Tonnari meni hetkellisesti laatikonsäälintämoodiin?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Tonnari meni hetkellisesti laatikonsäälintämoodiin?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Olipas veikeä tempaus tonnikalalta (-92 2.3T, manuaali, ei TCS:sää) tänä aamuna töihin ajellessa. Ahtopaineet hävisi alakierroksilta lähes kokonaan ja Saapista tuli kierroskoneinen vaparitojota. Käytännössä 1000...4000rpm mentiin jopa peruspaineiden alle, 4000...6000rpm välillä ahdot kipusi täyskaasulla n. peruspaineilta lineaarisesti punaiselle katkoviivoitukselle, eli meno oli lähes normaalia 5000+ rpm alueella. Ahtopaineet siis kasvoi täyskaasulla koko ajan kiekkamittarin lähestyessä punarajaa. Oire alkoi kesken semirivakan kakkosvaihteen kiihdytyksen ilman mitään tussauksia tms. hälyääniä ja homma jatkui n. parikymmentä kilometriä. Check Engine tai muuta varotusvalot ei syttynyt. Ei nykinyt tai pätkinyt ja tyhjäkäynti oli täysin normaali, ei vaan kiihtynyt juuri mihinkään alle 4000rpm. "Boottasin" auton n. 5km oireilun jälkeen bussipysäkillä, ei vaikutusta. Sitten yhtäkkiä alkoi taas toimimaan normaalisti. Kerran aikaisemmin (oisko noin kuukausi sitten) teki tuon saman, mutta tokeni alle kilometrin ajon jälkeen. Veikeänä yksityiskohtana voisin todeta, että paluu normaalitoimintaan tapahtui n. 50metrin tarkkuudella samassa kohtaa molemmilla kerroilla 8O

Mitkähän esi-isien haamut tuota rupesi riivaamaan, vai olisko jotain maallisempaa, kuten:
- magneettiventtiilin jumitusta (mutta miksi alle peruspaineet alakiekoilla?)
- by-passin jumitusta (vajaa kolme vuotta sitten uusittu)
- ahdin pykii (ei vihellä tai ujella epänormaalisti, alle 50tkm ajettu täyskunnostuksen jälkeen)
- DI/APC "custom" lastu sekoilee (ei kuitenkaan toennut "boottaamalla")

Hyviä arvauksia otetaan vastaan? Onko kenties kohtalotovereita?
Ensi kerralla vian ilmetessä vois toki koittaa nykästä W-letkun irti mankulta...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Ensimmäisenä tulee mieleen että actuaattorin päässä on jotain häikkää koska paineet meni parhaimmillaan alle peruspaineiden. Eli joko accun kalvo sökö tai säätö liian löysällä tai muuten vaan löysä accu. Sokka ei voi olla hukkaportin tangosta irti koska lähti ahtamaan uudestaan normaalisti yhtäkkiä. Noista lähtisin liikkeelle...
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Pitääpä vähän ropailla tuota hukkiksen tankoa, jos sieltä jotain pykimistä olisi havaittavissa. Jos (=kun :roll: ) vika vielä ilmestyy, niin koitampa nylpätä W-letkun irti, jos ei auta, niin koitan hukkiksen herkkyyttä (poppaa!! :x ) . Pitää varmaan varata asbestihanskat autoon...
Onneksi aiemmin porsineesta turbosta löytyy kyllä varaosa aktuaattorikin, jos vika tuolla suunnalla lymyää.

Pieni pelko on kyllä persiissä ahtimenkin puolesta...josko siellä laakerit tai joku ajoittain kanittaa sen verran, ettei hyrrä vaan jaksa pyöriä alakierroksilla. No, sittenhän se selviää, jos tuo menee umpijumiin kuten edeltäjänsä :evil: Toisaalta, oispahan hyvä tekosyy kunnon ahtimen hankintaan.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Niin joo, tämmösenkin threadin joskus laitoin...mutta vika siis oli hukkaportin pykimisessä, tuo kun pyrki aika-ajoin jumittumaan osittain auki. Tänään sain aikaiseksi rasvata hukkista ja aktuaattoria, kun oli jo toista päivää ahdot kateissa alle 5000rpm :roll:
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

dodi! Hyvä että selvisi. Oulun poika tais osua nappiin!

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

peinu kirjoitti:dodi! Hyvä että selvisi. Oulun poika tais osua nappiin!
Joskus näinkin päin, hyvä että syy löytyi. :)
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Vastaa Viestiin