Caster kulman muutos
Caster kulman muutos
Olen aikeissa muokata etutukivarsia niin että saan enemmän positiivista casteria. Alatukivartta pitäisi siirtää eteenpäin ja ylätukivartta taaksepäin. STCS foorumin mukaan noin 10mm siirto saa aikaan noin 5 asteen kulman.
Kysymys kuuluukin että kuinka näiden tukivarsien siirto käytännössä tapahtuu?
Omia kokemuksia?
Kysymys kuuluukin että kuinka näiden tukivarsien siirto käytännössä tapahtuu?
Omia kokemuksia?
Joo tota tein tossa kuukausi sitten autoon nelipyörä suuntauksen ja se casteri taittuu ylätukivarresta sieltä moottoritilasta jos oikein muistan...
eli sielä on se tukivarsi niin siinä on pulttien alla sellaisia prikkoja joita otetaan pois tai lisätään... sillä saa muutettua niiitä juttuja kallistuksesta niinhin muihinkin... jos vain vara riittää...
eli sielä on se tukivarsi niin siinä on pulttien alla sellaisia prikkoja joita otetaan pois tai lisätään... sillä saa muutettua niiitä juttuja kallistuksesta niinhin muihinkin... jos vain vara riittää...

Entäpä sitten, jos halutaankin muuttaa alustan korkeutta muuttamatta jousitusgeometriaa? Hitsaten ylimääräisistä tukivarsista pallonivelen kiinnityspisteet kiinni alkuperäisiin tukivarsiin alkuperäisten kiinnityspisteiden yläpuolelle?
Lieneekö tuota kukaan kokeillut? Mulla on nimittäin jo yhdet tukivarret leikelty tuota varten..
Lieneekö tuota kukaan kokeillut? Mulla on nimittäin jo yhdet tukivarret leikelty tuota varten..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Laitonta. Tukivarsien hitsaus ei ole katsastuksessa hyväksyttävä teko.Myrkky kirjoitti:Entäpä sitten, jos halutaankin muuttaa alustan korkeutta muuttamatta jousitusgeometriaa? Hitsaten ylimääräisistä tukivarsista pallonivelen kiinnityspisteet kiinni alkuperäisiin tukivarsiin alkuperäisten kiinnityspisteiden yläpuolelle?
Lieneekö tuota kukaan kokeillut? Mulla on nimittäin jo yhdet tukivarret leikelty tuota varten..
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Käsittääkseni tuossakin on sikäli helpotuksia, että teetettynä hitsaustyö ammattiliikkeessä pitäisi olla mahdollisuus saada hitsatut tukivarret hyväksytyksi. Tarkistan asian tämän informaation antaneelta henkilöltä sekä viranomaisilta.dimebak kirjoitti:
Laitonta. Tukivarsien hitsaus ei ole katsastuksessa hyväksyttävä teko.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
dimebak kirjoitti:Laitonta. Tukivarsien hitsaus ei ole katsastuksessa hyväksyttävä teko.Myrkky kirjoitti:Entäpä sitten, jos halutaankin muuttaa alustan korkeutta muuttamatta jousitusgeometriaa? Hitsaten ylimääräisistä tukivarsista pallonivelen kiinnityspisteet kiinni alkuperäisiin tukivarsiin alkuperäisten kiinnityspisteiden yläpuolelle?
Lieneekö tuota kukaan kokeillut? Mulla on nimittäin jo yhdet tukivarret leikelty tuota varten..
Tämmönen tieto mulla:
*Kyllä sen saa niin matalaksi , että persuus maata viiltää. Keula laskeutuu ilman jouseen koskematta
siirtämällä ylätukivarren kiinnikkeitä sopivaksi katsomasi määrän.
Itselläni on siirretty ~90mm ja asian sovin inkenjöörin kanssa
konttorilla. Tietysti peltiä joutuu hivenen leikkaamaan tukivarren
yläpuolelta , sekä poraamaan uudet reiät ja säätämään pyöräkulmat +
aurauksen.
En muista kuka mulle laittoi tuota infoo, mut Oulusta oli muistaakseni kotoisin ??? en muista varmax...
Ajattelin toteuttaa tuon madalluksen, kun Lesot ei tuo keulaa tarpeex kenttiin

