Puoltaaaaaa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
jap1
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 15:56
Paikkakunta: Nastola

Puoltaaaaaa

Viesti Kirjoittaja jap1 »

Kertokaapa kun ei oma älli enää riitä!!Saaba puoltaa oikealle,ei paljon mutta,aikaa myöten syö renkaan ulkolaidan.Autoon on uusittu seuraavat osat: alapallonivel,raidetangonpää,koko ohjausvaihde,tukivarren kaikki helat,renkaan laakeri,iskarit vietereineen(koko kierros),tuliterät renkaat+tasapainotus ja lopuksi tietysti ohjauskulmien säätö.Puoltamiseen liittyy myös vaimea "humina" oikealta puolelta aivan kuin rengas kampeaisi koko ajan.Mikä mättää?? Neuvoja kiitos!!
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Onks jousintuen ylälautaset oikeassa asennossa jouseen nähden. :?:
PelleP
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 19:32
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja PelleP »

Onkohan ne pyöränkulmat kuitenkaan oikein säädetty. Aurausta tässä mietin. Onko autolla taipumus vetää ohjauspyörää oikeaan vai onko auton kulkusuunta mieluummin oikeaan kuin suoraan? Ensinmainitussa tapauksessa voisi oikeassa etupyörässä olla liikaa aurausta tai camberi liian positiivinen. Jälkimmäisessä tapauksessa voisi ehkä taka-akselin asento olla virheellinen.

Onko oe rengas+vanne varmasti virheettömät, ts. sivuttaisheittoja vanteesta/renkaasta aiheutuen? Pyörännapa suora? Jos kokeilisit vaihtaa oe/ot pyörät päikseen?
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
jap1
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 15:56
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja jap1 »

tukivarret ehyet,suorat.jousintuen ylälautaset on oikeassa asennossa ja iskarin ylätukilaakeritkin on aivan uudet.Voisin kokeilla vaihtaa renkaita päikseen mutta,en oikein jaksa uskoa moiseen.Siitä onko auto kolaroitu...eipä moinen edes tullut mieleen.Mistähän sen voi tarkistaa.Autovahinkokeskus varmaan ja pystyykö sen tätä kautta eli tietokoneelta käsin tarkistamaan.Auton rekkari on VTS-333 jos jollain on tietoa.Se on kyllä tiedossa että,auto on aikanaan kuulunut jollekin hartwallin isokenkäselle.Kiitos neuvoista :)
PelleP
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 19:32
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja PelleP »

Sillai voit tarkistaa, että ristimittaat auton alustan. Etsi luotettavat mittapisteet ja vertaa tukivarsien kiinnityskohtia. Sitten silmäile auton koria tarkoin. Kaikki ylimääräiset rypyt konetilan puolelta, perssonin torneissa, etupalkissa, runkoaisoissa. Katso tarkoin, istuvatko etupään komponentit tarkoin toisiinsa ja symmetrisesti eri puolin. Etsi jälkikäteen tehtyjä hitsisaumoja ja uudelleen tehtyjä maalirajauksia. Katso onko kynnyskotelon alasaumassa tms. vastaavassa kohdassa oikaisujigin kiinnitysjälkiä.

Rekkarisi VTS-xxx, onko autosi ehkä vuosimallia 89-90 paikkeilla vai kuinka? Vertaamalla muita samanikäisiä autoja VT-alkuisin koodein saat ainakin tiedon, onko ollut rekisteristä pois. Iso mälli-> yleensä poisto ja uudelleenrekisteröinti. Enpä tiedä lähteekö AKEsta välttämättä kolarointitietoja, parempi etsiä jäljet itse. Jos pienehkö mälli, ei tarvi välttämättä meinata mitään, auton alustassa saa olla pienet ristimittaheitot (yleensä luokkaa 1-2 mm max). Pienet poikkeamat voidaan yleensä korjata pyöränkulmasäädöillä, ei ole kumminkaan ihan piiruntarkkaa. Mutta jos sun tolppa on vinossa, on camberi, KPI ja olkapoikkeamakin pielessä (ehkä casterkin) ja ehkä (en tunne tontun rakennetta) casterin voi säätää, mutta muita ei kuin osia vaihtaen tai kiinnityksiä sorvaillen. Onko toisella puolen autoa uutuuttaan kiiltelevä perssoni ja toisella auton
ikäluokan näköinen?

