Bensan hinnasta
Katselin eilen jenkkiläistä kanavaa, missä keskusteltiin bensan hinnasta. Toimittaja kyseli kansalaisilta, että loppuuko ajaminen jos gallona maksaa tulevaisuudessa 4$ eli lyhyellä matikalla laskettuna 0,83€ litra. Moni sanoi, että ehdottamasti loppuu. Nyky bensan hinta on luokkaa 3,3 $ gallonalta eli 0,68€ litra. Yksi haasteltava valitti, kun joutuu vuokraamaan pieni kulutuksellisellisen toyotan (2.2 litrasen camryn) lomamatkalle, kun ei ole varaa ajella V8 chevyllä 5000 kilometriä. Olisi pitänyt lähettää palautetta ohjelman tekijälle, että tervetuloa suomeen ajamaan turbo saabia...
Saab 900 2.1 16V classic -93
Mitsubishi L200
Mitsubishi L200
-
- "Turbo"
- Viestit: 233
- Liittynyt: Ma Joulu 26, 2005 15:37
- Paikkakunta: Nastola/finland
- Viesti:
Bensan hinnasta
niinpä...!
helevetti kun ei jaksa istua kuumassa autossa...
helevetti kun ei jaksa istua kuumassa autossa...

Markku Helin
jäsen:2815
Nastola
jäsen:2815
Nastola
-
- "Turbo"
- Viestit: 233
- Liittynyt: Ma Joulu 26, 2005 15:37
- Paikkakunta: Nastola/finland
- Viesti:
Bensan hinnasta
Öljysheikit vetelee rolssirallia,ja mikäs on rallailessa
Öljyn hintaahan nostetaan maaottelu hengessä: Usa vs p-korea
usa vs iran
ja tietty valtion avustuksella veroina
Öljyn hintaahan nostetaan maaottelu hengessä: Usa vs p-korea
usa vs iran
ja tietty valtion avustuksella veroina

Markku Helin
jäsen:2815
Nastola
jäsen:2815
Nastola
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Näin on. Nyt hinta siis "halvimmillaan" ainakin täälläpäin on 95E 1,40€ ja 98E n. 1,43€. Syitä kalliille öljylle on lukemani mukaan Lähi-Idän levoton tilanne (siellähän onkin ollut perin rauhallista viimeiset 30vuottakarg kirjoitti:Optimistinen arvioni on se, ettei bensa tule enää koskaan halpenemaan sille tasolle, missä se oli esim. pari vuotta sitten (=mukamas halpaa).

Tuosta kun rivien välistä lukee, niin (teko)syitä öljyn hinnan korottamiselle ei ole järin vaikea löytää myöskään tulevaisuudessa, aina on jossain jotain "häpeningiä", jonka varjolla saadaan hintaa hilattua ylöspäin. Siksi sanoisin, että hinta ei tule tippumaan enään koskaan yleisesti alle 1,30€. Ensi kesänä tai jonkun hurrikaanin taas iskiessä öljykentille/jalostamoihin, piikkaa bensa jonnekin 1,6€ tienoille. Parin vuoden päästä tuo on jo "normaali" hintataso Suomessa, mikäli mitään veromuutoksia tms. ei tule. On siinä 11-12 litraa satasella imuroivan automaatti T8 satkun omistajalla ihmettelemistä

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V-poweristahan on parikin viestiketjua:Tero kirjoitti:himottas kyllä kokeilla tuota v-poweria, liekö mitään oleellista hyötyä? hintaa löytyy kiitettävästi. Millonkahan sitä nuo bensojen hinnat taas kääntys laskuun, semmonen 1e litralta kuullostas vielä kohtuulliselta.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=41127
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=40443
Ja 1e/litra on kyllä aivan turhaa kuvitelmaa, 2e/l tuntuu todennäköisemmältä. :)
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Tero kirjoitti:himottas kyllä kokeilla tuota v-poweria, liekö mitään oleellista hyötyä? hintaa löytyy kiitettävästi. Millonkahan sitä nuo bensojen hinnat taas kääntys laskuun, semmonen 1e litralta kuullostas vielä kohtuulliselta.
Oleellista hyötyä siitä on vain sen valmistajalle. Ihan samalla tavalla liikkuu sillä kuin millä tahansa 98:lla.
Onhan tuo totta, että valmistaja on ainoa hyötyjä monissa tapauksissa, mutta oman hyödyn saaminen riippuu puhtaasti menopelistä ja useimmiten myös "tehotarpeesta".Bob kirjoitti:Oleellista hyötyä siitä on vain sen valmistajalle. Ihan samalla tavalla liikkuu sillä kuin millä tahansa 98:lla.