Ruottin puolella Burenius on ainakin tehnyt etupäähän aikamoisia muutoksia. Camberit noilla palikoilla ainakin saa kuntoon, casterista en sitte tiedä vaikutetaanko noilla siihen.
http://www.tfd.chalmers.se/~burenius/bi ... 617_03.jpg
http://www.tfd.chalmers.se/~burenius/bi ... 721_01.jpg
http://www.tfd.chalmers.se/~burenius/bi ... 721_02.jpg
http://www.tfd.chalmers.se/~burenius/bi ... 617_03.jpg
http://www.tfd.chalmers.se/~burenius/bi ... 721_01.jpg
http://www.tfd.chalmers.se/~burenius/bi ... 721_02.jpg
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Aika hurjia muutoksia. Tossahan muuttuu äkkiä pyörän kulmat täysin erilaisiksi, mitä alunperin. Kuinka maallikko voi edes hallita muutoksia, kun kpi muuttuu täysin erilaiseksi, mitä valmistaja on suunnitellut? Luulis, että tommoset rajut muutokset esim. palloniveliin tehtyinä vaativat jo taka-akselinkin muutoksia. Etenkin meikäläisten olosuhteissa kun talvella ei ole pitoa nimeksikään, niin "hullunkuriset" pyöräkulmat voi tehdä autosta täysin arvaamattoman vekottimen kovemmissa nopeuksissa. Meitsikin on ihan vakiokulmilla onnistunut ajamaan talvella kurviin niin lujaa, että puskevaksi haukuttu saabi lähtee peräluisuun. Melkoisen ison eron (parannuksen) ajettavuuteen teki yhden asteen lisäys casterissa ja neljännes asteen lisäys camberissa. Tuossa säädin taulukon alulla omaa 900i:täni...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Eikö noi välilevyt pallonivelen takana ja tukivarren takapuolen välissä siirrä alapalloniveltä eteenpäin eli lisää caster-kulmaa. Takakallistuman etuna on parempi suuntavakavuus suurissa nopeuksissa, mutta tiukassa käännöksessä rengas ikäänkuin taittuu taaksepäin esim. MB ja BMW.hewidero kirjoitti:Ruottin puolella Burenius on ainakin tehnyt etupäähän aikamoisia muutoksia. Camberit noilla palikoilla ainakin saa kuntoon, casterista en sitte tiedä vaikutetaanko noilla siihen.
http://www.tfd.chalmers.se/~burenius/bi ... 617_03.jpg
http://www.tfd.chalmers.se/~burenius/bi ... 721_01.jpg
http://www.tfd.chalmers.se/~burenius/bi ... 721_02.jpg
Camber kulman muutoksetkin olisi voinut tehdä palloniveleen kiinnitykseen niin ei olisi tarvinnut hitsata alatukivartta.
Mielummin näin kuin korikiinnityksiä hitsailemaan...

Saabin insinöörit ovat varmasti laskeneet pyöränkulmat ajettavuuden ja kulumisen kannalta optimaalisiksi.

Joten normaalikäyttöä varten en suosittelisi pyöräkulmien muuttamista, pelkkää rata-ajoa varten vähän suurempi camber eli sivukallistuma voisi olla eduksi.

Katsastusinssilläkin voi olla mielipiteensä tällaisissa operaatioissa.

Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? 
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear

It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Meikäläinenkin kannattaa pysyttelemistä kohtuullisen lähellä orggiskulmia. Onhan viimeisimmissä satkuissa laitettu casterin maksimiksi 2,5astetta ja camberikin taitaa saada mennä miinukselle 0,5astetta. Kuulemma lähemmäs -1asteellakin se pelaa vielä hyvin, jos oikein olen kuullut. Itellä 900i:ssä caster on vasemmalla puolella noin 2,5 ja oikealla n.1,7. Camber on noin 0,5 plussalla molemmin puolin karkeasti sanottuna. On siis hyvin vakiot kulmat. Hyvin se vaan pelaa, eikä ole mikään äksy ajettava. Toki voisi kokeilla kääntää camberin miinukselle, niinkuin viimeisimmissä satkuissa on ollut.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01