Vm. -90 Turbojen päästöt
Tarvit päästötodistuksen että kone alittaa vuoden 88 päästönormit. Lapun saa Saabilta, jos saa... Toinen vaihtoehto on laittaa katti tai vtt:n mittaus. Näin kertoi katsastusinssi, kun olin muutoskatsastamassa entistä vm.89 satkua vm.82 turbokoneelle. Soitin Saabille, ei kuulemma päästönormit alitu, joten katti alle. Ei ongelmia katsastuksessa. Tuttu inssi kyllä oli sitä mieltä, että ei mennyt ihan oikein.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Olen sitten saanut hieman puutteelista tietoa. Joka tapauksessa koitan ensin katsastaa ilman kattia tutulla katsastusmiehellä, katotaan mitä se sanoo.
Ei ainakaan teholappua vaatinut, mutta pitää tarkistella kun saan ton projektin katsastuskuntoon.
Eipä se katti nyt niin paha asia ole.
Ei ainakaan teholappua vaatinut, mutta pitää tarkistella kun saan ton projektin katsastuskuntoon.
Eipä se katti nyt niin paha asia ole.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Pientä lisäinffoa. Tätä mieltä on ake:
"Moi
Henkilöauton, joka on otettu ensimmäisen kerran käyttöön 1.7.1987-31.12.1991
välisenä aikana ja jota ei ole merkitty vähäpäästöiseksi, tulee moottorin
vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää ECE R15-04 pakokaasupäästönormit.
Korjaamolla tai katsastustoimipaikalla tehty käytönaikainen
pakokaasupäästömittaus ei tällöin riitä. Pakokaasupäästöistä tulee hankkia
valmistajan, valmistajan edustajan taikka puolueettoman tutkimuslaitoksen
todistus siitä, että auto täyttää moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeenkin em.
päästönormit. Näiden vaatimusten katsotaan täyttyvän jos autoon asennetaan
moottorille sopiva katalysaattori."
Kuten täällä tuli jo todetuksi.
"Moi
Henkilöauton, joka on otettu ensimmäisen kerran käyttöön 1.7.1987-31.12.1991
välisenä aikana ja jota ei ole merkitty vähäpäästöiseksi, tulee moottorin
vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää ECE R15-04 pakokaasupäästönormit.
Korjaamolla tai katsastustoimipaikalla tehty käytönaikainen
pakokaasupäästömittaus ei tällöin riitä. Pakokaasupäästöistä tulee hankkia
valmistajan, valmistajan edustajan taikka puolueettoman tutkimuslaitoksen
todistus siitä, että auto täyttää moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeenkin em.
päästönormit. Näiden vaatimusten katsotaan täyttyvän jos autoon asennetaan
moottorille sopiva katalysaattori."
Kuten täällä tuli jo todetuksi.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Pitää sen verran avautua, että "vähäpäästöinen" on aikanaan saanut veroedun ympäristösyistä ja siksi sen pitää täyttää tiukemmat rajat. Toinen vaihtoehto on uudemmissa lukeva "kolmitoimikatalysaattori", joka tarkoittaa samaa asiaa.Mimmi kirjoitti:AKE on eri mieltä kanssasi asiasta.
AKE ilmoittaa "katalysaattori" ja "vähäpäästöinen" tarkoittavan samaa asiaa.
Näissä vanhemmissa voi olla "katalysaattori, käytettävä lyijytöntä polttoainetta", joka tarkoittaa juuri sitä eli älä tuhoa kattia lyijyllä. Päästörajat ovat kuitenkin käyttöönottoajankohdan mukaiset, myös käytönaikaisessa valvonnassa. Aika monissa esim. 80-luvun lopun jenkeissä on katti ja päästörajat silti nämä CO <=3,5% ja HC <=600 ppm.
Vähäpäästöisyyshän tuli pakolliseksi 1.1.1992.
Anteeksi, pykälistä puhuttaessa ei voi olla sortumatta pilkunviilaukseen