Tuo tehohyödyn saanti riippuu ihan auton viritysasteesta. Vapareissa hyöty kutakuinkin nolla (eivät yleisesti osaa hyödyntää korkeaoktaanisempaa bensaa) mutta nakusensorilla varustettu "täyspaine ja eritoten lastutettu" turbomoottottori ei joudu täyskaasutuksessa puottamaan ahtopaineita niin herkästi ahtoilman (ja moottorin) lämmetessä (esim ruuhkassa, hellepäivinä tai pitkässä vedossa) nakutuksen takia vaan antaa tehoa täysimääräisemmin.
Tässäpä (em. topikkiin aikaisemmin tuuppaamani) ahtovideot jossa ahdot nieman putoavat bensan takia jopa alle barin tuolla korkeammilla kierroksilla.
http://www.saunalahti.fi/~hetimo/bensa/Some_98oct.AVI
.. Ja sama mutta ilman nakuttelua. Tuosta voi vaan arvailla paljonko vaikutaa tehoihin/vääntöön ahtojen putoilu esim 6500 kohdalla 1.35->0.9 bar.

http://www.saunalahti.fi/~hetimo/bensa/99plus_hq98.AVI
Myös vapaasti hengittävävät voidaan rakentaa hyödyntämään korkeaoktaanisempaa "kisabensaa" kuten esim. jokkis harrastajat tekevät mm. moottorin puristussuhdetta lisäämällä, jolla taas saadaan tehoja, mutta tämän jälkeen moottori ei toimi enää pumppubensalla...
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
joensuussaMuksu kirjoitti:Milloinkohan tajuavat vetää pois sen NEX:in radiomainoksen. Alkaa pikkuhiljaa vi**ttaa se slougani: "Bensa on nyt halpaa ja sitä saa meiltä"![]()
...ilmoitan heti jos löydän sellaisen huoltsikan

Rouva JuAn
#2311
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
#2311
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2735
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Kysyntä ja tarjontahan sen määrittää hyvin pitkälti.
Koko ajan tulee lisää kuluttajia, ja tuotanto pysyy lähes samoissa/nousee todella hitaasti.
Selväähän on, että hinta nousee.
Toisaalta tässä laskeskelin, että joku 1000e+ menee vuodessa enemmän bensoihin.
Eli joku 3-4e/päivä, sinäänsä paljon, mutta tollasen summan nyt kuluttaa johonki muuhun vielä turhempaan lähes päivittäin.....
Ja Volvo kuluttaa kuitenkin tällä hetkellä 14 litraa satasella kun ajaa lähes kokonaan kaupungissa ja ei vaan jaksa säästellä. HANAA!
Koko ajan tulee lisää kuluttajia, ja tuotanto pysyy lähes samoissa/nousee todella hitaasti.
Selväähän on, että hinta nousee.
Toisaalta tässä laskeskelin, että joku 1000e+ menee vuodessa enemmän bensoihin.
Eli joku 3-4e/päivä, sinäänsä paljon, mutta tollasen summan nyt kuluttaa johonki muuhun vielä turhempaan lähes päivittäin.....
Ja Volvo kuluttaa kuitenkin tällä hetkellä 14 litraa satasella kun ajaa lähes kokonaan kaupungissa ja ei vaan jaksa säästellä. HANAA!
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Eli käytännössä tupakoimaton ja nuuka alkoholinkuluttaja jää vielä voitolle nippanappa.Rommitommi kirjoitti:Eli joku 3-4e/päivä, sinäänsä paljon, mutta tollasen summan nyt kuluttaa johonki muuhun vielä turhempaan lähes päivittäin.....
...ja mihin muuhunkaan sitä ruma poikamies rahansa käyttäisi kuin autoon

Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka
Volvo V50, 2012
Volvo V50, 2012