aikaishuoltoon.
Hauskinta on kun olet teettänyt kaikki huollot ja laakeri leikkaa ekana lomapäivänä. ( kompuran hihnapyöränlaakeri) remppa 800€
Sanoovat ettei sitä voi nähdä ennakkoon, paskat....
Käyttöhihna irti ja pyörittää kaikki rullat .
Kyllä varmasti on kahissut laakeri aikaisemmin.
Sen lisäksi likaa ja naarmuja tulee niissä huolloissa aina.
Jos asiasta vihjaa, että on ovi verhoiluun tullut musta sormenjälki, niin
pitäävät vittumaisen asiakkaana.
Joten parempi ,että on hiljaa .
Täältä foorumista olen saanut kaikki ohjeet näihin huoltoihin jota olen tehnyt.
Samalla oppii, aikaa kyllä menee 3x se mikä huollossa, mutta
jos lasketaan auton vienti ja haku niin samoissa ajoissa ollaan pienellä huollolla.
Liikkeet tekee ryöstön, joka kerran kun viet määrä-aikaishuoltoon.
Hauskinta on kun olet teettänyt kaikki huollot ja laakeri leikkaa ekana lomapäivänä. ( kompuran hihnapyöränlaakeri) remppa 800€
Sanoovat ettei sitä voi nähdä ennakkoon, paskat....
Käyttöhihna irti ja pyörittää kaikki rullat .
Kyllä varmasti on kahissut laakeri aikaisemmin.
Sen lisäksi likaa ja naarmuja tulee niissä huolloissa aina.
Jos asiasta vihjaa, että on ovi verhoiluun tullut musta sormenjälki, niin
pitäävät vittumaisen asiakkaana.
Joten parempi ,että on hiljaa .
Täältä foorumista olen saanut kaikki ohjeet näihin huoltoihin jota olen tehnyt.
Samalla oppii, aikaa kyllä menee 3x se mikä huollossa, mutta
jos lasketaan auton vienti ja haku niin samoissa ajoissa ollaan pienellä huollolla.
eki saabi 9-3s -00 2.0t
Jos levyjä ei vaihdettu, niin hinta on silti kallis. Korjaamoilla näyttää olevan pokkaa maksattaa myös omat mokat ja harjoittelut asiakkaalla. Huollosta pitäisi tulla sinulle erittely autoa luovutettaessa mitä kuului normi huoltoon ja mitä extraa tehtiin. Ja jos extraa tehdään niin siihenkin pitäisi olla sinulta lupa.jupale kirjoitti:Unohdin mainita, että etujarrupalat vaihdettiin myös. Sehän tota hintaa pikkasen kyllä nostaa...
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Mulla kävi samoin ekan 9-3:sen kanssa. Omalta kohdaltani perussyy laakerin leikkaamiselle oli se, että kompura pääsi ylikuumenemaan kuumana päivänä. Sen taas aiheutti se, että kylmäaineen määrä oli laskenut liian alas ja kylmäaine oli liian vanhaa. Kompura yritti epätoivoisesti viilentää autoa. Tällaisissa tilaiteissa kompuran ylikuumenemisen suojan pitäisi toimia, mutta minulla ei ainakaan. Lopputulos oli että laakeri sökönä (savu vaan nousi systeemistä ja hirvee kolina), eikä sitä tietenkään voi uusissa autoissa vaihtaa vaan koko kompura. Ja sehän taas maksaa niin kuin totesit.nerola kirjoitti:Itse olen huomannut, että kaikki mitä pystyy niin kannattaa huoltaa itse .
Liikkeet tekee ryöstön, joka kerran kun viet määrä-aikaishuoltoon.
Hauskinta on kun olet teettänyt kaikki huollot ja laakeri leikkaa ekana lomapäivänä. ( kompuran hihnapyöränlaakeri) remppa 800€
Mukavintahan tässä on se, että normaali huoltoihin ei kuulu mitään toimenpiteitä ilmastoinnin huoltamisen osalta, vaikka ilmastointi on ihan normaali osa nykyautoa! Jokaiseen ilmastointiin tulisi vaihtaa kylmäaineet väh. 5 vuoden välein ja nesteiden tasoa tulisi seurata(niin ja mitenkäs sen tekee helposti?!), sekä ilmastointi tulisi puhdistaa välillä (paitsi jos pitää mädäntyneestä tuoksusta ohjaamossa..)
