Caster kulman muutos

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
SabaT16
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 17:58
Paikkakunta: Vaasa

Caster kulman muutos

Viesti Kirjoittaja SabaT16 »

Olen aikeissa muokata etutukivarsia niin että saan enemmän positiivista casteria. Alatukivartta pitäisi siirtää eteenpäin ja ylätukivartta taaksepäin. STCS foorumin mukaan noin 10mm siirto saa aikaan noin 5 asteen kulman.

Kysymys kuuluukin että kuinka näiden tukivarsien siirto käytännössä tapahtuu?

Omia kokemuksia?
9-5 Aero -04
9-3 NG
900T16 -85


http://www.vndyno.com
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Joo tota tein tossa kuukausi sitten autoon nelipyörä suuntauksen ja se casteri taittuu ylätukivarresta sieltä moottoritilasta jos oikein muistan...
eli sielä on se tukivarsi niin siinä on pulttien alla sellaisia prikkoja joita otetaan pois tai lisätään... sillä saa muutettua niiitä juttuja kallistuksesta niinhin muihinkin... jos vain vara riittää... :)
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Entäpä sitten, jos halutaankin muuttaa alustan korkeutta muuttamatta jousitusgeometriaa? Hitsaten ylimääräisistä tukivarsista pallonivelen kiinnityspisteet kiinni alkuperäisiin tukivarsiin alkuperäisten kiinnityspisteiden yläpuolelle?

Lieneekö tuota kukaan kokeillut? Mulla on nimittäin jo yhdet tukivarret leikelty tuota varten..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Myrkky kirjoitti:Entäpä sitten, jos halutaankin muuttaa alustan korkeutta muuttamatta jousitusgeometriaa? Hitsaten ylimääräisistä tukivarsista pallonivelen kiinnityspisteet kiinni alkuperäisiin tukivarsiin alkuperäisten kiinnityspisteiden yläpuolelle?

Lieneekö tuota kukaan kokeillut? Mulla on nimittäin jo yhdet tukivarret leikelty tuota varten..
Laitonta. Tukivarsien hitsaus ei ole katsastuksessa hyväksyttävä teko.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

dimebak kirjoitti:
Laitonta. Tukivarsien hitsaus ei ole katsastuksessa hyväksyttävä teko.
Käsittääkseni tuossakin on sikäli helpotuksia, että teetettynä hitsaustyö ammattiliikkeessä pitäisi olla mahdollisuus saada hitsatut tukivarret hyväksytyksi. Tarkistan asian tämän informaation antaneelta henkilöltä sekä viranomaisilta.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

dimebak kirjoitti:
Myrkky kirjoitti:Entäpä sitten, jos halutaankin muuttaa alustan korkeutta muuttamatta jousitusgeometriaa? Hitsaten ylimääräisistä tukivarsista pallonivelen kiinnityspisteet kiinni alkuperäisiin tukivarsiin alkuperäisten kiinnityspisteiden yläpuolelle?

Lieneekö tuota kukaan kokeillut? Mulla on nimittäin jo yhdet tukivarret leikelty tuota varten..
Laitonta. Tukivarsien hitsaus ei ole katsastuksessa hyväksyttävä teko.

Tämmönen tieto mulla:

*Kyllä sen saa niin matalaksi , että persuus maata viiltää. Keula laskeutuu ilman jouseen koskematta
siirtämällä ylätukivarren kiinnikkeitä sopivaksi katsomasi määrän.
Itselläni on siirretty ~90mm ja asian sovin inkenjöörin kanssa
konttorilla. Tietysti peltiä joutuu hivenen leikkaamaan tukivarren
yläpuolelta , sekä poraamaan uudet reiät ja säätämään pyöräkulmat +
aurauksen.


En muista kuka mulle laittoi tuota infoo, mut Oulusta oli muistaakseni kotoisin ??? en muista varmax...

