Teho bensaa pumpusta!
Mun 99:n t8 ilman ic:tä kyllä huomaa eron 95E:n ja 98E:n välillä. Totesin tuossa eilen, kun tankkasin pitkästä aikaa korkeampi oktaanista ihan vaan testimielessä. Ahtopaineet pysyy 0,1barin verran korkeemmalla ja välillä jopa nakuledi ei vilahtele. Kulutuserosta en vielä osaa sanoa. Moottori muuten ei käy niin kuumana, kuin 95e:llä, vaikka tänään oli tosi kuuma päivä täällä susirajalla. Ulkolämpötila oli semmosta 28 luokkaa varjossakin. Olisko näissä vanhan polven vehkeissä tuo sytytysennakko vähän liian aikaisella 95e:lle ja se nostaisi moottorin lämpöjä?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Moottorin suunnittelu ja etenkin palotila on niin hanurista näissä vanhoissa saabin koneissa, että ne ovat suorastaan epätavallisen nakutusherkkiä.Mertmi kirjoitti:.. Olisko näissä vanhan polven vehkeissä tuo sytytysennakko vähän liian aikaisella 95e:lle ja se nostaisi moottorin lämpöjä?
Mites.. muuten.. kuin pitkään mie oonkaan sulle sanonut että turboon sitä ysikasia..



Meinaan omien kokemusteni mukaan kulkeen sen verran vähemmällä mitä se enemmän maksaa..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Kulutus kun ei ole ollut niin hirvittävä 95e:lläkään, niin ei ole oikein jaksanut uskoa, että se voisi mennä 98e:llä vielä vähemmällä. No, nytpä tuo homma testataan käytännössä. Tankki/viikko menee tota bensaa, niin keskikulutuksia rupee tulemaan tässä muutaman päivän sisään jo ihmeteltäväksi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
edellisiä viestejä sivuten, ovat jättäneet tuon 98:n kokonaan pois valikoimasta monelta asemalta, miehitetyltäkin. Eli 1.42E ja ylikin entisen 1.36E sijaan siitä ilosta ettei nakuta ahdoilla. v**tu! Saadaan kätevästi 98 riippuvaiset maksumiehiksi.. tuskinpa tuon valmistuskustannukset on 98:a kovin korkeammat. Tai mistä minä tiedän.. vituttaa silti. .. avautumista..
-J-
edittiä, elämä on, saabismi on, autoilu on, jne jne..
työmatkakulkine Nishiki pääsee oikeuksiina näin kesälämpimällä.

-J-
edittiä, elämä on, saabismi on, autoilu on, jne jne..
työmatkakulkine Nishiki pääsee oikeuksiina näin kesälämpimällä.

#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
Kylähän se totta on että markkinat menevät enemmän siihen suuntaan,
että saataisiin asiakas maksamaan kaikesta!
Kauhee korotuspaine aina on bensan hinnalle, mutta missä on se laskupaine?!?!?! Ei missään, kun kehitetään vaan uusia tuotteita joiden kautta
saisi enemmän rahaa...
Jos avaudun nyt niin kadun huomenna... ON SE ...KELE!!!
että saataisiin asiakas maksamaan kaikesta!
Kauhee korotuspaine aina on bensan hinnalle, mutta missä on se laskupaine?!?!?! Ei missään, kun kehitetään vaan uusia tuotteita joiden kautta
saisi enemmän rahaa...
Jos avaudun nyt niin kadun huomenna... ON SE ...KELE!!!
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!
SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
Nonniin. Tässä kaksi esimerkkivideota, miten joillakin 98 bensoilla putoilee ahdot ng900 2.0T:ssä.. Tuosta voi vaan päätellä, kuinka vaikuttaa kulkuun radalla...
Tankkasin tuossa pari pävää sitten puolivahingossa 98:sia eräältä Tammiston mäkkärin läheiseltä kylmäasemalta. (jonka nimeä en mainitse, mutta Jetti se ei ole..
) ja tässä on tulos
http://www.saunalahti.fi/~hetimo/bensa/Some_98oct.AVI
(Älkää noteratko alussa ahtojen nousua, joka oli jalkahäiriö
)
Kun tankkiin laittaa Shellin 99+ tai joidenkin muiden (vielä varmistamattomien) huoltoasemien 98:sia, niin käyttäytyminen on tälläistä.
http://www.saunalahti.fi/~hetimo/bensa/99plus_hq98.AVI
Tutkin vielä lisää muutaman (aikasemmin käyttämäni) tankkauspisteen 98 bensojen käyttäytymistä ja tietysti myös eri ulkolämpötiloissa, kun tankki taas mystisesti tyhjenee, ennenkuin alan itselleni vakuuttaa tiettyjen 98 bensojen paremmutta tuon 99+ lisäksi.
Molemmat mittaukset tehty noin 12-16 asteen lämpötiloissa. Alle 0.8 baria ahtavien Trionic 5 koneiden kanssa ei liene hirveästi vaikutusta ahtoihin eri 98 bensoilla kun ei tuo minullakaan juuri alle yhtä baria puota. - Ainakaan päivitetyllä IC:llä.
95:lla en viitsi edes kokeilla tuota ahtotestiä...

Tankkasin tuossa pari pävää sitten puolivahingossa 98:sia eräältä Tammiston mäkkärin läheiseltä kylmäasemalta. (jonka nimeä en mainitse, mutta Jetti se ei ole..

http://www.saunalahti.fi/~hetimo/bensa/Some_98oct.AVI
(Älkää noteratko alussa ahtojen nousua, joka oli jalkahäiriö

Kun tankkiin laittaa Shellin 99+ tai joidenkin muiden (vielä varmistamattomien) huoltoasemien 98:sia, niin käyttäytyminen on tälläistä.
http://www.saunalahti.fi/~hetimo/bensa/99plus_hq98.AVI
Tutkin vielä lisää muutaman (aikasemmin käyttämäni) tankkauspisteen 98 bensojen käyttäytymistä ja tietysti myös eri ulkolämpötiloissa, kun tankki taas mystisesti tyhjenee, ennenkuin alan itselleni vakuuttaa tiettyjen 98 bensojen paremmutta tuon 99+ lisäksi.

Molemmat mittaukset tehty noin 12-16 asteen lämpötiloissa. Alle 0.8 baria ahtavien Trionic 5 koneiden kanssa ei liene hirveästi vaikutusta ahtoihin eri 98 bensoilla kun ei tuo minullakaan juuri alle yhtä baria puota. - Ainakaan päivitetyllä IC:llä.

95:lla en viitsi edes kokeilla tuota ahtotestiä...

ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Sama juttuMertmi kirjoitti:Itekin olen kauhulla katsellut, kun 98E häviää kylmäasemilta. Aijai. Huono homma.

Saas nähdä, koska Suomessa saa ajaa etanolilla maksamatta itseään kipeäksi siitä / tekemättä suurempia verorikoksia

Uusimmassa ruotsalaisessa AM&S:ssä oli kaksi Nordic Uhrin virittämää BioPower 9-5:sta.
Toisessa oli hieman laimeampi viritys, 230 hv; 360 Nm.
Toisessa oli BioPower Extreme -viritys, 295 hv; 440 Nm. Setti sisältää ainakin Aeron ahtimen ja kytkimen, Ferritan putken ja softan.
Lisäksi testissä oli mukana orkkis BioPower ja orkkis Aero.
Kaikista em. autoista oli mitattu Rototestillä tehot ja väännöt ja tehty myös suorituskykymittauksia.
Kannattaa ostaa ja lukea, jos ruotsinkieli taipuu edes jotenkin.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Nyt on V-Power testattu 99:ssä. Moottori on K-Jetillä varustettu H-moottori. Alkuperäinen oktaanivaatimus on 99 RON.
Kulkupuolesta en osaa sanoa mitään mutta eron huomasi moottoritiellä: 5-vaihteella kiihdyttäessä yli 100 km/h vauhdissa 98E:llä alkaa hyvin helposti kuulua iloinen nakutus mutta tuolla 99+:lla sitä normaalia kilinää en kuullut.
Toinen havainto oli bensan kulutus:
Viikko sitten sama reissu Hanko-Kotka-Hanko, 470 km, 8.31 l/100. Tänään 8,03 litraa.
Viikko sitten maanantaina tosin oli helle, tänään viileää.
Hintaero on kova. Hangossa 98E maksaa Essolla 1,322e ja tuo 99+ Lähimmällä asemalla Karjaalla 1,419e.
100 kilometriä V-Powerilla maksaa noilla kulutuksilla ja nykyisillä hinnoilla siis 40 senttiä enemmän kuin 98E:llä, eli ei mitenkään hirvittävästi. Saatan tankata jatkossakin, jos on motariajoa tiedossa, sillä ei se nakutus mitään terveellistä vaparillekaan ole.
Kulkupuolesta en osaa sanoa mitään mutta eron huomasi moottoritiellä: 5-vaihteella kiihdyttäessä yli 100 km/h vauhdissa 98E:llä alkaa hyvin helposti kuulua iloinen nakutus mutta tuolla 99+:lla sitä normaalia kilinää en kuullut.
Toinen havainto oli bensan kulutus:
Viikko sitten sama reissu Hanko-Kotka-Hanko, 470 km, 8.31 l/100. Tänään 8,03 litraa.
Viikko sitten maanantaina tosin oli helle, tänään viileää.
Hintaero on kova. Hangossa 98E maksaa Essolla 1,322e ja tuo 99+ Lähimmällä asemalla Karjaalla 1,419e.
100 kilometriä V-Powerilla maksaa noilla kulutuksilla ja nykyisillä hinnoilla siis 40 senttiä enemmän kuin 98E:llä, eli ei mitenkään hirvittävästi. Saatan tankata jatkossakin, jos on motariajoa tiedossa, sillä ei se nakutus mitään terveellistä vaparillekaan ole.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Tuli mieleen tuos yksi päivä....
Onkohan nuo vanhat 98E säiliöt tyhjennetty ennenkuin laittoivat tuota 99+......
Eli myydäänkö 98Etä 99+na jonkun aikaa 
Onkohan nuo vanhat 98E säiliöt tyhjennetty ennenkuin laittoivat tuota 99+......


