Mistä edulliset iskarit eteen??

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Henna Makkonen
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19

Mistä edulliset iskarit eteen??

Viesti Kirjoittaja Henna Makkonen »

Hei! Mistä saisi edulliset iskarit eteen Saab 900 vm.87 tykkiin.?? Pitäisikö iskarit vaihtaa pareina vai voiko vaihtaa vain vaurioituneen iskarin? Myydäänkö iskareita yleensä erillisinä vai pitääkö ostaa pari? :twisted:
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Iskareita myydään erillisinä, mutta hyvin vankka suositus on, että pareina kannattaa saman akselin iskarit vaihtaa. Motonetistä öljyiskari 24€/kpl.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Henna Makkonen
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19

...

Viesti Kirjoittaja Henna Makkonen »

Kiitos. Mitäs eroa noilla öljy- ja kaasuiskareilla on? Entä jos erehtyisin laittamaan vanhaan satkuuni vahingossa kaasuiskarit? 8)

"NESTEISKARI SAAB 900 79--93
Vaihdettava pareittain. Hinta / 1 kpl. Ei erikoisalustat!
900 eteen. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44-3037 24.53 ???
900 taakse. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44-3038 25.50 ???

900 eteen alasilmukan kaksoiskumikartio. . . . . . . . . . 18-3057 2.02 ???
900 taakse pulttisarja molemmille puolille. . . . . . . . . 18-1519 4.20 ???"

Hmm, tarkoititkohan noilla öljyiskareilla näitä nesteiskareira?
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Kaasuiskarit on vain yleisesti ottaen paremmat kuin nesteiskarit (=öljyiskarit), ei siinä muuta eroa :).
#1970
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

ah79 kirjoitti:Kaasuiskarit on vain yleisesti ottaen paremmat kuin nesteiskarit (=öljyiskarit), ei siinä muuta eroa :).
Vois myös sanoa, että yleisesti ottaen halvimmat öljyiskarit saattaa olla h-vetin huonot verrattuna hieman kalliimpiin kaasuihin. :?
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Mistä edulliset iskarit eteen??

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Henna Makkonen kirjoitti: Myydäänkö iskareita yleensä erillisinä vai pitääkö ostaa pari?
uskoisin että yleensä kannattaa vaihtaa molemmat iskarit. jossain harvoissa tapauksissa voi olla riittävää vaihtaa vain toinen. yksi esimerkki on viime talvelta kun kaverin ikivanha fiiatti sai hylsyn katsastuksessa, toinen etuiskari oli aivan finaalissa. toinen oli taas ihan hyvä. ostettiin käytetty iskari joka vaihdettiin epäkuntoisen tilalle, ja auto läpäisi uusintanäytön.

jos miettii uusi osa vastaan käytetty osa, on syytä punnita auton jäljelläolevaa elinikä, sekä miten työläs osa on vaihtaa.

työläs/kallis vaihto-operaatio = minimoi vaihto-operaatioiden lukumäärät = vaihda kerralla laadukas osa.
auton elinikää jäljellä yksi vuosi = kannattaako investoida 10vuotta kestävään osaan (miksei, jos osa on halpa)?

vielä opettava tarina siitä, miten aina ei käytetyn osan hankkimisessa säästä:

tarvitsimme vain yhden iskunvaimentimen, myyjä tarjosi kahta "pakettihintaan". ostimme kaksi. tässä automallissa iskarit ja jouset on "naimisissa" ja saimme iskarit kaupanpäälle valmiina jousiin kiinnitettyinä (vai tostepäin, miten se menikään). rahdit nosti hintaa. paketin avattuamme, totesimme että iskarien suojakumit riekaleina (=viimeinen ostos siltä myyjältä). uudet kaupasta, maksoi tietysti riittävästi. samalla hävittiin se hyöty että iskarit oli jousissa valmiiksi kiinni, piti irroittaa, suojakumien vaihtamiseksi. yhden uuden iskarin hinta oli tullut jo kulutettua, ja pirun monta tuntia ruostuneiden ikivanhojen osien rassauksessa huonoilla työkaluilla. no, lohduttauduimme sillä että jos olis vaihtanut vain yhden uuden iskarin, niin iskaribalanssi olisi ehkä heittänyt liikaa tämän uuden hyväksi.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

okaalto kirjoitti: Vois myös sanoa, että yleisesti ottaen halvimmat öljyiskarit saattaa olla h-vetin huonot verrattuna hieman kalliimpiin kaasuihin. :?
Pitää paikkansa. Laitoin tuon "yleisesti ottaen" vain siksi, että joissain ääritapauksissa hyvät nesteiskarit saattavat olla huonoja kaasuiskareita paremmat.
#1970
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Motonetistä tilasin joskus 99:iin nesteiskarit, sieltä tuli LIPit joilla ei kyllä tee yhtään mitään. Tällä hetkellä edessä on jotkut KYBin öljyt ja takana Monroen öljyt. Takapää on jumalattoman jäykkä ja keula taas ihan perseestä (liian löysä)... Rasittava vekotin kun keula alkaa pomppimaan/heijaamaan kurveissa kovemmassa ajossa...
Muistelisin noitten iskareitten hinnaksi jotain 60€/pari...
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja sarka »

Takana Sachsin kaasut ja eessä jotku edellisen saabin ???-kaasut ja on hyvä! Kaasua vaan :D
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

On tullut todettua jo kahdesti 900i:n kanssa. Kaikki iskarit kerralla vaihtoon.