Ajattelin toteuttaa tuon madalluksen, kun Lesot ei tuo keulaa tarpeex kenttiin :twisted:
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Ruottin puolella Burenius on ainakin tehnyt etupäähän aikamoisia muutoksia. Camberit noilla palikoilla ainakin saa kuntoon, casterista en sitte tiedä vaikutetaanko noilla siihen.
http://www.tfd.chalmers.se/~burenius/bi ... 617_03.jpg
http://www.tfd.chalmers.se/~burenius/bi ... 721_01.jpg
http://www.tfd.chalmers.se/~burenius/bi ... 721_02.jpg
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Aika hurjia muutoksia. Tossahan muuttuu äkkiä pyörän kulmat täysin erilaisiksi, mitä alunperin. Kuinka maallikko voi edes hallita muutoksia, kun kpi muuttuu täysin erilaiseksi, mitä valmistaja on suunnitellut? Luulis, että tommoset rajut muutokset esim. palloniveliin tehtyinä vaativat jo taka-akselinkin muutoksia. Etenkin meikäläisten olosuhteissa kun talvella ei ole pitoa nimeksikään, niin "hullunkuriset" pyöräkulmat voi tehdä autosta täysin arvaamattoman vekottimen kovemmissa nopeuksissa. Meitsikin on ihan vakiokulmilla onnistunut ajamaan talvella kurviin niin lujaa, että puskevaksi haukuttu saabi lähtee peräluisuun. Melkoisen ison eron (parannuksen) ajettavuuteen teki yhden asteen lisäys casterissa ja neljännes asteen lisäys camberissa. Tuossa säädin taulukon alulla omaa 900i:täni...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fforslund »

hewidero kirjoitti:Ruottin puolella Burenius on ainakin tehnyt etupäähän aikamoisia muutoksia. Camberit noilla palikoilla ainakin saa kuntoon, casterista en sitte tiedä vaikutetaanko noilla siihen.
http://www.tfd.chalmers.se/~burenius/bi ... 617_03.jpg
http://www.tfd.chalmers.se/~burenius/bi ... 721_01.jpg
http://www.tfd.chalmers.se/~burenius/bi ... 721_02.jpg
Eikö noi välilevyt pallonivelen takana ja tukivarren takapuolen välissä siirrä alapalloniveltä eteenpäin eli lisää caster-kulmaa. Takakallistuman etuna on parempi suuntavakavuus suurissa nopeuksissa, mutta tiukassa käännöksessä rengas ikäänkuin taittuu taaksepäin esim. MB ja BMW.
Camber kulman muutoksetkin olisi voinut tehdä palloniveleen kiinnitykseen niin ei olisi tarvinnut hitsata alatukivartta.

Mielummin näin kuin korikiinnityksiä hitsailemaan... :evil:

Saabin insinöörit ovat varmasti laskeneet pyöränkulmat ajettavuuden ja kulumisen kannalta optimaalisiksi. 8O
Joten normaalikäyttöä varten en suosittelisi pyöräkulmien muuttamista, pelkkää rata-ajoa varten vähän suurempi camber eli sivukallistuma voisi olla eduksi. :twisted:
Katsastusinssilläkin voi olla mielipiteensä tällaisissa operaatioissa. :lol:
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Meikäläinenkin kannattaa pysyttelemistä kohtuullisen lähellä orggiskulmia. Onhan viimeisimmissä satkuissa laitettu casterin maksimiksi 2,5astetta ja camberikin taitaa saada mennä miinukselle 0,5astetta. Kuulemma lähemmäs -1asteellakin se pelaa vielä hyvin, jos oikein olen kuullut. Itellä 900i:ssä caster on vasemmalla puolella noin 2,5 ja oikealla n.1,7. Camber on noin 0,5 plussalla molemmin puolin karkeasti sanottuna. On siis hyvin vakiot kulmat. Hyvin se vaan pelaa, eikä ole mikään äksy ajettava. Toki voisi kokeilla kääntää camberin miinukselle, niinkuin viimeisimmissä satkuissa on ollut.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin