Valoreleen liittimien numeroinnin merkitykset?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Valoreleen liittimien numeroinnin merkitykset?

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Tarkoitus olisi laittaa -79 satkuun kahdentavat lisävalot kun sellaiset löytyvät ja vuosimallikin sen sallii.Ajattelin käyttää satkun valorelettä kun niitä on nurkat täynnä.Mutta mikä mikin liitin on?Eli tässä on nämä numerot:30,86,31 S,56a,56b.
Kiitos tietäjille etukäteen.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

30 plus 31 miinus 86 heräte ja loput kaks ne ku menee valoille.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Suppari kirjoitti:30 plus 31 miinus 86 heräte ja loput kaks ne ku menee valoille.
Eli siis 56a= lyhyet ja 56b=pitkkille jos oiken ymmärsin?Ja mikä tulee tuohon S liittimeen?Virran katkaisu?
Viimeksi muokannut tomaatti, To Kesä 15, 2006 10:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

tomaatti kirjoitti:Eli siis 56a= lyhyet ja 56b=pitkkille jos oiken ymmärsin?Ja mikä tulee tuohon S liittimeen?
Kysytkö nyt mikä on alkuperäisessä johtojen merkitys, vai rautalankaneuvoja siihen, miten kytkisit lisävalot toimintaan käyttäen ylimääräistä valonvaihtorelettä? Meinaatko käyttää uudempaa elektronista relettä vai vanhaa alumiinikuorista mekaanista relettä?

Katsoitko tuosta linkittämästäni kuvasta? 56A sininen menee pitkille, 56B keltainen lähivaloille. S on maadoittava valonvaihto-ohjaus viikseltä.
86 on ajovalokytkimeltä tuleva virtalukon ohjaama jännite.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Eli rautalangasta jos voisit vääntää..Tosiaan olisi tarkoitus pistää h4 lisävalot keulalle käyttäen ylimääräistä saabin omaa metallikuorista relettä.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ite en meis laittamaan tommosta relettä. Ei voi olla täysin varma, että valojen vaihto menee synkronissa. Huonolla flaksilla ne saa vaihtamaan just ristiin, eli omissa on just eri valot päällä, kuin lisävaloissa.

Suosittelen, että laitat kolme tavallista relettä siten, että ensimmäinen rele saa komennon lisävalokatkaisimelta ja kaksi muuta ottavat ohjauksen joko auton alkuperäiseltä valoreleeltä suoraan, tai jomman kumman puolen ajovalojohtimista.

Yllä olevan systeemin saa toimimaan jopa 99:n "huomiovalojen" kanssa oikein, eli huomiovaloilla ajaessa kahdennusvalot eivät mene päälle, vaikka lisävalokytkin on "päällä" -asennossa. Ketjun eka rele pitää kytkeä saamaan virta valoreleen ohjausnastasta, jolla ajovalot kytketään ja maadoitus tulee kabiinista lisävalokytkimeltä.

Sanallinen selitys ei varmaan aukea. Pitäisi piirtää kytkentäkaavio tuosta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Jos tuon haluaa tehdä käyttämällä ylimääräistä metallikuorista valonvaihtorelettä, siitä pitäisi poistaa/eliminoida/jumittaa se naksumekanismi, joka saa releen lukkiutumaan pitkille joka toisella pulssilla. On ihan helposti tehtävissä tuokin.

Rautalankaohjeita tarvittaisiin ilmeisesti silti.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Onko järkeä uhrata aikaansa tommoseen modaamiseen, jos saa alle 10-20eurolla kolme uutta perusrelettä?

Tai vielä halvemmalla, jos on purkanut autoja, niin niitä perusreleitähän on useita per auto.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Hoidin homman ihan 2 tarvikereleellä.Hyvä tuli eikä tarvinnut säätää sen kummemin.
Vastaa Viestiin