85-oktaaninen biobensa 0,94e/l

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Sakkeus Suuri
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ti Helmi 24, 2004 08:30
Paikkakunta: Perämeri

85-oktaaninen biobensa 0,94e/l

Viesti Kirjoittaja Sakkeus Suuri »

Tämän päivän Pohjolan Sanomissa oli mielenkiintoista juttua ruattalaisten biobensasta. Jutussa kerrottiin että biobensiinin myynti kasvaa kovaa vauhtia, kiitos reilun verohelpotuksen. Haaparannan OK:lla 85-oktaaninen biobensa maksaa 0,94e/l kun normaali bensa maksaa 1,4e/l. Hintaeroa melkein 50c.

Jutun mukaan 5% etanoliseos sopii kaikkiin autoihin, 10% moniin autoihin ja 15% vaatii oman erikoismoottorinsa.

Onko arvon palstalaisilla tietoa että mitä Saban moottorit tuumaa tuosta 85 oktaanisesta? 50centin säästö per litra tuntuu houkuttavan kummasti 8)

Vois soittaa jonnekkin huoltoon(ruotsin puolelle), eiköhän ne sieltä tietäis neuvoa :roll:
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Ettei ole nyt (bio)puurot ja (bio)vellit menneet vähän sekaisin? Tuo ruotsissa myytävä 85 biopensa on 85% bioetanolia ja 15% normaalia moottoribensiiniä. Tarkkaa oktaanilukua en nyt tuolle muista/jaksa kaivaa esille, mutta siis oktaaneja siinä on enemmän kuin normaalissa pumppubensassa. Tuo ei sovellu käytettäväksi tavallisessa bensiinimoottorissa. Suomessa myytävä "bio" 98E on muistaakseni 5%bioetanolia ja 95% normaalia bensiiniä (todellista bioa...).
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Letkut kun vaihtaa niin tonnariin kuulemani mukaan menee hyvin tuo 85 bensa. Käsittääkseni normi bensaletku ei etanolia kestä mutta muuten pelaa.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 85-oktaaninen biobensa 0,94e/l

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Sakkeus Suuri kirjoitti:Onko arvon palstalaisilla tietoa että mitä Saban moottorit tuumaa tuosta 85 oktaanisesta?
Eivät tykkää.

Ainakin Trionic 7 -moottorinohjausyksiköllä varustetuilla Saabeilla voisi teoriassa ajaa tuolla E85:lla, jos tiettyjä osia olisi vaihdettu sellaiseksi, että ne kestäisivät tuon polttoaineseoksen.

Noita osia ovat ainakin seuraavat:

-polttoainetankki
-polttoaineletkut
-moottorin venttiilit ja venttiilikumit
-moottorin ohjausyksikön softa.

Ihme, että Saab ei ole alkanut myymään "etanolikonversiokittejä" noihin uudempiin Saabeihin, mutta siinä voisi kärsiä uusien 9-5 Biopowereiden myynti pahasti, joten ei taida olla mikään kannattava bisnesidea.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Täällä kielitaitoiselle enemmän asiaa ja listaa autoista joilla voi ajaa etanolilla (luulisin).

http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?t=2616

Tuolta pomittuna: "Saab 900S 1994 - 90% E85 Funkar fint, går bättre än på bensin utan konvertering......... Ska testa 95% så fort tanken är halvtom..."
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Mileo
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 20:24
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja Mileo »

Tämä menee nyt kyllä täysin off topic, mutta tuolla pohjois ruotsissa on jonkunlainen hintasota käynnissä bensiinin osalta joilakin paikkakunnilla. Esim. Luulajassa maksoi viime viikonloppuna 95 oktaaninen 9,7 kruunua litralta eli vähän reilun euron.

Torstaina näkyy Piteåssa maksaneen 9,5 kruunua 8O

http://www.bensinpriser.nu/?l=10&p=1
#2568
9000 CS 2.0t -97
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Kohta kannattaa poiketa ruotsiin tankkaamaan.. :lol:
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

tai venäjälle;) missä 60c/litra
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Mileo kirjoitti:Tämä menee nyt kyllä täysin off topic, mutta tuolla pohjois ruotsissa on jonkunlainen hintasota käynnissä bensiinin osalta joilakin paikkakunnilla. Esim. Luulajassa maksoi viime viikonloppuna 95 oktaaninen 9,7 kruunua litralta eli vähän reilun euron.

Torstaina näkyy Piteåssa maksaneen 9,5 kruunua 8O

http://www.bensinpriser.nu/?l=10&p=1
Noita sivuja kun selaili niin voi vain todeta että kyllä suomipoikia(tyttöjä) kusetetaan bensiinin hinnoilla.
Veron osuus bensiinissä on sama suomessa ja ruotsissa.