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Niin, tuossa 110 kilon huollossa ei taida muuta haastavaa olla, kuin käyttöremmin vaihto. Sekin suhteellisen helppo homma. Dieselissä kulutin tunnin, bensasta en tiedä. Ilmastoinnin huolto (vikadiagnoosien lisäksi) on oikeastaan ainoa pakollinen syy käyttää korjaamolla.
Tietenkään kaikilla ei ole tallia tms, mutta tuon remmin jolla muuten ajelee helposti yli 200 tkm, vaihtaa taivasallakin ellei suuremmin satele. Muut, kuten nesteen vaihdot (jarrunesteet yms) voi jättää suosiolla kesäloman riemuksi
Tietenkään kaikilla ei ole tallia tms, mutta tuon remmin jolla muuten ajelee helposti yli 200 tkm, vaihtaa taivasallakin ellei suuremmin satele. Muut, kuten nesteen vaihdot (jarrunesteet yms) voi jättää suosiolla kesäloman riemuksi
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
eklunto1 kirjoitti:
Mulla kävi samoin ekan 9-3:sen kanssa. Omalta kohdaltani perussyy laakerin leikkaamiselle oli se, että kompura pääsi ylikuumenemaan kuumana päivänä. Sen taas aiheutti se, että kylmäaineen määrä oli laskenut liian alas ja kylmäaine oli liian vanhaa. Kompura yritti epätoivoisesti viilentää autoa. Tällaisissa tilaiteissa kompuran ylikuumenemisen suojan pitäisi toimia, mutta minulla ei ainakaan. Lopputulos oli että laakeri sökönä (savu vaan nousi systeemistä ja hirvee kolina), eikä sitä tietenkään voi uusissa autoissa vaihtaa vaan koko kompura. Ja sehän taas maksaa niin kuin totesit.
Mukavintahan tässä on se, että normaali huoltoihin ei kuulu mitään toimenpiteitä ilmastoinnin huoltamisen osalta, vaikka ilmastointi on ihan normaali osa nykyautoa! Jokaiseen ilmastointiin tulisi vaihtaa kylmäaineet väh. 5 vuoden välein ja nesteiden tasoa tulisi seurata(niin ja mitenkäs sen tekee helposti?!), sekä ilmastointi tulisi puhdistaa välillä (paitsi jos pitää mädäntyneestä tuoksusta ohjaamossa..)
Jos ymmärsin oikein niin sinulta hajosi kompuran laakeri .
Mulla taas hihnapöyrä/magneettikytkimen laakeri.Siis se laakeri joka on hihnapyörän ja kompuranrungon välissä.
Kylmä-aineet oli tsekattu ja lisätty 2kk ennen.
Keli oli kuuma ja ohitin muutamia autoja ennen sitä
hikirupesi tulemaan otsalle, kun tajusin jokin meni paskaks, ilmanvaihto työnsi kosteaa ilmaa ja tuulettimen nopeus kasvoi pykälä kerrallaan.
Auto seis, hihnasavusi hitosti ja kun käynnistin kuului kolinaa siis laakeri räjähti päreiks.
Osa oli 500€ lohduttivat, että olisi voinut hajota se kompuran laakeri kanssa.
Toisaalta vaimo olisi voinut ampua ja olisi nostanut vakuutusrahat. Mutta ei ampunut.
OLEN EDELLEEN SILLÄ KANNALLA, ETTÄ SAABIN HUOLTO EI HOITANUT HOMMAANSA . KÄYTIN KAIKISSA MÄÄRÄ-AIKAIS HUOLLOISSA JA
2KK ENNEN TÄTÄ VIELÄ KYLMÄ-AINEET TSEKATTIIN.
OPETUS KÄYTTÄKÄÄ SAABBINNE HUOLLOSSA JA KÄSKEKÄÄ OTTAMAAN KÄYTTÖHIHNA IRTI JOLLOIN MÄMMIKOURAKIN OSAA KOKEILLA KAIKKI HIHNAPYÖRÄT" ONKO VÄLYSTÄ TAI RAHISEEKO"
Jos huollossa olisi ollut asiantuntijoita ja huoltopäällikkö olisi soittanut minulle:
siellä on nyt laakeri menossa vaihdetaanko osa nyt vai sitten kun
menee paskaks.... Olisin vaihdattanut sen
Enkä huoltaisi autoani nyt itse, kuten nyt teen.
Meni luotto ...Toisaalta oppii tässä kun tietää mikä on missäkin
eki saabi 9-3s -00 2.0t
Pari sataa voi säästää 110- huollossa kun vie tarvikehihnan ja omat öljyt ja suotimen. ...ja pissapoikaan laitetaan aina 3 €:n edestä nestettä, vaikka ois ihan täynnä. Kerrottaessa tuo, sanotaan tiskillä, että pikkusen niinku kuuluu asiaan.. Toki vähennettiin ko summa.
9-5 2.3t -03, VIII Saab
eka 96 1976, veronanvihreä, vm -72
eka 96 1976, veronanvihreä, vm -72
Omassa 9-3:ssa aut mallissa kaikki tehty 120tkm jälkeen ite. En tiedä luottaisitteko tulevana ostajana mun tekemiin huoltoihin. Tähän on kyllä syynsä, esim koneöljyt 10tkm välei, laatikko öljyt aut samalla kertaa vaihto 3L, raitisilmasuod aina kun alkaa näyttää paskalta eli noin.2x/V ilmanputsari 2x/V, jarrut tarpeen mukaan n. 1X/V jne, jne. Eli jonkun mielestä ehkä ylihuoltoa, mutta eipä ole tullut vastaan mitään traagista vikaa/ongelmaa ja hintana osat. Syynä tähän kaikkeen on turvallisuus ja varmuus.
9-3.1972
Niinpärr kirjoitti:Niin, tuossa 110 kilon huollossa ei taida muuta haastavaa olla, kuin käyttöremmin vaihto. Sekin suhteellisen helppo homma. Dieselissä kulutin tunnin, bensasta en tiedä. Ilmastoinnin huolto (vikadiagnoosien lisäksi) on oikeastaan ainoa pakollinen syy käyttää korjaamolla.
Tietenkään kaikilla ei ole tallia tms, mutta tuon remmin jolla muuten ajelee helposti yli 200 tkm, vaihtaa taivasallakin ellei suuremmin satele. Muut, kuten nesteen vaihdot (jarrunesteet yms) voi jättää suosiolla kesäloman riemuksi
9-3.1972
Entäs jos seuraavana päivänä olis hajonnut bensapumppu tai DI kasetti. Olisiko huolto ollut silloinkin vastuuton? Ja olishan asiantunteva huolto voinu varmuuden vuoksi kurkata koneeseenkin, josko siellä olis ollut jotain tulevan murheen alkua. Helppo vaikka tulpanreiästä tai öljytropunreiästä endoskoopilla kurkkia sylinterien naarmuja. Ja luoton saa takaisin, oliko se nyt kolmessa vai viidessä vuodessanerola kirjoitti: OLEN EDELLEEN SILLÄ KANNALLA, ETTÄ SAABIN HUOLTO EI HOITANUT HOMMAANSA . KÄYTIN KAIKISSA MÄÄRÄ-AIKAIS HUOLLOISSA JA
2KK ENNEN TÄTÄ VIELÄ KYLMÄ-AINEET TSEKATTIIN.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Huolloista..
Ajan '02 9-3:lla ja sitä ennen huristelin NG 900:lla. IKINÄ en ole autoa huoltoon vienyt. Huoltokirjaan merkkaan itse tekemiseni. Auto on saletisti kunnossa, koska työni vuoksi sen pitää rullata. En tajua, miten kukaan maksaa mainittuja summia öljyn- ja muutaman suodattimen vaihdosta. Tien poskeen ei ole tarvinnut jäädä. Kyllä on Suomalaisilla jumalattomasti ylimääräistä rahaa...
Muutamia 9-3 ja 9-5 hihnoja vaihtaneena olen toista mieltä tuosta yli 200tkm kestoiästä. 110 tkm kohdalla vaihtaisin kyllä. Se että kompuran laakerointia ei kokeilla johtuu siitä että ei ole nähty missään merkissä tarpeelliseksi huolto ohjelmissa. Toisaalta voisinhan minäkin ruveta töissä vaihtamaan noita kytkimiä ja vauhtipyöriä ja automaatteja joka 90tkm välein ,asiakkaalle voisi todeta että ei ole sitten sen puoleen huolta ja onhan noita mennyt ja sinunkin autosta menee kumminkin jossain vaiheessa. Jos huolto ei osaa mitään niin tehköön jokainen itse. Aina voi myös vaihtaa alaa ja 8h tuntia päivässä näytetään mallia kuinka korjataan autoja. Sehän on sitä katkojan kärkien vaihtoa tänäpäivänä. Erittäin helppoa.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015