Ajatuksia Saabin vaihduttua 9000 griffin -> 9-5 aero
Ajatuksia Saabin vaihduttua 9000 griffin -> 9-5 aero
Terve!
9000 cd griffin vm 93 vaihtui 95 sedan aeroon vm 00.
Vasta parin päivän kokemuksella on tullut jotain mieleen:
- Alusta huomattavasti jäykempi ja jämäkämpi allaolevista kitkarenkaista huolimatta.
- Potkua suunnilleen saman verran kuin stg1 griffinissä, mutta luonne jotenkin erilaista. Aivan kuin vääntöä alakierroksilla olisi vähemmän?
- Moottorin ääni kiihdytettäessä karkeampi.
- Vaihdeloota selvästi sivistyneempi vaikka ei olekaan uudempi 5-lovinen.
- Tavaroille säilytystilaa paljon vähemmän. Miksi esimerkiksi ovilokerot on niin pienet? Kojelaudassa ei lokeron lokeroa. Takaovissa ei säilytyslokeroita ollenkaan. Mielestäni outoa "kehitystä".
- Tavaratila hieman erilainen, mutta tilaa tuntuu olevan koska 225/45-17 renkaat vanteineen sinne mahtuu ja vielä jää tilaakin.
- Auto näyttää ulkoapäin pienemmältä vaikka metrimitan mukaan ei sitä olekaan.
- Takapenkin mukavuus huonompi, mutta keskipaikan 3-pistevyö plussaa. Kävin jo tilaamassa keskipaikalle niskatuenkin, jota sedaneissa ei yleensä ole.
- Nippelit ja nappulat suht samoilla paikoilla ja samalla logiikalla. Vanhasta jäin kaipaamaan hetkellisen kulutuksen näyttöä ja sähköjakkaroita.
- Rokki soi ihan eri tahtiin AS2 popeista kuin tonnarin kajareista.
Katsotaan mitä kaikkea tulee mieleen, kun kokemusta Aerosta karttuu...
t. Mika
9000 cd griffin vm 93 vaihtui 95 sedan aeroon vm 00.
Vasta parin päivän kokemuksella on tullut jotain mieleen:
- Alusta huomattavasti jäykempi ja jämäkämpi allaolevista kitkarenkaista huolimatta.
- Potkua suunnilleen saman verran kuin stg1 griffinissä, mutta luonne jotenkin erilaista. Aivan kuin vääntöä alakierroksilla olisi vähemmän?
- Moottorin ääni kiihdytettäessä karkeampi.
- Vaihdeloota selvästi sivistyneempi vaikka ei olekaan uudempi 5-lovinen.
- Tavaroille säilytystilaa paljon vähemmän. Miksi esimerkiksi ovilokerot on niin pienet? Kojelaudassa ei lokeron lokeroa. Takaovissa ei säilytyslokeroita ollenkaan. Mielestäni outoa "kehitystä".
- Tavaratila hieman erilainen, mutta tilaa tuntuu olevan koska 225/45-17 renkaat vanteineen sinne mahtuu ja vielä jää tilaakin.
- Auto näyttää ulkoapäin pienemmältä vaikka metrimitan mukaan ei sitä olekaan.
- Takapenkin mukavuus huonompi, mutta keskipaikan 3-pistevyö plussaa. Kävin jo tilaamassa keskipaikalle niskatuenkin, jota sedaneissa ei yleensä ole.
- Nippelit ja nappulat suht samoilla paikoilla ja samalla logiikalla. Vanhasta jäin kaipaamaan hetkellisen kulutuksen näyttöä ja sähköjakkaroita.
- Rokki soi ihan eri tahtiin AS2 popeista kuin tonnarin kajareista.
Katsotaan mitä kaikkea tulee mieleen, kun kokemusta Aerosta karttuu...
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Ajatuksia Saabin vaihduttua 9000 griffin -> 9-5 aero
Kännykän tai muuta pikkutilpehööriä vetävän lokeron saa vaihdettua tuhkakupin tilalle (jos ei röökaa autossa).mikan kirjoitti:Kojelaudassa ei lokeron lokeroa.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
-
- "Hirsch"
- Viestit: 849
- Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23
Re: Ajatuksia Saabin vaihduttua 9000 griffin -> 9-5 aero
Voisihan ovilokerot olla kannelliset, niin tavarat pysyisivät vaikka auto kääntyisi ylösalaisin. Ainakin meidän caravellessa on ovilokerossa lukittava kansi. Ja kyllä niihin pieniin ovilokeroihinkin pari kännykkää mahtuu jotka sitten lentelevät kolarissa pitkin poikin.9-5T kirjoitti: Kolarissa tavarat ei pysyisi lokeroissa, turvallisuus on Saabille oikeasti tärkeä asia eikä vain viiden tähden kertapysähdys. Takaovissa olevat tuhkakupit voi poistaa pienistä säilytyslokeroista.

B-pilarin taskuihin taitaa parhaiten sopia jääskrapa. Ainakin mun parkkikiekko on liian leveä sinne. Joku kehui etuistuimien etutaskuja. Ne tosiaan ovatkin ihan näppärät ja takataskuihinhan mahtuu vaikka puhelinluettelo.
Tänään vaihdoin keulamerkin, kun vanhasta oli maalit pahoin lähteneet. Katsotaan kauanko uuden merkin maalit pysyy.
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Ensin vasemmalle kaksi päällekkäin takapenkkiin kiinni. Sitten oikeaan takanurkkaan kaksi päällekkäin. Saabin 7x17 vanteet ja 225/45-17 renkaat. Niin, siis sedan on kyseessä. Eikös tuo ole se perinteinen tavaratilan mitta, että auton omat renkaat pitää mahtua?JouniH kirjoitti:Miten sait nuo mahtumaan? Mulle ei mahu.- Tavaratila hieman erilainen, mutta tilaa tuntuu olevan koska 225/45-17 renkaat vanteineen sinne mahtuu ja vielä jää tilaakin.Niin, vai onko sulla farkku?
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
-
- "Ruisku"
- Viestit: 103
- Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 21:13
Re: Ajatuksia Saabin vaihduttua 9000 griffin -> 9-5 aero
Sivuairbag vie tilaa. Toisaalta näitä ei ole takaovissa. Ehkä ovissa on paljon turvarautaa. Minäkin kaipaisin enemmän säilytystilaa.mikan kirjoitti:- Tavaroille säilytystilaa paljon vähemmän. Miksi esimerkiksi ovilokerot on niin pienet? Kojelaudassa ei lokeron lokeroa. Takaovissa ei säilytyslokeroita ollenkaan. Mielestäni outoa "kehitystä".
t. Mika
Re: Ajatuksia Saabin vaihduttua 9000 griffin -> 9-5 aero
Airbag on penkissä, mutta turva-ajattelu on tainnut olla prioriteettina. Omasta mielestäni säilytystilaa on riittävästi, kännykkä, aurinkolasit ja lompakko on löytänyt paikkansa hyvin, jopa kaksin kappalein. Istuinten taka- ja etutaskut on kaikki tyhjänä, kun ei tule paljoa tavaraa autossa roudattua. Tuhkiksen tilalle pitäs kyllä vaihtaa se säilytyslokero.Georgios Nikolakaros kirjoitti:Sivuairbag vie tilaa. Toisaalta näitä ei ole takaovissa. Ehkä ovissa on paljon turvarautaa. Minäkin kaipaisin enemmän säilytystilaa.
Tuntuu muuten autolehdet arvostavan kaikkia pikkulokeroita, vielä kun keksis mitä niihin laittas

BMW 320dA Coupe LCI
-
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14
Minullakin vaihtui 9000 --> 9-5 3.0t:n ja muutamia omia havaintoja vajaan 3000km turneelta:
(+)
- kori jämäkämpi, vähän hälyääniä (mitä nyt vänkärin ovessa joku rapisee, liekö saksalainen hiiri jäänyt sinne?)
- jousitus vähemmän täristävä mutta silti toimiva lujaakin ajettaessa
- erinomaiset valot
- istuimet vielä paremmat, etenkin niskatuki juuri oikealla paikalla minulle
- on pääpiirteittäin vaivaton ja hyvä ajaa aina yli 200:n
- moottori vääntää kivasti, kun vaan saisi manuaalitoiminnon ja viidennen vaihteen automaattiin niin olisi vielä makeampi
(-)
- ohjaamon säilytystilat heikommat
- jonkun verran enemmän Suomen kaltevilla teillä vaatii ohjausta
- rengasmelu Suomen teillä välillä todella rasittavaa
- V6 tietenkin syö kaupunkiajossa reippaasti, matka-ajossa menee n. 8l/100km, käyntiääni tarkkaan pelti auki kuunneltuna (tällaiselle luuloharhaiselle saabistille) tuossa vajaat 8v. vanhassa yksilössä jotenkin hieman rapiseva (?) mutta ajettaessa sopivan muhkea sisätiloihin
(+)
- kori jämäkämpi, vähän hälyääniä (mitä nyt vänkärin ovessa joku rapisee, liekö saksalainen hiiri jäänyt sinne?)
- jousitus vähemmän täristävä mutta silti toimiva lujaakin ajettaessa
- erinomaiset valot
- istuimet vielä paremmat, etenkin niskatuki juuri oikealla paikalla minulle
- on pääpiirteittäin vaivaton ja hyvä ajaa aina yli 200:n
- moottori vääntää kivasti, kun vaan saisi manuaalitoiminnon ja viidennen vaihteen automaattiin niin olisi vielä makeampi
(-)
- ohjaamon säilytystilat heikommat
- jonkun verran enemmän Suomen kaltevilla teillä vaatii ohjausta
- rengasmelu Suomen teillä välillä todella rasittavaa
- V6 tietenkin syö kaupunkiajossa reippaasti, matka-ajossa menee n. 8l/100km, käyntiääni tarkkaan pelti auki kuunneltuna (tällaiselle luuloharhaiselle saabistille) tuossa vajaat 8v. vanhassa yksilössä jotenkin hieman rapiseva (?) mutta ajettaessa sopivan muhkea sisätiloihin

-
- "Ruisku"
- Viestit: 103
- Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 21:13
Re: Ajatuksia Saabin vaihduttua 9000 griffin -> 9-5 aero
Dah! Taas meni pieleen, niin se onkin että airbag on penkissä. Ovissa on ne anturit (kai). Näistä pikkulokeroista: oltiin pari viikkoa kesälomalla Etelä- Ranskassa ja vuokra-autona oli uusi Pösö 307; pikkulokeroita täynnä ja jokainen tuli käyttöön! Tulee mieleen toisaalta Simpsons jakso jossa Homer pääsee suunnitelemaan uuden automallin. Tuliko siihen jotain 20 tölkkipidikeitä, Homer oli tyytyväinen mutta autotehdas meni konkurssiin.AC kirjoitti:Airbag on penkissä, mutta turva-ajattelu on tainnut olla prioriteettina. Omasta mielestäni säilytystilaa on riittävästi, kännykkä, aurinkolasit ja lompakko on löytänyt paikkansa hyvin, jopa kaksin kappalein. Istuinten taka- ja etutaskut on kaikki tyhjänä, kun ei tule paljoa tavaraa autossa roudattua. Tuhkiksen tilalle pitäs kyllä vaihtaa se säilytyslokero.Georgios Nikolakaros kirjoitti:Sivuairbag vie tilaa. Toisaalta näitä ei ole takaovissa. Ehkä ovissa on paljon turvarautaa. Minäkin kaipaisin enemmän säilytystilaa.
Tuntuu muuten autolehdet arvostavan kaikkia pikkulokeroita, vielä kun keksis mitä niihin laittas
Tampere - Jyväskylä väli meni keskikulutuksella 6,8. Joten hieman pienemmällä tuo tuntuu menevän kuin tonnari jolla en koskaan päässyt alle seitsemän litran lukemiin.
Edelleen tuo säilytystilan puute rassaa. Täytynee keksiä jotain. Lisävarusteena saisi säilytyskoteloa keskikonsolin kylkeen kartturin puolelle.
t. Mika
Edelleen tuo säilytystilan puute rassaa. Täytynee keksiä jotain. Lisävarusteena saisi säilytyskoteloa keskikonsolin kylkeen kartturin puolelle.
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Jaahas. Pitäis kait tehdä joskus reissu Saabin kotimaahan ja suorittaa hieman hankintoja jos hintaero on tuota luokkaa!!!9-5T kirjoitti:Siihen saa myös verkkotaskun suomesta svh 50,06e tai ruotista 6,30emikan kirjoitti:Lisävarusteena saisi säilytyskoteloa keskikonsolin kylkeen kartturin puolelle.
t. Mika
Mitähän olisin joutunut maksamaan keskiniskatuesta ja sen nahkaverhoilusta Ruotsissa? Metro-autossa reilu 200 euroa.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero