keskuslukko, vianhakua, yksi ovi ei toimi - KORJATTU
keskuslukko, vianhakua, yksi ovi ei toimi - KORJATTU
EDIT: vika korjattu, ovimoottorihan siellä rikki oli. Sain oveen tulevan johdon liittimen esille avaamalla vähän verhoilua/paneelin siitä kuskin turvavyön yläkiinnikkeen alta lattian rajasta. Virtaa tuli mutta kas kummaa...sen ovimoottorin vieressä oli kaksi muutakin johtoa. Eli olin kai mittaillut ja sovitellut uutta moottoria johonkin lukon piuhoihin, saa nyt nähdä rupeaako auto herjaamaan avonaisesta takaovesta...
Moi,
Potilas 9000CDE -96, vasemman puoleisen takaoven keskuslukko ei pelaa, muut ovet ja hälyt yms. toimivat moitteetta. Koitin uudella moottorilla, ei vaikutusta, ovelle asti ei tunnu tulevan virtaa ainakaan yleismittarin mukaan. Pääseekö ovelle tulevaan johtoon käsiksi mistään kuskin penkin alta tai ovien välisen sisäverhoilun alta tms jotta näkisi onko johto katki saranan likeltä? Voisiko mittailla siitä keskuslukon releboksilta että lähteekö virtaa boksilta asti vai haaroittuuko tuo takaovelle tuleva johto jossakin muualla? Boksin käytin jo irti mutta kun en siitä tai sen johdotuksista sen enempää tässä vaiheessa tiedä niin laitoin takaisin.
Voiko se boksin tinausten fiksaus auttaa tämmöiseen yhden oven toimimattomuuteen vai kuten jo tuossa kirjoitin haaroittuuko johto eri oville jo myöhemmin?
Muutamaksi päiväksi vaellusreissulle lähtö joten jos ohjeita saan niin ihan heti en ehdi niitä kokeilemaan mutta neuvoista olen kiitollinen.
t. Rami
Moi,
Potilas 9000CDE -96, vasemman puoleisen takaoven keskuslukko ei pelaa, muut ovet ja hälyt yms. toimivat moitteetta. Koitin uudella moottorilla, ei vaikutusta, ovelle asti ei tunnu tulevan virtaa ainakaan yleismittarin mukaan. Pääseekö ovelle tulevaan johtoon käsiksi mistään kuskin penkin alta tai ovien välisen sisäverhoilun alta tms jotta näkisi onko johto katki saranan likeltä? Voisiko mittailla siitä keskuslukon releboksilta että lähteekö virtaa boksilta asti vai haaroittuuko tuo takaovelle tuleva johto jossakin muualla? Boksin käytin jo irti mutta kun en siitä tai sen johdotuksista sen enempää tässä vaiheessa tiedä niin laitoin takaisin.
Voiko se boksin tinausten fiksaus auttaa tämmöiseen yhden oven toimimattomuuteen vai kuten jo tuossa kirjoitin haaroittuuko johto eri oville jo myöhemmin?
Muutamaksi päiväksi vaellusreissulle lähtö joten jos ohjeita saan niin ihan heti en ehdi niitä kokeilemaan mutta neuvoista olen kiitollinen.
t. Rami
Viimeksi muokannut rmeller, Ti Heinä 18, 2006 17:47. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
****
VAG
VAG
juu, lukko toimii manuaalisesti ok. Käytin siis sen oven verhoilun auki ja koitin toista (uusi tarvike) lukitusmoottoria. Tuli nyt mieleen että ovi oli tietenkin auki kun yritin, onkohan sillä merkitystä? Pitääpä lähteä kokeilemaan toista takaovea meneekö se lukkoon auki ollessaan.
edit: näkyipä tuo toinen takaovi toimivan vaikka olikin auki eli minusta tuntuu nyt vahvasti siltä ettei sinne ovimoottorille asti tule sähköä.
edit: näkyipä tuo toinen takaovi toimivan vaikka olikin auki eli minusta tuntuu nyt vahvasti siltä ettei sinne ovimoottorille asti tule sähköä.
****
VAG
VAG
Ei ole takaovella lukkomoottorin kannalta mitään väliä onko ovi/lukko auki vai kiinni. Takaoven sisänupin vivuston takeltelu rikkinäisten neppareiden takia oviverhoilun läpivientiin voi estää moottorin toimimisen. Toimiiko lukko manuaalisesti OK edelleen moottorinvaihdon jälkeenkin (onko verhoilu paikallaan?)
Joko mittasit jännitteen lukkomoottorilta - piuhat kiinni moottorissa ja mittaus liittimen välistä sillä hetkellä kun avaat/suljet? Entä tutkitko liittimen B-pilarissa haitarikumin juuressa?
Joko mittasit jännitteen lukkomoottorilta - piuhat kiinni moottorissa ja mittaus liittimen välistä sillä hetkellä kun avaat/suljet? Entä tutkitko liittimen B-pilarissa haitarikumin juuressa?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Eli löin irrallaan olevan uuden moottorin piuhat kiinni suoraan liittimiin, en siis kiinnittänyt sitä oveen ollenkaan eikä se inahtanutkaan, ei avatessa eikä sulkiessa.
Mittauksen suoritin liittimen ollessa irti moottorista, löin mittarin kiinni suoraan niihin johtoihin ja sitten toisen johdon maata vasten. Ei virtaa avatessa eikä sulkiessa. Jotain millivoltteja siinä heilui näytöllä koko ajan tosin.
Haitarikumia koitin raotella mutta oli aika tiukan oloinen, ajattelin että jos saisi neuvoja ensin ennenkuin tuhoan mitään.
Onko siinä haitarikumin takana samanlainen liitin kuin etuovissa, irtoaako vetämällä vai onko jokin lukitus?
Sen verran vielä että keskikonsolin napistakaan tuo ovi ei toimi.
Mittauksen suoritin liittimen ollessa irti moottorista, löin mittarin kiinni suoraan niihin johtoihin ja sitten toisen johdon maata vasten. Ei virtaa avatessa eikä sulkiessa. Jotain millivoltteja siinä heilui näytöllä koko ajan tosin.
Haitarikumia koitin raotella mutta oli aika tiukan oloinen, ajattelin että jos saisi neuvoja ensin ennenkuin tuhoan mitään.
Onko siinä haitarikumin takana samanlainen liitin kuin etuovissa, irtoaako vetämällä vai onko jokin lukitus?
Sen verran vielä että keskikonsolin napistakaan tuo ovi ei toimi.
****
VAG
VAG
Eli tuo mittaus meni sitten oikein koska noinkin sen kokeilin. Se haitarikumi tuntui aika tiukalta vetää ulos siitä pilarista, loppuiko usko kesken? Vähäsen sitä kumia irroittelin pilarista mutta se kumi näkyi jatkuvan vielä ainakin vähän sinne pilarin sisään, pitääkö purkaa verhoilua tms. vai suoraan siitä ulkopuolelta.
Onkohan kytkentäkaaviota missään, jos sen liittimen irroittaa niin siitä pilariin jäävästä liittimesthän voisi koittaa mittailla myös virran kulkua.
Onkohan kytkentäkaaviota missään, jos sen liittimen irroittaa niin siitä pilariin jäävästä liittimesthän voisi koittaa mittailla myös virran kulkua.
****
VAG
VAG
ei tainnut olla, jotenkin olen jumiutunut siihen että sen uuden moottorin olisi kai pitänyt reagoida kuitenkin jotenkin? En painanut niitä liittimiä ihan pohjaan asti kun ne pyöreät tarttuvat niin hyvin mutta mielestäni siellä olisi pitänyt olla kosketusta.
Pitää nyt odottaa että vaimo palaa kaupungista ja ottaa se ovipaneeli uudestaan irti ja mitata range hold päällä ja laittaa se uusi moottori kunnolla niihin johtoihin kiinni. Sekä tutkailla sen johtosarjan kiinnitystä siihen pilariin, lähteekö se siis irti ilman sisäverhoilun purkua, haitarikumi auki ja se lukitus ensin auki, kuten etuovissakin?
Pitää nyt odottaa että vaimo palaa kaupungista ja ottaa se ovipaneeli uudestaan irti ja mitata range hold päällä ja laittaa se uusi moottori kunnolla niihin johtoihin kiinni. Sekä tutkailla sen johtosarjan kiinnitystä siihen pilariin, lähteekö se siis irti ilman sisäverhoilun purkua, haitarikumi auki ja se lukitus ensin auki, kuten etuovissakin?
****
VAG
VAG
On se muuten niin pieni reikä mistä se haitarikumi menee pilariin että ihan oikeastiko se liitin löysätään sitä kautta? Hyvä että sitä haitaria sain sen verran nyittyä että näin sen haitarikumin pään, liitintä en kyllä nähnyt. Tuli kyllä semmoinen tunne että tekisi mieli koittaa sitä verhoilun avaamista, siitä kuskin penkin selkänojan vierestä. Onko se yhtä osaa ylös asti, riittääkö pelkkä alapään löysääminen?
****
VAG
VAG