Kysymys Escortista.....

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Kysymys Escortista.....

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Vaikka ollaankin SAABklubin sivuilla...heitän kyssärin Escortin
etupyörän laakerista.....
Voiko tätä laakeria kiristää..?

Ford Escort 1.4CVH vm..1989.
( varoitus....kenenkään ei pitäisi hommata tuota koteloa itselleen, jos on
tontussa laittamista niin se on pientä tähän verrattuna.. :? )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

IHAN varmaa muistikuvaa ei ole, mutta tuskinpa..? :?
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Ei ole suunniteltu kiristettäväksi, rakenteessa on kaksi kartiorullalaakeria vastakkain ja vetarin päätymutterilla kiristetään pyörännapa vetonivelen pintaa vasten tiukkaan joten "sopiva" välys tulee rakenteesta. Periaatteessa tuonne voisi laittaa shimmejä jotka pakottavat laakerit hiukan lähemmäksi toisiaan. Sama vaikutus on sillä, että hioo pyörännavan sisäpäästä hiukan tavaraa. Uusia laakereita sinne ei enää sen jälkeen voi laittaa...
Tiedetään tapauksia, että laakereiden sisäkooli alkaa pyöriä pyörännavan päällä, jolloin se ylikuumenee ja menee mahdollisesti säröille.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Jaahas...n. puoli vuotta sitten uusin molemmat pyörän laakerit, ja olin
laittavinani ne kyllin kireälle...mutta mutta.
Eilen kokeilin pyörää niin siinä tuntui älyttömän suuri klappi, joten väänsin
mutteria kiinni päin.
Se meni noin puoli kierrosta kiinni, ja kun luulin olevan mallia kiristettävä
niin otin 1/4 takaisin.

Eli olette sitä mieltä että sen mutterin voi kiristää hampaat irvessä kiinni..!
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Tarkkaa momenttiarvoa en tiedä, mutta tyypillinen momentti noille on jossain 280 - 320 Nm. Karkeasti sanoen 100 kg asentaja saa siis seistä koko painollaan 33 cm varren päässä.

Joissakin laakereissa on sisäkoolien välissä krymppiholkki, joka oikealla momentilla myötää juuri sopivasti.

40 cm momenttiavaimella sai Citikan napamutteria vääntää ihan tosissaan, että 320 Nm kohdalla naksahti.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja dq »

Juu tuo napa voi tosiaan mennä piloille, tarkasta sekin samalla ettet turhaan vaihda laakeria.

Vilkaiskaa joku Autodatasta tuo momentti varmuuden vuoksi, ellei sitten Googlettamalla löydy.
Vastaa Viestiin