1. kerta 2001 vuonna vaihdoin takaiskarit, kun ne oli sököt. Meni vajaa puoli vuotta, kun etusetkin oli vaihtokunnossa.

2. kerta 2005 keväällä oli tullut mittariin jo reilu 100tkm vuodesta 2001. Takaiskarit oli aika sököt kuorman kanssa ajessa. Vaihdoin pelkät takaiskarit, kun etuset tuntui vielä ihan hyviltä. Tossa viime sunnuntaina tutkailin etupään outoa käytöstä ja meinasin uusia raidetangon sisänivelen, kun se oli ainoa mahdollinen väljä paikka. (Kaikki muu on näet niin tikissään.) Paljastuikin, että vasen etuiskari oli plurtsauttanut öljyt pihalle! Se, miksi en huomannut iskari huonoutta, johtui varmaan siitä, että se oli ihmeen jäykkä liikkumaan sisäänpäin. Ulospäin se tuli ihan loksahtamalla. Olisiko se vaimentanut kuitenkin iskua jäykkyydellään? Vaihdoin pajan pihalla seisovasta varaosa-autosta, 900turbosta uuden näköiset KYB:n kaasut eteen.

Jos vielä tarvitaan vakuutteluja kolmannen kerran; niin vaihdoin tossa 99:iin taakse paremmat iskarit, kun ehti toinen pahkeinen korkkaamaan jo huhtikuussa hyväksytysti läpäistyn katsastuksen jälkeen. Oli öljyt karannu. Varaosat luovutti varaosa-auto. Siinä oli timmit monroen kaasut takana. Nyt tuntuu, että etuiskarit on aika sökön tuntuiset. Pitää katella, jäikö meillä vielä yhdet etuiskarit jostain 99:stä jemmaan. Jos ei, niin kannattaisi varmastikin ostaa kaikki neljä uutta iskaria tohonkin.

Tarinan opetus: Vaihda kaikki iskarit kerralla, niin säästyt pienimmällä vaivalla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

ah79 kirjoitti:
okaalto kirjoitti: Vois myös sanoa, että yleisesti ottaen halvimmat öljyiskarit saattaa olla h-vetin huonot verrattuna hieman kalliimpiin kaasuihin. :?
Pitää paikkansa. Laitoin tuon "yleisesti ottaen" vain siksi, että joissain ääritapauksissa hyvät nesteiskarit saattavat olla huonoja kaasuiskareita paremmat.
Joo, mä vain muotoilin tuon saman toisin kuten omien kokemusten mukaan meni. :wink: KYBin öljyt oli aikoinaan käypäset, halvat Lipit ei olleet mistään kotoisin, joten voisin hyvin kuvitella, että melkein mikä tahansa asiallisen merkkinen kaasuiskari vois olla parempi.
habasaab
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2004 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja habasaab »

OT
okaalto kirjoitti:
ah79 kirjoitti:
okaalto kirjoitti: Vois myös sanoa, että yleisesti ottaen halvimmat öljyiskarit saattaa olla h-vetin huonot verrattuna hieman kalliimpiin kaasuihin. :?
Pitää paikkansa. Laitoin tuon "yleisesti ottaen" vain siksi, että joissain ääritapauksissa hyvät nesteiskarit saattavat olla huonoja kaasuiskareita paremmat.
Joo, mä vain muotoilin tuon saman toisin kuten omien kokemusten mukaan meni. :wink: KYBin öljyt oli aikoinaan käypäset, halvat Lipit ei olleet mistään kotoisin, joten voisin hyvin kuvitella, että melkein mikä tahansa asiallisen merkkinen kaasuiskari vois olla parempi.
Itse en menis allekirjoittamaan että kaasut ovat öljyjä paremmat kun kaverin audiin vaihdettiin 600e konin jäykkyyssäädettävä iskarisarja ja ne toimi öljyllä ja siihen hintaluokkaan ei ollu kaasuja tarjolla(eikä yhtä hyviä kaasuja halvemmalla)..
-10 9-5 NG 2.0T
-03 9-5 AERO
-95 CDE 2.3 Ecoturbo
-saab_85
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 20:05
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja -saab_85 »

No halvat kaasut on parempia ku halvat öljyt, omaan -85 900i Saabiin vaihettiin taakse iskarit aika vasta ja perä lojuu ihan maassa ku piti laittaa halvimmat öljyiskarit mitä löyty (by Biltema). Ikinä en osta biltemasta enää auton osia. Enkä ikinä laita öljy iskareita.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

-saab_85 kirjoitti:No halvat kaasut on parempia ku halvat öljyt, omaan -85 900i Saabiin vaihettiin taakse iskarit aika vasta ja perä lojuu ihan maassa ku piti laittaa halvimmat öljyiskarit mitä löyty (by Biltema). Ikinä en osta biltemasta enää auton osia. Enkä ikinä laita öljy iskareita.
Kyllä jousissa on vika, jos perä lojuu alhaalla. Ei iskareiden tehtävä ole kannattaa auton painoa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

mistä tunnistaa käytetystä iskarista onko se kaasu vai neste? tuleeko kaasuiskarissa vastus kun vetää "auki", ja nesteiskarissa kun "painaa kiinni"? (minäkö tietämätön?)

onko tietoo kybin iskareista, mulla on punaista ja sinistä. punaisen värinen on kaasu?? sinisen värinen on nesteiskari...??

onko kokemuksia jos kaasut takana ja nesteiskarit edessä, käyttäytyminen? (auto on 99 -84)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin