Viisaammat neuvokaa!

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Saab9-5 270hp
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
Paikkakunta: Nokia

Viisaammat neuvokaa!

Viesti Kirjoittaja Saab9-5 270hp »

Eli kyseessä on 9-5 suappi, johon on asennettu nordikin steg3. Nyt vaihdettiin ahdin isompaan ja tehtiin samalla turbon imuputki halkaisijaltaan isommasta putkesta johon hitsattiin kaikki alkuperäset palikat kii. Nyt saabi pelittää hienosti n.4500 kiekkaan saakka ja sit rupee meno tökkiin. Kun nostaa kaasua lattiasta parisenttiä ni taas meno jatkuu!?! missähän mahtaa olla vika??
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Onko tuo tyyliin fuelcut? (eli katkaisee polttoaineen syötön, kun ahdot nousevat syystä tai toisesta liian suureksi.. )
Onko ahtopainemittaria? Paljonko ahdot tuolloin, kun alkaa tökkimään?
Entäpä tulpat? Riittävän uudet BCPR7ES 11 ja kärkiväli 1.0mm?
Onko merkitystä, että jos lyö lämän lattiaan vasta 4500:ssa, että pätkii myös sen jälkeen? (kone viileämpi)
Onko softa päivitetty tuolle isommalle ahtimelle?
98 tai 99 tankissa?

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

T7 ei ilmeisesti tee "radikaalia" fuelcuttia kuten T5, koska T7:n MAF osaa hanskata tilanteen. T5:ssa ongelman saa korjattua 3 barin mapsensorilla, joka on varmaan meikäläiselläkin seuraavana hankintalistalla :oops:

Yleensä kun vaihtaa autoon ahtimen, niin kannattaisi vaihtaa autoon myös ahtimelle sovitettu softa ja päinvastoin. Tämän järjestelyn pitäisi taata paras mahdollinen toiminta ja suorituskyky.

Ettei kysymyksessä vaan olisi riittämättömät bensapaineet, jotka ovat ilmenneet isomman ahtimen ja muuttamattoman softan myötä. Jos on, niin tällöin bensapaineita pitäisi nostaa:

http://www.maptun.com/webshop/shop_info ... tegori=271

T7:oista enemmän tietävät voisivat varmaan valaista asiaa, ettei meikäläinen jaarittele tässä aivan täyttä potaskaa...
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Saab9-5 270hp
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Saab9-5 270hp »

En tiä yhtään et mikä softa suapissa on... en ainakaan itse ole päivittänyt. Missä sen vois päivittää?? ahtopaineet oli luokkaa 1,6bar vanhalla ahtimella. tuntuu siltä kun ahdin yliahtaisi, koska dumpinkin joutui ruuvaan kokonaan kiinni, tai se rupesi päästään läpi kun kierrokset nousi. Saabi on menossa Hariselle penkkiin/säätöihin 3.8, mut olis kiva saada se ees kunnolla ajokuntoon ennen sitä.
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja TD04 »

Saab9-5 270hp kirjoitti:En tiä yhtään et mikä softa suapissa on...
Saab9-5 270hp kirjoitti:Eli kyseessä on 9-5 suappi, johon on asennettu nordikin steg3.
:?: :?: :?:
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Onko sulla siinä edelleen se Nordicin Stage 3 softa ?
Ei varmastikaan pelitä kovin hyvin jos ahdin on päivitetty mutta softa edelleen tuo stage 3 !
Toiseksi nuo 1.6bar ahdot kuulostaa aika hurjilta stage 3:lle ?!

Ja vielä minkälainen "dumppi" sulla on autossa ? Ei kai atmosfääriin suhauttava ? T7 meinaan pitää käyttää by-passia, avoin dumppi ei pelitä kunnolla !
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Hetkonen..

Ohjelmiston on aina vastattava rautaa.
Nyt olet vaihtanut isomman ahtimen, joka herää myöhemmin, antaa enemmän ilmaa samoilla ahdoilla, yms, joten tämä vaatinee erilaisen ohjauksen softalta, eli parametrit on säädettävä kohdalleen.
Samoin jos moottorista otettavia tehoja kasvatetaan enemmälti, niin vastaan tulee jossain kohtaa suuttimien riittämättömyys, johon auttaa isommat suuttimet ja/tai korotettu bensanpaine. Tämäkin edellyttää softamuutoksia, että softa ymmärtää, että nyt ruikitaan paloautolla, eikä kukkien kastelupullolla. :lol:

Tämän kaiken suunnittelun ymmärätämiseksi on valmiiksi kehitetty valmiita "stegejä", joissa on valmiiksi eritasoisia virityksiä ja niiden tarvitsevia komponentteja.

Esim. Maptun steg 4 315hp (9-5 2.3T 230-250 heppaiseen) edellyttää
Maptun Software
Complete exhaust
Sport Air filter
Turbocharger
Intakepipe
Aluminum Intercooler
Fuel injectors
Fuel rail washers

Tuo softa on siis säädetty tuohon kokoopanoon, eikä toimi kunnolla jos kokoonpano on poikkeava. (esim. vv-suodin ei tarvitse softa muutoksia, mutta mm. suuttimet, ahdin, putkisto.. vaativat)

Samoin käsittääkseni toistaiseksi suomesta ei löydy osaamista/välineistöä Trionic 5/7 järjestelmien säätämiseen, joten lähimmät softien customointipaikat paikat löytynevät ruotsin puolelta..
Joten ihmettelen mitä Harinen voi muuta tehdä moottorin ohjaukselle, kuin kertoa lopputuloksen, eli tehot/väännöt/ahdot/seokset..

Yleensä on helpointa mennä noita yleisiä stegejä pitkin alkumatkaa ja harkiten poikettava niistä, eli ottaa selvää viripajoilta että löytyykö valmiitä softia esim. vaihtoehtoiselle "saman kokoluokan" ahtimelle.

Jos haluaa oikeasti katkaista napanuoran noihin (nordic/bsr/maptun) viripajoihin, niin autoon on vaihdettava joku itse säädettävä moottorinohjaus kuten (Tatec, hestec yms..), jolloin ammattaitaitoiset dynot voivat säätää autoasi patenteillesi. :wink:
Muutoskatsastus on tunnetusti erittäin vaikeata lastutetulle autolle, eikä täysin erilainen "kilpakäyttöön suunniteltu" moottorinohjaus ainakaan helpota hommaa.. Varsinkaan jos on paljon poikkeavia osia konepellin alla.. :roll:

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Saab9-5 270hp
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Saab9-5 270hp »

On edelleen se steg3 softa. Ja dumppi on atmosfääriin suhahtava. Vanha ahdinkin oli joku viriahdin ja sillä suappi ja dumppi pelas hyvin niin kauan ku ahdin kesti. Nykyinen ahdin on Garretin T20... muistaakseni. Harinen sano kans jo puhelimessa et ei se voi ku antaa suuntaa missä vika on. Ahtopaineet olis tarkotus laskee reilu 1bariin ja kattoo auttaako se yhtään asiaa.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Hetkonen taas?... 8O
Jos tuossa on saabin oma Trionic 7 moottorinohjausjärjestelmä, niin ahtojen lasku (kuten kaikki muutkin softan muutokset) tapahtuu olemalla yhteydessä nordiciin, että lähettävät uuden softan (ja lähetät vanhan moottorinohjausboxin takaisin).
Itseasiassa Trionic 7 ei pyri tiettyyn ahtopaineeseen, vaan tiettyyn ilmamäärään ja säätää ahtopaineita (tietyissä rajoissa) sekä tietysti myös kaasuläpän asentoa sähköisesti päästäkseen tavoiteilmamäärään.

Tietysti softaa ei kannata lähteä vaihtelemaan jos se on oikea kokoonpanollesi. vaan korjata konehuoneessa oleva vika.
Lähes poikkeuksetta mennään steg 3..5 asti noilla yleisillä stegeillä, ja vasta sitten ruvetaan rakentaa konehuoneeseen omia virityksiä, eli yleensä silloin turbo on jotain muuta kun steg 4:ssa tai steg 5:ssa, jolloin tarvitaan custom softaa. (joka löytyy tiskin alta, - tai sitten ei. ja jos löytyy, niin ei välttämättä ihan täysin istukkaan, kun konepellin aluset ovatkin hieman yksilöllisiä, kun mennään "äärirajoille")

Kannattaisi varmaan selvitellä mikä ahdin tuo on, jos vika ilmeni välittömästi sen asentamisen jälkeen.
Samoin kannattaisi varmistaa että autossasi on Trionic 7 paikoilaan, eikä jonkun tuning pajan asentama kolmannen osapuolen tekele. (Joka on siis hyvä asia viritellessä steg 5+...)

Vakionahan noissa on Garretin GT1752 (tuttavallisemmin T17)
.. Ja aeroissa Mitsun TD04HL (jota porukka on käyttänyt edellisissä kevyenä viriahtimena)
Valokuva konehuoneesta ahtimen nurkilta rajaisi aika paljon vaihtoehtoja pois.
http://www.speedparts.se/prod/res_mot_turbo.shtml

Samoin Trionic 7 mittaa ilmamäärää syöttääkseen oikean määrän polttoainetta.
Jos käytössäsi on dumppi venttiili, niin se pihauttelee kaasua löysätessä jo mitatut ilmat pihalle ja seos menee rikkaalle kun ilmaa puuttuu syötettyyn polttoaineeseen nähden.
Tämä aiheuttaa että moottori melkein sammahtaa, kun kaasun löysää nopeasti ja Check Engine valon syttymisen jonkin ajan kuluttuttua vian ilmenemisestä ja antaa 1-2 vikakoodia.
- "viallinen by-pass venttiili" sekä
- "virheilyä sytytyksessä" (ei mukamas bensa pala kunnolla, kun menee rikkaalle..)

Näillä taas vähän eteenpäin :wink:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Saab9-5 270hp kirjoitti:On edelleen se steg3 softa. Ja dumppi on atmosfääriin suhahtava. Vanha ahdinkin oli joku viriahdin ja sillä suappi ja dumppi pelas hyvin niin kauan ku ahdin kesti. Nykyinen ahdin on Garretin T20... muistaakseni. Harinen sano kans jo puhelimessa et ei se voi ku antaa suuntaa missä vika on. Ahtopaineet olis tarkotus laskee reilu 1bariin ja kattoo auttaako se yhtään asiaa.
Aika ihme juttu, jos tuo atmosfääriin suhautteleva dumppi on toiminut moitteettomasti 9-5:ssa, sillä yleensä tuo ei-takaisinkierrättävä bypass-venttiili (eli dumppi) laittaa Trionic 7:n ilmamassamittarin sekaisin ja sen jälkeen kulkupuolikin on mitä on.

Onko toi ahdin tosiaan Garrettin T20? Se on nimittäin aika "mandariini" ja sen tehontuotto on noin 15% pienempi kuin Garrett T25:n, jota käytettiin Trionic 5 -Saabeissa 9000 Aero -malleja lukuunottamatta. Ja kovin teho, mitä olen kuullut T25:sta otettavan irti, on 284,1 hv. 9-3/9-5 Aeroissa olevasta Mitsun TD04HL15#5:sta on otettu irti 300 hv (Nordicin mukaan), joten autossasi on varmaan ollut vähintään tuo Mitsun ahdin, tai sitten joku vielä isompi/tehokkaampi ahdin (esim. Garrett T28 tai Mitsun TD04HL18T#6).

Kannattaisi ottaa selville, mikä ahdin autossa on ja sen jälkeen ottaa yhteyttä joko Maptuniin (http://www.maptun.com) tai SQR:ään (http://www.sqr.se), jotka voivat tehdä sinulle speciaalisoftan autosi hardware -tason mukaisesti.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Kukin määrittelee tietysti itse mitä tarkoittaa että atmo-dumppi toimii...
Jos määritelmänä on ettei sammu ja vetää jotenkin, niin mikäs siinä.
Joskus kannattaa kuitenkin kokeilla esim nopeusmittaria kuvaamalla miten se peli "oikeasti" toimiin, saattaa nimittäin tulla ylläreitä joita ainakin meikäläinen on nähnyt 100% niissä autoissa joissa atmo dumppi T7 jatkeena, kuten myös melkeimpä millä tahansa osalla josta softa ei tykkää. Ihan esimerkin omaisesti, tuli tossa joku aika sitten sattuneesta syystä ajettua kuukauden päivät sellaisella kobminaatiolla missä osa palikoista SW speksin ulkopuolella. Tulos suorituskyky laski 20%

asia kaks, eli suuttimet? Mitkä kynät siellä on? Jos originaalit ja b-paine orig, niin kyykkää varmasti jo pirun laihaan seokseen ylärekisterissä jos tuo ahdin yhtään vakiota suurempi.
A/F:ää ei varmaan ole mitattua? Mitäs imulämmöt näyttää, onko mitattu?
Mites peruspaineet? toimiiko jos vedät "C" letkun suoraan kellolle vai ahtaako vielä toisella barille?

Jos olisi minun auto niin jättäisin vedot sikseen, kunnes tavara selvitetty siihen asti, että sillä on edes mahdollisuudet toimia.

T7 vetää fuel cuttia siinä missä T5, riippuu tosin siitä mihin mg/C arvoon softan tekijä on rajan vetänyt kullakin rpm:llä. Itsellä repes hukkisen kalvo tossa joku aika sitten ja hyvin pätkäs jossain 2bar:in maastossa. T5 autoissa joissa orig MAP tulee katto vastaa siinä 1.5bar jälkeen, joten on aika luonnollista että pätkäsee siinä. T7 mafi mittaa käytännössä maailman tappiin (500+++ hp), eli ei varmaan kovin luonnolista ole vetää fuel cuttia sen maksimiarvon nurkille.


Harinen ei sitten kovin kummosia säätöhommia T7 autoon tee.
#1730
500whp.net member
Saab9-5 270hp
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Saab9-5 270hp »

Joo en oo ny suappia pahemmin käskyttänytkään. En tiä mitkä suuttimen siä on, mut veikkaisin et ihan vakiot. Ymmärrän noista auton moottoreista yhtä paljon kun sika satelliiteista, joten olis tietty paras jos joku semmonen henkilö, joka siitä jotain ymmärtää ajais silla pienen rundin. Tarkotus olikin vaan et Harinen penkittää sen ja koitaa samalla sanoo et mikä siinä on perseellään.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Tässä yks "menestystarina" lisää aiheesta T7 ja dumppi

suosittelen vakavasti repimään ko. venan pois, mikäli se vielä on siellä pellin alla.
#1730
500whp.net member
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Harisen penkissä mun "vakio" 9-5 Aero antoi muistaakseni 291/440 1,2bar paineilla.
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

TD04 kirjoitti:
Saab9-5 270hp kirjoitti:En tiä yhtään et mikä softa suapissa on...
Saab9-5 270hp kirjoitti:Eli kyseessä on 9-5 suappi, johon on asennettu nordikin steg3.
:?: :?: :?:
Taasko tätä ? :?
900C -86
Vastaa Viestiin