Vaasan "vastarannalla" umeå:ssa jet:illä 1.28 e litra 95:sta :x
ja diesel 1.21 e litra , E85 näkyy maksavan 92 senttiä/litra
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
vilpertti
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Su Marras 16, 2003 00:50
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja vilpertti »

V.J.S kirjoitti:Ettei ole nyt (bio)puurot ja (bio)vellit menneet vähän sekaisin? Tuo ruotsissa myytävä 85 biopensa on 85% bioetanolia ja 15% normaalia moottoribensiiniä. Tarkkaa oktaanilukua en nyt tuolle muista/jaksa kaivaa esille, mutta siis oktaaneja siinä on enemmän kuin normaalissa pumppubensassa. Tuo ei sovellu käytettäväksi tavallisessa bensiinimoottorissa. Suomessa myytävä "bio" 98E on muistaakseni 5%bioetanolia ja 95% normaalia bensiiniä (todellista bioa...).
Jännä homma... Jutussa sanotaan mm. näin: "Biobensiini on tavallista bensiiniä, johon on sekoitettu 10 prosenttia etanolia." Ja sitten kuvassa joku häiskä vaihtelee numeroita tauluun, jossa on E85-kyltti.


:?:
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

vilpertti kirjoitti: Jännä homma... Jutussa sanotaan mm. näin: "Biobensiini on tavallista bensiiniä, johon on sekoitettu 10 prosenttia etanolia." Ja sitten kuvassa joku häiskä vaihtelee numeroita tauluun, jossa on E85-kyltti.

:?:
Kuten sanottua, niin tainnut toimittajaparalla (oisko joku onneton kesähessu vielä kaikenlisäksi :wink: ) mennä vähän puurot ja vellit sekaisin...Ruotsin E85 (siis ei 85E !) on 85% bioetanoolia ja sillä tsibulis. Bensaa siihen on lisätty kylmäkäynnistysominaisuuksia parantamaan. Aero X koseptihan (Biopower) on suunniteltu 100% bioetanoolille.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Tässä koostumus ruotsiksi;

Vad är Etanol E85?

Etanol E85 som du tankar på Statoil består av 85% etanol och 15 % 95-oktanig bensin. Bensin är ett måste för att dagens motorer ska kunna starta ordentligt. Etanolen är tillverkad av organiskt material från exempelvis rester från vinproduktion, spannmål, trä eller sockerrör. Produktion av etanol sker runt om i världen. I Sverige tillverkas bioetanol i Norrköping och Örnsköldsvik.

Eli etanoli on valmistettu "jäänteistä" jota jää viinintuotanosta,viljasta ja sokerijuurikkaista
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Offtopicia, mutta Suomessa viljelijät voisivat myös tuottaa viljaa etanolitarpeisiin, mikäli valtio suhtautuisi myötämielisemmin vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttöön.

Moni EU -tukien kanssa painiva viljelijä on varmaan laittamassa "lappua luukulle", kun viljely ei välttämättä enää kannata elinkeinona. Tuolla etanolintuotantoon viljeltävällä viljalla olisi siis myös työllistävä vaikutus Suomen maataloudelle ja Suomi (tai ainakin sen tieliikenne) olisi entistä riippumattomampi öljyn maailmanmarkkinahintojen vaihteluista. Ainoana "muttana" on tietty tuo valtion veropolitiikka :roll:

Edit: etanolin jakeluverkostoakaan ei olisi niin vaikea luoda, kuin esim. maakaasun jakeluverkostoa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
KARELPA
"Aero"
Viestit: 326
Liittynyt: To Heinä 17, 2003 12:57
Paikkakunta: JKL MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KARELPA »

Turbo Sensonic kirjoitti:Offtopicia, mutta Suomessa viljelijät voisivat myös tuottaa viljaa etanolitarpeisiin, mikäli valtio suhtautuisi myötämielisemmin vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttöön.

Moni EU -tukien kanssa painiva viljelijä on varmaan laittamassa "lappua luukulle", kun viljely ei välttämättä enää kannata elinkeinona. Tuolla etanolintuotantoon viljeltävällä viljalla olisi siis myös työllistävä vaikutus Suomen maataloudelle ja Suomi (tai ainakin sen tieliikenne) olisi entistä riippumattomampi öljyn maailmanmarkkinahintojen vaihteluista. Ainoana "muttana" on tietty tuo valtion veropolitiikka :roll:

Edit: etanolin jakeluverkostoakaan ei olisi niin vaikea luoda, kuin esim. maakaasun jakeluverkostoa.
Mä luulen, että vaikka koko suomenkamara viljeltäs etanolia varten niin se ei riitä ees Suomen kulkuneuvoille
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

KARELPA kirjoitti:
Mä luulen, että vaikka koko suomenkamara viljeltäs etanolia varten niin se ei riitä ees Suomen kulkuneuvoille
Eipä joo, edes likimainkaan, mutta tuottaako se pajukoituva käyttämätön pelto sitten sen enempää polttoainetta tai ylipäätään edes mitään hyödyllistä.

Valtio estää verotuksella esim. viljelijälle "ylimääräisen" peltoalan viljelyn rypsiöljytuotantoon jos vaan on kyse traktorissa polttoaineeksi käytettäväksi tarkoitettu se viljelmä.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Vastaa Viestiin