9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Toistaiseksi en ole vielä havainnut 99 turbo apc:ssäni mitään kulutuksen pudotusta, vaikka olen nyt kaks tankkia ajanut 98e:tä. Taidan seuraavan tankillisen tankata 95e:tä, kun se on halvempaa. Hoitakoot APC ahtopaineiden pudottamisen, niinkuin sen duuni onkin.
(Tehoja kyllä tuli selvästi lisää koneeseen.)
(Tehoja kyllä tuli selvästi lisää koneeseen.)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Nyt tuli sitten tankattua sitä paljon puhuttua V-poweria. Tuntuihan sillä jotain tapahtuvan. Ei nyt mitään psykedeelistä voimanpurkausta, mutta jonkinlainen alakierrosten lisävääntö oli havaittavissa. Sen voi todisaa 325 bemu joka jäi vauhdista kiihdyttäessä neljä kertaa.
Paikaltaan lähtiessähän tuo olisi vienyt varmasti. Kiitos ja anteeksi että sorruin bemun provosointiin.



- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
Fifth Gearissa testailleet tuota Shellin ihmebensaa:
Briteissä nimellä Shell Optimax.
http://fifthgear.five.tv/jsp/5gmain.jsp ... pageid=272.
Ahtamattomassa vakioautossa ei mitään eroa. GTI Golfissa ja Subaru Imprezassa WRX STI:ssä selvät erot tavalliseen gasoon.
Briteissä nimellä Shell Optimax.
http://fifthgear.five.tv/jsp/5gmain.jsp ... pageid=272.
Ahtamattomassa vakioautossa ei mitään eroa. GTI Golfissa ja Subaru Imprezassa WRX STI:ssä selvät erot tavalliseen gasoon.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Paikkansa pitää, tarkistin Shellin nettisivulta!!
Nyt voit tutustua ja kokeilla uutta 99+ oktaanista Shell V-Power bensiiniä edulliseen hintaan. Shell tarjoaa V-Poweria syyskuussa 2006 tiistaisin samaan hintaan kuin 95-bensiiniä.
Shell V-Poweria voidaan käyttää kaikissa ajoneuvoissa, joiden polttonestesuositus on 95 ja 98 oktaaninen bensiini.
Matti
Nyt voit tutustua ja kokeilla uutta 99+ oktaanista Shell V-Power bensiiniä edulliseen hintaan. Shell tarjoaa V-Poweria syyskuussa 2006 tiistaisin samaan hintaan kuin 95-bensiiniä.
Shell V-Poweria voidaan käyttää kaikissa ajoneuvoissa, joiden polttonestesuositus on 95 ja 98 oktaaninen bensiini.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki