NG tuli taloon..

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
hakuba2
"Hölösuu"
Viestit: 1501
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2004 18:13
Paikkakunta: Vihtavuori
Viesti:

NG tuli taloon..

Viesti Kirjoittaja hakuba2 »

Eli tuli tossa pariviikkoa sitten hommattua tollanen ng900 2.0T talladega. Autolla oli ajettu 241tkm (nyt 245tkm), eli tollanen neljän tuhannen kilometrin koeajo on nyt ajettu. Ja ei oo kyl valittamista.

Auton yleisestä kunnosta sen verran, et onhan se jo elämää nähnyt. Muutama lommo autosta löytyy, mut ei mitään vakavaa. Parista kohtaa on kivet hakannu maalit pois, mut pitää viedä korjausmaalattavaks. Ja pintanaarmujahan autosta tietty löytyy, mut myllytys aika on varattu kuun lopulle. Heti korjausmaalauksen perään, niin eiköhän niillä noi pienet naarmut lähde..? No ruosteita ei onneks oo, niin kun noissa aikaisemmissa sotaratsuissa.

Varusteita autosta löytyy ihan kivasti, eli kaikki pakolliset. Turbo, automaatti-ilmastointi, nahkapenkit, cd-boxi ym..

Ainoat viat mitä olen autosta löytänyt noiden naarmujen lisäks. Eli ratti on vähän vinossa, no ei varmaan iso homma korjata? Lampun pesurin pyyhkijät toimii, mutta jää joka kerta mihin asentoon sattuu. Onks tossa olemassa joku liikerata anturi, vai millä ton vian sais korjattua? Ja tietty toi tuntuu aika nuhaselta ton edellisen kiesin jälkeen, mut lastullahan sitä saa noin aluks lisää..

No tossa viellä pari kuvaa autosta.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
93 1.9 TTiD -11
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
Tyny
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 22:37
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Tyny »

Perus nätti NG :P
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Ei kuvista päätellen tulisi mieleen että on noin paljon ajettu.
Hienon näköinen 8)
VVV
"Hirsch"
Viestit: 852
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 10:40
Paikkakunta: Ikaalinen\Tre

Viesti Kirjoittaja VVV »

Ratti on ehkä 5-10 astetta vinossa omassakin... Ja lampunpesimet jää oikeaan asentoon, kunhan niitä käyttää aina muutaman sekunnin yhtäjaksoisesti. Ei siis saa vedellä viiksestä montaa kertaa peräkkäin (kuulostiko tuo hieman oudolta :oops: :lol:) Muuten jäävät myös ihan miten sattuu, mutta tuo keino toimii ainakin tässä yksilössä.
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
hakuba2
"Hölösuu"
Viestit: 1501
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2004 18:13
Paikkakunta: Vihtavuori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hakuba2 »

Juu pitää perehtyy noihin lampunpesureihin, ku tässä joutaa.. Mut eikai niissä iso vika voi olla, ku molemmat pyyhkii. Mut jää vaan aina mihin asentoon sattuu..

Sit toinen juttu, toi käsijarru? Onks se joku tyyppivika, et se pitää kiskoo ihan ylös, et se pitää. Aattelin vaan, et varmaan fiksattava kuntoon ennen katsastusta..?

No onhan toi ihan perus talladega, mut ehkä tohon tulee jotain päivityksii talven aikana. Ainakin tekniikka puolelle.. 8)
93 1.9 TTiD -11
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Siisti peli kaikin puolin.

Mitäs eroa noissa talladegan puskureissa on tavallisiin vm 1998 puskureihin, tuo etupuskurin alaläräkö? Meidän ng-aerossamme oli tuollainen alalärä eli lienee ihan lisävaruste?

Meinaan vaihtaa cabbeen tuollaiset uudemman malliset puskurit.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
pulli
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Tammi 25, 2006 19:01
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja pulli »

Itsellä oli sama vika pyyhkiöissä.. Ainakin mulla oli sulake palanut.. auraus kulmat oli pielessä.. säädätin aurauksen ja ratti tuli suoraan..
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

hakuba2 kirjoitti:Sit toinen juttu, toi käsijarru? Onks se joku tyyppivika, et se pitää kiskoo ihan ylös, et se pitää. Aattelin vaan, et varmaan fiksattava kuntoon ennen katsastusta..?
On ominaista, mutta ihan säätöjututtu ,toki kengätkin kuluu. Löystyy ajan kanssa siihen pisteeseen, että saa kiskoa ylös asti. Kannattaa fixata ennen leimaa, huomauttavat siitä muuten kyllä.
Viimeksi muokannut NG900T, Ma Heinä 17, 2006 20:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Pyyhkijöiden reistaaminen on ominaisuus GM-Saabeissa, minulla ainakin kaikissa kolmessa omistamassani (GM900, 9-3 ja 9-5) on tehnyt tuota samaa... http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?p=195117

Talladega-varusteluun kuului tosiaan tuo etuspoileri, mutta muuten puskurit on ihan samanlaiset kuin tavallisessa GM900:ssa.

Käsijarrukenkien kireyden säätö tapahtuu rummussa olevaa kiristysruuvia pyörittämällä. Kiristysruuvi (siipimutteri) on rummun sisällä rummun alaosassa ja sen näkee lampun kanssa pyöränpultin reiästä, kun reikä on alimmassa kohdassa. Ruuvia pystyy kiristämään ja löysäämään ruuvitaltalla. Molemmat puolet säädetään yhtä tiukalle. Säätö siten, että kun käsijarruvivusta on nostettu kolme varttia, ts. muutama "napsu" on jäljellä, jarrun pitäisi ottaa kiinni. Vaijerien säätöön ei pidä koskea, jos ne eivät ihan selkeästi ole venyneet tai eripituiset.

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eli erona 1994-1997 puskureihin on se että talladegassa ja vm 1998 ng:n puskurissa ei ole enää koristenauhaa ja että puskurin yläosa on maalattu korin väriseksi? Ja puskurin "alaspoileri" on vaihdettavissa talladegan malliseksi?

Onkos kukaan kysellyt tuon alaspoikan hintaa?

Minulla on nuo lampunpesimet takkuilleet etupäässä tonnareissa ja og-satkuissa eli lienee samat moottorit kuin GM-Saabeissa?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
VVV
"Hirsch"
Viestit: 852
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 10:40
Paikkakunta: Ikaalinen\Tre

Viesti Kirjoittaja VVV »

Niitä puskureita yms. osia kannattaa etsiä varaosahauista jos tosiaan haluaa. Löytyy suht hyvällä tuurilla koko setti ihan ok hintaan. Isän eskorttiin löyty uudet puskurit pikku mälläyksen jälkeen suht nopeesti.
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Tosi siistissä kunnossa oleva Talladega! Onnea :D
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

ng900aero kirjoitti:Eli erona 1994-1997 puskureihin on se että talladegassa ja vm 1998 ng:n puskurissa ei ole enää koristenauhaa ja että puskurin yläosa on maalattu korin väriseksi? Ja puskurin "alaspoileri" on vaihdettavissa talladegan malliseksi?

Onkos kukaan kysellyt tuon alaspoikan hintaa?

Minulla on nuo lampunpesimet takkuilleet etupäässä tonnareissa ja og-satkuissa eli lienee samat moottorit kuin GM-Saabeissa?
Puskurit ovat fyysisesti idettiset kaikissa ng900:ssa, paitsi tallategassa on erilainen tuo alareunan noin 10cm, joka kääntyy eteenpäin, kuin lumiaura. alkuperäinenhän on "pulkka".
Maalaus on uudemmissa (tallategassa?) erilainen, joka tuonee ehkä hieman modernimman ulkonäön.
Tallagegassa ja uudemmissa on ihan sama ura, mutta lista on MUSTA, eikä kromin värinen, joten sitä ei välttämättä huomaa tuosta mustaksi maalatusta taustasta.. 8O

Muistini mukaan tuo etulippa maksaa jotain satoja euroja. (olikos ollut 300e) eli ihan halpa tuo ei ole. Itselleni kulkeutu aikoinaan poistomyynnistä murto-osa hintaan, jonka maaluutin korin väriin kuten muun puskurin ja etulista vaihtui myös mustaksi.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Hook kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Eli erona 1994-1997 puskureihin on se että talladegassa ja vm 1998 ng:n puskurissa ei ole enää koristenauhaa ja että puskurin yläosa on maalattu korin väriseksi? Ja puskurin "alaspoileri" on vaihdettavissa talladegan malliseksi?

Onkos kukaan kysellyt tuon alaspoikan hintaa?

Minulla on nuo lampunpesimet takkuilleet etupäässä tonnareissa ja og-satkuissa eli lienee samat moottorit kuin GM-Saabeissa?
Puskurit ovat fyysisesti idettiset kaikissa ng900:ssa, paitsi tallategassa on erilainen tuo alareunan noin 10cm, joka kääntyy eteenpäin, kuin lumiaura. alkuperäinenhän on "pulkka".
Maalaus on uudemmissa (tallategassa?) erilainen, joka tuonee ehkä hieman modernimman ulkonäön.
Tallagegassa ja uudemmissa on ihan sama ura, mutta lista on MUSTA, eikä kromin värinen, joten sitä ei välttämättä huomaa tuosta mustaksi maalatusta taustasta.. 8O

Muistini mukaan tuo etulippa maksaa jotain satoja euroja. (olikos ollut 300e) eli ihan halpa tuo ei ole. Itselleni kulkeutu aikoinaan poistomyynnistä murto-osa hintaan, jonka maaluutin korin väriin kuten muun puskurin ja etulista vaihtui myös mustaksi.
Olisikos noin, EPC väittää talladegan ja -98:n olevan eri numeroilla kuin 1994-1997 eikä niihin kuuluisi koristelistaa ollenkaan, ja siltä se kuvissakin näyttäisi (esim tuossa: http://www.saabnet.com/tsn/class/ci.php ... tos/2096/1)

Meidän ng-aerossa oli musta koristenauha ja tuo alalippa, mutta siltikin lista erottui ihan selvästi puskureiden profiilista.

Puskurien rungot ovat onneksi samat kuin 9-3.ssa joten saattaapa olla että hankin 9-3:n puskurien kuoret ng-satkuun, eikös silloin mene ulkonäkösyistä vaihtoon myös sivuhelmatkin?

Olisikos jotain suosituksia minkämallisia 9-3:n puskureita ja sivuhelmoja kannattaisi ruveta etsimään, eli tulikos niihinkin muutoksia vuosimallien mukaan?

Pahoittelen että juttu menee ohi alkuperäisen otsikon mutta kun tuli esittely näinkin mielenkiintoisesta erikoismallista hyvien kuvien kera niin en malttanut olla kyselemättä :oops:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Okei. Elävänä en tunnusta noita -98 malleja nähneeni... Mutta -97 Tallatega on tuossa meillä asuvan naisen parkkiruudussa ja siinä on mustat listat kromisien sijaan. Onhan se hyvin mahdollista että tuossa harvinaisessa -98 mallissa on oikeasti erilaiset puskurit. Onhan tuossa ng900 -98 mallissa nestekytkintä ja muuta mukavaa, mitä tuli vasta og9-3:sen myötä.

ng900 -98 malliahan on tehty oikeasti vähän, koska vielä alkuvuodesta -98 tehtiin mallia -97 ja vasta -98 kevät kesällä "julkaistiin" ng900 -98, jossa myytiin ng900:sen "ylimääräisiä" osia "9-3:sen rungossa", jos asian voi näin karrikoiden sanoa. :roll: :lol:
Tarkentakoon ne joilla on faktaa :wink:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Vastaa Viestiin