Täysin mahdollista on, että uusikin rengas voi olla viallinen. Vyö vinossa tai huonosti asennettu vanteelle. Heitot voi"viedä" etupyörää, ts. toivottua sivuttaisvoimaa ei muodostu tien ja renkaan väliin. Olis ainakin helppo sulkea pois, mutta sinähän sen päätät.
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
jap1
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 15:56
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja jap1 »

Tarvitsee ruveta syynäämään auto läpikotaisin.Kiitän edelleen hyvistä neuvoista ja palaan asiaan jahka vika/syy selviää!!
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Onko uudet renkaat laitettu alle vasta kulmien säätöjen jälkeen?
Itselle osus kerran kohille renkaat jotka oli ajettu väärillä kulmilla madalluksen jälkeen ja niitten kanssa auto ei koskaan kulkenu suoraan vaikka kulmatkin kävin säädättääs, hieman rauhottui kun vaihto akselilta toiselle. Lainarenkailla ei ollu onkelmaa.

Ehkä kannattaa ne kulmat säädättää vielä toisessakin liikkees, mielestäni jossain noissa näkee myös noi ristimitat samalla.

Eikös periaattees väljät takapään puslat, erityisesti panhard tankon väljyys vois tehä kiusaa. Eli takapää pääsis liikkuun sivusuunnas, varsinkin kun noi tiet on ylensä enempi vähempi kallistettuja, mikä ei taas kulmamittauksessa tuu esille.

Oletkos ajellu vasenta kaistaa että rupeeko puoltaan toiseen suuntaan?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7772
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Rekisteri otteesta näkee onko auto ollut pois rekisteristä.
( ainakin vanhassa näki )
Rekisterinumeron edessä oleva numero sen kertoo, jos se on 1 niin silloin
autossa on ensimmäiset kilvet Suomessa, jos se taas on 2, niin tällöin
kilvet ovat jo toiset.....

Malli otteessa on ensimmäiset kilvet menossa. ( 1 BD-222 ) ja näköjään
ollut kaksi omistajaa.


Kuva
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Onkos ilmanpaineet riittävät? niinkin pikku juttu voi aiheuttaa puoltamista. esim cse korisen 2.1bar normirengastukselle on mielestäni aivan liian vähän kun rengas lösöttää aika läjässä. itte käyttänyt 0.3bar yli tehtaan suosituksen ei elä niin toi 205/60 ratas muutenkaan niin paljon ajossa.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

9000CD23T kirjoitti:Rekisteri otteesta näkee onko auto ollut pois rekisteristä.
( ainakin vanhassa näki )
Rekisterinumeron edessä oleva numero sen kertoo, jos se on 1 niin silloin
autossa on ensimmäiset kilvet Suomessa, jos se taas on 2, niin tällöin
kilvet ovat jo toiset.....

Malli otteessa on ensimmäiset kilvet menossa. ( 1 BD-222 ) ja näköjään
ollut kaksi omistajaa.
Tahi toinen ote joka on tullut esim osoitteen muutoksen johdosta
tai auton omistussuhde on muuttunut rahoitusyhtiöltä nykyiselle omistajalle. :lol: ei kerro koko totuutta.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Tasapaino akseli kirjoitti:
9000CD23T kirjoitti:Rekisteri otteesta näkee onko auto ollut pois rekisteristä.
( ainakin vanhassa näki )
Rekisterinumeron edessä oleva numero sen kertoo, jos se on 1 niin silloin
autossa on ensimmäiset kilvet Suomessa, jos se taas on 2, niin tällöin
kilvet ovat jo toiset.....

Malli otteessa on ensimmäiset kilvet menossa. ( 1 BD-222 ) ja näköjään
ollut kaksi omistajaa.
Tahi toinen ote joka on tullut esim osoitteen muutoksen johdosta
tai auton omistussuhde on muuttunut rahoitusyhtiöltä nykyiselle omistajalle. :lol: ei kerro koko totuutta.
Myös vakuutusyhtiön vaihto vaikuttaa, kuten muutoskatsastuskin. Syitä voi siis olla monia että rekisteriotteen numero ei täsmää omistajien määrään.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Tobbana kirjoitti:
Tasapaino akseli kirjoitti:
9000CD23T kirjoitti:Rekisteri otteesta näkee onko auto ollut pois rekisteristä.
( ainakin vanhassa näki )
Rekisterinumeron edessä oleva numero sen kertoo, jos se on 1 niin silloin
autossa on ensimmäiset kilvet Suomessa, jos se taas on 2, niin tällöin
kilvet ovat jo toiset.....

Malli otteessa on ensimmäiset kilvet menossa. ( 1 BD-222 ) ja näköjään
ollut kaksi omistajaa.
Tahi toinen ote joka on tullut esim osoitteen muutoksen johdosta
tai auton omistussuhde on muuttunut rahoitusyhtiöltä nykyiselle omistajalle. :lol: ei kerro koko totuutta.
Myös vakuutusyhtiön vaihto vaikuttaa, kuten muutoskatsastuskin. Syitä voi siis olla monia että rekisteriotteen numero ei täsmää omistajien määrään.

-Sami
Myöskin rekisteröintikatsastus on voitu tehdä vaikka Torniossa, ja sitten kilvet hakea Rovaniemen konttorista, jolloin toisella paikkakunnalla autolle annetaan toiset kilvet vaikka autossa ei koskaan noita alunperin autolle varattuja ensimmäisiä kilpiä ole ollut edes kiinni.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
jap1
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 15:56
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja jap1 »

Tutkin ja syynin saban,ei näy minkään valtakunnan oikomisjälkiä missään.Takapään puslat...eipä tullut moinen edes mieleen höh,tarvitsee vaihtaa joka jumalan kumi autosta.Onpahan sekin pois suljettu.Rengaspaineet olen pitänyt 2,1 bar. kohdilla .Pitää koettaa tuokin ja nostaa vähän paineita.Tulipa eka kertaa istuttua takapenkillä ja samalla panin merkille että,takaata kuuluu vaimea "hurina",ei se ei johtunut nautitusta oluen määrästä :).Saattaskohan olla jomman kumman puolen takarenkaan laakeri? Kertokaa hyvä konsti sen kuntoisuuden toteamiseen.Tämä yhdistettynä takapuslien/panhardin väljyyteen varmaan jo aiheuttaa pienen puoltamisen???
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

-95 2,0t:ssä aiheutti vastaavanlaisia oireita väärä camber. Ohjaus tuntui yhteen suuntaan ehkä pikkaisen raskaalta, ja puolsi tienvarteen enemmän kuin tavallista. Kulutti myöskin renkaita epätasaiseti. Ongelmaksi osoittautui vääntynyt napaholkki(taikka miksipä sitä kutsuisi), se osa mihinkä laakeri tulee kiinni. Alempi tukivarsi ja macphersson tulevat kiinni tähän osaan.
Ongelman poisti speedpartsin "magic camber kit", millä sai camberin kohdalleen.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Itsellä on -98 samaa puoltovikaa oikealla ja ohjaus aavistuksen raskaan oloinen kun väsyneenä ajaa. Olen myöttinyt myös noita magic cambereita. Onko vaikea itse asentaa ja sitten kun vie säädätykseen osaako mies siellä säätää ?
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Vastaa Viestiin