Tere ållå!
Tässä tämmöinenkin idis tuli mieleeni, että jos virittäs SAABin jo ennestään hyvää sytytysjärjestelmää.
Niin että siis asentaisi kaksi puolaa rinnakkain.
Eikö silloin korkeajännitteet suurenisi ja kipinätkin?
Alunperin idea sai alkunsa, kun ostettiin tämä yksi "turhake" eli sähkökärpäslätkä. Siinähän on kondensaattori jota paristovirralla varataan.
Eikös se puolakin oo eräänlainen kondensaattori?
Taikka jos vaan asentas yhden huomattavasti tehokkaamman puolan?
Kaksi puolaa
Kaksi puolaa
SAAB
Jos laittaa kaksi puolaa rinnan niin ei siinä jännite ainakaan kasva. Tosin teho kasvaisi kyllä, kipinätehosta vaikea sanoa. Puolahan on kyllä lähempänä kelaa kuin konkkaa. Muuntaja vielä oikeampi koska ensiö ja toisiopuolihan noissa on.
Mutta tuplapuola idean unohtaisin kyllä, mahdotonta/vaikeaa saada toimimaan. Parempaa kipinää varten on olemassa suorasytkä tai hukkakipinä.
En tiedä miten käy jos laittaa tehokkaamman puolan vakio sytkän pääteasteen kaveriksi. Ne kun on ilmeisesti sovitettu sähköisten ominaisuuksien puolesta yhteen (latautumisaika jne...)
Jos sytkä on ongelma niin kunnollisen ratkaisun se IMO vaatii.
Mutta tuplapuola idean unohtaisin kyllä, mahdotonta/vaikeaa saada toimimaan. Parempaa kipinää varten on olemassa suorasytkä tai hukkakipinä.
En tiedä miten käy jos laittaa tehokkaamman puolan vakio sytkän pääteasteen kaveriksi. Ne kun on ilmeisesti sovitettu sähköisten ominaisuuksien puolesta yhteen (latautumisaika jne...)
Jos sytkä on ongelma niin kunnollisen ratkaisun se IMO vaatii.
Älä korjaa, jos se ei ole rikki. Kipinän parantaminen lähtee kyllä vakio järjestelmän pitämisestä mahdollisimman hyvässä kunnossa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Niin tai...
Flame Thrower

Ignitor

Puola maksoi toissa talvena 78€, hinta sis. Matkahuollon rahdin. Itse sytytyshärveli joka korvaa kärjet tai muun syttösysteemin on ollut niin kauan, että hinta oli 450 markkaa ilman postikuluja. Osia myy Triangle Motors.
En saa provikkaa mutta kehtaan kehua. Vanhalla puolalla ja Ignitorilla säädetty tyhjäkäynti nousi reilu 800rpm:stä 1500rpm:ään. Seokset meni ihan uusiksi ja syöttöä sai lisätä rutkasti, että CO-arvo nousi 2-3:een. Kaiken huippuna kulutus tippui mutta vedon huomattava paraneminen jättää kulutuksen varjoonsa.
Nyt on myllyssä vielä karvan verran laskettu kansi ja Boschin nelikärkitulpat. Kaiken huippuna on se, että nykyiseen kokoonpanoon vakio sytytysennakko ei sovi mutta silti veto parani kannenvaihdon jälkeen
Flame Thrower

Ignitor

Puola maksoi toissa talvena 78€, hinta sis. Matkahuollon rahdin. Itse sytytyshärveli joka korvaa kärjet tai muun syttösysteemin on ollut niin kauan, että hinta oli 450 markkaa ilman postikuluja. Osia myy Triangle Motors.
En saa provikkaa mutta kehtaan kehua. Vanhalla puolalla ja Ignitorilla säädetty tyhjäkäynti nousi reilu 800rpm:stä 1500rpm:ään. Seokset meni ihan uusiksi ja syöttöä sai lisätä rutkasti, että CO-arvo nousi 2-3:een. Kaiken huippuna kulutus tippui mutta vedon huomattava paraneminen jättää kulutuksen varjoonsa.
Nyt on myllyssä vielä karvan verran laskettu kansi ja Boschin nelikärkitulpat. Kaiken huippuna on se, että nykyiseen kokoonpanoon vakio sytytysennakko ei sovi mutta silti veto parani kannenvaihdon jälkeen

-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001