Vm. -90 Turbojen päästöt

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Vm. -90 Turbojen päästöt

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Onkohan tästä ollut juttua ennen, en ainakaan haualla löytänyt.

Eli onko tietoa, jos on -90 vuosimallin 900T16 katillinen satku, niin jos otan katin pois niin pysyvätkö päästöt "sallituissa" rajoissa.
Joku joskus väitti, että päästöt ovat samat oli kattia tai ei, mutta kattihan polttaa palamattomat pakokaasut.

Vai pitääkö minun hankkia jostain eri lastua, joka käy laihemmalla?

Ruiskuhan on siis CU14.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Eiköhän tuo liene merkitty vähäpäästöiseksi, joten kattia ei saa poistaa...
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Juho80 kirjoitti:Eiköhän tuo liene merkitty vähäpäästöiseksi, joten kattia ei saa poistaa...
Noh, mutta ei se nyt ole tässä kysymyksenä. :wink:

Vaan meneekö läpi arvojen?
Viimeksi muokannut Turbo16, Su Heinä 02, 2006 13:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Tuskin menee,ei se katti siellä turhaan ole.Miksi poistaa toimiva katalysaattori? :roll:
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Suppari kirjoitti:Tuskin menee,ei se katti siellä turhaan ole.Miksi poistaa toimiva katalysaattori? :roll:
Noh, ei auta sitten muuta kuin käydä ottamassa päästöt kaverin tallilla. Ja immun kanssa säätää päästöjä alemmaksi ?

Kattihan kuuluu heti repiä irti jos on mahdollista. Sen takia.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Eikös tuommoinen katin poisto sitten vaikuta mihinkään muuhun kuin päästöihin? Pysyykö seokset ym. kohdallaan? :roll:
VW transporter 2.5tdi vm.99
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

http://fi.wikipedia.org/wiki/Katalysaattori

Niin katalysaattori pitää repiä pois koska ahdistaa eli vie tehoa? i16 autossahan katti taisi vaikuttaa n. 2hp? ja T16 koneessa sen 10hp, mikä taisi johtua myös siitä että ahtopaineita oli vähemmän?

Jos katti pitää saada pois ahdistamasta, lyö rautakangella kenno rikki ja "pelkät kuoret"putkistoon, päästöt taiteilet leimalle parhaaksi katsomallasi tavalla. Tai sitten ostat 100e 3" "kisakatin".
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

No lukeeko siellä otteessa vähäpäästöinen jos ei niin sitten voi ottaa
pois jos lukee niin pitäisi ollä paikallaan.
Ari 1622
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

f-19 kirjoitti:http://fi.wikipedia.org/wiki/Katalysaattori

Niin katalysaattori pitää repiä pois koska ahdistaa eli vie tehoa? i16 autossahan katti taisi vaikuttaa n. 2hp?
5hp luvataan eroa, 128/133 (noh, eipä sillä nyt juuri merkitystä)
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Kyse ei ole siitä ahdistaako vai ei. Vaan saako tuon läpi päästöistä läpi.

Tiedän jo kaiken ake:n säännöstelyn ja kyseessä on tekniikan vaihdos.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Turbo16 kirjoitti:Kyse ei ole siitä ahdistaako vai ei. Vaan saako tuon läpi päästöistä läpi.

Tiedän jo kaiken ake:n säännöstelyn ja kyseessä on tekniikan vaihdos.
Jos on vähäpäästöinen, ei tule menemään läpi päästöistä ilman kattia tai "avarretulla" katilla. Faktaa ei ole latoa pöytään mutta muutama kokemus rikkonaisesta katista parilla eri autokorjaamolla kiireapulaisena ollessa.

Tosin ehjä kattikaan ei takaa läpi menoa päästötesteistä, parissa i16 härvelissä on sattunut vuotava venttiili joka on nostanut päästöt yli sallitun vaikkei käynnissä/käytössä vielä mitään outoa huomannutkaan.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Liittyykös tää projektiis?
Jos projektipuolelta luntataan niin taitaa olla kyse että tuohan -88 autoon laitetaan toi vähäpäästönen tekniikka.

Eli katsastettava auto ei kai periaatteessa alkuperäisellä tekniikalla vaadi kattia mutta kun kyseessä tekniikanvaihdoksesta on kyse niin sellasta lappua ei varmaan saa että toi uudempi tekniikka ilman kattia täyttää kyseisen koneen päästövaatimukset vaikka käytännön pakokaasutestin tuo läpäisisikin.

Ehkä sitä vois kokeilla ensiksi mennä muutoskatsastaan ilman kattia pelkän päästölapun kanssa ja antaa inssin arpoo. :D
Ei kai tuossa enää parin päivän viivytys paljoo tunnu jos tulee uus reissu. :lol:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Turbo16 kirjoitti:Kyse ei ole siitä ahdistaako vai ei. Vaan saako tuon läpi päästöistä läpi.

Tiedän jo kaiken ake:n säännöstelyn ja kyseessä on tekniikan vaihdos.
Siis nyt puhut tuosta -88 kopasta, ja -90 t16 tekniikasta, eiks niin?

Päästörajat, mitkä pitää läpäistä tulee -88:n mukaan. Katti taasen pitää olla siellä putkessa kiinni, kun olet vähäpäästöisen tekniikan laittanut autoosi. Tuo -88:lta vaadittu testi menee läpi aivan varmasti, jos sulla vaan on kone kunnossa, vaikka katalysaattori olisi vain pelkkä peltihylsy siellä pakoputkessa. Toisin sanoen toimiva katti tai ei, niin -88:n päästötesti menee läpi tolla paketilla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Jep, tämä on se -88 kori, mutta -90 tekniikka.

Moni ihminen on väittänyt, ettei auto tarvitse kattia, koska vähäpäästöisyyshän menee korin mukaan.

Kun olisi tarkoitus katsastaa päästölapun kanssa tuo uusi tekniikanvaihdos ilman kattia. Pitää valita vain se sopivin katsastuskonttori :wink:

Voi olla ettei mene, mutta aina kannattaa yrittää.

Mutta kiitos Mertmi vastauksesta, jonka halusin. Niin tai näin, menen ottamaan lapun päästöistä joka tapauksessa ensin ilman kattia ja katson miltä ne näyttävät.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Turbo16 kirjoitti:Jep, tämä on se -88 kori, mutta -90 tekniikka.

Moni ihminen on väittänyt, ettei auto tarvitse kattia, koska vähäpäästöisyyshän menee korin mukaan.

Kun olisi tarkoitus katsastaa päästölapun kanssa tuo uusi tekniikanvaihdos ilman kattia. Pitää valita vain se sopivin katsastuskonttori :wink:

Voi olla ettei mene, mutta aina kannattaa yrittää.

Mutta kiitos Mertmi vastauksesta, jonka halusin. Niin tai näin, menen ottamaan lapun päästöistä joka tapauksessa ensin ilman kattia ja katson miltä ne näyttävät.
Siis auton ei tarvitse läpäistä vähäpäästöisten pakokaasutestiä, joka on 90-luvulta lähtien, vaan ajokkiasi koskee edelleenkin -88:n määräykset. Moottori apulaitteineen ja pakoputkistoineen (mukaan luettuna katti) täytyy kuitenki olla sitä vuosimallia ja kokoonpanoa, mistä sie sen olet ottanut.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin