Saab 900 - vetoakselin kumi halki

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
iltanen
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 21:30

Saab 900 - vetoakselin kumi halki

Viesti Kirjoittaja iltanen »

Olen ostamassa '87 900 Saabia. Vasen vetoakselin kumi kuitenkin kokonaan halki. Mitä tämä käytännössä voi tarkoittaa? Kumi on kostea, mutta mitään ei valu ulos. "Linkkuasennossa" edestä kuuluu rahinaa, mutta ei lonksu.

Mitä muuta minun kannattaa ennen ostopäätöstä tarkastaa? Vaihteisto vähän raskas, mutta äänetön ja vaihteet löytyy helposti.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Sehän tarkoittaa sitä, että nivel on vielä pelastettavissa, jos vaihtaa kumin nopsaan. Hätäfiksinä meillä oli yhdessä autossa muovipussi ilmastointiteipillä kuukauden ajan siinä rikkonaisen kumin päällä ja se kesti ihan mainiosti keväällä ilman nivelrikkoa. Jos autolla ajaa tuossa kunnossa pitkään, niin nivel menee nopsaan sököksi hiekan ja veden päästessä sinne niveleen. Se voi jopa jumahtaa kesken ajon juntturaan ja seurauksia moisesta en edes lähde arvailemaan...

Tärkein asia tuon ikäluokan autoa ostaessa on pyrkiä ostamaan mahdollisimman vähäruosteinen auto. Huono kori kuitenkin on se viimeinen niitti autolle. Tekniikkaa saa näihin vanhuksiin korjattua ja vaihdettua kohtuu kustannuksin. Korin hitsaaminen, ja maalaustyöt on aina kallista lystiä. Mahdollisimman hyvä koppainen auto vaikka pikkuvikaisenakin parempi ostos, kun ruostunut auto.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Käytännössä kuitenkin varautuisin vetonivelen uusintaan ja sen tuomiin kustannuksiin, etenkin sorateitä ajaessa se nivel on käytännössä entinen hyvinkin nopeaan kumin rikkoontumisen jälkeen, jopa muutama kymmenen kilometriä rikkonaisella kumilla voi riittää huonolla tuurilla.

Tarkista ruostetilanne erittäin tarkasti, jos ei itsellä ole kokemusta saabeista niin pyydä joku mukaan jolla on. Eiköhän täältä foorumiltakin joku sinun lähellä asuva ystävällinen sielu lähtene, jos pyydät.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
iltanen
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 21:30

Viesti Kirjoittaja iltanen »

En usko, että ruosteesta tulee ongelmaa. Kuskin puolen oven alareuna on sisältä ruosteessa, mutta myyjä "paklaa" sen. Muuten kori on hyvässä kunnossa. Joitain kuplia tiivisteiden reunoissa, mutta nekään ei vielä ruskeita.

Ajettu alle kaksisataa ja hinta tonni ja sata (viimeistä tarjousta emme ole antaneet vielä). Miltä teistä kuulostaa?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tinkaisin ehkä hiukan vielä, alle tonnin pitäisi päästä kyllä kun kyse on täysin "karvalakista" kaasutinmallista ellei ole täysin ruosteeton helmi kyseessä. Kilometrit kun ei tuon ikäisessä (eikä saabissa) kovin paljoa merkkaa, korin kunto enemmänkin.

Tosin lupaa hyvää jos noihin kaasutinmalleihinkin riittää kiinnostusta, pitäisi kohtapuoleen pistää myyntiin tuollainen -89 900c ja sitä olisi tyytyväinen jo puoleenkin tonniin. :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

iltanen kirjoitti:En usko, että ruosteesta tulee ongelmaa. Kuskin puolen oven alareuna on sisältä ruosteessa, mutta myyjä "paklaa" sen. Muuten kori on hyvässä kunnossa. Joitain kuplia tiivisteiden reunoissa, mutta nekään ei vielä ruskeita.

Ajettu alle kaksisataa ja hinta tonni ja sata (viimeistä tarjousta emme ole antaneet vielä). Miltä teistä kuulostaa?
Vetaritunnelit merkkaa todella paljon noissa kulkineissa, ne ovat lahonneina työläät korjattavat jos aikoo muutakin kuin saada sen yhden leiman. Toinen tyypillinen paikka joka pitää katsoa, on takapyöräkoteloista iskarien yläpäiden kiinnitys sekä taka-akselista taaksepäin lähtevien tankojen kiinnityspisteet, muut yleisimmät paikat ovatkin melko helposti hitsattavia.. tosin kuka helppona/halpana mitäkin pitää. :)

Hinta on hieman yläkanttiin, jollei kyseessä ole "helmi" yksilö. Jopa puolet halvempiakin näkyy yleisesti markkinoilla, mutta kunto ratkaisee.. todella hyväksi tuo on halpa, normaalikuntoiseksi hieman kalliinpuoleinen.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
iltanen
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 21:30

Viesti Kirjoittaja iltanen »

Hyviä kommentteja; täytyypä pyörähtää vielä auton ympäri kontallaan.

Mikä muuten on vetaritunneli?

Yksi asia jäi mainitsematta - kyseessä Saab 900i.

Tässä yön tunteina on vielä jäänyt askarruttamaan yksi asia. Kun moottoria katsoi oikean renkaan puolelta, oli moottorin kyljessä likaista öljyä. Mitään ihan uuden näköistä se ei ollut, mutta osaatteko sanoa, mistä vuoto voisi olla peräisin.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Virranjakajan kaulalta? Aika normaalia (tai ainakin yleistä!) on tuo.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

iltanen kirjoitti: Mikä muuten on vetaritunneli?
Se on se mistä vetoakseli menee korin läpi.

Mertmil on hyvä kuvitus aiheesta mitä toi voi pahimmillaan olla
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=28572

Tuohon tonnin hintaan luulisi jo kuuluvan kahdet hyvät renkaat.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin