Napinaa 9-3:sesta

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
lukather
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Maalis 19, 2006 00:24

Napinaa 9-3:sesta

Viesti Kirjoittaja lukather »

Vaihteeksi vähän kritiikkiä ja napinaa tästä uudesta 9-3 SC -mallista.
Saabin mittariin pyörähti juuri 9700 km (auto ollut vähän yli 2 kuukautta, eli kyytiä on saanut niin auto kuin kuskikin kiitettävästi...)

Muutama asia on ruvennut autossa ärsyttämään ja kuva ns. premium -tason autosta on hiukannut himmennyt. Olenkohan ensimmäinen kirjoittaja, joka ei ole kovin tyytyväinen Saabiinsa?
Vähän on sellainen fiilinki että tulikohan sittenkin tehtyä auton valinnassa huono ratkaisu...
Osasta näistä on täällä kirjoiteltu jo aiemminkin, mutta listaan nyt kaikki asiat, jotka ottaa nyt pattiin.

1) Auton alustan toiminta/toimimattomuus:
Terävissä kuopissa ja töyssyissä alusta jysähtelee, aivan kuin iskunvaimennus ei ehtisi toimia kunnolla. Nämä epätasaisuudet tulevat siis läpi ja tuntuvat varsin epämiellyttävinä. Lisäksi jousitus tuntuu liian lyhytliikkeiseltä ja auto pääsee hiukan "pompahtelemaan". Tämän tyypiset vaivat olen mieltänyt vanhoihin pieniin japsiautoihin. Nämä jysähtelyt tuntuu sekä edessä että takana. Onko tämä nyt sitä "sporttisuutta"? Muuten alusta kyllä tuntuu sitävän ainakin kohtuullisen hyvin kuormaa (ainakin neljä henkilöä matkatavaroineen), tämä lisää ihmetystä alustan ominaisuuksien loppumisesta tietyissä tilanteissa. Kaikista pahinta tässä asiassa on se, että autossa tuskin on mitään erityistä vikaa, vaan kysymyksessä on auton ominaisuudet.
Jopa vaimoni, joka ei autoista paljon ymmärrä, on kiinnittänyt asiaan huomiota ja kysellyt onko autossa jokin vika... Aiempi autoni oli ranskalainen, joka meni vastaavanlaiset paikat paljon paremmin.

2) Nitinät, natinat, napsantelut ym. äänet:
Auton sisusta, lähinnä muoviosat, ääntelee. Ääntä tulee niin kojelaudasta, keskikonsolista kuin takaakin. Etenkin edellä (kohdassa 1) mainitsemissani tilanteissa, kun mukavuus on muutenkin koetuksella kuuluu kaikenlaisia napsahteluja, narinoita ja risahteluja. TM:ssä 1/06 kirjoitettiin 9-3:n hälyäänistä ja mainittiin että "tuntuu enemmänkin sitä kui se olisi koottu tusinasta palikasta tappiliitoksin". Voin yhtyä tähän ja äänien perusteella palikat vaikuttaisi olevan minun autooa muovisia Lego-palikoita. Auto on käynyt tämän vuoksi pari kertaa korjaamollakin, mutta eipä asia ole mainittavammin korjaantunut.

3) Vaihteiston aavikkovälitykset:
Luulin jo tottuneeni tähän asiaan, mutta ei. Onkohan Opel vaikuttanut välityksiin? Joskus 80/90-luvun Opeleissa oli 4 tai 5 vaihde "ylipitkiä". Nyt Saabissa on ylipitkiä kaikki vaihteet ykkösvaihdetta lukuunottamatta.
Ei näillä pitkillä välityksillä ole ainakaan erityisen pieniin kulutuslukemmin päästy. Ja moottorin äänet on vaimennettu sen verran hyvin että meluakaan ei juuri kovin paljon tällä tavalla vähennetä. Ihmettelen mikä tässä on takana 8O

4) Kuskin jalkatilat
ovat heikommat kuin esim. 90-luvun alun 900 -mallissa (on kokeiltu ja verrrattu). Kyllä auton ulkomitat pitäisi mahdollistaa muutaman sentin väljemmät tilat jaloille. Nyt kun kytkee vakkarin päälle, niin oikea jalka etsii jatkuvasti hyvää asentoa, mutta sellaista ei tahdo löytyä...

Rattissa saisi muuten olla lisää säätövaraa pituussuunnassa, nyt ajoasento on lievä kompromissi.

Lisäksi munasin itse sisustan väriä valittaessa kun otin vaalean kangas/keinonahkaverhoilun. En suosittele väriä lapsiperheille. Lapsilla on taipumusta aina sotkea (vaikkei autossa suklaata tms. syötäisiinkään) sen verran... Sisusta on jotakuinkin koko ajan pesun tarpeessa. Takapenkillä onkin ruvettu pitämään istuinosan suojan peittoa (kaipaisin siistiä suojapeitettä joka olisi suunniteltu istuinosan suojaamiseen, mutta eipä tunnu sellaista löytyvän).

Kun nyt rupesi ottamaan asiat päähän, niin tällaista tekstiä sitten irtosi...
93 SC 1.8t Linear Turbo Edition -06
Miika79
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Su Huhti 03, 2005 22:18
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Miika79 »

Terävissä kuopissa ja töyssyissä alusta jysähtelee, aivan kuin iskunvaimennus ei ehtisi toimia kunnolla.
Onko autossasi sport-alusta? Itsellä on ja se on aivan liian kova meikäläisen makuun. Omassa autossa menee alusta heti vaihtoon kun budjetti sen sallii. Omistin itsekkin ranskalaisen ennen tätä autoa ja mielestäni siinä oli liian veltto alusta. Näistä kahdesta kun saisi kompromissin niin olisin tyytyväinen.

Meikäläisellä kyllä aika paljon tuo alusta vaikuttaa noihin natinoihinkin. Vielä kun siirryin vannekoossa 16 => 17 niin ero oli aika merkittävä.
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2735
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Toihan on ihan normaalia, että parin kuukauden päästä autokuumeen laskettua alkaakin jo nähdä metsää puilta, koskee varmaa ihan kaikkia merkkiin katsomatta :)

Kuitenkin, itse olen joskus aikasemminkin kritisoinut sitä, että mielestäni mukavuuden ja ajettavuuden yhdistämisessä ruotsalaiset ovat aika paljon jäljessä saksalaisia.
BMW on hyvä esimerkki tälläsestä "tapauksesta"(katotaan herättääkö tunteita 8) )

Kumpaankin ruotsalaiseen tuntuu myös omien kokemusten perusteella kuuluvan pienet sisustan natinat ja kolinat...Radiota vaan lujemmalle...

Jos jotain positiivista Saabissa oli, niin se manuaalin pitkät välit.
Itseäni ei ainakaan yhtään haitannut ajella 120kmh koneen kiertäessä 2500rpm, kun taas jossain kinnereissä kierrokset alkaa lähennellä neljää tonnia ja kone kiljuu :?
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja saab93f »

Meillä on ollut SC nyt 7 1/2 kuukautta ja 30 tonnia jo mittarissa. Auto on ihan tavan Linear TidS Contin SC3 renkailla (225/45-17). Ensimmäinen asia - joka kerta kun auton pistää parkkiin niin on pakko hetki vilkaista. Mitä sillä on väliä jos autossa on iDrivet ja kutoskone jos yököttäisi joka kerta kun ulos nousee :)
Meillä on ollut huolettomia ja laadukkaa oloisia kilometrejä, kulutus asettunut pääosin matka-ajossa tuonne 5.5 litran tasolle eikä syö öljyä niinkuin volkkarit :) taas.
En tiedä mitä alustalta olisi pitänyt odottaa - ennen Saabia ajeltiin Mazda6 GT:llä eikä tuo linearin alusta ainakaan kovempi ole. Minusta siinä on sellaista ison auton tuntua - vaikka on auto täynnä ihmisiä, elukoita ja tavaraa, ei alusta tunnu antavan periksi edes isommissa heitoissa.
Että tällaisia kokemuksia, huolto on tilattu, katsotaan mitkä on fiilikset sen jälkeen. Onko kellään muuten aavistustakaan TidS:n 30tkm:n huollon hinnasta?
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
lukather
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Maalis 19, 2006 00:24

Viesti Kirjoittaja lukather »

Miika79 kirjoitti: Onko autossasi sport-alusta? Itsellä on ja se on aivan liian kova meikäläisen makuun. Omassa autossa menee alusta heti vaihtoon kun budjetti sen sallii. Omistin itsekkin ranskalaisen ennen tätä autoa ja mielestäni siinä oli liian veltto alusta. Näistä kahdesta kun saisi kompromissin niin olisin tyytyväinen.
Eipä ole (onneksi) Sport alustaa, hermothan siinä menisi näillä Suomen teillä.
Kyllä minun täytyy olla Rommitommin kanssa eri mieltä siitä toisesta ruotsalaismerkistä. Minun kokemusten mukaan juuri ylimääräiset äänet siitä V..:sta puuttuu. Että siinä mielessä vaikuttaisi laatutaso olevan hiukan parempi...
Olisin todennäköisesti valinnutkin autokseni V50 -mallin, mutta siinä on onneton tavaratila. Turboa ei tietysti olisi saanut, mutta enemmän ison auton tuntua siinä olisi ollut minun mielestäni.
93 SC 1.8t Linear Turbo Edition -06
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja saab93f »

Mun täytyy olla täysin eri mieltä tuosta Ovlovista. Se oli ainakin puolittain ajatuksissa kun autoa oltiin vaihtamassa mutta...
sellainen pieni kinneri, jossa on polo-luokan huonoimmat tilat :) Ei kiitos. 2.0D olisi ollut ihan passeli kone mutta kun ei vaan tuntunut muuten miltään.
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2735
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

lukather kirjoitti: Eipä ole (onneksi) Sport alustaa, hermothan siinä menisi näillä Suomen teillä.
Kyllä minun täytyy olla Rommitommin kanssa eri mieltä siitä toisesta ruotsalaismerkistä. Minun kokemusten mukaan juuri ylimääräiset äänet siitä V..:sta puuttuu. Että siinä mielessä vaikuttaisi laatutaso olevan hiukan parempi...
Olisin todennäköisesti valinnutkin autokseni V50 -mallin, mutta siinä on onneton tavaratila. Turboa ei tietysti olisi saanut, mutta enemmän ison auton tuntua siinä olisi ollut minun mielestäni.
Tästä SS:stä en niinkään uskalla lähteä sanomaan, kun en ole itse omistanut, mutta og9-3:nen kyllä rätisi joka paikasta.
Näitä uudempia "pyöreitä" Volvoja on puolestaan ollut perheessä kuutisen kappaletta. S60/V70:issä takaovien sisältä irtoaa avausvaijerit, jotka sitten rämisee jonkin verran kun laittaa bassoa kovemmalle..... Tosin ovat helppoja laittaa kiinni, mutta kuitenkin sellainen juttu mitä ei saisi tämän hintaisessa autossa olla. Toinen on alatukivarret puslineen ja moottorin ylätukikumi.

Oma S60 on toiminut lähes moitteetta. Tällä hetkellä 75tkm mittarissa ja kerran on täytynyt käydä pajalla vikojen takia tällä matkalla.
Ja 26.7 tulee toinen kerta, kun vaihtavat alatukivarsien etummaiset puslat ja moottorin tukikumin. (tällä hetkellä auto on aika ilkeä ajettava, kun puoltaa noiden puslien väljyyksien mukaan millon minnekkin, ohjaus tuntuu todella oudolta) Eli kun tulevan korjauksen laskee, niin yhteensä aikaa auto on viettänyt korjaamolla 3h kahdessa vuodessa.
Saab pisteli paremmaksi jo ekalla omistusviikolla, muuten tahti oli kaks kertaa kuussa, joten oli pakko heti takuun loputtua päästä eroon siitä rottelosta(hernehiä :roll: )
Voinee myös johtua siitä, että Volvolla on osaava huoltopalvelu täällä pk-seudulla(Autoservia), jossa tosiaan tietävät mitä tekevät toisin kuin Biliassa tai v*tun Länsi-Autossa...

Nooo se siitä, ei viiti enempää kertoilla, jokuhan saattais ottaa sen provosointina :wink:
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Vastaa Viestiin