Millä vesi pois 99n lattialta? (KIIRE!)
Millä vesi pois 99n lattialta? (KIIRE!)
Tuolla projektit osiossa jo kerroin asiasta, eli siis ysiysin lattialle meni vettä kun takaluukkua siistin! nyt se pitäisi saada sieltä pois, mutta miten? Neuvoja?
Saab 99 -83
Saab 90 -85 peltorassi *DÖD!*
Saab 90 -85 peltorassi *DÖD!*
Mites pirussa ne on muka on muovia ne proput? täytyy vielä kattoo tarkemmin. käyn viemäs liiteristä sinne maton alle muutaman puuklapun.. revinki ne kynnyslistat heti pois ku huomasin että oli vettä lattialla.. oli aika "WTF?"-olo ku kuulu lotinaa kun jarrutin, sitte vasta huomasin että oli vettä lattialla, auto oli sen verran vinossa että oli kaikki vedet apukuskin puolella ja vähän kuskin puoleisen takamatkustajan jaloissa. 

Saab 99 -83
Saab 90 -85 peltorassi *DÖD!*
Saab 90 -85 peltorassi *DÖD!*
lattiamatot pois ja paksulla pesusienellä lattian äyskäröi 5-10 minuutissa. samalla tulee lattiamattojen esihuuhtelu, vie lattiamatot vielä pesuhuoneeseen ja mäntysuopaa + juuriharjakäsittely niin kyllä on siistit sen jälkeen.
vesi vanhan saabin jalkatilassa on yleinen ilmiö, jos korroosio on syönyt takapyöränkoteloiden etuosasta pellin pois. satella takarengas puskee vedet sisään.
vesi vanhan saabin jalkatilassa on yleinen ilmiö, jos korroosio on syönyt takapyöränkoteloiden etuosasta pellin pois. satella takarengas puskee vedet sisään.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Siellä etujalkatilassa on semmoset peltiset pilttipurkin kannen kokoiset proput, jotka lähtee alhaaltapäin kopsauttamalla irti. Mun 99:stä ne oli ruostuneet reten puhki ja piti varaosa 900i:stä ottaa ehjempiä tulppia. Kuulemma ne on maalausprosessia varten alunperin, mutta kyllä niistä vesikin poistuu.
Takamatkustajan jalkatilan keskellä on 900:ssa kumitulpat, mutta ei tuossa miun 99:ssä ainaskaan ollut sellaisia.

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ainaskin apparin jakkara on sieltä kiskoista etupäästä kuusiokoloilla ja takapäässä on mutterit.
Etupenkeissä on sitten vuosimalleittain vaihtelua. 70-luvun puolella kuskin jakkara lähtee etupäästä sellaisia jousilla varustettuja lukkoja taaksepäin vääntämällä. Uudemmissa etupää on kuusiokoloilla. Takaosa taasen on pelkällä koukulla korin silmukassa. Pitää vaan ensin saada se penkin takaosan korkeussäätö ylempään pykälään, jotta penkin saa taaksepäin kallistamalla pois väkäsistä. Vaikea näin selittää. Kyl se siitä irtoaa jokatapauksessa kohtuu kevyesti, mikäli auto vaan ei ole kolaroitu.
Etupenkeissä on sitten vuosimalleittain vaihtelua. 70-luvun puolella kuskin jakkara lähtee etupäästä sellaisia jousilla varustettuja lukkoja taaksepäin vääntämällä. Uudemmissa etupää on kuusiokoloilla. Takaosa taasen on pelkällä koukulla korin silmukassa. Pitää vaan ensin saada se penkin takaosan korkeussäätö ylempään pykälään, jotta penkin saa taaksepäin kallistamalla pois väkäsistä. Vaikea näin selittää. Kyl se siitä irtoaa jokatapauksessa kohtuu kevyesti, mikäli auto vaan ei ole kolaroitu.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Molemmat penkit edestä kiinni kuusiokolo pulteilla , vänkärin penkki takaa 13mm mutterit ja isot prikat, kuskin penkissä ei takana ole pultteja.
Kuskin penkki tarttee kaataa ja ujuttaa irti , siellä sellaiset koukut , irroita myös penkin lämmittimen johdot.
Mut ei riitä et sais lattia matot pois , tarttee purkaa se muovinen konsoli myös siitä käsijarrukahvan ympäriltä , missä on se virtalukkokin.
Lisäksi tarttee turvavyöt irroittaa, lattian rajasta.
Kuskin penkki tarttee kaataa ja ujuttaa irti , siellä sellaiset koukut , irroita myös penkin lämmittimen johdot.
Mut ei riitä et sais lattia matot pois , tarttee purkaa se muovinen konsoli myös siitä käsijarrukahvan ympäriltä , missä on se virtalukkokin.
Lisäksi tarttee turvavyöt irroittaa, lattian rajasta.
Onkohan
Niin onkohan toi juuriharja käsittely matolle vähän liian rankka?
Ite ehkä käyttäisin jotain pehmeämpää harjaa.
Pesuaineet kannattaa huuhdella kunnolla ja huuhteluainettakin voi käyttää, oma neuvoni on että tämän jälkeen vielä kerran huuhdeltava vedellä.
Ja myös ylösalaisin huuhtelu kannattaa.
Sitten kun matto on kuiva niin käännä matto ylösalaisin ja tamppaa mattopiiskalla, vielä lähtee paljon hiekkaa ja pölyä. Lopuksi vielä imurointi.
Ite ehkä käyttäisin jotain pehmeämpää harjaa.
Pesuaineet kannattaa huuhdella kunnolla ja huuhteluainettakin voi käyttää, oma neuvoni on että tämän jälkeen vielä kerran huuhdeltava vedellä.
Ja myös ylösalaisin huuhtelu kannattaa.
Sitten kun matto on kuiva niin käännä matto ylösalaisin ja tamppaa mattopiiskalla, vielä lähtee paljon hiekkaa ja pölyä. Lopuksi vielä imurointi.
SAAB
Re: Onkohan
Itsehän olen käyttänyt skeidaisimpiin kohtiin teräsharjaakin, yleisemmin tosin painepesuria liuotinpesuaineen kanssa. Ja tähän mennessä ainoa vaurio mitä olen moisilla melkoisen rajuilla menetelmillä saanut aikaan, oli katkennut pyykkinaru kun rykäisin epähuomiossa 200bar paineella etumattoa. Jollei ne juuriharjaa kestä niin ne ovat hapantuneet/homehtuneet ja muutenkin uusissa jo terveydellisistä näkökulmistakin.kimmoisa kirjoitti:Niin onkohan toi juuriharja käsittely matolle vähän liian rankka?
Ite ehkä käyttäisin jotain pehmeämpää harjaa.
Pesuaineet kannattaa huuhdella kunnolla ja huuhteluainettakin voi käyttää, oma neuvoni on että tämän jälkeen vielä kerran huuhdeltava vedellä.
Ja myös ylösalaisin huuhtelu kannattaa.
Sitten kun matto on kuiva niin käännä matto ylösalaisin ja tamppaa mattopiiskalla, vielä lähtee paljon hiekkaa ja pölyä. Lopuksi vielä imurointi.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)