Sairas95 kirjoitti:Itse kyllä ajan automaatilla: oikealla kaasua, vasemmalla jarrua. Kannattaa opetella, sillä jonoajossa varsinkin voi säästyä peräänajolta.
Mitä nopeampi jarrutus, sitä paremmin välttää ajamasta toisen perään, mutta sitä varmemmin saa takana ajavan itse peräänsä?
Eli välttyy miltä?
Nyt on kyllä jäänyt jotakin merkittävää oppimatta minultakin.
Kerro lisää.
Olisipa joku kertonut tuon J.P. Montoyallekin, olisi ehkä säästynyt potkuilta.
Eli mielummin Saappi Kuski ajat toisen perään, kun otat riskin ja jarrutat ennen kuin osut edelläajavaan? Eihän sitä tietenkään kannata "lukkojarrutusta" tehdä, kuin hätätilanteessa. Ei Montoijallakaan varmaan ole, kuin jarru ja kaasu, mutta ei hänkään ilmeisesti uskaltanut jarruttaa, ettei vaan olisi joku törmännyt perään.
Sairas95 kirjoitti:Eli mielummin Saappi Kuski ajat toisen perään, kun otat riskin ja jarrutat ennen kuin osut edelläajavaan? Eihän sitä tietenkään kannata "lukkojarrutusta" tehdä, kuin hätätilanteessa. Ei Montoijallakaan varmaan ole, kuin jarru ja kaasu, mutta ei hänkään ilmeisesti uskaltanut jarruttaa, ettei vaan olisi joku törmännyt perään.
Juu ei. Poittini olisi vaan että en koskaan ole ajatellutkaan että vasemman jalan käyttö voisi olla turvallisuutta lisäävä tekijä käytännön tilanteessa. Mutta teoreettisesti katsoen niinhän se on jos sen niin haluaa ajatella. Reaktioaika mikä kuluu jo valmiiksi jarrulla olevan vasemman jalan jarrun painamiseen on paljon lyhyempi kuin siinä että oikea jalka nostetaan kaasulta ja siirretään jarrulle. Jos tätä ajattelit.
Minusta vaan paras keino kaikkien peräänajojen välttämiseen on ennakoiva ajotapa, pitkät turvallisuusvälit joka suuntaan ja peilien tarkkailu ennen jaruttamista.
Tämä on jo kyllä tosi ohi aiheen, mutta kuten Saappi Kuski sanoi ennakoiva ajotapa on paras, vaan aina tulee yllättäviä tilanteita. Itse juuri töppäsin viime tiistaina kääntyessäni oikealle liikennevaloissa. Risteykseesä oli palanut Peugeot 309 jalkakäytävällä ja tarkkaavaisuus herpaantui hiukan, jolloin olin ajaa myös vihreää näyttävällä suojatiellä pyöräilevän tytön päälle. Huh! Onneksi oli vasen jalka valmiiksi jarrulla ja tyttö vielä kiitti, kun päästin kohteliaasti hänet menemään ensin.
OT: Vasemman jalan jarrua tarvitaan vain rallipolulla. Normi liikenteessä pitäis kyllä oikean jalan pelata kuskin reaktioiden kanssa siihen malliin että sen kerkeää siirtämään kaasulta jarrulle. Kannattaakin varmaan ensin opetella ajamaan manuaalilla, jolloin tähän tottuu. Vasuri on normaaliajossa manuaaliautoissa kytkinjalka ja automaattiautoissa sen voi pistää poikki tai ulos ikkunasta.
Tämä 9-5 on minun ensimmäinen automaatti ja olen omistanut sen pari kuukautta, mutta vasemman jalan jarrutus tuntuu kyllä tosi kätevältä. Kannattaa kokeilla. Sopii toisille ja toisille ei, ajoi rallia tai ei (itse en aja). Morsiamen isäkin sanoi, että kun hän vielä ajoi autoa vuonna yksi ja kaksi, niin kun hän laittoi vyöt kiini, muut kysyi, että ralliako meinaat ajaa. Vaari vastasi, että ei, mutta olen vakuutusyhtiössä töissä.
vppelt68 kirjoitti:
Ai automaatilla tuskallista... kaksi jalkaa ja vain kaksi poljinta
Omakohtainen kokemus limp home- tilasta puolen tunnin ruuhkassa välillä Hki länsisatama-Länsiväylän itäpää (abt. 2km ) autolla jossa kolme poljinta ja sama määrä jalkoja V-P
Hommaa automaatti, laita se limp home -tilaan ja lähe koittamaan. D päällä kone sammuu jo auton vielä liikkuessa jos yrittää pysähtyä normaalisti ja vapaalle ei saa vaihtaa liikkeessä paitsi ehkä pienessä vauhdissa ja siinäkin tapauksessa kone kerkeää sammumaan (kokeiltu). Siinä saa polkimia räpeltää tosissaan ettei kone sammuis. Vasurilla voi tietty jarrutella, mutta vasurilla jos on tottunu painelemaan kytkintä, niin se on sitten metkaa kun jarruttaa samaan tyyliin eli "poljin pohjaan". Manuaalilla homma sujuukin luultavasti helpommin. Quoten käyttö näyttää olevan itelläs tuskallista
1300km reissu takana ja vikatilaa ei esiintynyt. Liekö karstan poisto auttoi..
Quoten käytönkin oppii, kun harjoittelee
Asiaan, jouduinpa eilen viimein tilaamaan uuden kaasuläppäkotelon PFS:ltä. Tulee maksamaan 250 puntaa + 41 samaa rahaa rahdista = nykykurssilla noin 435€. Siis puoleen hintaan.