Ahtojen vaihtelu

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Ahtojen vaihtelu

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Näyttää sitä oppivan aina uutta... :)

Eli tuossa mennä viikoilla ja kuukausina seurailin ahtojen käyttäytymistä ja koko auton käyttäytymistä. Vaihdoin 21.4.2006 uudet öljyt (ianikuinen Mobil 1 0W-40 :wink: ) ja NGK:n tulpat ja öljyn- ja ilmansuodattimen. Sitten dynoon muistaakseni jotain 12.5.2006 ja vääntöjä oli se noin 400 Nm ja tehoja 240 hv. Ahdot säädin sinne noin 1,45 baariin piikkinä ja perusahdot taisivat olla silloin noin 0,45 - 0,49 bar - ne olivat noinkin suuret koska mankkavena ei oikein pelannut. No, vaihdoin sen sitten uuteen ja hyvin on tähän asti pelannut. No, tehoja oli hyvin siitä asti viikkojen ajan ja oli hyvä tarkastaa aina ElmOlla tilanne, koska totesin sen näyttävän yllättävän tarkasti auton tehot, eli korreloi tarpeeksi tarkkaan omaan käyttöön tehot ja väännöt. :)

Sitten nyt lähes tasan 10 000 km jälkeen aloin tarkkailemaan tilannetta auton käyttäytymisessä ja etenkin ahdoissa. Ahdot olivat laskeneet jopa 1,15 baariin suunnilleen ja perusahdot 0,39 bar aika lähelle. Nostin ne sinne noin 0,43 baariin ja huippuahdot nousivat 1,25 baariin aika lähelle AutoGaugen mukaan (OBD:n mukaan näyttää aika tarkasti). Vaihdoin sitten taas öljyt, öljynsuodattimen, tulpat ja ilmansuodattimen jälleen kerran. Nyt kun olen vähän aikaa (noin sata kilometriä ajanut), niin olen tullut huomanneeksi, että vetää fuel-cutiin!! 8O Eli joko öljyt tai tulpat tai ilmanputsari aiheutti ilmeisimmin ahtojen nousen takaisin entisiin lukemiin tai näistä joko kaksi vaihtoehtoa tai kaikki yhdessä!?? Eli johtuuko tämä näistä tekijöistä vai muista? 8O
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

... niin ja ElmOlla en ole kerennyt vielä mittaamaan tämän hetkisiä arvoja, kun tuli vielä väännettyä tuota hukkaporttia pari kierrosta kireämmälle, niin se pitäisi kait sitten pari kierrosta löysentää. :)
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Jep, hukkaporttia säädetty takaisin pari kierrosta löysemmälle, jolloin perusahdoiksi saatiin OBD:n mukaan 0,42 bar ja huippuahdoiksi 1,45 baaria AutoGaugen mukaan. Auton käyttäytyminen on ollut muutenkin paljon jouhempaa kuin aikasemmin eli ei niin väkinäistä. Perusasetukset olivat ihan samat kuin 14.5.2006, jolloin päivää paria aikaisemmin mitattiin korreloivat arvot. Tähän hetkiseen oli erona se, että mankkavena pelasi täydellisen oloisesti = ilmenee perushdoista.

Mittauksesta sain tulokseksi käppyröitä katsottuani noin 408 Nm @ 3300 rpm ja tehoja 176 kW @ noin 5500 rpm. Huipputehot tulivat ElmOn mukaan jo noin 4900 kierroksessa ja pysyivät samoissa lukemissa suunnilleen aina noin 6000 rpm:ään asti. Aikaisemmin mittasin menneenä viikolla noin vähän alle 170 kW ja vääntöjä 350-370 Nm. Lämpötila oli tällä hetkellä mitattaessa 23 C ja sisäänotetun ilman lämpötila oli noin 45 astetta.

Eli kait huolto kannatti jopa yllättävänä paljon. :wink:
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Vastaa Viestiin