Vanhan tonnarin ilmastointilaite kuntoon?
Mistä ostit peinu sen kuivaimen? Taidan vaihtaa myös sen, kun pääsee jossain vaiheessa uusintatäyttöön. Tämän päivän operaatio epäonnistui (1/2h 99€). Kylmää tuli tunnin pari, jonka jälkeen ei. Kun tarkastin niitä letkuja huomasin, että yksi prässätty liitos vuotaa ja on löysän oloinen (ainakin tihkuu vettä tms. ). Miten noiden liitosten uusiminen onnistuu? Vinkkejä kiitos!
Vanhoja litkuja oli imetty 265g ja öljyä hmmm...en muista. Alipainetta näytti operaation aikana olevan -1bar???? Että tällaista sitten...
Vanhoja litkuja oli imetty 265g ja öljyä hmmm...en muista. Alipainetta näytti operaation aikana olevan -1bar???? Että tällaista sitten...
Lujaa menee, mut menköön...
SAAB 9000 2.3 turbo-S 1991
SAAB 9000 2.3 turbo-S 1991
Ei ollut aineet vähissä sittenkään. Siellä oli 940g eli 10g vajaa. Ei varmaankaan pitäisi vaikuttaa kompuran käynnistymiseen? Siis kylmää tuli ja riittävästi. Parin tunnin päästä ei kompura enää käynnisty...
Miten pitäisi edetä? Sulakkeet, hihnapyörän mg-kytkin, painekytkin? Sulakkeet on helppo tarkistaa. Miten voin todeta painekytkimen kunnon ja häviääkö siinä samalla aineet? Entä se mg-kytkin? Sähköä siihen liittimeen kai pitäisi tulla, mutta milloin? Eli tuleeko se kompuran käynnistystieto painekytkimeltä vai mikä saa aikaan sen mg-kytkimen päällemenon?
No, tässähän sitä taas olikin...
Miten pitäisi edetä? Sulakkeet, hihnapyörän mg-kytkin, painekytkin? Sulakkeet on helppo tarkistaa. Miten voin todeta painekytkimen kunnon ja häviääkö siinä samalla aineet? Entä se mg-kytkin? Sähköä siihen liittimeen kai pitäisi tulla, mutta milloin? Eli tuleeko se kompuran käynnistystieto painekytkimeltä vai mikä saa aikaan sen mg-kytkimen päällemenon?
No, tässähän sitä taas olikin...

Lujaa menee, mut menköön...
SAAB 9000 2.3 turbo-S 1991
SAAB 9000 2.3 turbo-S 1991
No, ilmeisesti ei tule jännitettä mankkarille eikä edes painekytkimelle. Sulakkeet ehjät.
Voi prkl
. Ostakkee poies tuollainen kiukuttelija
Löytyisikö keneltäkään kytkentäkaaviota tuosta lämmitys/ilmastointi -hässäkästä? Olisi varmaan helpompaa lähteä hakemaan vikaa.
Voi prkl


Löytyisikö keneltäkään kytkentäkaaviota tuosta lämmitys/ilmastointi -hässäkästä? Olisi varmaan helpompaa lähteä hakemaan vikaa.
Lujaa menee, mut menköön...
SAAB 9000 2.3 turbo-S 1991
SAAB 9000 2.3 turbo-S 1991
-
- "Hirsch"
- Viestit: 746
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
Minulla oli paineanturi sökö tuossa omassa uudemmassa tonnarissa.
Senkin vian etsinnässä sujui 4h merkkikorjaamolla, eivät kyllä kehdanneet veloittaa koko ajasta.
Minullakin aikaisemmin pelitti ilmastointi vain ajoittain, useimmiten käynnistyksen yhteydessä jonkun minuutin.
Senkin vian etsinnässä sujui 4h merkkikorjaamolla, eivät kyllä kehdanneet veloittaa koko ajasta.
Minullakin aikaisemmin pelitti ilmastointi vain ajoittain, useimmiten käynnistyksen yhteydessä jonkun minuutin.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Tuossa on vuoden -93 kytkennät, mutta kai niistäkin on apua:vemuli kirjoitti: Löytyisikö keneltäkään kytkentäkaaviota tuosta lämmitys/ilmastointi -hässäkästä? Olisi varmaan helpompaa lähteä hakemaan vikaa.
http://panpih.freefronthost.com/phpBB2/ ... ?p=213#213
-> * 9000 93 Cooling fan wiring Diagram.pdf
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Kiitos peinu...mutta olisin oikeastaan kaivannut niitä ilmastoinnin kompuraan liittyviä kytkentöjä. Pitääkö ostaa muka jokin saabin virallinen korjaamomanuaali, kun ainakin alfamerin kirjassa on ko.asiat ohitettu varsin mallikkaasti. Aika huonosti on tarjolla tietoa netissäkin...
Lujaa menee, mut menköön...
SAAB 9000 2.3 turbo-S 1991
SAAB 9000 2.3 turbo-S 1991
Mimmi kirjoitti:
Akku-> sulake-> AC-kytkin (tai ACC) -> painekytkin -> jäätymissuojatermostaatti -> ylilämpösuoja (Trionic tai erillinen kytkin) -> kompuran ylilämpösuoja -> kompuran magneettikytkin -> maadoitus.
Eli tämän ketjun kaaviota tarkoitin.
Siellä quasimotorin sivuilla mainitaan vianhakuketjussa, että pitäisi tarkistaa rele hansikaslokeron takana? Onko sellaista oikeasti olemassa? No, nyt kyselen vain mielenkiinnosta ja tulevan varalle, sillä ilmastointi TOIMII jälleen. Aukaisin akvaarion, avasin painekytkimen liittimen, tein joitakin mittauksia, yritin perehtyä paineanturin sielunelämään. Uudestaan kasaan ja kas kompura hyrähti käyntiin! Sinisen johdon maadoittamalla pärähti flekti käyntiin ja punavihreän maadoittamalla kompura.
Miten ko. painekytkin toimii, kun siinä on merkattu kolme eri rajaa eli low 2bar, mid 16 bar ja high 27bar? Eli jos ymmärsin siitä käyttäytymisestä jotain, niin kompuran käynnistyminen vaatisi sen 2baria ja flektin käynnistyminen sen 16baria.
Akku-> sulake-> AC-kytkin (tai ACC) -> painekytkin -> jäätymissuojatermostaatti -> ylilämpösuoja (Trionic tai erillinen kytkin) -> kompuran ylilämpösuoja -> kompuran magneettikytkin -> maadoitus.
Eli tämän ketjun kaaviota tarkoitin.
Siellä quasimotorin sivuilla mainitaan vianhakuketjussa, että pitäisi tarkistaa rele hansikaslokeron takana? Onko sellaista oikeasti olemassa? No, nyt kyselen vain mielenkiinnosta ja tulevan varalle, sillä ilmastointi TOIMII jälleen. Aukaisin akvaarion, avasin painekytkimen liittimen, tein joitakin mittauksia, yritin perehtyä paineanturin sielunelämään. Uudestaan kasaan ja kas kompura hyrähti käyntiin! Sinisen johdon maadoittamalla pärähti flekti käyntiin ja punavihreän maadoittamalla kompura.
Miten ko. painekytkin toimii, kun siinä on merkattu kolme eri rajaa eli low 2bar, mid 16 bar ja high 27bar? Eli jos ymmärsin siitä käyttäytymisestä jotain, niin kompuran käynnistyminen vaatisi sen 2baria ja flektin käynnistyminen sen 16baria.
Lujaa menee, mut menköön...
SAAB 9000 2.3 turbo-S 1991
SAAB 9000 2.3 turbo-S 1991
Täysin totta, itse kävin huollattamassa caben ilmastoinnin jo etelä-Saksassa ostettuani auton edellisenä iltana pohjois-Italiasta, eli noin pitkään jaksoi juuri ja juuri ajaa ilman kunnolla kylmää puskevaa ilmastointia (siis katto auki ja kylmästöinti täysillävemuli kirjoitti:Pakko "elvistellä"... kyllä on TOIMIVA ilmastointi asiaa näillä keleillä...

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Mitäs kustansi Germaaniassa kylmäkonehuolto? Suomessa tuppaa olemaan teetettynä vähintään 90€ työt ja aineet päälle (lähes tyhjälle järjestelmälle tietää n. 50€ lisähintaa). Melko kova hinta siitä, että imasee aineet veke (pari minuuttia) ja laittaa alipainekompuran jurnuttamaan ~puoleksi tunniksi. Sitten koeponnistus ja aineet sisään. Kyllähän tuossa tietysti tuhlaantuu ainakin vartti asentajalta tehokasta työaikaa...ng900aero kirjoitti:Täysin totta, itse kävin huollattamassa caben ilmastoinnin jo etelä-Saksassa ostettuani auton edellisenä iltana pohjois-Italiasta, eli noin pitkään jaksoi juuri ja juuri ajaa ilman kunnolla kylmää puskevaa ilmastointia (siis katto auki ja kylmästöinti täysillävemuli kirjoitti:Pakko "elvistellä"... kyllä on TOIMIVA ilmastointi asiaa näillä keleillä...):D
EDIT: Ja kyllä, toimiva kylmästöinti rulettaa, myös Suomen kesässä


Viimeksi muokannut V.J.S, Ke Heinä 26, 2006 09:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Saab Centrum Bayreuthissa termostaatti + vaihto (olivat saaneet termarin tiivisteen lyttyyn, alkoi tosin tiputtelemaan jäähdytysnestettä vasta Letkun kylässäV.J.S kirjoitti:
Mitäs kustansi Germaaniassa kylmäkonehuolto? Suomessa tuppaa olemaan teetettynä vähintään 90€ työt ja aineet päälle (lähes tyhjälle järjestelmälle tietää n. 50€ lisähintaa). Melko kova hinta siitä, että imasee aineet veke (pari minuuttia) ja laittaa alipainekompuran jurnuttamaan ~puoleksi tunniksi. Sitten koeponnistus ja aineet sisään. Kyllähän tuossa tietysti tuhlaantuu ainakin vartti asentajalta tehokasta työaikaa...


Järjestelmässä ei ollut vuotoja, kylmäainetta oli jäljellä sen verran että kompura pyöri mutta ei tullut tarpeeksi kylmää. Nyt pelaa hienosti.
Edit: on muuten todella ystävällismielinen paikka tuo Bayreuthin Saab-centrum, alunperin pysähdyttiin sinne klo aamulla 6.30 huonovirtaisen akun vuoksi, pari mekaanikkoa oli jo hommissa, ja pari minuuttia myöhemmin autossamme olikin jo kiinni uusi akku.
maksoin akun ja kyselin mistäs voisi johtua lämpöjen kohoaminen ajettaessa yli 150km/h ja ilmastoinnin huono viilentyminen, ja ukot ottivat auton samantien työn alle (vaikka piha oli täynnä työvuorolistassa olevia autoja), ja pahoittelivat että auton pitäisi jäähtyä tunnin -pari ennenkuin ilmastointia voitaisiin täyttää.
Yksi henkilökunnasta lähtikin sitten tietty eittelemään meille kaupunkia ja käytiin siinä aamiaisella, ja noin 50min kuluttua palattuamme olikin Saabin ilmastointi jo täytetty ja termari vaihdettu, olivat jäähdyttäneet vedellä konetta ettei asiakkaan tarvitsisi odotella

Ja kun Amex ei käynyt siellä niin lähtipä työnjohtaja vielä ajeluttamaan meitä pankkiautomaateillekin keskikaupungille

Todellista asiakaspalvelua hieman eri malliin kuin vaikkapa Länsiautossa

Edit: onkos Paippisen isäntä puhdistanut sen kojelaudan "imurin" koska viimeksi, edellisessä tontussani sinne kerääntynyt möhnä aiheutti palelemista hellesäällä ja systeemi halusi laittaa sisäilmankierron päälle +15 asteessakin viilentääkseen kabiinin asap

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Heh, kysäseppä ens kerralla Länskärissä huoltopomolta, että "pystysitsä heittää mut automaatille". Lätkisivät varmaan lättyyn ja pieksäisivät vielä Saappisikin lommoille moisestang900aero kirjoitti:... niin lähtipä työnjohtaja vielä ajeluttamaan meitä pankkiautomaateillekin keskikaupungille
Todellista asiakaspalvelua hieman eri malliin kuin vaikkapa Länsiautossa
Edit: onkos Paippisen isäntä puhdistanut sen kojelaudan "imurin" koska viimeksi, edellisessä tontussani sinne kerääntynyt möhnä aiheutti palelemista hellesäällä ja systeemi halusi laittaa sisäilmankierron päälle +15 asteessakin viilentääkseen kabiinin asap

Anturi on putsattu vajaa kaks vuotta sitten. Kai sitä vois taas ihmetellä...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Missähän tuo magneettikytkimen johto sijaitsee? Ja mistä piuha tulee?Mimmi kirjoitti:Kompuraan tulee 1 johdin (turvapiirin kautta), joka liitetään kompuran päällä olevaan liittimeen. Toinen liitin liitetään magneettikytkimelle. Mitään muita kytkentöjä ei kompurassa ole.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mikähän ilmastoinnissani on vikana? Kylmää ei tule. Ei pyöritä kompuraa ollenkaan. Diagnostiikka ei ilmoita mistään viasta. Sain kompuran pyörimään, kun korvasin ACC-releen hyppylangalla, mutta silti ei oikein kylmää pukannut.
Ilmastointi on huollettu pari kuukautta sitten ja toimi kyllä sen jälkeen. Huollossa vaihdettiin kuivain ja kuristusventtiili (vai mikä lie) sekä täytettiin järjestelmä.
Ilmastointi mallia 1989 automaattinen. Eli semmoinen paneeli, jossa ei ole OFF-nappulaa eikä mitään sivunuolia, vaan iso AUTO-nappula ja hauskoja kuvia. Eli taitaa olla ACC 1.
Ilmastointi on huollettu pari kuukautta sitten ja toimi kyllä sen jälkeen. Huollossa vaihdettiin kuivain ja kuristusventtiili (vai mikä lie) sekä täytettiin järjestelmä.
Ilmastointi mallia 1989 automaattinen. Eli semmoinen paneeli, jossa ei ole OFF-nappulaa eikä mitään sivunuolia, vaan iso AUTO-nappula ja hauskoja kuvia. Eli taitaa olla ACC 1.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470