turbosatku saattohoitoon?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
turbosatku saattohoitoon?
Terve, pitipä lähteä surullisissa tunnelmissa takaisin intin "vankilaan" kun kotona on sairasteleva vanhus....
Piti viikonloppuna vaihtaa öljyt, lähetin pikkubroidin viikolla asioille hakemaan öljyt ja filtterin myms. Takas tullessaa soitti mulle ja ilmotti että siellä on paisari tyhjä!
Käskin täyttämään jäähd.nesteen ja veden seoksella asap.
Torstaina olin himassa ja lähdin morjenstamaan autoani. Lähtöselvityksessä kävi ilmi että paisari oli taas tyhjä, vaikka broidi sen täytti.
Täytin systeemin vedellä ja jätin koneen pörrää tyhjäkäynille, kun piti vuotokohta etsiä. Se löytyikin nopeasti, se oli se tiukka ysikympin letkumutka kannen ja jonkun putken välissä, siinä virranjakan kohdilla. Sitä puristelemalla löyty halkeama josta ruuttasi vettä. (Ja tietenkin mulla oli naama siinä LIIAN lähellä)
Vika korjattu ja uudet litkut koneeseen. Toimii hyvin.
Illalla vaihdoin sitten öljyt kaverin luona ja filtterin. Siinä huomasin että öljyntäyttöputken päästää huohottaa, käryää jotain kaasua. Korvan kun laittaa siihen suulle niin kuulee selvästi 1 pytyn työtahdin pörinän.
Myöhemmin kun odottelin autossa, kone käynnissä kaveria kyytiin, laski auto alleen. Paisarin korkin välistä tuli vedet pihalle kovalla paineella ja pihinällä. ~3ltr sinne joutu lisäämään nestettä sitten.
Kotipihalla tuktin ilmiötä lähemmin. ja kun paisarin korkin kiertää ihan kiinni asti. Ensiksi vedenpinta vähenee paisarisa jonka jälkeen se nousee paisarissa ja puskee ulos, oli korkki kiinni tai ei.
Ei ole aikasemmin tehnyt mitään tälläistä... Vieläkun päälle lisätään yksi pieni ruostevika nimeltään POHJA, rupeaa usko loppumaan...
Kansipahvi / kansi halki?
Männän rengas?
Harmi sinällään kun kone toimii, ahtaa ja liikkuu tehokkaasti, ei kilkata ja kaikki sähköherkut vakkaria myöten toimii......
(tätä kuitenkin aina kysytään:
OG 900 T16 -84)
Piti viikonloppuna vaihtaa öljyt, lähetin pikkubroidin viikolla asioille hakemaan öljyt ja filtterin myms. Takas tullessaa soitti mulle ja ilmotti että siellä on paisari tyhjä!
Käskin täyttämään jäähd.nesteen ja veden seoksella asap.
Torstaina olin himassa ja lähdin morjenstamaan autoani. Lähtöselvityksessä kävi ilmi että paisari oli taas tyhjä, vaikka broidi sen täytti.
Täytin systeemin vedellä ja jätin koneen pörrää tyhjäkäynille, kun piti vuotokohta etsiä. Se löytyikin nopeasti, se oli se tiukka ysikympin letkumutka kannen ja jonkun putken välissä, siinä virranjakan kohdilla. Sitä puristelemalla löyty halkeama josta ruuttasi vettä. (Ja tietenkin mulla oli naama siinä LIIAN lähellä)
Vika korjattu ja uudet litkut koneeseen. Toimii hyvin.
Illalla vaihdoin sitten öljyt kaverin luona ja filtterin. Siinä huomasin että öljyntäyttöputken päästää huohottaa, käryää jotain kaasua. Korvan kun laittaa siihen suulle niin kuulee selvästi 1 pytyn työtahdin pörinän.
Myöhemmin kun odottelin autossa, kone käynnissä kaveria kyytiin, laski auto alleen. Paisarin korkin välistä tuli vedet pihalle kovalla paineella ja pihinällä. ~3ltr sinne joutu lisäämään nestettä sitten.
Kotipihalla tuktin ilmiötä lähemmin. ja kun paisarin korkin kiertää ihan kiinni asti. Ensiksi vedenpinta vähenee paisarisa jonka jälkeen se nousee paisarissa ja puskee ulos, oli korkki kiinni tai ei.
Ei ole aikasemmin tehnyt mitään tälläistä... Vieläkun päälle lisätään yksi pieni ruostevika nimeltään POHJA, rupeaa usko loppumaan...
Kansipahvi / kansi halki?
Männän rengas?
Harmi sinällään kun kone toimii, ahtaa ja liikkuu tehokkaasti, ei kilkata ja kaikki sähköherkut vakkaria myöten toimii......
(tätä kuitenkin aina kysytään:
OG 900 T16 -84)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Sen on pakko olla kansipahvi, koska se menee aina armeija-aikana. Ainakin itselläni ja kahdella kaverillani on menyt kansipahvi inttiaikana. Kavereilla tosin vääränmerkkisistä ja dieseleistä.Jamppa kirjoitti:veikataan kansipahvia. sehän noista se yleensä menee
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Kannattaa se "pörinä" aluksi unohtaa ja laittaa öljykorkki kiini!!!!DIggItaLLr kirjoitti:Entäs huohotus alakeretaan, ja selvä pörinä kun laittaa korvan öljyntäyttöputken kohille. Se eniten huolettaa. Kansipahvin saa vielä vaihdettua, mutta mitenkäs sitten jos se pitää rengastaa...
Sitten vain kansipahvin vaihtoon!!

Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Meikällä pukkasi 99 tänään nesteet kankaalle. Neljälitraa vettä lisättiin. Arvauskisassa veikkailtiin kannen halkeamaa tai pelkkää ilmalukkoa järjestelmässä. Pientä vuotoa on ollut vesipumpun laipassa, joten olisiko siitä keksinyt ilmaa koneeseen. Oireethan alkoi siitä, kun vesiletku pääsi repeämään silloin toista kuukautta sitten. Nyt ainaskin näytti kestävän liemet sisällä, kun ilmattiin antaumuksella kone moneen otteeseen. Tietojeni mukaan tuo ilmakupla/ilmalukko voi tehdä tuon nesteiden pihalle pukkauksen ihan jopa ainoana syypäänä, vaikkei mitään vikaa olisikaan. Toivon tietysti, että meikäläisen ajokissakin olisi vain ollut ilmalukko. Ainaskin kaikki merkit viittaa enemmän siihen, kuin kansivikaan. Lämpöviisari käyttäytyi kyllä oudosti, kun lähdin töistä tänään. Ylös, alas ylös alas... Ilta-ajelulla sen ilmaussession jälkeen viisari pysyi jämptisti vaaka-asennossa, vaikka ajoin reippaastikin. Niinkuin sen kuuluukin olla. 
edit: ainiin, se kolmas arvaus on paisarin korkki, joka ei pidä paineita. Sitä jo eilen Kajjaanissa Jarihan kanssa mietittiin. 99 nakkaili vettä nimittäin eilen ja toissapäivänäkin sieltä säiliöstä pois.

edit: ainiin, se kolmas arvaus on paisarin korkki, joka ei pidä paineita. Sitä jo eilen Kajjaanissa Jarihan kanssa mietittiin. 99 nakkaili vettä nimittäin eilen ja toissapäivänäkin sieltä säiliöstä pois.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Miun 99 turbo tais vaan kärsiä ilmavaivoista. Nyt viisari pysyy nätisti vaaterissa kovemmassakin vauhdissa. Valtatielle kiihdytyksessä eilen lämpöviisari nousi aavistuksen, mutta laski takaisin vaaka-asentoon, jossa se tuntui viihtyvän hitaammassakin ajossa. Ilmavaivojen aikaan lämpöviisari nousi aika paljon ylemmäs pelkästään maantieltä taajamaan siirtyessä.
Lykkyä vaan alkuperäisen kyssärin esittäjälle. Suosittelen siis itsekin huolellista ilmausta.
Lykkyä vaan alkuperäisen kyssärin esittäjälle. Suosittelen siis itsekin huolellista ilmausta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Omasta Turbosta veikkaisin termostaatin hajonneen. Eilen ajelin sillä eikä meinannut millään nostaa lämpöjä normaaliin. Annoin jonkin aikaa parkissa käydä jolloin vähän yritti mutta eipä juuri. Maantiellä sitten lämmöt vaan laskee.
Aiemmin jäähdytintä vaihtaessa huuhtelin hieman jäähdytysjärjestelmää ja sieltä putkista tuli sakkaa/paskaa aika paljon, joten oiskohan ne sitten jumittanu termarin, hard to say
Anyway, kansiremonttia varten olis tarkoitus alkaa haaliin varaosia talliin, kansipahvi vaikuttais olevan vähän sökö, kun kerran kuussa pitää nestettä lisätä. Se on sitten oman topicin paikka se...
Aiemmin jäähdytintä vaihtaessa huuhtelin hieman jäähdytysjärjestelmää ja sieltä putkista tuli sakkaa/paskaa aika paljon, joten oiskohan ne sitten jumittanu termarin, hard to say

Anyway, kansiremonttia varten olis tarkoitus alkaa haaliin varaosia talliin, kansipahvi vaikuttais olevan vähän sökö, kun kerran kuussa pitää nestettä lisätä. Se on sitten oman topicin paikka se...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Eikös sulla päässyt joskus kone keittämään aika pahasti? Jotakin sellaista hämärästi muistelen, kun sulle aikoinaan tuollaisen 16v kannenkin möin. 
Voihan se nimittäin olla, että männänrengas/renkaat on vähän heikkona, noilla kilometreillä muutenkin alkavat olla jo aika lopussa.
Jo kaksi koneremppaa tehneenä sanoisin että ei muutakuin kovaa ajoa kunnes kone laukeaa ja sitten uuden entistä ehomman kasaus.
Muutenkaan kun 500tkm lähenee niin ei varmasti ole hukkaan heitettyä rahaa rengastaa & laakeroida alakerta muun muuassa. Ei ole tosiaan mitenkään paha homma tehdä itse ja osat ovat yllättävänkin edullisia.
Ja ei noita aitoja -84 t16:ia koskaan liikaa ole, uudemmissa harvemmin on edes yhtä hyvää varustelutasoa. Eipä kyllä tuo pohjan hitsauskaan mahdotonta ole, jos vaan pintapellit on siistit niin kannattaa ehdottomasti säilyttää ja ottaa vaikka pitempiaikaiseksi projektiksi omasta mielestäni.

Voihan se nimittäin olla, että männänrengas/renkaat on vähän heikkona, noilla kilometreillä muutenkin alkavat olla jo aika lopussa.
Jo kaksi koneremppaa tehneenä sanoisin että ei muutakuin kovaa ajoa kunnes kone laukeaa ja sitten uuden entistä ehomman kasaus.

Ja ei noita aitoja -84 t16:ia koskaan liikaa ole, uudemmissa harvemmin on edes yhtä hyvää varustelutasoa. Eipä kyllä tuo pohjan hitsauskaan mahdotonta ole, jos vaan pintapellit on siistit niin kannattaa ehdottomasti säilyttää ja ottaa vaikka pitempiaikaiseksi projektiksi omasta mielestäni.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Tuosta ilmauksesta jos nyt lähtis siitä liikkeelle.
Termarin kotelon päällä on semmoinen messinkinen ilmaus tötterö.
Olen aina kaatanut paisarin täyteen ja avannut "tötterön" uloimpaa pulttia jolloin siitä putkenpäästä valuu vettä. Hetken se korisee ja paisariin saa lisäillä, kunnes vihdoin sieltä tulee tasainen noro. Onko auto siis NYTTEN ilmattu. Siinä uskossa olen ollut.
Tosin ilmaa tuntuu edelleen jääävään selkeästi syylarin ylävesiputkeen.
Tuossa huomasin että rupes tyhjäkäynnillä röpöttää sinistä, voipa siis hyvin olla männänrengas.
Pitäis puristuspainemittarilla kattoo onko jossain pytyssä huomattavaa painneen alenemaa. Mitäs sen pitäis näyttää? Noin vakio turbokonessa??
Syyskuussa leima, pitänee vikalista hakea niin näkee mitä rupee hitsailee, jos vaan vielä vain pystyn ja osaan laittaa. n00b@kemppi
Kone pukkas kaiken veden ulos -> lisäää vettä --> vesileikkas --> pahvi vaihtoon..
Tyhmä minä kun auto oikutellu jo useamman viiko... Paisari kuplii, öljy on beilysin näköst, lähtee kylmänä kolmella... Mut jospa remmppais sit vasta ENS viikonloppuna... eiku ensviikonloppuna.. jne..jne.. kunnes BU-TUM!
Termarin kotelon päällä on semmoinen messinkinen ilmaus tötterö.
Olen aina kaatanut paisarin täyteen ja avannut "tötterön" uloimpaa pulttia jolloin siitä putkenpäästä valuu vettä. Hetken se korisee ja paisariin saa lisäillä, kunnes vihdoin sieltä tulee tasainen noro. Onko auto siis NYTTEN ilmattu. Siinä uskossa olen ollut.

Tosin ilmaa tuntuu edelleen jääävään selkeästi syylarin ylävesiputkeen.
Tuossa huomasin että rupes tyhjäkäynnillä röpöttää sinistä, voipa siis hyvin olla männänrengas.
Pitäis puristuspainemittarilla kattoo onko jossain pytyssä huomattavaa painneen alenemaa. Mitäs sen pitäis näyttää? Noin vakio turbokonessa??
Syyskuussa leima, pitänee vikalista hakea niin näkee mitä rupee hitsailee, jos vaan vielä vain pystyn ja osaan laittaa. n00b@kemppi

Juu, tyhmä minä....Eikös sulla päässyt joskus kone keittämään aika pahasti? Jotakin sellaista hämärästi muistelen, kun sulle aikoinaan tuollaisen 16v kannenkin möin. Smile

Tyhmä minä kun auto oikutellu jo useamman viiko... Paisari kuplii, öljy on beilysin näköst, lähtee kylmänä kolmella... Mut jospa remmppais sit vasta ENS viikonloppuna... eiku ensviikonloppuna.. jne..jne.. kunnes BU-TUM!
Ilmaus pitää uusia vielä muutaman kerran välillä konetta käyttäen ja taas uudestaan ilmataan. Kone sammuksissa voi ilmauksen onnistumista testata puristelemalla vesiletkua ja kuuntelemalla, kuuluuko koneesta vain veden kohahtelua, vai kuuluuko sieltä ilmakuplien plurahtelua ja loiskahduksia? Lämmityslaitteen hana pitää olla ehdottomasti auki. Kun kone ajetaan lämpimäksi voi vielä löytyä ilmaa järjestelmästä, kun termostaatti aukeaa. Koeajolla hyvä tsekata, että lämmintä lähtee tulemaan lämmityslaitteesta. Ilmaa voi löytää koneesta vielä sitenkin, että auto ajetaan mäkeen esim. ilmaruuvi eli keula ylämäkeen.
Tosiaan miun 99:n lämpöongelmat ja veden pukkailu pihalle korjautui näköjäs huolellisella ilmauksella.
Tosiaan miun 99:n lämpöongelmat ja veden pukkailu pihalle korjautui näköjäs huolellisella ilmauksella.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Liitytään joukkoon...
Ässä alko nykiin.
Tyhjäkäynti seilaa ja kun antaa kaasua niin alkaa nykimään melkoisesti.
Ajelin 100km, mitän vikaa ei ollut ja kun kävin tankilla niin alko melkein heti kiihdyttäessä tuo vaiva. Vuotavan jäähdyttimen kanssa tuossa on ollut ennestään murheita ja sinne joutuu lisäämään vettä silloin tällöin, mutta nyt lähiviikkoina vesi ei ole päässyt alle minimin tai vastaavaa.
Kun avasin konepellin niin öljyntäyttöputkesta tulee pakokaasua ja kuuluu vähän samanlaista pörinää kuin tämän topicin aloittajalle. Siitä putkesta puhaltaa myös ainakin hajun perusteella pakokaasua..
Lisäksi sylinterinkannen (veikkaan) huohottimesta tulee myös pakokaasua, eli se joka töröttää kannen päältä takaosasta johon tulee kaksi alipaineletkua..
Hyvä veikkaus olisi, että kansipahvi on menny
Veden seasta en öljyä löytänyt..
EDIT: Ei taida olla kansipahvi kun paine ei noussut heti paisuntasäiliössä, eikä öljyä tai vettä tullut pakoputkesta...

Ässä alko nykiin.
Tyhjäkäynti seilaa ja kun antaa kaasua niin alkaa nykimään melkoisesti.

Ajelin 100km, mitän vikaa ei ollut ja kun kävin tankilla niin alko melkein heti kiihdyttäessä tuo vaiva. Vuotavan jäähdyttimen kanssa tuossa on ollut ennestään murheita ja sinne joutuu lisäämään vettä silloin tällöin, mutta nyt lähiviikkoina vesi ei ole päässyt alle minimin tai vastaavaa.
Kun avasin konepellin niin öljyntäyttöputkesta tulee pakokaasua ja kuuluu vähän samanlaista pörinää kuin tämän topicin aloittajalle. Siitä putkesta puhaltaa myös ainakin hajun perusteella pakokaasua..
Lisäksi sylinterinkannen (veikkaan) huohottimesta tulee myös pakokaasua, eli se joka töröttää kannen päältä takaosasta johon tulee kaksi alipaineletkua..
Hyvä veikkaus olisi, että kansipahvi on menny

Veden seasta en öljyä löytänyt..
EDIT: Ei taida olla kansipahvi kun paine ei noussut heti paisuntasäiliössä, eikä öljyä tai vettä tullut pakoputkesta...
Kyllähän sieltä kampikammiosta tulee utua ihan ehjästäkin koneesta. Siksihän sitä sanotaankin huohottimeksi, kun se "huohottaa" koneen käydessä.
Yleensä kansipahvin palaminen saa aikaan juurikin veden karkaamisen sylintereihin ja siitä seurauksena pakoputkesta tulee lopulta valkoista savua niin paljon, ettei maantiellä takantulijoita peilistä näy. Kansipahvin kärähtäminen siten, että paine menisi sylinteristä öljytilaan on mielestäni varsin harvinaista. Kumotkoon joku viisaampi väitteeni, jos se ei pidä paikkaansa.
Veikkaukseni on, että autoosi on tullut joku muu vika, kuin pahvin palaminen. Syyläri kannattaa ehdottomasti vaihtaa ehjään mitä pikimmiten. Viallisen syylärin kanssa kun se eläminen on niin epävarmaa. Meidän 900i sai talvella ehjän syylärin, kun kävi liian jännäksi se veden lisäily ja vaimon ajomatkat Joensuun ja Kuopion välillä.
Yleensä kansipahvin palaminen saa aikaan juurikin veden karkaamisen sylintereihin ja siitä seurauksena pakoputkesta tulee lopulta valkoista savua niin paljon, ettei maantiellä takantulijoita peilistä näy. Kansipahvin kärähtäminen siten, että paine menisi sylinteristä öljytilaan on mielestäni varsin harvinaista. Kumotkoon joku viisaampi väitteeni, jos se ei pidä paikkaansa.
Veikkaukseni on, että autoosi on tullut joku muu vika, kuin pahvin palaminen. Syyläri kannattaa ehdottomasti vaihtaa ehjään mitä pikimmiten. Viallisen syylärin kanssa kun se eläminen on niin epävarmaa. Meidän 900i sai talvella ehjän syylärin, kun kävi liian jännäksi se veden lisäily ja vaimon ajomatkat Joensuun ja Kuopion välillä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01